چگونگی تشخیص سوختگی موتور جاروبرقی
آموزش

چگونگی تشخیص سوختگی موتور جاروبرقی

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، علائم مختلفی به ما می فهماند که موتور جارو برقی سوخته یا در حال سوختن است، ...

نهال وحیدی | 2 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، علائم مختلفی به ما می فهماند که موتور جارو برقی سوخته یا در حال سوختن است، مانند: بوی سوختگی،گرمای زیاد موتور جاروبرقی، نداشتن مکش، روشن نشدن جاروبرقی، از کار افتادن ناگهانی جاروبرقی، وجود گرد و غبار داخل جاروبرقی، سر و صدای زیاد موتور همه ی این ها می تواند در تشخیص سوختگی موتور جاروبرقی کمک کنند.

در این بخش می خوانید:

  • علائم خرابی بلبرینگ جاروبرقی
  • روش های تشخیص موتور
  • ایا موتور سوخته جاروبرقی تعمیر میشود
  • علائم تمام شدن زغال جاروبرقی
  • قیمت موتور جاروبرقی سوخته
  • خیس شدن موتور جاروبرقی
  • تست سوختن موتور جاروبرقی
بیشتر بدانید:

علت بوی سوختگی جارو شارژی چیست؟

جارو برقی یکی از پرکاربرد ترین لوازم خانگی است که به کمک آن تمام کثیفی و گرد و خاک خانه را پاک می کنید و در تمیزی منزل بسیار تاثیر گذار است. این وسیله پرکابرد معمولا گاهی دچار مشکلاتی شده که با تشخیص به موقع آن می توان از این مشکلات جلوگیری کرد تا با هزینه کمتر یا حتی بدون پرداخت هزینه ای آن را به حالت اول برگرداند.

معمولا جارو برقی با جذب گرد و خاک و زباله به داخل کیسه یا مخزنش توسط لوله خرطومی و برس، نقش خود را در محیط خانه یا حتی محل کار ایفا می کند. برخی اوقات ممکن است جارو برقی با واکنش های مختلفی شما را متعجب کند مانند سر و صدای شدید، بوی سوختگی و یا صدای تیک و…. این موارد می تواند به شما در تشخیص سوختگی موتور جاروبرقی کمک کند.

تشخیص سوختگی موتور جاروبرقی و نکاتی که باید بدانید

چگونگی تشخیص سوختگی موتور جاروبرقی

همانطورکه گفتیم عواملی مانند بوی سوختگی،گرمای زیاد موتور جاروبرقی، نداشتن مکش، روشن نشدن جاروبرقی، از کار افتادن ناگهانی جاروبرقی، وجود گرد و غبار داخل جاروبرقی، سر و صدای زیاد موتورمی تواند دلیل سوختن موتور جارو برقی باشند. هنگامی که از جارو برقی به مدت 10 دقیقه استفاده می‌کنید بهتر است حدود 3 الی 5 دقیقه به آن استراحت دهید البته رعایت این مورد بیشتر در جارو برقی های قدیمی توصیه می شود و اما در این قسمت هر یک از موارد گفته شده را بیشتر توضیح می دهیم تا به راحتی متوجه سوختن موتور جارو برقی خود شوید.

بوی سوختگی

چگونگی تشخیص سوختگی موتور جاروبرقی

یکی‌ از عوامل سوختگی موتور، بوی سوختگی در جارو برقی است که در تشخیص سوختگی موتور جاروبرقی موثر است و شما هنگامی که همچین بویی را از جارو برقی احساس کنید به این معنا است که موتور جارو برقی شما سوخته است نکته ای که باید بدانید این است که هر بوی سوختگی دلیل به این موضوع نمی شود. به طور مثال گاهی بوی سوختگی می تواند بخاطر گیر کردن و یا شکستن کمربند جاروبرقی باشد که در این صورت بویی مانند سوختن لاستیک به مشام می رسد.

کمربند ممکن است بخاطر عوامل طبیعی مثل فرسایش پاره شود و همچنین ممکن است الیاف فرش و یا مو داخل غلتک برس گیر کرده باشد و مانع چرخیدن آن شود که بوی سوختگی به مشام برسد، در این صورت باید غلتک برس را خارج و آن را تمیز کرده و یا در صورت نیاز کمربند را تعویض کنید.

در همین رابطه بخوانید:

بهترین جاروبرقی ایرانی از نگاه کاربران

گرمای شدید موتور جارو برقی

چگونگی تشخیص سوختگی موتور جاروبرقی

از دلایل دیگر در سوختن موتور جارو برقی می توان به گرم شدن بیش از حد موتور اشاره کرد که سبب آسیب شدید به جارو برقی و حتی از کار افتادن آن می شود. در این شرایط تمیز کردن داخل جاروبرقی می تواند کمک زیادی برای حل این مسئله باشد.

کم شدن مکش جارو برقی

چگونگی تشخیص سوختگی موتور جاروبرقی

اگر حس کردید جارو برقی شما مکش اولیه را ندارد ممکن است دلیلش سوختن موتور جارو برقی باشد البته در برخی مواقع گرفتگی لوله و یا پر بودن کیسه نیز دلیل کم شدن مکش جارو برقی است.

سوختن موتور در برخی مواقع باعث می شود تا دستگاه نتواند به درستی کثیفی های سطوح را به درون کیسه جاروبرقی یا مخزن آن بکشد. هر زمان که احساس کرده اید جاروبرقی تان توانایی مکش خود را از دست داده است بهتر است به بررسی موتور جاروبرقی بپردازید.

خاموش شدن دستگاه به طور ناگهانی

چگونگی تشخیص سوختگی موتور جاروبرقی

آیا هنگام جارو زدن دستگاه شما یهو و بی دلیل خاموش شده؟ اگر این اتفاق برای شما پیش آمده است، یکی از اصلی ترین نشانه های تشخیص سوختگی موتور جاروبرقی است و در مواقعی بعد از سوختن موتور و قرار گرفتن فشار زیاد روی دستگاه باعث خاموش شدن جارو در زمان استفاده می شود. در این وضعیت سیم را راز برق بکشید تا باعث خسارات دیگری نشوید.

روشن نشدن جارو برقی

روشن نشدن جارو برقی

اگر بعد از وصل کردن پریز جاروبرقی روشن نشد مطمئن باشید که موتور آن سوخته است. همانطور که گفتیم روشن نشدن جاروبرقی یکی از بهترین راه های متوجه شدن سوختن موتور جاروبرقی است. در اکثر مواقع سوختن موتور جاروبرقی مانع روشن شدن جاروبرقی و استفاده از آن می شود. در چنین شرایطی تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که از تعمیرکار بخواهید تا تعمیرات موتور جاروبرقی را انجام دهد.

خارج شدن گرد و خاک از جارو برقی

 چگونگی تشخیص سوختگی موتور جاروبرقی

هنگامی که جارو برقی موقع استفاده از خودش گرد و خاک بیرون می دهد می تواند از دلایل سوختگی موتور باشد. البته بعضی مواقع دلیل این اتفاق می تواند به دلیل خرابی فیلتر یا پر بودن کیسه و مخزن باشد.

خیس شدن موتور جاروبرقی

خیس شدن موتور جاروبرقی می تواند منجر به سوختگی جاروبرقی شود. اگر بوی سوختگی به مشامتان رسید، به احتمال زیاد موتور جاروبرقی دچار عیب، نقص یا سوختگی شده است.

تست سوختن موتور جاروبرقی

تست سوختن موتور جاروبرقی

یکی از روش های اصولی برای تست سوختن موتور جاروبرقی استفاده از اهم متر است که معمولا توسط تعمیرکاران انجام می شود.تمام مواردی که اشاره شد، برای تشخیص سوختگی موتور جاروبرقی کارآمد است اما روش دقیق تر استفاده از اهم متر است.

تست موتور جاروبرقی با اهم متر را می‌ توان هم در مورد کلکتور و هم در مورد آرمیچر آن انجام داد که در مورد اول  پایه‌های کلکتور جاروبرقی توسط اهم متر بررسی می شود که در صورت نشان دادن شماره یک موتور سالم بوده اما  صفر بودن اهم متر حاکی از سوختگی موتور جاروبرقی است.

نحوه تست آرمیچر جاروبرقی با اهم متر این گونه است که  دو سر اهم متر را به دو پایه آرمیچر در ابتدا وصل می کنیم. اگر عددی که اهم متر نشان می‌ دهد صفر باشد یعنی آرمیچر دچار مشکل است. اگر مقاومت بی‌ نهایت را نمایش دهد، باز هم آرمیچر معیوب است. در صورتی که بین  بین 10 تا 500 باشد موتور سالم است.

ایا موتور سوخته جاروبرقی تعمیر میشود؟

تست سوختن موتور جاروبرقی

با توضیحات داده شده شاید این سوال پیش بیاید که آیا موتور جارو برقی بعد از سوختگی‌ تعمیر می شود در پاسخ باید گفت بله در برخی موارد خودتان و در شرایطی دیگر باید به تعمیرکار مراجعه کنید اما خلاصه تعمیر موتور جارو برقی می توان گفت بهتر است در ابتدا موتور جاروبرقی را بررسی نمایید، امکان دارد پروانه شکسته باشد یا گرد و خاک داخل موتور رفته باشد پس موتور را باز نمایید و کاملا بادگیری کنید.

اگر بلبرینگ، کلکتور نیاز به تعویض دارد دست به کار شوید .همچنین اگر موتور جاروبرقی شما پِرِسی نباشد، می توانید سیم پیچ را تعویض کنید اما بهترین روش برای تعمیر موتور سوخته جاروبرقی مراجعه به متخصص در این زمینه است زیرا ممکن است با ندانستن مشکلات و صدمات دیگری را به جارو برقی وارد کنید پس هنگام مشکلاتی از این قبیل حتما به تعمیرکار مراجعه کنید.

علائم خرابی بلبرینگ جاروبرقی

علائم خرابی بلبرینگ جاروبرقی

علائم خرابی بلبرینگ جاروبرقی از جمله مورادی است که باید جدی گرفته شود. یکی از مهمترین قطعات داخل جاروبرقی بلبرینگ است که وجود آن برای کارکرد صحیح موتور جاروبرقی ضروری است. اما با گذر زمان ممکن است بلبرینگ‌ها با مشکلاتی نظیر کثیفی، ضربه دیدگی و… مواجه شوند و از کار بیفتند. در این صورت، باید سریعاً مشکل رفع گردد؛ حتی به قیمت تعویض بلبرینگ ها.

در غیر این صورت، آسیب‌های جدی به جاروبرقی وارد خواهد شد. کافیست جاروبرقی را باز کنید و بلبرینگ‌ها را بچرخانید. اگر احساس کردید که به سختی می‌چرخند و صدایی هم از آن‌ها به گوش می‌رسد، بدانید که زمان تعویض بلبرینگ‌ها فرا رسیده است.

یکی از مهمترین نشانه‌های اینکه بلبرینگ جاروبرقی نیاز به تعویض دارد، زمانی است که جاروبرقی را روشن کرده‌اید و مشغول جارو کردن هستید، صدایی مثل زوزه می‌شنوید. در چنین مواقعی، حتماً بلبرینگ‌ها را چک کنید؛ زیرا این صداهای جاروبرقی با کثیف شدن و از کار افتادن بلبرینگ‌ها بی‌ارتباط نیست.

علائم تمام شدن زغال جاروبرقی

چگونگی تشخیص سوختگی موتور جاروبرقی

زغال جارو برقی که به رنگ سیاه است و از ماده ای به نام گرافیت ساخته شده است یکی از قطعات در جارو برقی می باشد که یکی از ویژگی های این قطعه ، قدرت رسانایی بالای آن است حال علائم تمام شدن زغال جاروبرقی  می تواند کم شدن قدرت جارو برقی، جرقه، ریپ، از کار افتادن موتور اشاره کرد البته نحوه تعویض یا تعمیر آن باید توسط متخصص این زمینه انجام شود.

قیمت موتور جاروبرقی سوخته

معمولا به علت تغییر هر روز قیمت ها و نوسان نمیتوان لیست ثابتی برای قیمت موتور جاروبرقی سوخته یا قطعات جارو برقی در نظر‌گرفت. هم چنین برند و گارانتی محصول در این زمینه بی تاثیر نیست. معمولا هر چه کیفیت تعمیر جاروبرقی بالاتر برود، هزینه تعمیرات انجام‌شده نیز بیشتر می‌شود.

تعویض قطعات معیوب با قطعات اصل و اورجینال، تعرفه خدمات تعمیر را تحت شعاع قرار می‌دهد.این امکان وجود دارد که بر اساس مدل و برند جاروبرقی، هزینه تعمیرات متفاوت شود.

جمع بندی

در نهایت اگر بخواهیم یک جمع بندی انجام دهیم به طور خلاصه برای اینکه بفهمیم موتور جاروبرقی سوخته یا نه این موارد کمک می کند:

  • اگر جاروبرقی را روشن می کنید و یک صدای تیک میشنوید، موتور سوخته است.
  • یکی از علائم سوختن موتور جاروبرقی، تغییر صدای آن است. اگر صدای جاروبرقی زیاد شده سریعا موتور را بررسی نمایید.
  • اگر بدنه جاروبرقی داغ شده است، یا موتور خیلی کار کرده یا در حال سوختن است.
  • یکی دیگر از نشانه های سوختن موتور جاروبرقی، بوی سیم سوخته است.
  • اگر مکش جاروبرقی شما کم شده و مسیر مکش مسدود نیست یا فیلتر و پاکت مشکلی ندارند، احتمالا موتور در حال سوختن است.
  • اگر جاروبرقی شما ترموستات ندارد و در حین کار خاموش میشود و دیگر روشن نمیشود، احتمالا موتور سوخته است.
  • اگر جاروبرقی شما روشن نمیشود امکان سوختن موتور وجود دارد.
  • اگر جاروبرقی را روشن کردید و متوجه شدید که گرد و خاک از دستگاه خارج میشود، احتمالا به دلیل نفوذ گرد و خاک از فیلتر یا پاکت به داخل موتور، باعث سوختن آن شده است.
  • تعویض نکردن فیلتر یا پاکت و ورود گرد و خاک یا آشغال به موتور، باعث سوختن آن می شود هم چنین استفاده بیش از اندازه و داغ شدن زیاد موتور، باعث سوختن آن میشود.به همین دلیل در جاروبرقی های امروزه ترموستات یا سنسور دما قرار داده اند،
  • هم چنین تمیز کردن جاهای مرطوب یا خیس، باعث خیس شدن موتور جاروبرقی و سوختن می شود.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟