گران‌فروشی لوازم خانگی
اخبار لوازم خانگی

پاتک به گران فروشی لوازم خانگی

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، در حالی که تولیدکنندگان لوازم خانگی تا به امروز راضی به کاهش قیمت نشده‌اند، معاول ...

نفیسه رحیمی | 2 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، در حالی که تولیدکنندگان لوازم خانگی تا به امروز راضی به کاهش قیمت نشده‌اند، معاول اول رئیس جمهوری در جلسه ستاد تنظیم بازار اعلام کرده که اگر تولیدکننده‌های لوازم خانگی همکاری نکنند، واردات آزاد می‌شود.

رسانه‌های مختلف در اخبار اقتصادی خود نگاهی ویژه به بیستمین جلسه ستاد تنظیم بازار و تعیین تکلیف آزادسازی قیمت لوازم خانگی داشته‌اند و هر کدام گزارش‌ها و گفت وگوهایی در این خصوص منتشر کرده‌اند که در ادامه بخشی از این گزارش‌ها رصد می‌شود.

آخرین اخطار به تولیدکنندگان لوازم خانگی

گرانی لوازم خانگی

روزنامه ایران در گزارشی می‌نویسد: بیستمین جلسه ستاد تنظیم بازار به ریاست معاون اول رئیس جمهور و با حضور وزرای صمت، جهاد کشاورزی و دادگستری، سخنگوی دولت، شهردار تهران و سایر مسئولان دستگاه‌های عضو برگزار شد. محمد مخبر در این جلسه با اشاره به کنترل آشفتگی‌های اولیه در بازار از همه اعضا خواست تا با تمهیدات مناسب و افزایش نظارت‌ها ایجاد ثبات در قیمت و بازار کالاهای اساسی را دنبال کنند. معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر جلوگیری از هرگونه افزایش قیمت مخصوصاً در روزهای پایانی سال افزود: همه کسانی که در این زمینه همکاری مناسبی دارند مورد تشویق قرار گرفته و با متخلفین در هر صنعتی به‌شدت برخورد شود.

در این جلسه در خصوص وضعیت قیمت‌ها در صنعت لوازم خانگی گزارش مبسوطی ارائه شد. بر اساس این گزارش و با توجه به توقف افزایش قیمت‌ها، ایجاد شفافیت در سامانه جامع تجارت، ثبت دقیق فاکتور فروش، درج قیمت تولید کننده، کاهش قیمت تمام شده از طریق ساخت مواد داخل و کاهش تعرفه واردات قطعات و تلاش برای افزایش تیراژ تولید و ایجاد تنوع در محصول از جمله راهکارهای کاهش قیمت در این صنعت و بازار عنوان و مقرر شد در این زمینه برنامه‌ریزی لازم صورت پذیرد. لازم به ذکر است براساس تصمیمات ستاد تنظیم بازار مقرر شد چنانچه تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی قیمت‌های خود را در بازار واقعی نکنند، برنامه‌ریزی لازم برای آزادسازی واردات متناسب با نیاز مردم انجام شود.

روزنامه خراسان در گزارشی نوشت: دهم بهمن ماه بود که رهبر معظم انقلاب در بیانات خود در دیدار تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی، از افزایش قیمت لوازم خانگی گلایه کردند. ایشان با اشاره به ارتقا نیافتن کیفیت تولیدات داخلی و به خصوص افزایش قیمت آن ها به رغم حمایت های صورت گرفته فرمودند: «… من گلایه می کنم از دوستانی که مسئولان کالاهای خانگی و لوازم خانگی هستند؛ ما از این ها حمایت کردیم و اسم آوردیم؛ شنیدم بعضی از اقلام دو برابر ارتقای قیمت پیدا کرده؛ چرا؟ این‌ جور نبایستی با حمایت ها برخورد بشود. خب اگر این‌ جور ما کیفیت را بالا نبریم، چطور انتظار داریم که بازارهای خارجی را فتح کنیم؟»

در این خصوص گزارش ایسنا حاکی از آن بود که دی ماه امسال، برخی واحدهای تولیدی لوازم خانگی در آخرین مرحله افزایش قیمت، بین ۱۲ تا ۱۳ درصد افزایش قیمت داشته اند. همچنین وزارت صمت به تولیدکنندگان لوازم خانگی تا ۲۳ بهمن مهلت داده است تا قیمت ها را به نرخ های قبل برگردانند. خبر ۲۹ بهمن این خبرگزاری به نقل از «وصالی» مدیر کل دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صمت نیز نشان می داد که با پیگیری های انجام شده حدود پنج برند، قیمت های خود را کاهش داده اند. با این حال همچنان لوازم خانگی تولید داخل نسبت به سال گذشته افزایش قیمت چشمگیری دارد. با این حال، تازه ترین جلسه ستاد تنظیم بازار با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور و فاطمی امین وزیر صمت حاوی یک هشدار مهم برای صنایع لوازم خانگی است.

 ‌اگر قیمت لوازم خانگی کاهش نیابد واردات آزاد می‌شود

قیمت لوازم خانگی داخلی ۲۰ درصد گران شده است

روزنامه اطلاعات در گزارشی می‌آورد: بیستمین جلسه ستاد تنظیم بازار به ریاست معاون اول رئیس جمهوری و با حضور وزرای صنعت، جهاد کشاورزی و دادگستری، سخنگوی دولت، شهردار تهران و سایر مسئولین دستگاههای عضو برگزار شد. در این جلسه در مورد وضع قیمت ها در صنعت لوازم خانگی گزارش مبسوطی ارائه شد. بر اساس این گزارش و با توجه به توقف افزایش قیمت ها، ایجاد شفافیت در سامانه جامع تجارت، ثبت دقیق فاکتور فروش، درج قیمت تولید کننده، کاهش قیمت تمام شده از طریق ساخت مواد داخل و کاهش تعرفه واردات قطعات و تلاش برای افزایش تیراژ تولید و ایجاد تنوع در محصول، از جمله راهکارهای کاهش قیمت در این صنعت و بازار اعلام و مقرر شد در این زمینه برنامه ریزی لازم صورت پذیرد. لازم به ذکر است براساس تصمیمات ستاد تنظیم بازار مقرر شد چنانچه تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی قیمت های خود را در بازار واقعی نکنند، برنامه ریزی لازم برای آزادسازی واردات متناسب با نیاز مردم انجام شود.

ارزان نکنید وارد می‌کنیم

روزنامه جوان در گزارشی می‌آورد: طی ماه‌های اخیر افت و خیز بازار لوازم خانگی کم نبوده، از تمدید ممنوعیت واردات لوازم خانگی خارجی با دستور رئیس‌جمهور تا افزایش چندباره قیمت‌ها را در این بازار شاهد بوده‌ایم. اوایل بهمن‌ماه بود که تولیدکنندگان به بهانه هزینه‌های بالای درج قیمت تولیدکننده روی کالا قیمت‌هایشان را ۸ تا ۱۲ درصد گران کردند. در پی این اتفاقات در این صنعت و کاهش قدرت خرید مردم برای خرید لوازم خانگی، رهبر انقلاب دهم بهمن‌ماه در نشست با تولیدکنندگان داخلی از خلف‌وعده تولیدکنندگان این صنعت و گرانی قیمت‌ها انتقاد کرد. در پی گلایه رهبری، وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار موضوع کاهش قیمت‌ها را از کانال انجمن‌ها و اتحادیه‌های لوازم خانگی پیگیری کردند، به طوری که وزارت صنعت ۲۳ بهمن را به عنوان آخرین مهلت برای کاهش قیمت کارخانه‌های لوازم خانگی اعلام و تأکید کرد: «اگر این شرکت‌ها قیمت‌ها را کاهش ندهند با آن‌ها برخورد خواهد شد.» در این مدت برخی از برندها قیمت‌هایشان را به قیمت‌های قبل برگرداند، اما به گفته اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه لوازم خانگی، یک شرکت لوازم خانگی همچنان بر قیمت‌های جدید خود پافشاری می‌کند و نرخ‌هایش را کاهش نداده است. اکنون ۱۰ روز از ضرب‌الاجل وزارت صمت می‌گذرد، قیمت‌ها در بازار همچنان گران است و مردم در انتظار افت قیمت‌ها در بازار و در صورت توافق در مذاکرات وین هستند.

آزادسازی لوازم خانگی؟

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی می‌نویسد: آزادسازی واردات لوازم‌خانگی در صورت عدم همکاری کارخانه‌های تولیدی، تصمیم جدید ستاد تنظیم بازار به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور است. بر اساس جدیدترین اخبار منتشرشده از تصمیمات ستاد تنظیم بازار، مقرر شده چنانچه تولیدکنندگان داخلی لوازم‌خانگی قیمت‌های خود را در بازار واقعی نکنند، برنامه‌ریزی لازم برای آزادسازی واردات متناسب با نیاز مردم انجام شود. به نظر می‌رسد سیاستگذار  متوجه سوءاستفاده برخی از تولیدکنندگان داخلی شده و درصدد ساماندهی بازار برآمده است. در جلسه تنظیم بازار که با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، وزرای صمت، جهاد کشاورزی و دادگستری، سخنگوی دولت، شهردار تهران و سایر مسوولان دستگاه‌های عضو برگزار شد.

آزادسازی واردات لوازم خانگی در صورت عدم همکاری کارخانجات تولیدی

روزنامه تعادل در گزارشی می‌آورد: محمد مخبر در بیستمین جلسه ستاد تنظیم بازار با اشاره به کنترل آشفتگی‌های اولیه در بازار از همه اعضا خواست تا با تمهیدات مناسب و افزایش نظارت‌ها ایجاد ثبات در قیمت و بازار کالاهای اساسی را دنبال کنند. معاون اول رییس‌جمهور با تاکید بر جلوگیری از هرگونه افزایش قیمت مخصوصا در روزهای پایانی سال افزود: همه کسانی که در این زمینه همکاری مناسبی دارند مورد تشویق قرار گرفته و با متخلفین در هر صنعتی به‌شدت برخورد شود. در این جلسه در خصوص وضعیت قیمت‌ها در صنعت لوازم خانگی گزارش مبسوطی ارایه شد. بر اساس این گزارش و با توجه به توقف افزایش قیمت‌ها، ایجاد شفافیت در سامانه جامع تجارت، ثبت دقیق فاکتور فروش، درج قیمت تولیدکننده، کاهش قیمت تمام شده از طریق ساخت مواد داخل و کاهش تعرفه واردات قطعات و تلاش برای افزایش تیراژ تولید و ایجاد تنوع در محصول از جمله راهکارهای کاهش قیمت در این صنعت و بازار عنوان و مقرر شد در این زمینه برنامه‌ریزی لازم صورت پذیرد.

نقطه تمایز در مسیر حرفه‌ای تولیدکنندگان لوازم خانگی چیست؟

خبرگزاری ایسنا در یادداشتی به قلم میلاد رحمتی کارشناس صنعت لوازم خانگی می‌نویسد: فارغ از جاه طلبی‌ها و تدوین چشم انداز برای تصاحب بازار، در نگاه حداقلی نیز به منظور حفظ کیفیت و میزان تولید و عملکرد عادی، هر گره در زنجیره تامین صنعت لوازم خانگی باید تامین کنندگان واجد شرایطی برای تهیه قطعات مختلف خود داشته باشد. با این حال، بسیاری از شرکت ها تنها زمانی به دنبال تامین کنندگان می گردند که «کاهش عرضه» رخ دهد. در چنین وضعیتی، یافتن تامین کنندگان مناسب اغلب غیرممکن می شود و تنها موجب هدر رفتن زمان و پول خواهد شد. آنچه را که شاید بتوان به عنوان نکته پندآموز مساله دانست، همه گیری کرونا است که چالش های اقتصادی آن، شرکت ها را مجبور کرد تا در مورد «لجستیک»، «مشارکت ها»، «روابط تامین کنندگان» و «اهمیت انعطاف پذیری زنجیره تامین» تجدید نظر جدی به عمل بیاورند؛ چرا که این سه سنگ بنای یک زنجیره تامین موفق، به شرکت ها «ابزار»، «شبکه» و «اعتماد به نفس» لازم برای انعطاف پذیر ماندن و شدن را می بخشد و آنها را در برابر هر گونه اختلال چه همه‌گیری، چه کمبود قطعات، چه کاهش سرعت نیروی کار یا تغییر در تقاضای مصرف کننده، توانمند کرده و در چشم اندازی هدفمند، آن ها را قادر به تصاحب بخش بزرگی از بازار خواهد کرد.

جمع‌بندی

ستاد تنظیم بازار در جدیدترین جلسه خود به ریاست معاون اول رئیس‌جمهوری، به تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی اخطار داد که قیمت‌ها را در بازار واقعی کنند؛ در غیر این صورت برنامه‌ریزی برای آزادسازی واردات متناسب با نیاز مردم کلید خواهد خورد. در این جلسه، محمد مخبر به اعضای ستاد تنظیم بازار ماموریت داد تا با تمهیدات مناسب و افزایش نظارت‌ها، ایجاد ثبات در بازار کالاها را دنبال کنند. همچنین یکی از تصمیمات جلسه، ضرورت همکاری کارخانه‌های تولیدی لوازم خانگی برای واقعی‌سازی قیمت‌ها بود./ایرنا

نظر شما چیست؟