عباس هاشمی
اخبار لوازم خانگی

وجود شبکه‌ مافیایی واردات لوازم خانگی قاچاق

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی با اشاره به واردات کالای قاچاق لوازم خانگی، گفت: ...

نفیسه رحیمی | 1 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی با اشاره به واردات کالای قاچاق لوازم خانگی، گفت: موثرین راه و روش مبارزه با شبکه‌های بزرگ مافیایی واردات کالا و لوازم خانگی قاچاق، ردیابی و قطع نحوه تامین ارز کالاهای قاچاق است.

عباس هاشمی درباره دلایل فراوانی کالاهای قاچاق لوازم خانگی در بازار، گفت: شبکه‌های بزرگ مافیایی برای واردات کالاهای قاچاق از جمله لوازم خانگی وجود دارد و آن قدر این شبکه‌ها پیچیده است که به نظر می‌رسد مسئولان نیز از مبارزه با کالاهای قاچاق ناامید شده‌اند، زیرا با وجود تلاش‌هایی که برای مبارزه با واردات کالای قاچاق انجام می‌دهند باز هم شاهد ورود کالای قاچاق به بازار هستیم و نتیجه مبارزه با قاچاق متناسب با اقدامات انجام شده برای مبارزه با آن نیست.

واردات لوازم خانگی در شرایط فعلی به صلاح کشور نیست/موافق انحصار برخی تولیدکنندگان نیستیم

وی بیان داشت: یکی از راه‌های مبارزه با لوازم خانگی قاچاق آن است که تولیدات لوازم خانگی داخلی به لحاظ کمی جوابگوی نیاز داخل باشد که اکنون کشور به آن مرحله رسیده است، لذا باید از روش های دیگر از جمله کیفی، تنوع مدل و شبکه خدمات پس از فروش و پاسخگویی به مشتریان باید خودمان را ارتقا و توسعه دهیم که وزارت صمت نیز به درستی این رویکرد را دنبال می‌کند.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با اشاره به راه های ورود کالای قاچاق از جمله واردات لوازم خانگی قاچاق به کشور، گفت: برخی معافیت‌های وارداتی برای واردات کالا از طریق مرزنشینی، ملوانی و … در نظر گرفته شده است که با وجود مجوز قانونی اما بدون رعایت سقف از این مسیرها کالا وارد می‌شود، لذا لازم است تا در این ارتباط نظارت و رعایت قوانین بیشتر شود تا این معافیت‌ها تبدیل به معضل قاچاق نشود.

وی با اشاره به راه های مبارزه با قاچاق کالا از جمله شناسه کالا، کد رهگیری، ثبت کالا در سامانه جامع تجارت و سامانه خدمات پس از فروش؛ بیان داشت: در کنار این کارها یکی از مهمترین روش ها برای جلوگیری از واردات کالاهای قاچاق از جمله لوازم خانگی ردیابی تامین ارز کالاهای قاچاق است.

هاشمی گفت: به هر حال واردات کالاهای قاچاق با ارز انجام می‌شود، بنابراین اگر مشخص شود که ارز مورد نیاز برای ورود این کالاها از کجا تامین می‌شود و اگر جلوی تامین این ارز گرفته شود، قطعا می توان با واردات کالای قاچاق نیز مبارزه کرد.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی اظهار داشت: کالاهای زیادی صادر می شود که بعضا پول آنها به کشور بازنگشته و ارز آنها به این شکل یعنی واردات کالاهای قاچاق به کشور برمی گردد.

واردات ته لنجی لوازم خانگی

وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اینکه کالاهای قاچاق از گارانتی برخوردار نیست و حتی ممکن است کالای تقلبی به جای کالای اصل به مشتری فروخته شود باز هم مردم نسبت به خرید کالاهای خارجی و به عبارتی قاچاق اقدام می کنند، گفت: برندهای خارجی که اکنون بصورت قاچاق به کشور وارد می شود و در واقع کالای اصل هم نیست، در گذشته کالاهای اصلی آنها به طور رسمی وارد کشور می شود و یا تحت لیسانس در داخل کشور تولید می شد، بنابراین مردم ذهنیت خوبی از سوابق حضور این برندها در کشور دارند و با توجه به اینکه در گذشته از این کالاها استفاده کرده اند و رضایت آنها تامین شده است، هنوز هم تمایل به استفاده از آن برندها را دارند و غافل از اینکه با توجه به ممنوعیت واردات، و واردات این کالاها به شیوه قاچاق به جای کالای اصل به آنها کالای تقلبی عرضه می‌شود.

هاشمی اظهار داشت : در حوزه لوازم خانگی به لحاظ کمی مشکلی وجود ندارد و به لحاظ کیفیت نیز از وضعیت خوبی برخوردار هستیم، بنابراین اگر به مرور زمان برنامه ریزی درستی داشته باشیم و کیفیت تولیدات لوازم خانگی داخلی را بتوان به مردم ثابت کرد می توان امیدوار بود که به واسطه عرضه بیشتر کالاهای داخلی و استفاده بیشتر مردم از تولیدات داخلی معضل قاچاق لوازم خانگی نیز کمرنگ شود./فارس

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟

نظرات ثبت شده

  • مصطفی پاینده | 02 آبان 1401 در 1:42 ب.ظ

    هیچکدام از تولید کنندگان ایرانی نمی توانند به کیفیت لوازم خانگی ال جی برسند منع واردات محصولات برندهای درجه یک فقط باعث مونتاژکاری بخش خصوصی شده است.