موتور BLDC در ماشین لباسشویی‌های جدید جی پلاس
آموزش

تکنولوژی موتور BLDC در ماشین لباسشویی‌های جدید جی پلاس

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، نسل جدید ماشین لباسشویی های جدید جی پلاس به موتورهای BLDC مجهز شده اند. اما ...

بهنام وحیدی | 2 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، نسل جدید ماشین لباسشویی های جدید جی پلاس به موتورهای BLDC مجهز شده اند. اما چرا جی پلاس در ماشین لباسشویی های خود از این تکنولوژی موتور BLDC استفاده می‌کند؟ فواید استفاده از این تکنولوژی روز دنیا چیست؟

فواید تکنولوژی موتور BLDC در ماشین لباسشویی های جی پلاس

 موتور BLDC در ماشین لباسشویی‌های جدید جی پلاس

موتورهای BLDC به دلیل ویژگی‌های بسیار خوبی که دارد مورد استقبال تولیدکنندگانی قرار گرفته که قصد دارند کالای با کیفیتی را به مشتریان خود تحویل بدهند. به همین دلیل هم گلدیران در نسل جدید ماشین لباسشویی های خود از موتور BLDC استفاده کرده است.

به طور کلی ماشین لباسشویی های بازار لوازم خانگی ایران از سه تکنولوژی استفاده می‌کنند. موتور معمولی : تسمه ای (ذغالی)، DIM (دیجیتال اینورتر موتور) و نسل جدید موتورها که از آن با نام موتور BLDC نام برده می‌شود.از نسل اول موتورها که همان موتور تسمه ای است و دیگر کاربردی ندارد، بگذریم، نسل دوم و سوم موتورها مزیت های خوبی دارند

در سال های اخبر ماشین لباسشویی های دایرکت درایو (Direct Drive) یا لباسشویی بدون تسمه توانسته بود توجه همه را به سمت خود جلب کند. اما متاسفانه بسیاری از فروشندگان لوازم خانگی آن را به نام لباسشویی گیربکس دار به مشتری معرفی می‌کردند در شرایطی که اصلا گیربکسی در این نوع از لباسشویی ها وجود ندارد.

 موتور BLDC در ماشین لباسشویی‌های جدید جی پلاس

موتور های دایرکت درایو یا انتقال مستقیم حرکت، دارای عملکردی مشابه با موتورهای پنکه سقفی هستند، اما تفاوت اصلی این دو نوع موتور در این است که جریان برق در موتورهای دایرکت درایو لباسشویی ، مستقیم یا DC می باشد. بنابراین برای راه اندازی دایرکت درایو ها باید از برد راه انداز یا همان درایور (Driver ) استفاده کرد.

از عمده ترین مزایای استفاده از این موتورهای میتوان به بهبود راندمان موتور با حذف تسمه و البته کاهش لرزش لباسشویی باتوجه به بالانس شدن وزن موتور اشاره کرد.

اما جی پلاس برای افزایش کیفیت محصولات خود و با هدف جلب رضایت مشتری از جدیدترین نسل موتورهای موجود در بازار یا همان موتور BLDC استفاده کرده اما فواید استفاده از این موتور چیست؟

 موتور BLDC در ماشین لباسشویی‌های جدید جی پلاس

راندمان بالا موتور BLDC یکی از ویژگی های قابل توجه این مدل است زیرا این موتور می‌تواند به طور پیوسته در بیشترین گشتاور کار کند اما مدل های معمولی تنها می توانند در نقاط خاصی به حداکثر گشتاور برسند.

قابلیت کنترل‌پذیری بالا دومین ویژگی موتورهای BLDC در نسخه های جی پلاس است که به منظور رسیدن دقیق به گشتاور و سرعت چرخش مطلوب کاربرد دارد. در نتیجه می تواند کاهش مصرف انرژی و تولید گرما در موتور و همچنین در مواردی که موتور به باطری متصل است، طول عمر بالا را به همراه داشته باشد.

کاهش نویز و طول عمر بالا از ویژگی های موتورهای BLDC تلقی می شوند که به دلیل عدم وجود جاروبک از این مزایا برخوردار هستند. جالب است بدانید که موتورهای دارای جاروبک در طول چرخش در اثر تماس مداوم ساییده می شوند که در محل تماس جرقه تولید شده که در واقع نویزهای الکتریکی نتیجه این جرقه ها هستند.

در نتیجه می توان گفت که راندمان بالا، طول عمر بیشتر، صرفه جویی در انرژی، قابلیت کنترل پذیری بالا از مزیت های مهم موتورهای BLDC هستند.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟

نظرات ثبت شده

  • حسین | 16 شهریور 1401 در 5:54 ب.ظ

    یکی از بزرگترین مزایای موتور BLDC، راندمان بالای آن است؛ زیرا این موتور می‌تواند به طور پیوسته در ماکزیمم گشتاور کار کند، اما موتور دارای جاروبک فقط در نقاط خاصی در چرخش می‌تواند به حداکثر گشتاور برسد. یک موتور دارای جاروبک برای اینکه به گشتاوری برابر با موتور بدون جاروبک برسد، باید از مغناطیس‌های بزرگتری استفاده کند و به همین دلیل است که حتی موتورهای خیلی کوچک بدون جاروبک نیز می‌توانند توان قابل ملاحظه‌ای داشته باشند.مزیت بزرگ دوم، قابلیت کنترل‌پذیری بالای این موتورها با استفاده از مکانیزم‌های فیدبک، برای رسیدن دقیق به گشتاور و سرعت چرخش مطلوب است. این دقت کنترل منجر به کاهش مصرف انرژی و تولید گرما در موتور می‌شود و در مواردی که موتور به باطری متصل است، طول عمر آن افزایش می‌یابد.موتورهای BLDC همچنین به دلیل عدم وجود جاروبک، طول عمر بالایی دارند و نویز آن‌ها بسیار کم است. در موتورهای دارای جاروبک، جاروبک و کموتاتور در اثر تماس مداوم در طول چرخش ساییده می‌شوند و در محل تماس تولید جرقه می‌کنند. نویز الکتریکی نتیجه جرقه‌های شدیدی است که هنگام عبور تیغه‌های کموتاتور از جاروبک‌ها رخ می‌دهد. به همین دلیل است که موتورهای بدون جاروبک در کاربردهایی که حتما باید از نویز و جرقه الکتریکی اجتناب شود، بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند.
    در کل موتورهای BLDC راندمان بسیار بالایی دارند ودر ابعاد کوچکتر نسبت به مدلهای داراب جاروبگتوان تولید قدرت بالاتری دارند و برای تولید انها به مواد اولیه کمتری نیاز است پس تولید انها برای تولید کننده مقرون به صرفه است مشکل سایش حاروبک ( همان ذغال سنعتی که وظیفه برق رسانی بهت یغه‌های کموتاتور آرمیچر موتور را دارد ) ندارد در محل اتصال یدلیل چرخش و تعویض نوبت برق رسانی به هر سیم پیچ با قطع و وصل مداوم برق و در نتیجه جرقه زدن مدام باعث ایجاد نویز در شبکه برق منزل و ایجاد پارازیت در وسایل صوتی و تصویری نمی گرددگرما تولید نمی کند و در نتیجه مصرف برق بسیارکمی دارد سابقه استفاده از این موتورها در هارد درایو های کامپوتر سه دهه پیش در ماشین های لباسشوئی حدود 12 سال است اولین بار در لباسشوئی های دایرکت درایو ( اتصال مستقیم که اختراع ان بنام ال حی به ثبت و بطوز خلاصه DD khldni lda,n ) عرضه شد اگر ماشین لباسشوئی های مجهز به این فناوری که حدود یک دهه قبل توسط ال حی عرضه شد و یا انواع یخچال فریزر دارای این فناوری ال جی ( یا لباسشوئی های ارج و پاکشوما و شهاب که تخت لیسانس ال جی در ایران تولید شده اند ) را دیده باشید برچسب 10 سال ضمانت موتور روی بدنه انها موجود است سامسونگ در رقابت با ال جی با افزایش 3ماهه گارانتی میزان گارانتی را 123 ماه اعلام و در حال حاضر تمام برندها حتی اسنوا که تحت لیسانس حایر چین در ایران تولید میشوند 144 ماه موتور محصولات را گارانتی می کنند اما عمر واقعی این موتورها بین 40 تا 50 سال و جالب اینجاست که با حداقل افت کارایی در مرور زمان روبرو هستند در زمان تدوین استاندارد برچسب انرژی پرید A را برای کم مصرف ترین لباسشوئی در نظر گرفتع بودند در حالیکه با ورود این موتورها به صنعت لوازم خانگی مجبور با اضافه کرد علامت پلاس برای چند بار به چلوی حرف A شدند در حال حاضر برخی از مدلهای لباسشوئی چی پلاس گرید مصرف +++A دارند که در زمره کم مصرف ترین و پربازده ترین لباسشوئی های بازار ایران هستند اگر روی هر لباسشوئی علامت DD را دیدید بدانید لباسشوئی فاقد تسمه و اتصال مستقیم است اگر در کنار ان کلمه اینورتر inverter را دیدید و میزان گارانتی بیش از 10 سال و گرید مصرفی+++A و یا ++++َA شک نکنید لباسشوئی با راندمان بالا و مصرف کم و بادوامی است البته در مورد برندهای ایرانی اطمینان کامل اما در مورد برندهای خارجی متاسفانه کالاهای فیک و تقلبی در بازار زیاد است و فقط اهل فن قدرت تشخیص دارند هر چند با پیگیری شماره سریال و مدل دستگاه در سایت شرکت سازنده میتوان به اطمینان نسبی رسید اما متاسفانه شماره سریال تکراری در کالاهای فیک مشاهده شده است .