مقایسه صنعت لوازم خانگی ایران و ترکیه/ تفاوت از زمین تا آسمان است!
اخبار لوازم خانگی

مقایسه صنعت لوازم خانگی ایران و ترکیه/ تفاوت از زمین تا آسمان است! + ویدیو

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»،  صنعت لوازم خانگی ایران حدود 84 سال سابقه دارد و این در حالی است که از عمر ...

نفیسه رحیمی | 2 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»،  صنعت لوازم خانگی ایران حدود 84 سال سابقه دارد و این در حالی است که از عمر این صنعت در ترکیه 72 سال می گذرد اما چرا ایران عقب ماند و ترکیه بزرگترین صادرکننده اروپا شد؟ مقایسه صنعت لوازم خانگی ایران و ترکیه نشان می دهد که تفاوت از زمین است تا آسمان. در حالی که بازار لوازم خانگی اروپا به تسخیر کالاهای ساخت ترکیه درآمده، این صنعت در ایران درگیر چالش های جدی مانند تولید، کیفیت و تامین مواد اولیه است.

آمارهای منتشر شده نشان می دهد که ترکیه در سال گذشته 26 میلیون کالا لوازم خانگی صادر کرده که در همین راستا وزیر صنعت این کشور طی روزهای گذشته اعلام کرد که صادرات لوازم خانگی ترکیه به نسبت سال گذشته رشد 18 درصدی داشته و در نهایت موفق شده تا رتبه یک بازار لوازم خانگی اروپا از آن خود کند. با توجه به این که معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت کشورمان از تولید 16.5 میلیون دستگاه خبر داد با مقایسه آمار تولید ایران و صادرات ترکیه این سوال پیش می آید که چرا با وجود اینکه کشور ترکیه خیلی دیرتر از ایران فعالیتش را در صنعت لوازم خانگی آغاز کرد، ولی در حال حاضر از ایران جلوتر است. اگرچه مشکلاتی مربوط به تحریم ها نیز بر این روند تاثیر گذار بوده اما نمی توان منکر این شد که سو مدیریت و به کارگیری برخی از سیاست های غلط به تشدید موانع بر سر راه صادرات و توسعه این صنعت دامن زده است.

 

تکیه بر صادرات مواد خام و اولیه، افزایش سوداگری و سفته بازی در بازار به نسبت ترکیه، عدم توجه به بخش خصوصی و پتانسیل های کشور و ظرفیت های صادراتی و … از جمله مواردی است که به هنگام مقایسه صنعت لوازم خانگی ایران و ترکیه با آن ها مواجه می شویم که برای بررسی بهتر آن ها در ابتدا باید به پیشینه این صنعت در ایران و ترکیه پرداخت.

در همین رابطه بخوانید:

صنعت لوازم خانگی چگونه در ایران متولد شد؟+ویدئو

صنعت لوازم خانگی از چه سالی در ایران و ترکیه شکل گرفت؟

مطالعه تاریخچه شکل‌گیری صنعت لوازم خانگی در کشور و مقایسه آن با سایر کشورها سرنخ‌ هایی می دهد که به کمک آن ها می توان ایرادات و کاستی ها را پیدا کرد و در جهت برداشتن آن ها گام برداشت.

مقایسه صنعت لوازم خانگی ایران و ترکیه/ تفاوت از زمین تا آسمان است!

جرقه توسعه صنعت لوازم خانگی ایران با تاسیس کارخانه ارج در سال 1316 توسط خلیل ارجمند، استاد دانشکده فنی دانشگاه تهران زده شد. این شرکت تا پیش از انقلاب اسلامی و حتی زودتر از کشورهای کره ای به بسیاری از کشورهای جهان نظیر روسیه لوازم خانگی صادر می کرد اما براساس گفته ی سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران، عدم برندسازی و صیانت از برندها یکی از دلایل اصلی نابودی برندهایی مانند ارج شد.

معاون استاندار تهران با اشاره به رویکرد جدید دستگاه قضا برای رفع موانع تولید، از بازگشت کارخانه ارج به گردونه تولید لوازم خانگی خبر داد 

کارخانه ارج طی دهه 30 تا 50، چندین مدل بخاری نفتی و گازی، کولر آبی، ماشین لباسشویی، ابگرمکن برقی، یخچال و فریزر از مدل 10 تا 17 فوت تولید کرد و جالب است بدانید که در سال 1353 به تولید یخچال های ساید بای ساید روی آورد اما در نهایت به دلیل بدهی های زیاد به وزارت صنعت، بانک صنعت و معدن و سپس به بانک ملی واگذار شد و در نهایت هم در سال 95 تعطیلی و فروش آن مطرح شد البته شنیده هایی مبنی بر آغاز فعالیت این برند وجود دارد.

مقایسه صنعت لوازم خانگی ایران و ترکیه/ تفاوت از زمین تا آسمان است!

صنعت لوازم خانگی ترکیه از سال 1950 میلادی فعالیت خود را آغاز کرد و طی این سال ها توانسته تا در زمینه برندسازی و تاسیس شرکت هایی مانند آرچلیک موفق ظاهر شود. آرچلیک در لیست 10 برند برتر جهان قرار دارد و جای تعجب ندارد که ترکیه به بزرگترین صادر کننده لوازم خانگی اروپا تبدیل شده است. این کشور بر روی تولید محصولات شیک، متنوع و با کیفیت تاکید کرده و برندهایی مانند وستل یا بکو بیشترین نقش را در این موفقیت داشتند.

مقایسه صنعت لوازم خانگی ایران و ترکیه/ تفاوت از زمین تا آسمان است!

سهم ترکیه در فروش محصول تلویزیون در اروپا از 5 درصد در سال 1995 به 45 درصد در سال 2005 رسید. در همین مدت سهم ترکیه از بازار دستگاه‌های دیجیتالی در اروپا از 3 درصد به 15 درصد رسیده و لوازم خانگی تولید ترکیه 18 درصد بازارهای اروپا را به تسخیر درآورد.

مقایسه صنعت لوازم خانگی ایران و ترکیه نشان می دهد که صنعت در این دو کشور روند متفاوتی را طی کرده و در واقع شکاف میان ما و همسایه مان کاملا مشهود است اگرچه باید اشاره کرد که مسیر ترکیه برای رسیدن به موفقیت هموار تر بوده و به دلیل شرایط سیاسی و اقتصادی در ایران، مسیر ایران پر از دست انداز بوده است.

چرا عقب ماندیم!

مقایسه صنعت لوازم خانگی ایران و ترکیه/ تفاوت از زمین تا آسمان است!

همان طور که اشاره شد مقایسه صنعت لوازم خانگی ایران و ترکیه نشان می دهد که مسیر این دو صنعت متفاوت بوده و باید گفت یکی صاف و هموار بوده و دیگری پر از دست انداز! شرایط سیاسی و اعمال انواع و اقسام تحریم ها علیه کشورمان تاثیر گذار بوده و به عنوان مثال تامین مواد اولیه و انتقال پول را با مشکل مواجه کرده است اما نمی توان همه تقصیر را گردن تحریم ها انداخت.

کشور ایران بیشتر بر روی صنعت نفت و صادرات مواد خام تکیه داشته و بر روی خام فروشی اصرار دارد در حالی که ترکیه تمام تمرکز خود را بر روی نوآوری و فعالیت مردمی گذاشته است و در نتیجه شاهد رشد قابل توجه آن در صنایع پایین دست مانند نساجی، لوزم خانگی، گردشگری و … هستیم.

یکی دیگر از مواردی که بر روی توسعه صنعت لوازم خانگی و حتی اقتصاد ترکیه موثر بوده توجه ویژه به بخش خصوصی است  که متاسفانه در ایران بخش دولتی و شبه دولتی رشد داشته و بخش خصوصی دچار پسرفت شده است.

مقایسه صنعت لوازم خانگی ایران و ترکیه/ تفاوت از زمین تا آسمان است!

تعامل دیپلماتیک با کشورهای دیگر می توان به بهبود فضای اقتصادی‌ کمک کند که ترکیه با برقراری رابطه با کشورهای همسایه و اروپایی به نوعی به توسعه صنعت لوازم خانگی و اقتصاد خود کمک کرده که در نهایت افزایش صادرات و ارزآوری را به همراه آورده است. طی سال های گذشته در ایران نیز به تربیت دیپلمات اقتصادی توجه شده و در دستور کار دولت قرار گرفته است. از طرفی دیگر سوداگری و رانت در اقتصاد ایران  نسبت به ترکیه نیز بیشتر است.

مشاهدات این سال ها نشان از این دارد که صنعت لوازم خانگی ایران بعد از حمایت و نگاه ویژه مقام معظم رهبری روند رو به بهبود ی داشته اما این شرایط باید منجر به توسعه کیفیت و فناوری محصولات شود نه افزایش قیمت!  رهبر معظم انقلاب به کیفیت برخی از تولیدات داخلی به ویژه خودرو انتقاد کردند و ایشان در بخشی از سخنانشان ریشه وضعیت نامناسب معیشت مردم در عدم توجه به بهبود روند تولید و تصمیم گیری های غلط دانستند.

سخن پایانی

مطالعه تاریخچه شکل‌گیری صنایع و مقایسه آن با سایر کشورهای موفق به ما سرنخ هایی می دهد که می تواند کمک کننده باشد.مقایسه صنعت لوازم خانگی ایران و ترکیه در همین راستا انجام شده و همان طور که گفته شد تفاوت آن دو غیر قابل انکار است. خروج  شرکت های خارجی از بازار لوازم خانگی ایران مشکلاتی را برای این صنعت به وجود آورد اما برندهای ایرانی توانستند تا با تامین نیاز بازار بسیاری از چالش ها و موانع را برطرف کنند. تاکید مقام معظم رهبری بر توسعه برند ملی و حمایت تمام قد از شرکت های تولیدکننده لوازم خانگی از ایران نیز بر روند رو به رشد این صنعت در یکی و دو سال اخیر نیز تاثیرگذار بوده است.

انتهای پیام/

 

نظر شما چیست؟