کشف انبار بزرگ لوازم خانگی قاچاق
اخبار لوازم خانگی

برخورد با عرضه‌کنندگان کالاهای فاقد شناسه و قاچاق وارد فاز جدیدی شده است

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در برخورد با عرضه‌کنندگان کالاهای فاقد شناسه و ...

نفیسه رحیمی | 2 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در برخورد با عرضه‌کنندگان کالاهای فاقد شناسه و قاچاق وارد فاز جدیدی شده است و به زودی جلسات کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سراسر کشور به صورت مستمر برگزار خواهد شد.

طرح برخور‌د با قاچاق کالا سطح خرده‌فروشی و جلوگیری از عرضه آن در سطح مغازه‌ها و انبارهای تجاری، وارد فاز جدیدی شده است. چرا که با توجه به راه‌اندازی و تکمیل نسبی سامانه‌های قانونی شناسه کالا و شناسه رهگیری، سامانه جامع انبارها و سامانه جامع تجارت، دیگر بهانه‌ای برای عدم وجود زیرساخت‌های نرم افزاری مبارزه با قاچاق کالا وجود ندارد.

بر اساس اطلاعیه‌های مکرر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، معیار شناسایی کالاهای قانونی، شناسه‌دار بودن کالا است و هر کالایی که فاقد شناسه باشه به منزله کالای قاچاق محسوب شده و بر همین اساس قرار است با عرضه کنندگان گروه‌های کالایی پوشاک، دخانیات، دارو و لوازم خانگی قاچاق برخورد صورت پذیرد.

گفتنی است که شناسه کالا علاوه بر مزایای نظارتی که در اختیار نهاد‌های ذی‌صلاح در حوزه مدیریت تجارت کشور قرار می‌دهد، می‌‎تواند در فرآیند مقابله با احتکار و قاچاق کالا بسیار موثر واقع شود.

در حال حاضر شناسه کالا و شناسه رهگیری مندرج بر روی لوازم خانگی قابلیتی همانند کد IMEI تلفن همراه را برای مصرف‌کنندگان ایجاد کرده است. به طوری که خریداران کالا می‌توانند به وسیله شناسه کالا از اصالت محصول خریداری شده اطمینان حاصل کرده و به وسیله کد رهگیری نیز از سامانه جامع گارانتی اطلاعات مربوط به گارانتی محصول خریداری شده را بدست بیاورند.

آمادگی اصناف آذربایجان شرقی برای مقابله با قاچاق کالا

قاچاق لوازم خانگی

در همین راستا، صبح امروز سه شنبه، جلسه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان آذربایجان شرقی در تبریز برگزار شد. در این جلسه مسئولان امنیتی و نظارتی استان و همچنین نمایندگان ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سازمان اموال تملیکی حضور داشتند. همچنین نمایندگان دستگاه‌های مختلف استانی اقدامات خود در جهت مبارزه با قاچاق کالا در این استان را تشریح کردند.

نماینده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز به ارائه آماری در خصوص میزان قاچاق کالا در کشور پرداخت. به گفته وی، در حال حاضر 28 درصد کالاها از طریق قاچاق، 70 درصد کالاها از طریق تولید داخل و سایر کالاها از طریق مبادی قانونی وارد بازار می‌شوند.

به گفته وی، 1 میلیارد و 600 میلیون دلار قاچاق لوازم خانگی در کشور داریم که موجب شده 56 هزار شغل در این بخش از دست برود. تولید داخلی چندگام از کالای قاچاق وارداتی عقب مانده‌اند و این اجحاف در حق تولیدکنندگان داخلی است که عزم جدی در راه مبارزه با کالا در این حوزه وجود ندارد.

از دیگر موارد مطرح شده در جلسه، می‌توان به همراهی اصناف برای همکاری و جمع‌آوری کالاهای فاقد شناسه و قاچاق اشاره کرد. همچنین ضرورت همکاری صدا و سیما برای اطلاع‌رسانی و حمایت از تولید داخلی و افزایش اشتغال جوانان مورد تأکید قرار گرفت.

تراب محمدی، معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی شد در این جلسه گفت: کمیته‌های تخصصی قرارگاه مبارزه با قاچاق کالا در سطح عرصه ایجاد خواهد شد و امیدوارم به دنبال برخورد باقاچاق کالا تولید در کشور جان تازه‌ای بگیرد.

همچنین در پایان این جلسه دستورالعمل تشکیل کمیته‌های تخصصی قرارگاه مبارزه با قاچاق کالا و ارز و اجرای ضوابط تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و استفاده شناسه کالا در کالاهای تولیدی و وارداتی مورد تأکید قرار گرفت.

برخورد با عرضه کالای قاچاق در سراسر کشور

در هفته‌های گذشته نیز جلسه‌ای با حضور مسئولین مختلف امنیتی و نظارتی استان فارس، نمایندگان ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اصناف و اتحادیه‌های گروه‌های کالایی گوناگون از جمله عرضه‌کنندگان پوشاک، دخانیات، دارو و لوازم خانگی در این استان برگزار شد.

به گزارش تسنیم، به نظر می‌رسد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در برخورد با عرضه‌کنندگان کالاهای فاقد شناسه و قاچاق عزم جدی دارد و برگزاری مستمر این جلسات و همراه‌کردن تمامی اصناف کشور برای مبارزه با قاچاق، به زودی به سایر استان‌های کشور تسری پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟