کنترل تورم لوازم خانگی با شناسه‌گذاری کالاها و ثبت فاکتورها در سامانه جامع تجارت
اخبار لوازم خانگی

کنترل تورم لوازم خانگی با شناسه‌گذاری کالاها و ثبت فاکتورها در سامانه جامع تجارت

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، معاون تجارت و خدمات وزارت صمت از ثبت بیش از 90 درصدی اطلاعات شناسه کالا برای کالاهای ...

نفیسه رحیمی | 2 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، معاون تجارت و خدمات وزارت صمت از ثبت بیش از 90 درصدی اطلاعات شناسه کالا برای کالاهای اساسی و مواد اولیه تولیدی خبر داد و افزود: فاکتورها از واردات تا مرحله نهایی توزیع کالا در سامانه ثبت می‌شود و در مرحله بعد باید اطلاعات خرده فروشان ثبت شود که با توجه به فعالیت یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد خرده فروشی در کشور، گام مهمی خواهد بود.

 علیرضا شاه میرزایی در خصوص سامانه شناسه کالا بیان کرد: مصوبات قانونی این پروژه زیرمجموعه قانون قاچاق کالا و ارز آورده شده است، اما شناسه کالا تنها در کنترل قاچاق کاربرد ندارد، بلکه زیرساخت بسیاری از سیاست‌های تجاری است. در واقع مدیریت بازار، نظارت بر قیمت‌ها، حذف واسطه‌ها، جلوگیری از احتکار و حتی کنترل تورم به تکمیل پروژه شناسه‌گذاری کالاها وابسته است.

وی افزود: در دنیا سال‌هاست مسأله تورم حل شده و حتی کشورهایی که بحران‌های سیاسی و امنیتی و مشکلات اقتصادی دارند، دچار تورم افسارگسیخته نمی‌شوند و این به علت استفاده از سامانه‌های هوشمند و گسترش ابزارهای دیجیتال در حوزه تجاری است. در واقع تکمیل این سامانه‌ها، علاوه بر آن‌که باعث مدیریت جریان کالا خواهد شد، باعث مدیریت نقدینگی‌ سرگردان جامعه نیز خواهد شد و باعث می‌شود نقدینگی‌های سرگردان جامعه به سمت نظام تولید و توزیع واقعی هدایت شود و وارد بخش‌های غیرمولد و تورم‌زا نشود.

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت با بیان این‌که توفیق وزارت صمت در کنترل تورم در حوزه لوازم خانگی، مرهون شناسه‌گذاری کالاها و ثبت فاکتورها در سامانه جامع تجارت بود، توضیح داد: در حوزه لوازم یدکی خودرو نیز در حال ساماندهی هستیم که به زودی مردم نتایج آن را لمس خواهند کرد.

شاه‌میرزایی یادآور شد: شاهد هستیم در لوازم یدکی خودرو، سودهای صددرصدی در نظام توزیع وجود دارد که باید به کمتر از بیست درصد برسد؛ همچنین در خصوص اصالت کالا و دسترسی سریع به کالای مناسب مردم مشکل دارند.

وی همچنین اعلام کرد: برای ۵۳۱ عضو زنجیره قطعات خودرو و تعداد ۳۴ هزار قلم کالا در حال شناسه گذاری هستیم.

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت در حوزه لوازم خانگی نیز بیان کرد: برای 9 هزار و 500 عضو زنجیره و برای حدود ۱۵ هزار قلم کالا شناسه گذاری انجام شده است.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟