از سوی مجمع مدیران کشور
اخبار لوازم خانگی

بزرگترین تهدید در حوزه صنایع لوازم خانگی، قاچاق سازماندهی شده است

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، متاسفانه کالاهایی که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند نه تنها به صنایع داخلی و ...

نفیسه رحیمی | 2 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، متاسفانه کالاهایی که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند نه تنها به صنایع داخلی و تولید کننده آسیب می‌زنند، بلکه این کالاها با ‌کیفیتی پایین و با مواد اولیه نامرغوب و بدون استاندارددر بازار عرضه می‌شوند

عباس ابهری مدیرعامل شرکت «صنایع الکتریکی ناسیونال ایران» تولیدکننده محصولات لوازم خانگی با برند تولیپس و تولیپس پلاس اشاره به وضعیت صادرات محصولات این شرکت گفت: کالاهای ما از لحاظ کیفیت قابل رقابت با محصولات خارجی هم رده خود را داراست اما از لحاظ قیمت این قابلیت با توجه به هزینه های مواد اولیه و تولید امکان رقابت بسیار ضعیف می‌شود. امروز بزرگترین تهدید در حوزه صنایع لوازم خانگی بخصوص لوزام خانگی کوچک قاچاق سازماندهی شده کالای ساخته شده است و به دلیل ابعاد محصول و تنوع لوازم خانگی کوچک، قاچاق این گونه کالاها به مراتب بیشتر از دیگر انواع لوازم خانگی انجام می‌شود.

تماشای این ویدیو را از دست ندهید:

تلویزیون های تولیپس پلاس در نمایشگاه لوازم خانگی رونمایی شد+ویدویو

وی ادامه داد: متاسفانه کالاهایی که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند نه تنها به صنایع داخلی و تولید کننده آسیب می‌زنند، بلکه این کالاها با ‌کیفیتی پایین و با مواد اولیه نامرغوب و بدون استاندارد هستند. لذا برای آ‌نکه بتوانیم با قاچاق کالا مبارزه کنیم باید بدواً بپذیریم که قاچاق خود معلول یکسری علت است که ناشی از تصمیمات و سیاست های اشتباه ایجاد می شود. همچنین باید با راهکارها و روش‌های مختلف فرهنگ خرید کالای ایرانی با کیفیت را تقویت کنیم و اینکه فرهنگ اشتباه «جنس خارجی بهتر از مشابه ایرانی آن است» را به فراموشی بسپاریم. متاسفانه با وجود آنکه اکثر شرکت‌های ایرانی کالای باکیفیت داخلی تولید می‌کنند، بر اثر تبلیغ سوء فروشنده یا تصورات غلط قبل، مصرف کننده؛ کالای خارجی را به دلایل نامعلوم و بدون تحقیق خرید کرده و همین مساله در زنجیره عرضه و تقاضای لوازم خانگی تاثیرگذار شده است.

آخرین قیمت محصولات تولیپس در بازار لوازم خانگی

ابهری با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان گفت: هر فردی که در کشور کالایی تولید می‌کند با توجه به عدم ثبات در قیمت مواد اولیه و نوسانات بازار و تورم لجام گسیخته، قطعا مشکلات زیادی دارد. تامین مواد اولیه و ثابت نبودن قیمت مواد اولیه و حتی تهیه مواد اولیه که از داخل تهیه میشود نیز مشکلات زیادی را برای تولید کننده ایجاد کرده. بطور مثال مواد پتروشیمی با توجه به نرخ ارز و فصول سال قیمت‌های متفاوتی دارد و وقتی قیمت مواد اولیه حتی برای چند ماه ثابت نمی ماند، توقع وزارت صمت برای آنکه تولیدکنندگان قیمت‌ محصولات خود را ثابت نگه دارند، توقع به جایی نبوده و تولید کننده چاره‌ای جز افزایش قیمت یا برداشتن تخفیفات فروش نخواهد داشت. این درحالیست که هم اکنون با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، رقابت فشرده ای مابین تولیدکنندگان داخلی برای عرضه محصولات خود ایجاد کرده. همچنین بخش دیگری از این مشکلات به مقررات، قوانین و آیین‌نامه‌های خلق الساعه و نقض کننده قوانین قبل یا جاری ارتباط دارد که ناشی از داشتن استراتژی معین و نقشه راه مورد تایید اجماع تولیدکنندگان در این صنعت است.

ابهری افزود: ما نیازی به حمایت واقعی نظام و دولت داریم و انتظار داریم دولت در بخش سیاست‌گذاری راهکارهایی را ارایه کند که تولیدکننده بتواند با سرمایه گذاری اولیه خود و تامین منابع و سرمایه درگردش لازم، بدون دغدغه در تامین مواد اولیه کالای خود را تولید کند. تثبیت نرخ حامل های انرژی و موارد مشابه از این دست، عوامل اصلی کنترل افزایش قیمت مواد اولیه خواهد بود.

وی ادامه داد: ما به علیرغم افزایش قیمت مواد اولیه، گران شدن انرژی نظیر گاز و برق و  مشکلات دیگر ناچار شده ایم تغییراتی در شیوه فروش کالهای خود ایجاد کنیم که بازار رقابتی تر شود و امکان عرضه محصول با سود کمتری و حتی در برخی موارد بدون داشتن سود تجاری، محصول را عرضه نماییم، ولی با توجه به شرایط اقتصادی حاضر و پایین آمدن قدرت خرید مردم ، شاهد رکود بازار قابل توجهی هستیم. حتی توسعه راه‌های دیگر مانند فروش اقساطی یا شرایط ویژه برای فروش کالا هم نتوانسته است سیستم فروش و رکود بازار را ترمیم نماید.

در ادامه ایشان اعلام کردند: ما به هیچ عنوان علاقه‌ای به افزایش قیمت محصولات خود نداریم، به همین جهت اگر دولت بتواند نرخ ارز را برای یک دوره یکساله ثابت نگه دارد و یا از افزایش قیمت مواد اولیه جلوگیری نماید، ما قدرت برنامه‌ریزی انعطاف پذیرتری خواهیم داشت و متناسب با آن قیمت کالای خود را بدون تغییر نگه داریم. اما امروز ما مجبور هستیم از سود معمول و ناچیز خود کم کرده و حتی برخی کالاها را بدون سود تجاری عرضه نماییم تا سبدکالای ما تکمیل شود

به گزارش ایلنا، درادامه و در خصوص صادرات ایشان بیان داشتند: در بحث صادرات مشکلات مختلفی داریم که مهمترین مشکل ما عدم مبادلات ارزی و تحریم‌های بانکی است و اگر این مشکلات حل شود کاملا می‌توانیم وارد بازار رقابتی شویم.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟