گلایه رهبر انقلاب از افزایش قیمت لوازم خانگی
اخبار لوازم خانگی

گلایه رهبر معظم انقلاب از افزایش قیمت لوازم خانگی

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، روز گذشته رهبری با جمعی از تولیدکنندگان دیدار داشتند که در این دیدار گلایه هایی را ...

بهنام وحیدی | 2 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، روز گذشته رهبری با جمعی از تولیدکنندگان دیدار داشتند که در این دیدار گلایه هایی را در مورد وضعیت کیفیت و قیمت برخی از محصولات داخلی از جمله لوازم خانگی و خودرو ابراز کردند.

طی ۳ سال گذشته، انتخاب شعار سال اشاره مستقیم به تولید داشت؛ به گونه‌ای که شعار سال جاری «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها»، سال ۹۹ «جهش تولید» و سال ۹۸ «رونق تولید» بوده است. همین مساله ضرورت توجه مضاعف مسئولان و مقامات دستگاه‌های اجرایی و قانون‌گذاری به ارتقای ظرفیت‌های تولیدی کشور و رفع موانع از سر راه آنها به عنوان تنها علاج گذر از شرایط خطیر کنونی را نشان می‌دهد.

با این حال وضعیت تولید به ویژه در بخش کیفیت و قیمت در سنوات گذشته، به گونه‌ای بوده که انتقاد اکثریت مردم، کارشناسان و حتی مسئولان را در پی داشته است. رهبری نیز امروز طی جلسه‌ای با تولیدکنندگان به برخی از این انتقادات اشاره و گلایه خود را از وضعیت صنعت داخلی ابراز کردند.

گلایه‌های رهبری از کیفیت و قیمت‌ها

ایشان در بخشی از سخنانشان ریشه وضعیت نامناسب معیشت مردم در عدم توجه به بهبود روند تولید و تصمیم گیری های غلط دانستند، به شکلی که آمارهای کلان اقتصادیِ دهه ۹۰ را حقاً و انصافاً ناخرسند کننده خواندند و با اشاره به آثار اینگونه مسائل در زندگی مردم گفتند: آمار و میزان «رشد تولید ناخالص داخلی، تشکیل سرمایه در کشور، تورم، رشد نقدینگی، مسکن، تأمین ماشین آلات و مسائل مشابه»، اصلاً خرسند کننده نیست و ضربه به معیشت مردم که مدام از آن ابراز نگرانی می‌کنیم ریشه در همین مسائل و واقعیات دارد. عامل اصلی این مشکلات، صِرف تحریم نیست بلکه تصمیم‌گیری‌های غلط یا کم‌کاری‌ها، باعث بخش مهمی از مشکلات بوده است.

ایشان هدایت، نظارت و حمایت از تولید به جای دخالت دولت، بهبود محیط کسب و کار، انضباط مالی، رفع موانع تولید، آسان‌سازی اخذ مجوز فعالیت‌ها، ایجاد پنجره واحد صدور مجوز، سیاست‌های تشویقی برای فعالیت‌های مولد، دانش‌بنیان کردن زنجیره تولید، مبارزه با فساد، حمایت از صنایع داخلی و مبارزه قاطع و بی‌رحمانه با قاچاق نیز مورد اشاره قرار دادند و در یک مصداق به مشکل صدور بخشنامه‌های متعدد اشاره و عنوان کردند که «از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰، هزار و پانصد بخشنامه فقط درباره مسائل گمرکی صادر شده است. فعالان اقتصادی به کدام یک عمل کنند؟ اصلاً فرصت هست همه را بخوانند؟»

گلایه مستقیم از وضعیت تولید لوازم خانگی

نکته قابل تأمل در سخنان امروز رهبری اشاره مصداقی به نزول کیفیت در تولید برخی محصولات داخلی بود. بنا به تاکید رهبری «حمایت‌های عملی و تبلیغاتی از تولید داخلی باید منجر به ارتقای کیفیت محصولات و همچنین ارتقای فناوری شود اما متأسفانه در برخی صنایع به‌ ویژه در صنعت خودرو به موضوع کیفیت توجه نمی‌ شود و مردم نیز بحق به آنها اعتراض دارند. اگر با وجود فضای حمایتی از تولید داخل، به جای ارتقای کیفیت، قیمت‌ها افزایش یابد، مسئله بدی است زیرا نتیجه همه حمایت‌ های دولتی، بانکی و جلوگیری از رقابت‌های خارجی، عملاً منجر به بالا رفتن قیمت شده است.»

همچنین اوایل سال جاری برخی از تولیدکنندگان در نامه‌ای به رهبری خواستار ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره‌ای شدند که رهبری نیز با این درخواست موافقت و مقرر شد واردات این گروه کالایی ممنوع شود.

اما امروز رهبری با ابراز گلایه از برخی تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی گفتند که «با وجود حمایت‌هایی که از این تولیدکنندگان شد اما گفته می‌شود برخی محصولات آنها تا دو برابر افزایش قیمت داشته که نباید اینگونه باشد.»/مهر

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟