از سوی مجمع مدیران کشور
اخبار لوازم خانگی

شرکت صنایع الکتریکی ناسیونال ایران مفتخر به کسب عنوان کارآفرین مشتری‌مدار شد

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، در مدت بیش از نیم قرن فعالیت، شرکت صنایع الکتریکی ناسیونال ایران عناوین و ...

بهنام وحیدی | 2 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، در مدت بیش از نیم قرن فعالیت، شرکت صنایع الکتریکی ناسیونال ایران عناوین و موفقیت‌های مختلف در سطح استانی، ملی و حتی بین‌المللی را کسب کرده است. در سال‌های اخیر نیز با توجه به اتخاذ سیاست‌های متناسب با توسعه فعالیت، شرکت مفتخر به کسب دو دوره عنوان کارآفرین مشتری‌مدار از سوی مجمع مدیران کشور شده است.

در همین زمینه، روابط‌عمومی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت‌وگوی اختصاصی با عباس ابهری، مدیرعامل شرکت صنایع الکتریکی ناسیونال ایران، انجام داده‌ است که در ادامه می‌آید.

در ابتدا، برای آشنایی بیشتر مخاطبان، بفرمایید شرکت صنایع الکتریکی ناسیونال ایران در چه سالی تاسیس و در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کند؟

شرکت صنایع الکتریکی ناسیونال ایران در سال ۱۳۴۴ فعالیت‌‌‌اش را در کارخانه خود واقع در کیلومتر ۱۰ جاده اصفهان-تهران استارت زده و در سال ۱۳۵۱ با عقد قرارداد با شرکت ماتسوشیتا الکتریک ژاپن به‌عنوان تنها شریک خارجی این شرکت معظم تولیدکننده لوازم خانگی در دنیا، فصل جدیدی از فعالیت‌های تولیدی خود را آغاز کرد. از ابتدا این شرکت در زمینه تهیه، تولید و فروش لوازم خانگی و آشپزخانه کوچک فعالیت می‌کرده و تا کنون نیز این روند را ادامه داده است.

شرکت شما تاکنون چه دستاوردهایی کسب کرده است؟

در مدت بیش از نیم قرن فعالیت به همت فعالیت مستمر همکاران و سیاست‌های اتخاذ شده در هیات مدیره، صنایع الکتریکی ناسیونال ایران عناوین و موفقیت‌های مختلف در سطح استانی، ملی و حتی بین‌المللی را داشته است. به‌طور مثال در سنوات مختلف به‌عنوان واحد تولیدکننده کیفی و استاندارد، واحد نمونه تولیدی، واحد حامی مصرف‌کننده و دستیابی به رکورد تولید برای محصولاتی نظیر پلوپز که از طرف شریک خارجی در سطح بین‌الملل مورد تقدیر و تشویق قرار گرفت را می‌توان به عنوان دستاوردهای این شرکت نام برد. در سال‌های اخیر نیز با توجه به اتخاذ سیاست‌های متناسب با توسعه فعالیت، شرکت مفتخر به کسب دو دوره عنوان کارآفرین مشتری‌مدار از سوی مجمع مدیران کشور شده است. این مهم در دو سال متوالی و از میان بیش از چند صد شرکت معتبر که در این ارزیابی شرکت کرده بودند، از سوی هیات داوران به شرکت اعطا شده است.

در زمینه جلب رضایت مشتری چه اقداماتی را به انجام رسانیده و در نظر دارید چه برنامه‌هایی را در کوتاه‌مدت و بلندمدت دنبال کنید؟

تمامی تلاش‌های شرکت تماماً در راستای تولید مطلوب و با استاندارد است که حس سود و انتقاع در نزد مشتری را در پی خواهد داشت. با این رویکرد، هر زمان که مشتریان ما نسبت به خرید هر یک از محصولات شرکت اقدام می‌کنند، بر این باورند که خریدی منصفانه جهت کالایی با کیفیت ایرانی انجام داده‌اند و از این جهت رضایتمندی حداکثری نزد ایشان ایجاد می‌شود. در کنار این سیاست، حمایت از مشتری بعد از خرید کالا در شبکه خدمات پس از فروش گسترده شرکت به مشتریان ما این اطمینان خاطر را می‌دهد که در هر زمان می‌توانند مشکلات یا ایرادات پیش آمده برای دستگاه‌های خود را از طریق این شبکه حرفه‌ای مرتفع کنند. گسترش شبکه فروش خرده‌فروشی، حضور در شبکه‌های آنلاین فروش و توسعه بیشتر شبکه خدمات پس از فروش متناسب با افزایش تولیدات، می‌تواند این اطمینان خاطر را برای مشتریان و مخاطبان محصولات ما ایجاد کند که شرکت ناسیونال ایران حامی خانواده ایرانی بوده و خواهد بود.

جایگاه مشتری در بازار لوازم خانگی در کجا قرار دارد؟

مشتری در صنعت لوازم خانگی و هر صنعت دیگر، نقش تعیین‌کننده و ویژه‌ای دارد. چرا که عدم استقبال مشتری به بازار تولیدات داخلی منجر به نقصان در زنجیره تامین این صنعت و فروپاشی آن خواهد شد. لذا از نظر اینجانب محوریت اصلی رشد و بالندگی این صنعت رضایت مشتری از تولیدات انجام شده است.

برای جلب رضایت مشتری با چه مشکلاتی مواجه هستید؟ در این زمینه چه انتظاری از متولیان اصلی صنعت لوازم خانگی دارید؟

عدم آگاهی مشتریان از توانمندی ایجاد شده در صنعت لوازم خانگی در سالیان اخیر و همچنین باور غلط نزد عامه مردم مبنی بر جنس خارجی بهتر از جنس ایرانی است، جلب رضایت مشتری در مباحث کیفی و عملکردی محصولات، منتج به چالش‌های خاص شده است. مهم‌ترین نقش دولت و ارکان موثر، حمایت از تولید داخل و ترویج خرید کالای ساخت ایران با کیفیت خواهد بود. جلوگیری از توسعه معلولی به نام قاچاق و همچنین تغییر فرهنگ غلط و نادرست «بی‌کیفیت بودن کالای ایران» می‌تواند بزرگترین حمایت از تولید کننده داخلی باشد.

در مقابل، شما به‌عنوان یک تولیدکننده چه انتظاری از مصرف‌کنندگان دارید؟

بالاترین لطفی که هر فرد ایرانی می‌تواند در راستای سربلندی و عزت ایران و تولیدات ایرانی داشته باشد، خرید کالای ایرانی در مقابل کالای خارجی با همان کیفیت است. از طرفی انتظار داریم مصرف‌کنندگان محترم با آگاهی بیشتر نسبت به خرید در بازار اقدام کرده و به صحبت‌ها و تبلیغات اغواکننده برخی کالاها و شرکت‌های کاغذی توجه نکنند. تداوم خرید کالای خارجی با علم به اینکه چندسالی است واردات لوازم خانگی خارجی ساخته شده ممنوع است، به منزله تقویت شبکه واردات غیرقانونی و قاچاق در کشور است.

سهم شما از بازار لوازم خانگی ایران چقدر است؟ آیا برنامه‌ای برای افزایش سهم خود دارید؟

با توجه به نداشتن آمار واقعی تولید از سوی تمامی تولیدکنندگان، امکان تعیین سهم بازار فروش برای محصولات امکان‌پذیر نیست. از طرفی بخش قابل توجهی از سهم بازار لوازم خانگی کوچک در سیطره قاچاق بوده و این مساله آنالیز سهم بازار را تحت‌الشعاع خود قرارداده است. ولی بر طبق بررسی‌های انجام شده از آمار و اطلاعات استخراج شده از برخی سایت‌های معتبر فروش کالا و آنالیز بازار، عملاً این شرکت به‌عنوان یکی از دو بازیگر اصلی در بخش لوازم خانگی کوچک کشور بوده و سهم دو رقمی و قابل توجهی از مصارف بازار را در این بخش تامین کرده است.

چه محصولات و خدماتی را در سال جاری روانه بازار کردید؟ چه برنامه‌ای برای ارتقای کیفی محصولات لوازم خانگی در کنار رشد کمی در نظر دارید؟

در سال ۱۴۰۰ عرضه محصولات جدید گروه برند تولیپس پلاس همچون مخلوط‌کن جدید، پلوپز و مولتی کوکر جدید شرکت و همچنین آب مرکبات‌گیری، خردکن، اتوی بخار و تلویزیون و چند محصول دیگر در حوزه لوازم خانگی کوچک، به بازار معرفی شده و یا در حال ورود به بازار ایران هستند. امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، در سال آتی محصولاتی نظیر کولرگازی، چرخ گوشت، آبمیوه‌گیری، مولتی کوکرهای جدید، همزن‌های دستی و تعدادی دیگر محصول که در حال بررسی‌های فنی و تحقیق بازار هستند توسط این شرکت روانه بازار شود. در راستای این افزایش سبد، خط قرمز این شرکت، حفظ کیفیت و رعایت استانداردهای اجباری تدوین شده از سوی سازمان استاندارد است که قطع به یقین در سنوات آتی نیز همواره مد نظر بوده و رعایت خواهد شد.

در زمینه صادرات چه فعالیتی دارید؟

تلاش‌هایی در این زمینه صورت گرفته و تفاهم‌نامه‌هایی هم انجام گرفته است. در تلاشیم با رساندن محصولات خود به استانداردهای کشور مقصد و آماده‌سازی این محصولات مطابق سفارشات طرف‌های خارجی، هر چه زودتر این مهم انجام شود. بزرگترین چالش ما در این زمینه بازگشایی L/C از طرف خارجی برای ما است که با شرایط تحریم فعلاً در حال انتخاب روش جایگزین و با ریسک بالاتر هستیم. از طرفی با تغییرات و افزایش قیمت‌های مواد اولیه کمی معادلات اقتصادی شرکت را در بخش صادرات به چالش کشانده است که انشاا… با حمایت‌های دولت و وزارت صمت این موضوع هر چه سریع‌تر مرتفع خواهد شد.

شما تا چه اندازه از خلاقیت و مهارت تحصیل‌کردگان دانشگاهی بهره می‌برید؟

در حال حاضر کلیه نفرات تیم تامین و مهندسی شرکت همگی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های معتبر داخلی و با سابقه و تجربه قابل توجه در این صنعت هستند و تمامی امور مربوط به تعمیق ساخت داخل و مهندسی محصول و تولید شرکت به اتکای این مهندسان جوان در حال انجام است. از طرفی توافقاتی با دو دانشگاه بزرگ کشور در حال انجام است که امیدواریم هرچه سریع‌تر این توافقات تبدیل به تفاهم‌نامه برای گسترش روابط بین واحدهای دانشگاهی با این شرکت شود.

در نگاهی وسیع‌تر، وضعیت امروز صنعت لوازم خانگی را چطور ارزیابی می‌کنید؟ در زمینه تولید، فروش و صادرات (هر سه بخش) چه مشکلاتی وجود دارد و چه راهکارهایی پیشنهاد می‌کنید؟

از نظر اینجانب به‌عنوان یک فعال صنعتی با سابقه بیش از ۲۰ سال کار تولیدی و صنعتی، نبود یک استراتژی مشخص و عملیاتی که مورد تایید صنعتگران و تولیدکنندگان این صنعت هم باشد و با تغییر دولت‌ها یا طیف‌های متولی صنعتی، دچار تغییر نشود؛ بزرگترین نقیصه در این صنعت پیشران است. وقتی استراتژی مدون نداشته باشیم، صحبت از برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت هم، بی‌معنی خواهد بود. دفعات متعدد وزارت صمت به‌دنبال تهیه نقشه راه برای این صنعت بود ولی همواره صحبت از برنامه‌هایی به میان آمد که هنوز سازوکار و شرایط ایجاد زیرساخت‌های لازم برای رسیدن به گام اول این نقشه راه امکان‌پذیر نبوده است. به عبارتی این موارد بیشتر در نوشتار و طرح زیبا، فاخر و عالی بودند ولی از نظر اجرایی، حداقل‌ها و بایدهای مورد نیاز رسیدن به گام اول را هم تامین نمی‌کرد. با این حال همین تولیدکنندگان داخلی در دوران تحریم؛ به‌رغم تمام بی‌مهری‌ها و نبود حمایت‌های واقعی از تولیدکننده، با تمام توان نسبت به تامین نیاز بازار داخل اقدام کرده و بیش از توان و بضاعت خود به افزایش تولید و توسعه سبد محصول دست یافته‌اند. امیدوارم دولت به‌جای نقش مداخله‌گرانه خود، نسبت به تسهیل امور و نظارت بر اجرای روان تولید و رفع موانع پیش‌روی تولیدکنندگان و صادر کنندگان اقدام کند.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟