اخبار لوازم خانگی

راهنمای خرید گیرنده دیجیتال و نکاتی که باید رعایت کنید!

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، گیرنده دیجیتال بیش از یک دهه است که به خانه های ایرانی راه پیدا کرده اما ...

حسین محمدی | 2 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، گیرنده دیجیتال بیش از یک دهه است که به خانه های ایرانی راه پیدا کرده اما هنوز مشتریان نمی دانند که چه محصولی مناسب است، در مطلب راهنمای خرید گیرنده دیجیتال با تمام نکاتی که باید پیش از خرید بدانید، آشنا می شوید.

در این بخش می خوانید:

  • پارامترهایی که در خرید گیرنده دیجیتال مهم است
  • نحوه ورود گیرنده دیجیتال به ایران
  • بهترین گیرنده دیجیتال 4k
  • قیمت گیرنده دیجیتال 4k
  • قیمت بهترین گیرنده دیجیتال
بیشتر بخوانید:

آموزش نصب تلویزیون روی دیوار به همراه ویدیو

مواردی که پیش از خرید گیرنده دیجیتال باید بدانید!

راهنمای خرید گیرنده دیجیتال و نکاتی که باید رعایت کنید!

اما اگر بخواهیم گیرنده دیجیتال خریداری کنیم چه پارامترهایی مهم هستند :

پشتیبانی از فرمت ویدئویی 265 h

شرط اصلی و بدون قید و شرط که در مطلب راهنمای خرید گیرنده دیجیتال باید به آن اشاره کرد، پشتیبانی از نسل دوم گیرنده دیجیتال و پشتیبانی از دکودر آنلاین HEVC و فرمت ویدئویی 265 h است.

خروجی لوپ

راهنمای خرید گیرنده دیجیتال و نکاتی که باید رعایت کنید!

 اگر شما دارای یک پریز آنتن هستید می توانید با خرید یک کابل آنتن نروماده آماده ( این کابل معمولا در کارتن دستگاه های ویدئوی قدیمی VHS و بتاماکس موجود است) و  در غیر این صورت  تهیه یک مترو نیم سیم آنتن و دو عدد فیش نر و ماده آنتن مشکل  را حل کنید. استفاده از لوپ این مشکل را دارد که فقط در زمانی که گیرنده دیجیتال روشن است امکان تماشای سایر کانال ها از طریق تلویزیون منزل وجود دارد و اگر با کلید پشت آن را خاموش و یا از برق بکشید آنتن تلویزیون  قطع می گردد.

برای حل این مشکل و یا برای گیرنده های فاقد خروجی LOOP  نیاز به یک عدد اسپیلیتر یک به دو آنتن دارید. همان قطعه ای که در آنتن مرکزی منازل آپارتمانی استفاده می شود.  این قطعه با قیمت حدود 60 هزار تومان به فروش می رسد. علاوه بر آن، سه فیش مخصوص و یک فیش آنتن اضافه و یک متر سیم آنتن نیاز دارید.

راهنمای خرید گیرنده دیجیتال و نکاتی که باید رعایت کنید!

به فاصله یک از محل اتصال فیش کابل تلویزیون را قطع کنید. کابل را از محل بریدگی به دو عدد فیش مخصوص اسپیلیتر که در بازار به فیش ماهواره ای معروف است متصل کنید. سیم سمت پریز آنتن را به ورودی اسپلیتر و سیم سمت تلویزیون را به سر دیگر خروجی یک اسپلیتر بزنید.

سپس یک سمت سیم آنتن را  به فیش تلویزیون  و سر دیگر را به فیش ماهواره بزنید و به خروجی شماره دو اسپلیتر و سر دیگر را به گیرنده دیجیتال متصل کنید.  فقط در زمانی که قصد تماشای شبکه های جدید با وضوح HD و یا قصد ضبط برنامه تلویزیونی روی فلش را دارید گیرنده دیجیتال را روشن نمایید برای وضوح بالا حتما گیرنده را با کابل HDMI  به تلویزیون متصل نمایید .

عمق بیت

راهنمای خرید گیرنده دیجیتال و نکاتی که باید رعایت کنید!

یکی دیگر از پارامترهایی که در مطلب راهنمای خرید گیرنده دیجیتال باید اشاره کرد، عمق بیت است. این پارامتر تعداد طیف رنگ قابل تفکیک روی صفحه نمایش را نشان می دهد. تلویزیون های قدیمی دارای پنل 8 و برخی تلویزیون های جدید و با کیفیت دارای پنل 10 بیت و ندرتا 12 بیت هستند. در فناوری 8 بیت امکان نمایش 16 میلیون و هفتصد هزار و در تلویزیون های  10 بیتی امکان نمایش یک میلیارد و 24 میلیون طیف رنگی  وجود دارد. با توجه به تفاوت اندک قیمت گیرنده های 10 بیتی با گیرنده 8 بیتی توصیه می شود گیرنده ای با عمق 10 بیت خریداری کنید.

گیرنده های با بدنه فلزی بخرید!

راهنمای خرید گیرنده دیجیتال و نکاتی که باید رعایت کنید!

گیرنده های با بدنه فلزی بعلت تبادل حرارت بیشتر با محیط اطراف معمولا دوام بالاتری نسبت به مدلهای با بدنه تمام پلاستیک دارند.

بهترین گیرنده دیجیتال 4k چیست؟

راهنمای خرید گیرنده دیجیتال و نکاتی که باید رعایت کنید!

گیرنده دیجیتال 4k بخرم یا بهترین گیرنده دیجیتال 4k چیست؟ از جمله سوالاتی است که ممکن است در هنگام خرید گیرنده دیجیتال برای مشتریان پیش بیاید.در حال حاضر در تمامی مراکز استانها شبکه IRIB UHD HDR در دسترس است اما قطعا شبکه های 4K در آینده افزایش خواهند یافت. حتی اگر تلویزیون شما Full HD باشد با گیرنده دیجیتال 4K قطعا امکان دیدن این شبکه ها را خواهید داشت. کافیست در بخش تنظیمات وضوح تصویر خروجی را روی 1080P  یا Full HD تنظیم کنید و این شبکه ها را با کیفیت full HD ببینید.

برای تلویزیون های  زیر 50 اینچ این تفاوت وضوح چندان محسوس نیست . البته قیمت گیرنده دیجیتال 4k حدود دو برابر دستگاه های گیرنده دیجیتال با وضوح Full HD  است. به همین دلیل تنوع برند و مدل آن ها در حال حاضر محدود بوده و در زمان خرید گیرنده دیجیتال باید توجه داشت برخی از این دستگاه ها از فرمت 4K فقط برای پخش فیلم از روی فلش پشتیبانی و قادر به دریافت شبکه های 4K نیستند. برندهای زیادی در ایران مشغول به تولید این دستگاه هستند. برای پیدا کردن بهترین گیرنده دیجیتال 4k تنها کافی است به نکات ذکر شده توجه کنید.

فناوری HBBTV در گیرنده دیجیتال

برخی از گیرنده های موجود در بازار از فناوری HBBTV نیز پشتیبانی می کنند برای استفاده از این فناوری نیاز به اتصال دستگاه به اینترنت می باشد و این دستگاه ها معمولا گران قیمت تر هستند.

خرید دستگاه های اندروید باکس با گیرنده دیجیتال داخلی

اندروید باکس با گیرنده دیجیتال داخلی

مدل های FULL HD دستگاه های اندروید باکس با گیرنده دیجیتال داخلی در حال حاضر با برند ایرانی به وفور و نمونه 4K  آنها نسبتا کمیاب و وارداتی هستند.

با این دستگاه علاوه بر ارتقای تلویزیون شما بابت دریافت شبکه های جدید تلوزیون ساده  می توانید آن ها را  به قابلیت های تلوزیونهای هوشمند جدید ارتقا دهید.

 راهنمای خرید گیرنده دیجیتال و نکاتی که باید رعایت کنید!

علاوه بر این، با نصب اپلیکیشن هایی مانند نماوا و فیلیمو میتوانید از خدمات آنلاین سرویس دهندگان نمایش خانگی استفاده کنید. این دستگاه ها زمانی که تعداد ورودی های HDMI  تلویزیون  شما محدود به یک یا دو ورودی است انتخاب مناسبی هستند.

اندروید باکس

علاوه بر تلویزیون های ساده، این دستگاه برای تلویزیون های هوشمند غیر اندرویدی مانند ال جی با سیستم عامل نت کست یا WEBOS  سامسونگ با سیستم عامل تایزن، هایسنس با سیستم عامل VIDDA  و تلویزیون های چینی داری سیستم عامل لینوکس و اپرا که در نصب اپلیکیشن های این نوع سرویس دهندگان مشکل دارند و یا حتی تلویزیون های اندرویدی دارای نسخه های قدیمی پایین تر نسخه 6 یا مارشال نیز مفید است.

ضمنا این دستگاه ها از فرمت های فشرده ویدئویی جدید مانند 265  پشتیبانی می کنند و فیلم هایی را که با این فرمت ها از اینترنت دانلود می کنید بدون نیاز به کانورت به فرمت های رایج می توانید تماشا کنید.

امکان ضبط فیلم های در حال پخش از تلویزیون روی انواع فلش و هارد، انتخاب برنامه هایی که قرار است ساعت های آینده و یا روزهای آتی پخش شونده از طریق جدول راهنمای پخش برنامه ها و نیز ذخیزه سازی فیلم های ضبط شده روی کامپیوتر و انتقال آن ها روی انواع مدیا مانند DVD و همچنین پخش انواع فرمت های صوتی و تصویری جدید که تلویزیون های قدیمی قادر به پخش آنها نیستند، فراهم شده است.

قیمت بهترین گیرنده دیجیتال

برای پیدا کردن پر فروش ترین مدل ها و اطلاع از قیمت بهترین گیرنده دیجیتال تنها کافی است که به سراغ بررسی مدل های دنای، پاناتک، مکسیدر، پروویژن بروید و با خواندن امکانات آن ها، مدل مناسب را براساس بودجه خود خریداری کنید.

چطور گیرنده دیجیتال به ایران رسید؟

راهنمای خرید گیرنده دیجیتال و نکاتی که باید رعایت کنید!

بعد از این که راهنمای خرید گیرنده دیجیتال گفته شد بد نیست در مورد نحوه ورود آن به ایران بدانید. سیزده سال پیش در چنین روزهایی پخش آزمایشی شبکه مستند  بعنوان نهمین شبکه سراسری و اولین شبکه دیجیتال ایران آغاز شد چند ماه بعد اولین گیرنده دیجیتال وارداتی ساخت چین با برند ایرانی دنای با قیمت هر دستگاه 110 هزار تومان وارد بازار شد به فاصله چند هفته بعد هم اولین گیرنده دیجیتال ساخت ایران با برند ایکس ویژن و مدل XDVB-111 با قیمت 79 هزارتومان رونمایی و وارد بازار گردید.

در تاریخ 8/8/1388 مصادف با ولات با سعادت امان رضا (ع ) پعش تلویزیونی دیجیتال در ایران با فرمت ویدئویی MPEG4 و فناوری نسل اول دیجیتال زمینی DVB-T  آغاز گردید. دقیقا یازده سال و یکماه و یک روز بعد مصادف با 9/9/1399 همزمان شبکه های HD جدید  سیما و  تنها شبکه 4K تلویزیون ]IRIB UHD HDR بعد از چند ماه پخش آزمایشی رسما افتتاح و از فناوری HBBTV  در شبکه های نمایش و ورزش و ایران کالا رونمایی شد.

گیرنده های دیجیتال قدیمی قادر به دریافت شبکه های جدید نیستند کلا تلویزیون های تولید شده قبل از سال 1397 نیز قادر به دریافت این شبکه ها نبودند زیرا برای دریافت این شبکه ها گیرنده باید از نسل دوم شبکه های دیجیتال DVB-T2  و دکودر آنلاین HEVC  و فرمت ویدئویی H.265  پشتیبانی نماید.

برای دریافت شبکه IRIB UHD HDR  باید تیونر آن از وضوح 4K هم پشتیبانی کند بنا بر این مجددا در دو سال گذشته بازار تولید و فروش گیرنده های دیجیتال رونق گرفته است در حال حاضر تعداد زیادی تولید کننده در حال تولید گیرنده دیجیتال هستند اما با افزایش قیمت ارز شاهد حدف کابل های ارتباطی AV  و HDMI  از داخل کارتن محصول برای ثابت نگه داشتن قیمت عرضه در بازار هستیم.

در زمان خرید دقت فرمایید روی کارتن درج شده است دارای کابل HDMI  رایگان در کارتن یا خیر و اگر نیست قیمت کابل HDMI را در نظر گرفته و به هزینه نهایی خرید اضافه کنید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟