تلاش آذری جهرمی برای فراموش نشدن
اخبار لوازم خانگی

 تلاش آذری جهرمی برای فراموش نشدن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، به نظر می رسد برخی برای اینکه از یک طرف خود را تبرئه کنند و از طرف دیگر در ...

بهنام وحیدی | 2 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، به نظر می رسد برخی برای اینکه از یک طرف خود را تبرئه کنند و از طرف دیگر در صدر اخبار بمانند دست به هر کاری می زنند مانند تلاش آذری جهرمی برای فراموش نشدن و اظهار نظر اخیر وی در خصوص تولیدکنندگان لوازم خانگی.

طی سال های اخیر ایران با تحریم ها مواجه شده است. تحریم هایی که از زمان دولت روحانی آغاز شد، هر چند آن دولت نیز تقلا می کرد که چرخ صنعت نخوابد اما به هر تقدیر تحریم ها و بسته شدن راه عادی مراوده در سطوح مختلف با سایر کشورها، اثر خود را گذاشت.

بیشتر بخوانید:

تحویل لوازم خانگی دو ماه بعد از خرید دروغ است/ تولیدکنندگان عضو انجمن صنایع لوازم خانگی مطابق قانون عمل می کنند

با این حال تولید کنندگان لوازم خانگی نیز به نوبه خود تلاش کردند که این مساله تاثیری آن چنانی بر این صنعت نگذارد. در همین حال دولت وقت با در نظر گرفتن برخی شرایط و همچنین بنا بر دلایل مختلف اقدام به ممنوعیت واردات لوازم خانگی کرد.

جلوگیری از خروج ارز و دادن فرصت کافی به تولید کنندگان لوازم خانگی برای افزایش توان و محکم کردن پایه های تولید از جمله این دلایل هستند.

عبور تولید کنندگان لوازم خانگی از مسیر بازار سرمایه

تولید کنندگان لوازم خانگی نیز به هر تقدیر در تلاش هستند تا بتوانند از فرصت پیش آماده نهایت استفاده را ببرند و بتوانند ذائقه مصرف کننده و بازار را تغییر دهند.حال اینکه تا چه حد موفق بوده اند باید در جای دیگری بررسی شود.اما در این میان برخی نظرها از سوی برخی افراد مطرح می شود که هم از یک سو بی ربط است و هم از سوی دیگر بیشتر باعث تخریب می شود.

در واقع به نظر می رسد که این افراد برای اینکه همچنان در صدر اخبار بمانند، از هیچ گونه فرصتی نمی گذرند.حال اینکه تا چه حد انتقاد و اظهار نظر آنها درست و اصولی ومنطقی باشد، مهم نیست.

اصلی ترین موضوع برای آنان این است که نامشان برای مدتی بالا باشد. یکی از این افراد آذری جهرمی وزیر ارتباطات دولت قبل است.کارنامه وی نیز مشخص است. یعنی به جای اینکه وزیر سابق را با عملکرد و اثر گذاری در دوران وزارتش بشناسند بیشتر به کری خواندن با استقلالی ها و رفتارهایی که دون شان جایگاه وزارت است می شناسند.

حالا وی در جدیدترین اظهار نظر خود در خصوص لوازم خانگی و بازار منتسب به آن به ایراد افاضات پرداخته است. این در حالی است که نه تنها کشور همچنان در تحریم ها قرار دارد بلکه بروز کرونا باعث بر هم خوردن بسیاری از سازوکارها شده است.

واردات لوازم خانگی در شرایط فعلی به صلاح کشور نیست/موافق انحصار برخی تولیدکنندگان نیستیم

بخشی از مشکلات نیز دامن گیر تولید کنندگان لوازم خانگی شده است و آنان برای تهیه مواد اولیه تولید که وارداتی است در برهه ای از زمان با چالش مواجه شده اند. هر چند قرار نیست آنان را تظهیر کنیم چرا که ایفای تعهدات یک اصل اساسی است اما در عین حال از دایره انصاف نیز نباید خارج شد.

در همین زمینه با توجه به تاخیر در تحویل به موقع برخی اقلام لوازم خانگی، وی نمک های دوران وزارتش را این بار اینگونه در فضایی مجازی خرج کرده است؛ آذری جهرمی: در خبرها آمده بود که شرایط به گونه ای شده است که مردم برای خرید لوازمخانگی باید پس از پرداخت پول نقد، 90 روز برای دریافت آن منتظر بمانند.به عبارت دیگر تولید کنندگان لوازم خانگی هم به کلوپ خودروسازان پیوستند و این دستاورد کوچکی برای آنان نیست.

وی به همین نیز بسنده نکرده است و اظهار فضل خود را نیز این چنین ادامه داده است؛پ یش بینی های آتی:

+سامانه ثبت نام و قرعه کشی لوزام خانگی راه اندازی خواهد شد

+بازار جدید فروش حواله ی لوازم خانگی پدیدار خواهد شد

+تحقیق وتفحص مجلس از شرکت های سازنده لوازم خانگی کلید خواهد خورد

+سلطان یخچال و اجاق گاز شناسایی و به یکی از سرنوشت مقدر سلطان ها دچار خواهد شد

و البته ما بقی را خود شما می توانید حدس بزنید.دلیل این اتفاقات چیزی نیست جز قطع ارتباط تجاری با دنیا و ایجاد انحصار…

“و تو چه می دانی انحصار چیست”

از قضایای روزگار آذری جهرمی برای انتقاد و نشان دادن اینکه همراه مردم است حوزه ای را انتخاب کرده است که همچنان اثرات یک تصمیم خلق الساعه و بی دلیل دامن گیر این صنعت شده است، ممنوعیت واردات خودرو.

این تصمیم زمانی در دولت روحانی اتخاذ شد که نه از تحریم ها خبری بود و نه میزان خروج ارز به اندازه واردات قطعات بود.بنابراین اولین پرسش این است که آیا این شخص برای اظهار نظر فکر می کند؟اگر فکر نمی کند، مطالعه چطور؟

آیا می داند که ممنوعیت واردات لوازم خانگی هم از سال 97 اجرایی شده است. آن زمان ارتباط تجاری با دنیا مفهومی نداشت؟ آیا این وزیر سابق می تواند یک دستاورد از دوران مسئولیت خود را بیان کند؟به زبان ساده آذری جهرمی چه گلی به سر مردم زده است که هم اکنون در نقش یک منتقد دلسوز بازی می کند؟

آیا این نشانه ای از عوام فریبی نیست؟ آیا وی با توجه به حضور در ساختار دولتی و آشنایی با شرایط نمی داند که این تاخیر (هر چند جایز نیست) بیشتر به مسائل و مشکلات آن سوی آب ها مرتبط است؟ آیا نمی داند که قرعه کشی در صنعت خودروسازی ماحصل دولتی است که وی وزیر آن بوده است؟ آیا نمی داند که در همان زمان که ممنوعیت واردات خودرو اعلام شد بیش از 3 برابر ارز برای واردات قطعه از کشور خارج شده است؟

مشخص نیست که این شخص برای چه هدف و منظوری این گونه انتقاد و تخریب می کند. همانطور که اشاره شد تولید کننده در هر صنف و قشری باید به تعهد خود پایبند باشد اما برخی عوامل با توجه به شرایط سیاسی اقتصادی ایران و جهان از دست تولید کننده خارج است.

تولید کننده هم می داند که بابت هر روز تاخیر هم به اعتبارش لطمه می خورد و هم باید جریمه دیرکرد بپردازد و هم مصرف کننده ناراضی است ولی با این حال برخی مسائل از حیطه قدرت او خارج است.  غیر از گران شدن مواد اولیه تولید و افزایش نرخ ارز می توان به طولانی شدن حمل ونقل اشاره کرد.

این مساله به دلیل افزایش تقاضا و کاهش کانتیر برای حمل و نقل است. یعنی غیر از اینکه هزینه های حمل و نقل از 3 هزار دلار به نزدیک 9 هزار دلار رسیده است، با مشکل ارسال نیز همراه هستند.

این مساله به نوبه خود باعث تاخیر در تولید و اعتراض مصرف کنندگان شده است اما دولت روحانی که آذری جهرمی عضوی از آن بود برای احقاق حق حواله داران خودرو چه کردند که هم اکنون وی در قامت یک منتقد مدعی ظاهر شده است.

ظاهرا ایشان نمی داند که همچنان بسیاری از حواله داران دوران روحانی همچنان از خودروهای ثبت نامی تنها حواله ای در دست دارند. آن هم در شرایطی که با آن پول می توانند یک موتور سیکلت بخرند و باید خواب خودرو دار شدن ببینند اما هر چه هست و نیست فعلا این ماجرا در صنعت تولید لوازم خانگی اتفاق نیفتاده است.

موضوع تنها تاخیر است. تاخیری که نباید باشد اما این بار به مسائل خارجی مرتبط است. با این حال اگر کسی نقد و انتقادی دارد خود باید از آن مبری باشد. به نظر نمی رسد که دولت روحانی در این زمینه حقی داشته باشد از جمله خود شخص وزیر ارتباطات سابق آذری جهرمی.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟