افزایش قیمت لوازم خانگی در بازار/تولیدکنندگان لوازم خانگی خودزنی کردند
اخبار لوازم خانگی

ساماندهی واردات لوازم خانگی از طریق ته لنجنی و مرزنشینی

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، رئیس اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی تهران با تاکید بر ضرورت ...

نفیسه رحیمی | 2 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، رئیس اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی تهران با تاکید بر ضرورت ساماندهی واردات لوازم خانگی از طریق ته لنجنی و مرزنشینی گفت: با ساماندهی این وضعیت می توان به کمک بازرگانان کالاهای با کیفیت و ضمانت وارد کشور کرد.

اکبر پازوکی با اشاره به واردات لوازم خانگی قاچاق به کشور، گفت: برای صنعت لوازم خانگی هیچ گونه برنامه ریزی نداشته ایم و به همین دلیل نیز با معضل قاچاق لوازم خانگی روبرو هستیم.

وی با تاکید بر اینکه باید کاری کنیم که قاچاق صرفه اقتصادی نداشته باشد، افزود: قبل از سال 96 هم که واردات لوازم خانگی آزاد بود باز هم با پدیده قاچاق لوازم خانگی مواجه بودیم، اما مردم لوازم خانگی قاچاق را  نمی خریدند زیرا ذائقه مردم با کالای تولید داخلی ایران و خارجی تامین می شد بنابراین افراد متناسب با بودجه خود لوازم خانگی ایرانی و خارجی خریداری می کردند.

وی افزود: یکسری معافیت های وارداتی وجود دارد و براساس قانون در مناطق مرزی کوله بر اجازه واردات  لوازم خانگی دارد و یا بصورت ته لنجی اجازه واردات  برخی کالاها وجود دارد در حالی که واردکنندگان و بازرگانان که پولشان بلاتکلیف مانده است اجازه واردات ندارند و عده ای نیز پولشان به همین دلیل دارایی شان را از کشور خارج کرده اند.

واردات لوازم خانگی در شرایط فعلی به صلاح کشور نیست/موافق انحصار برخی تولیدکنندگان نیستیم

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی تهران با بیان اینکه می توان واردات لوازم خانگی توسط کوله بران یا ته لنجی را هدفمند کرد، گفت: باید در ابتدا میزان تولید لوازم خانگی در کشور بصورت دقیق ارزیابی و مشخص شود و همچنین مشخص شود امکان تولید و تعداد کالاها در کشور مشخص شود و همچنین ارزیابی دقیقی از کالاهایی که امکان تولید آن در کشور وجود ندارد یا کمتر است صورت گیرد و لذا بر این اساس از تاجر بخواهیم که واردات در این بخش را از طریق ته لنجی و یا کوله بری انجام دهد و در مقابل آن واردات نیز به سازمان حمایت ضمانت دهد که کالای وارداتی را گارانتی می کند.

وی افزود: وقتی مجوز واردات برخی از کالاها از قبیل کولر و …  از طریق یک سری معافیت ها داده می شود بنابراین باید خدمات پس از فروش آن نیز تامین شود ضمن اینکه برخی از کالاها نیز اصلا معلوم نیست که چگونه وارد کشور می شود مثل ساید بای ساید که 2 متر ارتفاع دارد و 200 کیلووزن دارد وارد می شود و بعد هم می گویند بصورت قاچاق وارد شده است اما این سوال مطرح است که کوله بر چگونه می تواند این کالا را با چنین حجمی وارد کند؟

پازوکی گفت: لوازم خانگی کوچک اغلب در بازار قاچاق است.

وی با اشاره به اینکه کالای خوب و با کیفیت لوازم خانگی ایران با تعویض آرام به عنوان کالای خارجی فروخته می شود، گفت: همچنین برخی کالای لوازم خانگی دست دوم را به عنوان کالای نو با برند خارجی می فروشند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اینکه در برخی کالاها لوازم خانگی خوب و با کیفیتی در داخل کشور تولید می شود، اما هنوز مردم ترجیح می دهند که برندهای خارجی را خریداری کنند در حالی که این برندها قاچاق است و این کالاهای قاچاق نیز ممکن است تقلبی یا بدون ضمانت باشد، گفت: ذائقه مردم هنوز تغییر نکرده است و با توجه به کیفیت خوبی از کالاهای خارجی در ذهن دارند هنوز علاقمند به استفاده از لوازم خانگی خارجی هستند.

اگرچه تداوم ممنوعیت واردات مورد حمایت رئیس‌جمهور قرار گرفته است اما شواهد نشان می‌دهد سیاست ممنوعیت واردات لوازم خانگی از طریق تعاونی‌های مرزنشینی دور زده می‌شود.

وی افزود: بخشی از این مساله به این دلیل است که اطلاع رسانی خوبی درباره کیفیت محصولات لوازم خانگی خوب ایرانی انجام نشده است و مردم از کیفیت لوازم خانگی خوب ایرانی بی اطلاع هستند و لذا به سمت خرید کالای خارجی که اتفاقا این لوازم خانگی از طریق قاچاق تامین می شود گرایش دارند. همچنین مردم به خدمات پس از فروش کالاهای ایرانی اعتماد ندارند.

پازوکی اظهار داشت: یک دلیل واردات لوازم خانگی قاچاق به کشور این است که می تواند با قیمت لوازم خانگی داخلی رقابت کند بنابراین باید با برنامه ریزی برای تولید داخلی و صادرات محور کردن لوازم خانگی، قیمت تمام شده تولیدات لوازم خانگی کاهش یابد تا دیگر واردات قاچاق توان رقابت با کالاهای ایرانی را نداشته باشد.

وی با بیان اینکه صادرات لوازم خانگی ما بسیار محدود است و اصلا چشمگیر نیست، گفت: لوازم خانگی ما به کشورهایی از قبیل افغانستان، عراق، پاکستان و هندوستان صادر می شود و توان صادرات لوازم خانگی به کشوری مانند امارات که از برندهای مطرح در دنیا استفاده می کنند را نداریم.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی تهران بیان داشت: بهترین راه برای تبلیغ یک کالا در دنیا، تبلیغ از طریق مردم و مصرف کنندگان است. وقتی کالایی خدمات پس از فروش و کیفیت خوبی داشته باشد قطعا کسانی که آن را خریداری کرده اند و استفاده می کنند آن کالا را به دیگران نیز پیشنهاد می دهند.

وی با بیان اینکه وضعیت تولید لوازم خانگی داخلی در حال حاضر نسبت به سال 97 بسیار تغییر کرده است، گفت: توان تولید ما بالا رفته است و امروز نه  تنها به لحاظ تیراژ توان بیشتری برای تولید داریم، بلکه کیفیت تولید لوازم خانگی ما در بسیاری از کالاها از جمله یخچال و فریزر ارتقا یافته است. اما همانطور که گفتم مردم هنوز به مصرف لوازم خانگی خارجی گرایش دارند و با توجه به سابقه ذهنی خوبی که از لوازم خانگی خارجی دارند به سمت کالاهای خرید کالاهای خارجی می روند و غافل از اینکه این کالاها قاچاق است و از کیفیت لوزم خانگی خارجی قبلی برخوردار نیست.

وی بیان داشت: 5 سال پیش ممکن بود برخی از تولید کنندگان هنوز یخچال و فریزر بی کیفیت و با برفک تولید کنند اما اکنون در تولید یخچال و فریزر بسیار پیشرفت داشته ایم و یا در تولید ماشین ظرف شویی بسیار پیشرفت کرده ایم بنابراین لازم است که درباره وضعیت تولید لوازم خانگی و ارتقا کیفیت آن به مردم اطلاع رسانی دقیقی انجام شود.

وی با انتقاد از عرضه لوازم خانگی قاچاق در فضای مجازی گفت: عرضه کنندگان لوازم خانگی در فضای مجازی باید مکلف به اخذ مجوز از اتحادیه شوند تا بر نحوه عرضه آن ها نظارت وجود داشته باشد. /فارس

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟