آموزش

راهکارهای افزایش طول عمر تلویزیون چیست ؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»،  افزایش چند برابری قیمت تلویزیون در سالهای اخیر و کمبود قطعات تلویزیون های ...

حسین محمدی | 2 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»،  افزایش چند برابری قیمت تلویزیون در سالهای اخیر و کمبود قطعات تلویزیون های وارداتی اتخاذ تدابیری برای افزایش عمر تلویزیون را اجتناب ناپذیر ساخته است. میخواهیم با معرفی راهکارهای افزایش طول عمر تلویزیون میزان خرابی را کاهش و عمر آن را افزایش دهیم پس با ما باشید .

در این مطلب می خوانید:

  • ایا فلش برای تلویزیون ضرر دارد
  • افزایش طول عمر ال ای دی
  • ایا تلویزیون را باید از برق کشید
  • تلویزیون باید چند ساعت روشن باشد
  • مصرف برق تلویزیون در حالت استندبای

انتخاب محل مناسب برای نصب

راهکارهای افزایش طول عمر تلویزیون

 دوری از منابع نورشدید مانند پنجره، دوری از منابع حرارتی مانند بخاری و شوفاژ، وجود تهویه مناسب در محل با رعایت حداقل 10 سانتیمترفاصله از دیوار و 4 سانت از لبه های جانبی تلویزیون، انتخاب میز تلویزیون با طول حداقل 20 سانتیمتر بیشتر از طول تلویزیون و مجهز به چرخ برای سهولت نظافت پشت  و همچنین برای حفاظت درمقابل افتادن از قسمت پشت و پوشش سیم ها و کابل ها برای جلوه بصری بهتر از جمله موارد مهمی است که می تواند باعث افزایش طول عمر تلویزیون شود.

پیش از پرداختن به آموزش نصب تلویزیون روی دیوار باید عواملی مانند نور مناسب، امکان چیدن نشیمن و یا مبل مناسب، ارتفاع مناسب برای نصب تلویزیون مورد توجه قرار بگیرد.

از یک پریز مشترک استفاده نکنید

راهکارهای افزایش طول عمر تلویزیون

عدم استفاده از یک پریز مشترک برای تلویزیون بخصوص وسایل برقی پر مصرف مانند هیتر برقی یا جاروی برقی یکی از راهکارهای افزایش طول عمر تلویزیون است  که باید جدی گرفته شود.

محافظ برق دارای مهر استاندارد فراموش نشود

راهکارهای افزایش طول عمر تلویزیون

 از یک محافظ برق دارای مهر استاندارد مخصوص وسایل صوتی و تصویری که در انواع 4 و 6 خانه در تمام الکتریکی ها موجود است استفاده کنید. محافظ  همزمان برای تلویزیون و تمام دستگاه های جانبی متصل به تلویزیون مانند سینمای خانگی و گیرنده دیجیتال و اندروید باکس و … کاربرد دارد.

آنتن مناسب بخرید

 آنتن مناسب و استاندارد مخصوص باند UHF با فیوز داخلی در حال حاضر تمام شبکه های آنالوگ و دیجیتال بر روی باند UHF در دسترس است ونیازی به خرید آنتن های UHF-VHF با جثه بزرگ نیست. آنتن های UHF به دلیل سبکی و جثه کوچک پایداری زیادی در مقابل وزش باد دارند وجود فیوز داخلی باعث می شود در صورت بروز صاعقه و اصابت آن به آنتن، فیوز مچینگ سوخته و جریان الکتریکی به تلویزیون هدایت نشود و از سوختن تیونر تلویزیون جلوگیری می کند. هر چند توصیه می شود موقع رعد و برق تلویزیون را خاموش و از برق بکشید.

هنگام خرید سیم آنتن دقت کنید

راهکارهای افزایش طول عمر تلویزیون

سیم آنتن ایرانی استاندارد با مغزی و شیلد مسی راندمان بالا و مقاومت زیادی در مقابل عوامل جوی مانند آفتاب و برف و باران دارد. سیم آنتن های چینی معمولا بدون مغزی مسی هستند و در مقابل آفتاب زود ترک خورده و متلاشی می شوند.

علاوه بر آن،  از فیش آنتن مناسب و با کیفیت استفاده کنید و جهت آنتن را به سمت فرستنده ( درمرکز تهران شمال کمی متمایل به شرق ) تنظیم نمایید. اگر سیم آنتن از فضای بیرونی عبور و از کنار لبه پنجره به اتاق هدایت می گردد در ورودی یک حلقه ایجاد و در قسمت پایین آن یک نوار پارچه ای برای هدایت آب به پایین و جلوگیری از نفوذ از فیش به داخل تلویزیون ایجاد کنید. ترجیحا سیم آنتن به حدی بلند باشد که در کف اتاق قرار گیرد تا امکان نفوذ آب به داخل تلویزیون وجود نداشته باشد.

 

ایا فلش برای تلویزیون ضرر دارد

ایا فلش برای تلویزیون ضرر دارد از جمله سوالاتی است که بارها از سوی کاربران پرسیده می شود که در پاسخ به آن می توان گفت در میان پورت های تلویزیون پورت USB برای اتصال فلش و هارد و دانگل ها و … بیشترین استفاده را دارد و در معرض خرابی بالاتری است. برای جلوگیری از صدمات ناشی  استفاده مکرر، یک کابل افزایش طول USB کوتاه خریداری و آن را به صورت دائم به پورت USB  وصل کرده و فلش و دیگر تجهیزات را به سر دیگر کابل متصل کنید.

تلویزیون باید چند ساعت روشن باشد

راهکارهای افزایش طول عمر تلویزیون

60درصد پولی که برای خرید تلویزیون پرداخته اید بابت پنل آن است. برای افزایش طول عمر ال ای دی بعد از هر 4 ساعت استفاده یک ربع تلویزیون را خاموش کنید. بعد از این که متوجه شدید تلویزیون باید چند ساعت روشن باشد به سراغ نکته بعدی می رویم.

کنتراست را تنظیم کنید

تنظیم کردن سطح کنتراست  یکی از راهکارهای اساسی برای افزایش طول عمر تلویزیون است .حالت سینمایی با حداقل نور باعث افزایش و حالت شفاف با حداکثر نور و کنتراست باعت کاهش عمر پنل می گردد. برای استفاده بهینه، اگر تلویزیون شما دارای حالت هوشمند یعنی تنظیم تصویر براساس نور محیط است آن را در حالت هوشمند در غیر این صورت در حالت استاندارد قرار دهید .

از دستمال مخصوص برای تمیز کردن استفاده کنید

راهکارهای افزایش طول عمر تلویزیون

یکی دیگر از راهکارهای افزایش طول عمر تلویزیون تمیز کردن صفحه نمایش با پارچه نرم نخی یا دستمال میکرفایبر مخصوص تمیز کردن شیشه ( و نه خودرو و سایر سطوح ) است. بخشی از آن را با آب نمدار و خوب آبگیری کنید و از حرکت چرخشی برای تمیز کردن صفحه نمایش خود داری کنید.

برای پنل های IPS حرکت از سمت چپ به راست و بلعکس و برای پنل های VA از بالا به پایین و بلعکس با حداقل فشار مجاز است از اسپری آب یا شیشه پاک کن و استفاده از محلول های عرضه شده در بازار درصورتیکه اطمینان به اصالت آن ها ندارید خودداری کنید.

در صورت لزوم فقط یک قطره مایع ظرفشویی را در یک لیوان آب حل کرده و به خوبی مخلوط و پارچه را با آن نمناک کرده و روی بخش هایی که اثر انگشت و لکه چربی با آب پاک نشده قرار دهید و با پارچه خشک پاک و در صورت لزوم عملیات را تکرار کنید.

برای خرید یک کنترل معمولی درنگ نکنید

راهکارهای افزایش طول عمر تلویزیون

بسیاری از برندها مانند ال جی و سامسونگ در کارتن محصول فقط کنترل هوشمد را ارائه می دهند. علاوه بر قیمت بسیاربالا و میلیونی این کنترل ها، متاسفانه در مورد مدل های قدیمی تر یدکی آنها نه در بازار و نه در شرکت پشتیبان کننده موجود نیست. از طرفی این کنترل ها فقط با باتری قلمی الکالاین که گران قیمت هستند کار می کنند و مصرف برق بالایی دارند.

کنترل معمولی اصلی و متفرقه این تلویزیون ها با قیمت ارزان و به وفور در بازار هستند که با دو عددباتری نیم قلمی معمولی حداقل یکسال به خوبی کار می کنند و کار با آن برای کودکان و افراد سالمند راحت تر است پس در خرید یک کنترل معمولی برای استفاده روزمره درنگ نکنید.

به روز رسانی تلویزیون ممنوع در صورت …

اگر تلویزیون هوشمند شما وارداتی و فاقد گارانتی معتبر است هیچگاه آن را در حالت بروزرسانی خودکار قرار نداده و هیچگاه بروز رسانی نکنید زیرا چنانچه در حین بروز رسانی برق قطع شود یا مشکلی بروز کند تلویزیون شما BOOT نمی شود و غیر قابل استفاده است.

متاسقانه نسخه لودری اکثر مدل ها در دسترس نیست و بدون نصب آن عملا تلویزیون قابل استفاده نیست. در مورد برندهای ایرانی و تلویزیون های خارجی مونتاژ ایران با خدمات پس از فروش رسمی این محدودیت وجود ندارد.

برای کودکان تلویزیون جداگانه بخرید

راهکارهای افزایش طول عمر تلویزیون

سعی کنید برای استفاده کودکان یک تلویزیون جداگانه کوچک خریداری کنید. علاوه بر صرفه جویی در برق قطعا عمر تلویزیون اصلی منزل به میزان قابل توجهی افزایش و از نظر اقتصادی  کاملا به صرفه است .

ایا تلویزیون را باید از برق کشید؟

راهکارهای افزایش طول عمر تلویزیون

ایا تلویزیون را باید از برق کشید؟ بله زیرا بسیاری از تلویزیون ها و گیرنده های دیجیتال در صورت قطع و وصل برق بصورت خودکار روشن می شوند اگر تلویزیون شما این حالت را دارد در زمان خروج از منزل حتما کلید محافظ برق را خاموش نمایید.

تلویزیون را در حالت استندبای قرار ندهید

برای جلوگیری از مصرف برق تلویزیون در حالت استندبای و همچنین افزایش طول عمر ال ای دی از قرار دادن تلویزیون در حالت استند بای خودداری کنید زیرا برخی از قطعات کار می کند و در نتیجه استهلاک بالا می رود.

سخن پایانی

با رعایت تمام مواردی که ذکر شد می توان عمر مفید دستگاه تلویزیون خود را بالا ببرید و از پرداخت هزینه های بالا برای تعمیر لوازم خانگی مصون بمانید. با وجود وفور قطعات تقلبی در بازار و همچنین های هزینه های گزاف مربوط به تعمیر و خرید پنل توصیه می شود که از تلویزیون خود استفاده بهینه و صحیح داشته باشید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟