عباس هاشمی
اخبار لوازم خانگی

صادرات ۳۰۰ میلیون دلاری لوازم خانگی ایرانی / افزایش صادرات نیازمند رفع تعهد ارزی است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، عباس هاشمی؛ دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با اشاره به چالش های صادرات ...

نفیسه رحیمی | 2 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، عباس هاشمی؛ دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با اشاره به چالش های صادرات لوازم خانگی ایران عنوان کرد: رقم صادرات در سال حدود 300 میلیون دلار است که این عدد با توجه به ظرفیت و قابلیت های صنعت لوازم خانگی عدد قابل توجهی نیست.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ال کا ایران در خصوص موانع و چالش های صادرات لوازم خانگی گفت: فارغ از مشکلات انتقال پول  و همچنین محدودیت های که نسبت به کالاهای ایران در بازار جهانی وجود دارد، عمده مشکلات تولیدکنندگان مربوط به تامین مواد اولیه می شود زیرا براساس قیمت های جهانی و نرخ روز ارز و همچنین حاشیه رقابت تعیین شده که باعث گرانی مواد اولیه می شود. علاوه بر این، گاهی کف عرضه چنان پایین بوده که برخی از شرکت ها به ناچار باید مواد اولیه خود را از بازار آزاد تهیه کنند.

رشد صادرات نسبت به واردات و موفقیت در این بخش زمانی محقق می شود که شرایط برای تولیدکنندگان لوازم خانگی فراهم شده و زیرساخت های موجود تغییر کند 

عباس هاشمی افزود: مهمترین مشکل تولید کنندگان لوازم خانگی در هنگام صادرات رفع تعهد ارزی است  بدین گونه که تولیدکنندگان مواد اولیه ایرانی را با قیمت ارز آزاد می خرند و در هنگام صادرات باید ارز حاصل از صادرات را با نرخ نیما که با بازار آزاد تفاوت دارد در سامانه نیما عرضه کند در حالی که محصول با نرخ ارز آزاد تولید شده است.

وی در ادامه گفت: قراردادهای صادراتی در حاضر برای بخش لوازم خانگی کوچک وجود دارد اما واحد های صنعتی به دلیل عدم اطمینان از استمرار تامین مواد اولیه زیر تعهدات صادراتی نمی روند.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در گفتگو با خبرنگار ال کا ایران در مورد راهکارهایی برای حل مشکلات مربوط به صادرات عنوان کرد: برای توسعه پایدار صادرات لوازم خانگی  باید مشکلات رفع تعهدات ارزی برطرف شود که این موانع با هماهنگی های وزارت صمت و بانک مرکزی امکان پذیر است.

وی ادامه داد: برنامه وزارت صمت برای افزایش صادرات لوازم خانگی با توجه این مشکلات محقق نخواهد شد و تنها در صورت هدف گذاری و بازارسازی می توانیم نیاز مازاد کشور را صادر کنیم.

عباس هاشمی در پایان گفت: علاوه بر افغانستان و عراق به کشورهای  C.I.S. و شمال آفریقا و نیز بازار روسیه صادرات داریم که بیشتر شامل محصولاتی مانند ماشین لباسشویی، یحچال فریزر، اجاق گاز، هود آشپزخانه می شود.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟