چگونه هنگام گم شدن یا سرقت گوشی از حساب بانکی خود محافظت کنیم؟
سایر خبرها

چگونه هنگام گم شدن یا سرقت گوشی از حساب بانکی خود محافظت کنیم؟

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، گم کردن گوشی‌های هوشمند یا سرقت آن از تجربیات آزاردهنده‌ای است که برای هر فردی ...

نفیسه رحیمی | 1 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، گم کردن گوشی‌های هوشمند یا سرقت آن از تجربیات آزاردهنده‌ای است که برای هر فردی ممکن است رخ دهد و مشکلات و هزینه‌های زیادی را ایجاد کند. با این وجود اما در چنین مواقعی لازم است تا برای جلوگیری از ایجاد هزینه‌های بیشتر و وقوع اتفاقات ناخوشایندتر (مثل درز اطلاعات شخصی و مالی و…) فهرستی از اقدامات مهم را انجام دهید.

واقعیت این است که هوشمند شدن گوشی‌های تلفن همراه این دستگاه‌های چند اینچی را به کامپیوترهایی کوچک و همیشه همراه تبدیل کرده و امروزه گوشی‌های هوشمند کاربردی را پیدا کرده‌اند که در گذشته یک گاوصندوق‌ در خانه‌ها داشت و پر از اطلاعات و اسناد مهم و حیاتی افراد هستند. این تغییر اگر چه راحتی و ساده‌تر شدن بسیاری از کارها و خدمات را به دنبال داشته است اما ریسک گم شدن یا دزدیده شدن آن همواره افراد را تهدید می‌کند. با این تفاوت که دیگر مثل زمان گذشته پس از سرقت یک گاوصندوق دسترسی افراد به اطلاعات‌شان از دست نمی‌رود و همچنان کاربران می‌توانند به کمک راهکارهای مختلف اطلاعات شخصی خود را از داخل دستگاه گمشده حذف، قفل، مسدود و حتی بازیابی کنند. برای این کار لازم است تا اقداماتی را شامل موارد زیر پیگری کنید:

۱-مسدود کردن سیم‌کارت

سیم‌کارت‌های تلفن همراه در زمان سرقت گوشی می‌تواند مورد سوءاستفاده زیادی قرار بگیرد و هزینه‌‌های زیادی را برای افراد ایجاد کند. از سوی دیگر ارسال رمز پویا کارت‌های بانکی به گوشی‌های هوشمند ریسک خالی شدن حساب‌های بانکی افراد را بالا می‌برد. براین اساس همواره توصیه می‌شود که پس از سرقت گوشی به شکل فوری با اپراتور تلفن همراه خود تماس گرفته و سیم‌کارت‌ خود را مسدود کنید.

برای این کار اپراتورهای تلفن همراه معمولا راهکارهای اضطراری متنوعی در اختیار مشترکین خود می‌گذارند تا در هر ساعتی بتوانند سیم‌کارت‌ گوشی گمشده یا سرقتی خود را بسوزانند.

۲- ردیابی آنلاین گوشی     

قابلیت‌های ردیابی آنلاین در گوشی‌های هوشمند اندرویدی و iOS این امکان را به وجود آورده تا بتوانید از راه دور مکان گوشی را پیدا کرده و به سراغ آن بروید. برای این کار لازم است تا در تنظیمات گوشی این قابلیت را فعال کرده و برای چنین مواقعی آماده شده باشید. در گوشی‌های اندرویدی این قابلیت با عناوینی همچون Find My Mobile، Find your phone، Find Device و… طراحی و در دسترس این دسته از کاربران قرار گرفته است. برای دارندگان گوشی‌های iOS نیز اپلیکیشن Find My وظیفه پیدا کردن دستگاه‌های اپل را انجام می‌دهد.

این برنامه‌ها تنها محدود به پیدا کردن مکان گوشی‌ها نیست و معمولا امکاناتی همچون به صدا درآوردن گوشی، پاک کردن اطلاعات داخل گوشی و قفل شدن حساب‌های ایمیل و… را در اختیار کاربران می‌گذارد.

۳- تغییر رمزها  

حفظ کردن تمامی رمزهای عبور اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های اجتماعی کار بسیار سختی است و برای همین اغلب کاربران این رمزها را در اپلیکیشن‌های مربوط به ثبت یادداشت و یا در جایی از گوشی خود نگهداری می‌کنند. این موضوع احتمال سوءاستفاده را در زمان سرقت گوشی بالا می‌برد و کار را برای سارقان راحت می‌کند. اپلیکیشن‌های بانکی معمولا با سنسور تشخیص اثر انگشت گوشی‌ها باز می‌شود اما ثبت نام کاربری و رمز عبور این برنامه‌ها در داخل گوشی ریسک خالی شدن سرمایه مالی را افزایش می‌دهد. به همین دلیل پس از گم‌شدن گوشی یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید انجام دهید تغییر رمز عبور اپلیکیشن‌های بانکی و حساب شبکه‌های اجتماعی است.

۴- مسدود کردن حساب بانکی

یکی دیگر از اقدامات مهمی که در زمان از دست دادن گوشی هوشمند خود باید در اولویت اصلی قرار دهید، مسدود کردن موقت حساب و اپلیکیشن بانکی است. این کار به خصوص در زمان‌های غیراداری مثل ساعت‌های نیمه شب و روزهای تعطیل به سختی انجام می‌‌شود. برای کاربران بلوبانک اما مسدود کردن حساب با چند کلیک امکان‌پذیر است و به سرعت می‌توانند حساب یا کارت خود را مسدود کنند. بلوبانک، استارتاپ پیشرو حوزه نئوبانک ایران است که از کاربران خود به شکل ۲۴ ساعته در هفت روز هفته پشتیبانی می‌کند.

ورود به اپلیکیشن بلوبانک تنها با شناسایی اثر انگشت کاربر و یا وارد کردن رمز عبور انجام می‌شود. برای آن دسته از کاربرانی که رمز عبور خود را در برنامه‌ دیگری ثبت و نگهداری می‌کنند و از بابت افشای آن نگرانی دارند امکان مسدود یا تغییر رمز سریع حساب بانکی در هر روز و ساعتی وجود دارد.

کاربران بلوبانک پس از سرقت یا گم شدن گوشی می‌توانند در سریع‌ترین زمان با واحد پشتیبانی از طریق گفت‌وگوی آنلاین (چت) یا تماس ارتباط برقرار کرده و با طی مراحلی حساب خود را به طور موقت مسدود کنند و یا در صورت داشتن رمز عبور با گوشی دیگری وارد حساب خود شوند و رمز عبور اپلیکیشن را تغییر دهند.

بلوبانک، نئوبانک ایرانی وابسته به بانک سامان است که اواخر سال ۱۳۹۸ فعالیت خود را با هدف پاسخگویی به نیازهای بانکی هموطنان، به ویژه قشر جوان، شروع کرد. این نئوبانک، با ارائه خدماتی تماما آنلاین و از طریق اپلیکیشن، توانسته با نوآوری، سطح جدیدی از خدمات بانکی را به ایرانیان ارائه دهد.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟