بازار لوازم خانگی
اخبار لوازم خانگی

هیولای واردات بیخ گوش تولیدکنندگان لوازم خانگی ایرانی

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، زمزمه های آزادسازی واردات لوازم خانگی بعد از اظهار نظر صریح سخنگوی وزارت ...

بهنام وحیدی | 2 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، زمزمه های آزادسازی واردات لوازم خانگی بعد از اظهار نظر صریح سخنگوی وزارت صمت باعث شده تا همهمه ای در میان تولیدکنندگان لوازم خانگی ایرانی به وجود بیاید. هیولای واردت اینبار نزدیکتر از همیشه به دژ تولیدکنندگان است و به نظر می‌رسد پیش از آزادسازی واردات باید توان رقابت پذیری تولیدکنندگان داخلی مورد بررسی قرار بگیرد که مبادا تمامی سرمایه گذاری های صورت گرفته در بخش تولید از بین برود.

اردیبهشت ماه سال 1397 بود که دونالد ترامپ؛ رئیس جمهور وقت آمریکا به صورت یکطرفه از برجام خارج شد و درست در همان روزهای نخست به دلیل محدودیت های ارزی و سیاست های کلان دولت در این حوزه واردات لوازم خانگی ممنوع شد.

به دنبال اجرای این سیاست و عدم تخصیص ارز برای واردات لوازم خانگی، برندهای خارجی بازار لوازم خانگی ایران رفته رفته جای خودرا به برندهای داخلی دادند. شاخص ترین آن ها برندهای کره ای بودند که در همان روزهای نخست به دلیل محدودیت هایی که تحریم های آمریکا برای آنها به وجود آورده بود، چاره‌ای جز کم رنگ شدن در بازار ایران را نداشتند. یکی از اساسی ترین مشکلات برندهای کره ای برای ادامه حضور در بازار ایران مشکل انتقال پول از ایران بود که تحریم های آمریکا مانع از آن می‌شد.

درخواست تولیدکنندگان ایرانی برای خروج کامل برندهای کره ای

گلایه رهبر انقلاب از افزایش قیمت لوازم خانگی

حدود 3 سال بعد از خروج برندهای لوازم خانگی خارجی از بازار ایران، شرکت های تولیدکننده داخلی مجال نفس کشیدن پیدا کردند. گرچه در روزهای نخست سال 1397 مشکلات کمبود کالا و گرانی، بازار لوازم خانگی را آشفته کرده بود اما رفته رفته تولیدکنندگان ایرانی بازار را به دست گرفتند.

اویل مهر ماه سال 1400 بنا بر درخواست جمعی از تولیدکنندگان لوازم خانگی ایرانی از رهبر معظم انقلاب، واردات لوازم خانگی کره ای به کشور به طور کلی ممنوع شد.

در پی این درخواست، رئیس دفتر رئیس جمهور خطاب به وزرای اقتصاد و صمت دستور جلوگیری از واردات لوازم خانگی از دو کشور کره را مکتوب کرد. رهبر انقلاب در نامه‌ای به رئیس‌جمهور اعلام کردند که طبق نامه‌ای که کارخانه‌های تولیدکننده لوازم خانگی به ایشان نوشته‌اند، واردات این محصولات باعث شکستن کمر تولیدکنندگان می‌شود و باید جلوی آن گرفته شود.

ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره ای به همینجا ختم نشد و در آذر ماه همان سال، مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) ثبت آماری ۱۶ تعرفه لوازم خانگی با نشان تجاری و ساخت کشور کره جنوبی را برای مشمولان تسهیلات قانون ساماندهی مبادلات مرزی، بازارچه‌های مرزی غیررسمی موقت، ملوانان و کولبران نیز ممنوع اعلام کرد.

زمزمه های آزادسازی واردات لوازم خانگی

پس از اینکه رهبر معظم انقلاب به جهت حمایت از تولیدکنندگان لوازم خانگی ایرانی دستور ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره ای را صادر کرد، گزارشات نشان می‌داد که برخی از تولیدکنندگان لوازم خانگی تنها چند روز بعد از حمایت رهبری، قیمت محصولات خودرا افزایش دادند که این اتفاق موجب گلایه رهبری شد.

در همین رابطه بخوانید:

گلایه رهبر معظم انقلاب از افزایش قیمت لوازم خانگی

رهبرمعظم انقلاب در دیدار تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی فرمود: «من گلایه می‌کنم از دوستانی که مسئولان کالاهای خانگی و لوازم‌خانگی هستند. ما از اینها حمایت کردیم، اسم آوردیم، شنیدم بعضی از اقلام دو برابر ارتقاء قیمت پیدا کرده، چرا؟ نبایستی این‌جور برخورد بشود با حمایت‌ها.» گلایه رهبر معظم انقلاب کافی بود تا زمزمه های واردات لوازم خانگی به گوش برسد. اولین فرکانس آزادسازی واردات لوازم خانگی در اسفند ماه سال 1400 و چند روز بعد از گلایه رهبری به گوش رسید.

اوایل اسفندماه و پس از برگزاری بیستمین جلسه ستاد تنظیم بازار به ریاست محمد مخبر؛ معاون اول رئیس جمهور موضوع آزادسازی واردات لوازم خانگی مطرح شد. براساس تصمیمات ستاد تنظیم بازار در 4 اسفند ماه سال 1400 مقرر شد چنانچه تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی قیمت های خود را در بازار واقعی نکنند، برنامه ریزی لازم برای آزادسازی واردات متناسب با نیاز مردم انجام شود.

همچنین وزیر صمت در آخرین نشست خبری خود در سال ۱۴۰۰ اعلام کرده بود که با واردات در همه حوزه‌ها به میزان حداکثر ۲۰ درصد و با برنامه ریزی برای نسبت صادرات به واردات موافق است.

به دنبال آن و در اواسط اردیبهشت سال 1401 محمد مهدی برادران؛ معاون صنایع عمومی وزارت صمت اعلام کرد : «تعدادی از واحدهای تولید لوازم خانگی ایران می‌گویند که آمادگی رقابت با رقبای خارجی خود را دارند.»

و در تازه ترین اظهار نظرها در خصوص آزادسازی واردات لوازم خانگی امید قالیباف؛ سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه واردات کالاهایی که تولید بالا دارند و رقابت پذیر هستند، مثل لوازم خانگی باید آزاد شود گفت : در واقع آزاد شدن واردات لوازم خانگی در دست بررسی است. واردات تا ابد نمی‌تواند ممنوع بماند. خط قرمز این است که به تولید داخل ضربه نخورد. اما اگر واردات کالا منجر به بهبود کیفیت و قیمت بهتر شود، اقدام به لغو ممنوعیت واردات می‌کنیم.

همچنین روح الله عباسپور؛ سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: تولیدکنندگان لوازم خانگی نباید با گرانی محصولات خود باعث سلب اعتماد مردم به کالاهای داخلی شوند. به واقع ممکن است توافق جدیدی صورت گیرد و تولیدکنندگان لوازم خانگی باید بدانند که شرایط انحصار از میان برداشته خواهد شد و این تولیدکنندگان اگر بخواهند بدین نحوه حرکت کنند، حتما بازار خود را از دست خواهند داد.

تولیدکنندگان لوازم خانگی ایرانی و هیولای واردات

طی روزهای گذشته و بعد از اظهارنظر صریح سخنگوی وزارت صمت در خصوص آزادسازی واردات لوازم خانگی، همهمه‌ای در میان تولیدکنندگان داخلی به راه افتاده که خلاصه آن در این جمله ختم می‌شود، تکلیف سرمایه گذاری‌های تولیدکنندگان لوازم خانگی ایرانی چه می‌شود؟

توقف عرضه محصولات توسط برخی از تولیدکنندگان لوازم خانگی/ دوراهی توقف تولید یا رکود

پرسشی که تولیدکنندگان داخلی در میان خود مطرح کرده اند، پرسش درستی است. به واقع اگر واردات لوازم خانگی به مثابه گذشته باشد و شرکت های خارجی که دست بر قضا هم کیفیت و هم تکنولوژی بسیار بالاتری دارند وارد کشور شوند، بخش عمده ای از سرمایه گذاری های تولیدکنندگان داخلی از بین خواهد رفت اما در همین رابطه چند پرسش مهم مطرح است.

دلایل اصلی تغییر سیاست های وزارت صمت در خصوص واردات لوازم خانگی چیست؟ آیا تنها دلیل مطرح شدن آزادسازی واردات لوازم خانگی گلایه رهبری است ؟ در سال 97  به جهت جلوگیری از خروج ارز از واردات لوازم خانگی جلوگیری شد، حالا این پرسش مطرح است که مشکلات ارزی کشور حل شده؟ آیا فرکانس های توافق جدید و بازگشت آمریکا به برجام و در نهایت آزاد شدن پول های بلوکه شده ایران یکی دیگر از دلایل آزادسازی واردات لوازم خانگی است؟ اگر موضوع تنظیم بازار و کاهش قیمت ها مطرح است، پس چرا دولت در کاهش قیمت مواد اولیه تولید که در اختیار خودش است، فعالیتی نکرده؟

موضوع آزادسازی واردات لوازم خانگی ابهمات دیگری نیز دارد که بخشی از آن به تولیدکنندگان بر می‎گردد. به عنوان مثال نوک پیکان انتقادات در موضوع افزایش قیمت لوازم خانگی به سمت تولیدکنندگان نشانه رفته است. آیا قیمت مواد اولیه که در داخل تامین می‌شود، افزایش نداشته ؟ اگر داشته چند برابر شده؟ از طرفی آیا به واقع تولیدکنندگان طی سال هایی که واردات ممنوع بود، توانسته اند از این موقعیت استفاده کنند؟ صاحب تکنولوژی شوند و توان رقابت با برندهای خارجی را داشته باشند؟ اصلا امکان توسعه فناوری برای آنها وجود داشت؟

به گزارش خبرنگار «ال کا ایران»، آنچه مشخص است تولیدکنندگان لوازم خانگی هیچ علاقه ای به آزادسازی واردات لوازم خانگی ندارند و تغییر سیاست های وزارت صمت نیز نشان می‌دهد که هنوز ابهامات زیادی در این خصوص وجود دارد. بدون شک حضور برندهای خارجی به افزایش کیفیت تولیدکنندگان داخلی کمک خواهد کرد اما این مهم نیازمند یه ساز و کار درست است.

اینکه تولیدکنندگان لوازم خانگی ایرانی در زمان ممنوعیت واردات تا چه اندازه موفق بوده اند و وزارت صمت چگونه می‌خواهد واردات لوازم خانگی را آزاد کند به طوری که ضربه ای به تولید ملی وارد نشود، در گزارشات بعدی به صورت دقیق بررسی خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟