اقدامات وزارت صمت برای کنترل بازار لوازم خانگی
اخبار لوازم خانگی

اقدامات وزارت صمت برای کنترل بازار لوازم خانگی/کاهش قیمت ۵ برند با پیگیری‌های انجام شده

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، مدیرکل دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صمت با اعلام اینکه اقدامات ...

بهنام وحیدی | 2 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، مدیرکل دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صمت با اعلام اینکه اقدامات وزارت صمت برای کنترل بازار لوازم خانگی از ابتدای شهریور ماه، نظارت ها هوشمند و هدفمند بوده است گفت: بیس( پایه) سامانه جامع تجارت را فعال کردیم تا واحد های تولیدی، در آن جا فاکتور خود را بر مبنای ساختار تشکیل دهنده هر محصول ارائه دهند؛ بر مبنای ساختار تشکیل دهنده هر محصول برای هر برندی از ابتدای آذر ماه کارگروه های رصد بازار وزارتخانه تشکیل شده و تک تک برندها رصد می شوند.

محمد وصالی قمصری در یک ارتباط رادیویی با بیان اینکه پیش از تحریم ها، ۷۰ درصد بازار لوازم خانگی در اختیار برندهای کره ای بود، گفت: از سال ۹۷ تا سال ۹۹ با حمایت هایی که از صنعت لوازم خانگی شد، تولید ۸.۵ میلیون دستگاه در سال به ۱۵.۵ میلیون دستگاه رسید که به این ترتیب ۸۰ درصد افزایش تولید داشتیم.

مدیر کل دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صمت ادامه داد: شاید آن روزها، روزهایی بود که باید با کد ملی برای یک محصول لوازم خانگی ثبت نام می شد و ممکن بود اتفاقات خیلی بدی بیفتد که مهار شد.

وصالی افزود: اشتغال این صنعت ۳۰۰ هزار نفر، گردش مالی آن ۶ میلیارد دلار و واحدهای فعال ما حدود ۵۰۰ واحد است که البته تا ۸۰۰ واحد تولیدی، ظرفیت خالی داریم.

وی با اشاره به افزایش ۱۰۰ تا ۱۲۰ درصدی برخی از محصولات از جمله یخچال ساید و دو قلو ، اذعان داشت: در مورد لباس شویی تولید بالاتر بود و خوشبختانه افزایش قیمت بالایی را نداشتیم و این افزایش زیر ۲۰ تا ۳۰ درصد در سال بوده است.

مدیر کل دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صمت تصریح کرد: مواد اولیه واحدهای تولیدی کشور در این دو سال با توجه به تغییرات نرخ ارز، میانگین حدود ۶۰ درصد افزایش داشته است؛ به عنوان نمونه قیمت جهانی ماژول تلویزیون ۳۰ درصد، کمپرسور یخچال ۲۰ درصد و ورق های رنگی، پیش رنگ، ورق سرد مورد استفاده در بدنه اجاق گاز و لباسشویی، از سال ۹۷ به صورت میانگین حدود ۶۰ درصد افزایش قیمت داشته اند.

وصالی با اعلام اینکه از ابتدای شهریور ماه، نظارت ها هوشمند و هدفمند بوده است گفت: بیس( پایه) سامانه جامع تجارت را فعال کردیم تا واحد های تولیدی، در آن جا فاکتور خود را بر مبنای ساختار تشکیل دهنده هر محصول ارائه دهند ؛ بر مبنای ساختار تشکیل دهنده هر محصول برای هر برندی، از ابتدای آذر ماه کارگروه های رصد بازار وزارتخانه تشکیل شده و تک تک برندها رصد می شوند.

وی ادامه داد: اتفاقی که افتاد این بود که از هفته دوم، سوم دی ماه برخی از واحدهای تولیدی بسته به روالی که هرسال داشتند بین ۱۲ تا ۱۳ درصد افزایش قیمت دادند.

مدیر کل دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صمت در پاسخ به این پرسش که آیا مردم می توانند انتظار داشته باشند این قیمت با ثبات باشد و یا کاهش پیدا کند، گفت: مردم باید از ما توقع داشته باشند که این اتفاق بیفتد؛ با پیگیری های مجموعه ما حدود ۵ برند بلافاصله کاهش قیمت دادند.

وصالی همچنین درباره اینکه آیا این واحدهای تولیدی بابت افزایش قیمتی که داشتند مورد بازخواست قرار نخواهند گرفت، اظهار داشت: سامانه هوشمند ثبت سفارش ما، ارتباط مستقیمی با رضایت مشتری و اتفاقاتی که افتاده است دارد و قطعا در تامین مواد اولیه، تامین ارز و ثبت سفارش ها آن ها تاثیر گذار خواهد بود ضمن آنکه تخلفات واحدهای تولیدی از طریق سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده و تعزیرات نیز پیگری می شود.

وی با اعلام اینکه برند های متخلف به مسیر همکاری برگشتند گفت: برندهایی که با ما همکاری نکردند شاید دو تا سه برند، بیشتر نباشند که البته محصول کالای منتخب( یخچال، ماشین لباسشویی، تلویزیون و اجاق گاز) ما هم نیستند.

مدیر کل دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صمت در رابطه با کیفیت محصولات لوازم خانگی تولیدی هم گفت: از صد در صد واحدهای تولیدی، کیفیت ۵۰ تا ۶۰ درصد واحدهای تولیدی خوب است و حتی صادرات معکوس می شود؛ مردم بدانند محصول ایرانی به خارج از مرزهای اطراف می رود و لیبل خارجی یا کره ای می خورد و دوباره به داخل کشور بر می گردد و مردم به تصور کالای خارجی آن را خریداری می کنند.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟