علت داغ شدن ولوم اجاق گاز
آموزش

علت داغ شدن ولوم اجاق گاز چیست؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، از آنجایی که اجاق گاز نقش مهم و اساسی را در آشپزخانه ایفا می کند. بروز ...

یاسمن داودیان | 2 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، از آنجایی که اجاق گاز نقش مهم و اساسی را در آشپزخانه ایفا می کند. بروز مشکلاتی مثل داغ شدن ولوم اجاق گازیا همان دستگیره، ازمسائل قابل توجه است زیرا در اکثر مواقع باعث آسیب دیدگی افراد می شود.با ما همراه باشید تا درباره علت های داغ شدن ولوم اجاق گاز و راه حل های مناسب جهت رفع آن اطلاعاتی کسب کنید.

  • علت زیاد بودن شعله فر اجاق گاز
  • محکم بسته نشدن درب فر اجاق گاز
  • نحوه تمیز کردن ولوم اجاق گاز
  • نحوه تعویض ترموکوپل اجاق گاز
  • تعمیر ترموکوپل اجاق گاز
  • طراحی نامناسب اجاق گاز
  • عایق بندی نا مناسب
بیشتر بخوانید:

اصول استفاده صحیح از اجاق گاز و رعایت نکات ایمنی

 علت زیاد بودن شعله فر اجاق گاز

یکی از دلایلی که باعث بروز مشکلاتی مثل داغ شدن ولوم اجاق گاز می شود؛ زیاد بودن شعله فر اجاق گاز است. این مشکل از جمله مسائلی است که می تواند برای هر برندی رخ بدهد زیرا نصب آن باید با توجه به فشار گاز انجام شود؛ در غیر این صورت اختلال هایی را به وجود می آورد

اگر اجاق گاز به درستی تنظیم شده باشد شعله آن به رنگ آبی دیده می شود؛ و زمانی که ولوم اجاق گاز در بالاترین حد خود قرار می گیرد ارتفاع آن حدود 20 میلی متر است ، در صورتی که شعله گاز دچار مشکل باشد اختلال هایی در رنگ و اندازه آن بروز می دهد

خراب بودن ترموستات

در اکثر مواقع خرابی ترموستات، باعث زیاد شدن شعله فر اجاق گاز می شود زیرا ترموستات نقش کنترل شعله را برعهده دارد و هنگام نقص فنی گرما و حرارت شعله به حدی زیاد می شود که غذا می سوزد، اگر مشکل اجاق گاز شما خرابی ترموستات بود، حتما از یک تعمیرکار کمک بگیرید زیرا تعمیر آن کار هر کسی نیست.

محکم بسته نشدن درب فر اجاق گاز

محکم بسته نشدن درب فر اجاق گاز از مشکلاتی است که باعث داغ شدن ولوم اجاق گاز می شود. زیرا خروج گرما از محفظه فر احتمال داغ شدن ولوم ها را به وجود می آورد. جنس نامرغوب و خرابی درزگیرها می تواند مانع بسته شدن محکم درب فر شود بنابراین لازم است در ابتدای کار درزگیرها را مورد بررسی قرار دهید تا در صورت وجود هرگونه مشکل جهت تعمیر یا تعویض آن اقدام کنید، اما قبل از هرگونه اقدامی از خاموش بودن اجاق گاز و قطع بودن برق مطمئن شوید.

نحوه تمیز کردن ولوم اجاق گاز

دستگیره یا همان ولوم از قسمت هایی هستند که هنگام تمیز کردن گاز

فراموش می شوند شاید به خاطر این است که بیشتر افراد فکر می کنند که کار دشواری است اما شما می توانید با رعایت یک سری از نکات به آسانی این کار را انجام دهید.

  1. ابتدا دستگیره هارا جدا کنید
  2. سپس آن هارا در ظرفی که آب و سرکه را مخلوط کرده اید قرار دهید.
  3. پس از چند دقیقه به آرامی با یک اسکاچ بر روی آن ها بکشید تا چربی ها و کثیفی ها پاک شوند.
  4. اگر همچنان لکه ها و کثیفی ها باقی مانده بود در بر روی آن ها جوش شیرین بریزید تا کاملا از بین بروند.
  5. در نهایت با آب داغ و مقداری مایع ظرفشویی دستگیره هارا شست و شو دهید.
  6. بعد از خشک شدن کامل آن هارا سر جای خودشان قرار دهید.

نحوه تعویض ترموکوپل اجاق گاز

ترموکوپل از قطعات مهم گاز است و اگر دچار نقص فنی باشد باعث داغ شدن ولوم می شود اهمیت بالای آن به این دلیل است که هنگام وزش باد یا سر رفتن غذا، جریان را قطع می کند تا از نشتی گاز و آتش سوزی جلوگیری شود.

هنگامی که جریان شعله قطع می شود ترموکوپل جریان گاز را قطع کرده و مانع بروز انفجار و آتش سوزی می شود.

برای تشخیص سالم بودن ترموکوپل ابتدا جریان گاز را قطع کنید سپس سر گاز را باز کرده و ترموکوپل را پیدا کنید در صورت مشاهده این علائم ترموکوپل شما ناسالم است.

  1. اگر محل اتصال دو میله از هم جدا و یا سوخته باشد.
  2. اگر واشری که بین دو میله قرار دارد خراب باشد ترموکوپل به درستی عمل نمی کند.
  3. اگر قسمتی که به شعله گاز نزدیک تر است دچار سوختگی و یا شکستگی شده باشد، ترموکوپل حتما باید تعویض شود.

حال این سوال مطرح می شود که چگونه آن را تعویض کنیم؟ برای تعویض باید مراحل زیر را با دقت انجام دهید:

  1. سرب مسی و مهره متصل به خط گاز را باز کنید.
  2. مهره براکت که لوله را در جای خود نگه می دارد باز کنید.
  3. حالا موقع نصب ترموکوپل جدید است، ترموکوپل را در سوراخ براکت بگذارید اما دقت کنید که لوله فولادی رو به بالا و سری مسی رو به پایین باشد.
  4. مهره براکت را روی لوله پیچ کنید و مهره متصل به سرب مسی را فشار دهید.
  5. و در آخر مهره را محکم در جای خود پیچ کنید، اما بیش از حد سفت کنید به طور کلی هر دو مهره براکت و مهره اتصال باید کمی سفت تر از حد سفت شدن با دست باشند.

تا اینجا در مورد تعویض ترموکوپل مطالبی را ارئه دادیم اما باید توجه کنید که تعمیر ترموکوپل کار آسانی نیست و شما باید از یک فرد متخصص کمک بگیرید.

طراحی نامناسب اجاق گاز

طراحی نا مناسب نیز می تواند از علل های داغ شدن ولوم اجاق گاز باشد البته این مورد معمولا برای اجاق گاز های رومیزی رخ می دهد .چنان‌چه فاصله بین ولوم و صفحه گاز استاندارد نباشد در هنگام روشن بودن شعله گاز، ولوم آن نیز داغ می شود و تنها راه حل آن نصب پلیت نسوز روی دستگیره است

عایق بندی نا مناسب

عایق بندی اجاق گاز با استفاده از پشم شیشه، یک راهکار مناسب جهت جلوگیری از هدر رفتن گرمای آن است. در صورتی که عایق بندی اصولی انجام نشده باشد، خارج شدن گرما می‌تواند تا حدی ولوم اجاق گاز را داغ کند.

در این مطلب سعی کردیم درباره علت های داغ شدن ولوم اجاق گاز و راه حل مناسب جهت رفع آن مطالبی را ارائه دهیم. به غیر از مشکلاتی که ذکر کردیم علت های دیگری مثل جرقه نزدن و یا برق دار بودن ولوم نیز می تواند از دلایل داغ شدن ولوم اجاق گاز باشند.

اما به طور کلی توصیه می کنیم هنگام مواجه شدن با هر گونه مشکل از افراد متخصص و تعمیرکار کمک بگیرید، زیرا بی توجهی به مسائل کوچک زمینه ساز مشکلات بزرگتر می شود.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟

نظرات ثبت شده

  • حسین | 23 شهریور 1401 در 11:50 ق.ظ

    در برخی از اجاق گازهای فردار ایران یک قطعه فلزی بعنوان سپرحرارتی وجود دارد که در زمان استفاده از فر بین درب و بدنه قرار گرفتع و در حالت نیمه باز کار پخت غذا انجام میشود در سایر مدلها که اکثریت قریب به اتفاق را شامل میشود دفع حرارت از پشت اجاق انجام میشود برای همین منظور در محل اتصال شیشه رویه فر معمولا یک قطغع فلزی مشجر کار گذاشته شده که مانع از چسبیدن پشت اجاق له دیوار شده و از محل شیارهای روی این صفحه حرارت به سمت بالا انجام میشود دقت نمایید در مورد اجاق گازهای استیل حتما قبل از استفاده روکش محافظ پلاستیکی برنه را کاملا جدا و بین دیوترهای جانبی و بدنه کابینت حتما 5 سانیمتر فضای ازاد وجود داشته باشد قبل از هر گونه اقدام برای تمیز کردن اجاق گاز ابتدا دوشاخه ان را از پریز برق جدا کنید در سالهای اخیر مایع گاز پاک کن در اندازه ها و برندهای مختلف تولید و به وفور در بازار موجود است این محلول ها قدرت پاک کنندگی بالایی دارند اما به صفحه روی گاز اعم از لعابی و استیل هیچ اسیبی وارد نمی کنند برای تمیز کردن اجاق گاز ابتدا شبکه های چدنی را از روی گاز بردارید سپس سرشعله ها را از محل خود خارج کنید با یک پارچه روی گاز را از خورده های غذای نچسبیده پاک کنید سپس کایع گاز پاک کن را اسپری کنید دور شعله ها که معمولا بدلیل سر رفتن غذا و سوختن ان لایه ضحیم سبیاه رنپی تشکیل شده میزان محول بیشتری اسپری کنید حدود ده دقیقه صبر کنید سپس با پد ضرفشوئی ابتدا تمام اجراک را پاک کنید سپس پد ظرفشوئی را کاملا شسته و با کمی مایع ضرفشوئی و اب اغشته و مجدد محل را کاملا تمیز و با پارچه نرم یا دستمال حوله ای کاملا محل را تمیز کنید برای شستن سرشعله ها و شبکه فازی میتوانید از یک برس یقه شور و ختی از مسواک استفاده کنید بعد از شستشو کامل انها را خشک کنید با یک سوزن قفلی سایز متوسط سوراخ ریز نازل گاز که در محل وسط دایره قرار گرفتن سر شعله قرار دارد و بمرور جرم می گیرد را با چند بار داخل و خارج کردن سر سوزن تمیز کنید سر محل جرقه زن الکتریکی رو سر ترموکوبل را نیز بدقت تمیز کنید اینتدا بخش زیرین سرشعه ک از جنس الومینیم است را بدهن سرجای خود فرار دهیئ بعد قسمت برنجی ودر نهایت رویه فلزی با رنگ لعابی را بدقت روی ان قرار دهید شعله ها را یک به یک تست تا از روشن شدن افن اطمینان حاصل کنید در صئرتیکه از فر اجاق گاز در فاصله دو بار نظافت استفاده کرده اید قبل از قراردادن سرشعله ها وزدن اجاق گاز به برق سینی داخل فر و تمام اجری ان از جمله جوجه گردان را خارج و درون محفظه را نیز با دقیت با مایع گاز پاک کن تمیز و قطعات را در داخل محفظه قرار دهید زیر فر محفظه گرم نگهدارنده غذا هست که فاقد قطعات متحرک است ان را نیز به دقیت تمیز نمایید برای بدنه و شیشه فر میتوانید از چند قطره مایع ظرفشوئی مه در دولیتر اب حل کرده اید استفاده کنید دقت نمایید تمام شعله ها بدون دود و کاملا برنگ ابی و یک نواخت بسوزد در صورت عدم یک نواختی و زرد سوختن ممکن است سرشعله ها را درست جا پذاری نکرده باشید هر شش ماه یکبار شلنگ گاز را با کف صابون چک کنید در صورت ترک ترک شدن شیلنگ و یا داشتن نشتی حتما ان را تعویض و با بست مخصوص در محل اتصال به شعله و شیرگاز محکم نمایید .