احسان فدایی
اخبار لوازم خانگی

افزایش قیمت‌های جدید لوازم خانگی در ۱۴۰۱

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»،  یک کارشناس صنعت لوازم خانگی از افزایش قیمت‌های جدید لوازم خانگی در ۱۴۰۱ خبرداد و ...

نفیسه رحیمی | 2 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»،  یک کارشناس صنعت لوازم خانگی از افزایش قیمت‌های جدید لوازم خانگی در ۱۴۰۱ خبرداد و گفت: توقف روند گرانی محصولات در بازار بستگی به تغییر رویکرد و نحوه حمایت دولت از این صنعت بستگی دارد.

زمزمه‌های افزایش قیمت لوازم خانگی از سوی تولید کنندگان و توزیع کنندگان این محصولات در همین ابتدای سال جدید شنیده می‌شود.

بازار لوازم خانگی درهمان ابتدای سال گذشته ۲۵ درصد گران شد. گویا این افزایش قیمت برای تولید کنندگان کافی نبود و تا پایان سال ۱۲ تولیدکننده ایرانی قیمت کالا‌های خود را به طور تدریجی افزایش دادند. البته به گفته فروشندگان لوازم خانگی این برند‌ها به دلیل افزایش هزینه تمام شده کالا‌های خود را گران کردند.

به دنبال این افزایش قیمت ها، ۴ اسفند ۱۴۰۰ معاون اول رئیس‌جمهور به تولیدکنندگان لوازم خانگی در خصوص عدم همکاری با ستاد تنظیم بازار هشدار داد. محمد مخبر گفت: براساس تصمیمات ستاد تنظیم بازار، چنانچه تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی قیمت‌های خود را در بازار واقعی نکنند، برنامه‌ریزی لازم برای آزادسازی واردات متناسب با نیاز مردم انجام شود.

بیشتر بخوانید:

بهترین برندهای لوازم خانگی ایرانی را بیشتر بشناسید + ویدیو و قیمت

اما علی رغم این اولتیماتوم ها، خیز افزایش قیمت لوازم خانگی تولید داخل در بازار برداشته شده است. احسان فدایی، کارشناس صنعت لوازم خانگی  دلیل صعود مجدد قیمت‌ها را چنین تشریح کرد. سال گذشته به نحوی به پایان رسید که اتفاقات عجیب و خاص در صنعت لوازم خانگی افتاده بود.

فدایی ادامه داد: تعطیلی تعداد زیادی از فروشگاه‌های لوازم خانگی در سطح کشور به دلیل خروج شرکت‌های خارجی که اکثر آن‌ها برند شاب‌های فروش محصولات ال جی و سامسونگ بودند، فضا را برای شرکت‌های ایرانی به عنوان جایگزین فراهم کرد که این موضوع مستلزم عقد قرارداد‌های جدید با شرکت‌های ایرانی بود.

به گفته این کارشناس صنعت لوازم خانگی؛ از سوی دیگر بدنبال ادامه شیوع گسترده و محدودیت‌های ناشی از بیماری کرونا، تقاضا برای خرید لوازم خانگی به دلیل عدم برگزاری مناسک و مراسم‌های سنتی مانند ازدواج روند کاهش داشته ومیزان فروش بشدت کاهش پیدا کرد و تا سال ۱۴۰۰ ادامه داشت.

افزایش قیمت لوازم خانگی

مدیر ارتباطات گروه سام گفت: از سوی دیگر اخبار ضد و نقیض از نشست مذاکرات وین که به دنبال آن بحث اظهارات غیر کارشناسی عده‌ای مبنی بر کاهش قیمت‌ها با اجرای برجام مطرح وعاملی برای به تعویق انداختن خرید از سوی مردم شد.

فدایی ادامه داد: تعلل در خرید و مشکل رکود اقتصادی باعث انباشت لوازم خانگی تولید شده درانبار‌های کارخانه‌ها شد و سرمایه در گردش این شرکت‌ها به شدت مورد آسیب قرار گرفت.

این کارشناس صنعت لوازم خانگی با بیان اینکه در کنار پتانسیل‌های بخش تولید از اسفند ۱۴۰۰ همزمان با زمزمه‌های افزایش حقوق کارگران، شاهد تعدیل نیرو از سوی برخی شرکت‌های بزرگ لوازم خانگی شد. البته در شرایط فعلی تعدیل نیرو از سوی برخی شرکت‌ها یا رسانه‌ای شدند و یا در سکوت خبری ادامه دارد.

فدایی در ادامه چنین حرکت تحمیلی به برخی شرکت‌ها گفت: هدف یک مجموعه تولیدی افزایش میزان راندمان تولید و فروش محصولات برای پرداخت هزینه‌های تولید و پرسنل است. اما بازار مصرف بلافاصله بعد از تعطیلات نوروز شاهد رکود هرساله بازار در ماه رمضان شد و طبق سنوات گذشته میزان خرید و فروش لوازم خانگی در این ماه به پایین‌ترین حد خود در سال می‌رسد.

وی تصریح داشت: عوامل ایجاد رکود در بازار با نرسیدن اخبار‌های خوب ازنشست مذاکرات در سال ۱۴۰۱ و احتمال گرانی دلار پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، احتمال افزایش قیمت لوازم خانگی را قوت می‌بخشد.

این کارشناس صنعت لوازم خانگی با تأکید بر اینکه نرخ محاسبه حقوق گمرکی از ارز ۴۲۰۰ تومانی افزایش و به ارز نیمایی می‌رسد، گفت: این تغییر محاسبات ارزی در گمرک عامل دیگری بر گرانی قطعات وارداتی ومواد اولیه وهزینه تولید لوازم خانگی افزایش و در نهایت موضوعی که به طبع آن گرانی لوازم خانگی در بازار را رقم می‌زند.
وی تصریح داشت: نکته مهم این است که علی رغم تمام شعار‌ها برای حمایت ازتولید داخلی لوازم خانگی، حدود ۸۰ درصد حجم اصلی تولیدات دراین صنعت از حیث ریالی را واردات تشکیل می‌دهد.

فدایی ادامه داد: این عوامل منجر به انفجار قیمتی بزرگی در بخش لوازم خانگی در سال ۱۴۰۱ خواهد شد. قطعاً برای جلوگیری از این بحران باید شرایط، مدیریت و کنترل شود. در غیر این صورت سرنوشت تولید و بازار لوازم خانگی به درجه‌ای از بحران می‌رسد که جبران آن تبعات سنگینی بر اقتصاد کشور خواهد داشت.

این کارشناس صنعت لوازم خانگی با پیشنهاد اینکه دولت باید یکسری از تصمیماتی که در خصوص وضعیت صنعت لوازم خانگی را گرفته و تبعات سنگینی را برجای خواهد گذاشت، مورد بازنگری قرار دهد، گفت: برخی از دستور العمل‌ها و بخشنامه‌ها علاوه بر اینکه موجب کاهش راندمان تولید شده، وضعیت این صنعت را به مخاطره انداخته است.

وی گفت: یکی از این تصمیمات جنجال آفرین و مخرب در صنعت لوازم خانگی، دستور کاهش ثبت سفارش قطعات اولیه لوازم خانگی است که همین جریان تأثیر زیادی بر افزایش قیمت محصولات در بازار دارد.

به گزارش اقتصاد 24، مدیر ارتباطات گروه سام تأکید داشت: بازار باید از رکود تحمیلی خارج شود و اکنون زمان خرید لوازم خانگی است چراکه زمزمه گرانی مجدد در بازار به دلیل عوامل تجمیع فشار ناشی از ۲ سال رکود عمیق در بازار لوازم خانگی، بی خبری از نتایج مذاکرات و احتمال افزایش نرخ دلار و از همه مهمتر دستورات تنش زا در تولید زود‌تر از انتظار به گوش می‌رسد.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟