پدر صنعت لوازم خانگی ایران
آموزش

پدر صنعت لوازم خانگی ایران کیست ؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، تاریخچه صنعت لوازم خانگی مطمئنا با اسامی افراد و شرکت های زیادی گره خورده ...

حسین محمدی | 1 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، تاریخچه صنعت لوازم خانگی مطمئنا با اسامی افراد و شرکت های زیادی گره خورده است که شاید برایتان جالب باشد که بدانید پدر صنعت لوازم خانگی ایران کیست ؟ به هنگام جستجوی این سوال در اینترنت مطمئنا به اسم حاجی برخوردار روبه رو خواهید شد که در این بخش بیشتر در مورد این کارآفرین موفق خواهیم گفت.

در این مقاله میخوانیم:

  • حاج محمد تقی برخوردار که بود؟
  • ازدواج و فرزندان محمد تقی برخوردار
  • کارخانه ها و فعالیت تجاری سلطان لوازم خانگی ایران
  • سرنوشت پارس الکتریک و معرفی محصولات حال حاضر آن
بیشتر بخوانید:

تاریخچه تولید تلویزیون در ایران و مطالبی که تا به حال نشنیده اید! – ویدیو

حاج محمد تقی برخوردار که بود؟

همانگونه که اشاره شد، از حاج محمد تقی برخوردار متولد سال 1303 خورشیدی بعنوان پدر صنعت لوازم خانگی ایران نام برده می شود اما فعالیت تجاری وی محدود به حوزه لوازم خانگی نیست.

این تاجر خوشنام یزدی کار خود را با صادرات خشکبار بویژه پسته و واردات لوازم خانگی آغاز نمود و توانست نمایندگی  رادیو و لوازم خانگی رافائل را در ایران بدست آورد.

ازدواج و فرزندان محمد تقی برخوردار

پدر صنعت لوازم خانگی ایران

حاجی برخوردار و یا همان پدر صنعت لوازم ایران در سن 33 سالگی ازدواج کرد. همسر او قبلاً ازدواج کرده بود و از ازدواج قبلی خود دارای فرزند بود. گفته شده که در حال حاضر فرزندان محمد تقی برخوردار و خانواده وی چندین شرکت معتبر و مطرح در زمینه‌های مختلف لوازم خانگی در ایران دارند.

سال های پایانی عمر

حاج محمد تقی برخوردار در تاریخ چهارم مردادماه 1390 در منزل شخصی خود در تهران در سن 87 سالگی در گذشت و در آرامگاه خانوادگی خود در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد که البته در سال های پایانی عمر به فراموشی مبتلا شده بود. بعد از آشنایی با زندگینامه ی پدر صنعت لوازم خانگی ایران وقت آن رسیده که در مورد فعالیت های وی بیشتر بدانید.

کارخانه ها و فعالیت تجاری سلطان لوازم خانگی ایران

وی که از واردکنندگان عمده باتری با مصارف عمومی نیز بود، بعد از احساس نیاز روز افزون بازار ایران به انواع باتری، با همکاری شرکت ری او واک( REY-O-VAC ) در سال 1341  اقدام به تاسیس شرکت قوه پارس نمود.

پدر صنعت لوازم خانگی ایران

در ابتدا 85 درصد سهام قوه پارس متعلق به شرکت ری او واگ امریکا بود اما به تدریج میزان سهام ری او واک به 30 درصد کاهش یافت. در ادامه نمایندگی رادیو و لوازم خانگی رافائل در ایران را دریافت نمود و در اوایل دهه 40 وارد صنعت لوازم خانگی گردید و در عرض 13 سال 15 شرکت تجاری و تولیدی جدید تاسیس نمود.

وی بنیانگذار کارخانجات پارس الکتریک بود که از سال 1343 تولید انواع تلویزیون با برندهای توشیبا و شاوب لورنس و گروندیک و پارس و در ادامه شارپ و پانوراما را  آغاز کرد. در دهه های 50 و 60 خورشیدی، پارس الکتریک بیش از 70 درصد بازار تلویزیون کشور را به تنهایی با تولید بیش از دویست هزار دستگاه  تامین می کرد.

حاج محمد تقی برخوردار در سال 1347 در شهر صنعتی رشت با همکاری توشیبا، شرکت پارس توشیبا را برای تولید لوازم خانگی کوچک و آشپزخانه راه اندازی نمود که در سالهای بعد با همکاری بوش آلمان و کنوود انگلستان و … لوازم خانگی با کیفیت با قیمت مناسب را روانه بازار نمود و از دهه 50 تا کنون بزرگترین تولید کننده لوازم خانگی کوچک و آشپزخانه در کشور به شمار می رود.

شرکت پارس توشیبا

این شرکت در حال حاضر به پارس خزر تغییر نام یافته و انواع ماشین لباسشویی را به سبد تولیدات خود اضافه و به تولید انواع لامپ های کم مصرف و ال ای دی نیز می پردازد.

وی در سال 1347 شرکت بدر الکتریک را برای گرفتن نمایندگی برند های توشیبا، آکائی،  سن سوئی،  سیکو، جنرال الکتریک،  کندی  و دووال تاسیس نمود.

در سال 1350 شرکت فرش پارس را به منظور تولید انواع فرش ماشینی و موکت تاسیس نمود.  در سال 1351 شرکت ورشکسته کالای الکتریک را خریداری و با همکاری لگرند فرانسه خط تولید انواع کلید و پریز و سرپیچ لامپ و فیش آنتن تلویزیون را در این کارخانه راه اندازی و در ادامه تولید ساعت های دیواری سیکو را در این کارخانه راه اندازی نمود.

در همین سال 1351 وی شرکت کشت و صنعت جیرفت را تاسیس نمود. هر چند هدف اولیه از تاسیس آن رونق بخشیدن به حرفه اولیه یعنی تولید و فراوری پسته به منظور صادرات پسته با کیفیت ایرانی بود اما با احداث سردخانه و خط تولید رب گوجه فرنگی و کنسرو تن ماهی به فعالیت این شرکت رونق بخشید.

وی در سال 1352 کارخانجات کارتن البرز ( برای تامین کارتن مورد نیاز جهت بسته بندی محصولات شرکتهای خود ) شرکت کاشی پارس و سرامیک البرز را تاسیس نمود. در سال 1354 شرکت پوشینه را در صنعت لباس تاسیس و انواع پارچه های مخمل و حوله و بلو چین جوراب و البسه را در شرکت پوشینه تولید نمود.

در اواسط دهه 50 کارخانجات لوازم خانگی پارس نیز تاسیس و با همکاری ژنرال الکتریک آمریکا تولید یخجال فریزرهای ژنرال الکتریک ( جنرال الکتریک ) را در ایران آغاز و در حال حاضر انواع یخچال و فریزر و لباسشویی را با برند پارس تولید و عرضه می نماید.

وی از سهامداران عمده شرکت کمپرسور سازی ایران نیز بود. این شرکت تنها تولید کننده کمپرسور یخچال در ایران بوده و با همکاری شرکت نکی ایتالیا و در راستای با هدف تامین کمپرسور یخچال های مورد نیاز برای تولید یخچال در شرکت لوازم خانگی پارس آغاز به کار کرد.

این شرکت نیز مانند شرکت قوه پارس کشت و صنعت جیرفت و فرش پارس سالها پیش تعطیل گردیده است.  علاوه بر شرکت هایی که خود تاسیس کرده بود وی سهامدار عمده بسیاری از شرکتها از جمله لامیران ( تولید کننده تیغ صورت تراشی ناست سابق و تیز فعلی ) آبگینه ( از بزرگترین تولید کنندگان شیشه در کشور ) و سیمان کرمان نیز بود، اما سایر شرکتهای تاسیس شده توسط جاج محمد تقی برخوردار کماکان به فعالیت خود ادامه می دهند.

شرکت لامپ پارس توشیبا یا لامپ پارس فعلی نیز از خانواده لوازم خانگی پارس بود که علاوه بر تامین بخشی از نیاز بازار ایران محصولات آن به سایر کشورهای منطقه نیز صادر می شد.

باید در نظر داشت شرکتهای دایر شده توسط حاج محمد تقی برخوردار در حالی بخش عمده بازار تلویزیون و لوازم خانگی ایران را در دست گرفتند که هیچ محدودیتی برای واردات کالاهای مشابه از امریکا و اروپا و ژاپن وجود نداشت اما کیفیت بالای کالاهای ایرانی باعث شده بود کمتر خانواده ای رغبت به خرید کالاهای وارداتی داشته باشد.

سرنوشت پارس الکتریک

در حال حاضر شرکتهای پارس الکتریک و لوازم خانگی پارس هردو تحت مالکیت شرکت شستا متعلق به سازمان تامین اجتماعی است. یخچال و فریزرهای پارس کماکان سهم زیادی از بازار یخچال و فریزر ایران را در اختیار دارد قطعا قیمت بسیار ارزان و امکانات نسبتا خوب و دوام یخچال های پارس باعث شده علی رغم کم کاری در زمینه تبلیغات همچنان محبوب خانواده های ایرانی باشند اما در مورد تلویزیون بعد از ناکامی در خرید شرکت ورشکسته گروندیک آلمان که در حال حاضر در مالکیت هلدینگ ارچلیک ترکیه است و توقف تولید تلویزیون های دارای لامپ تصویر در سالهای 94 و 95 اقدام به تولید تلوزیونهای AWOX ترکیه نمود.

با موفقیت این برند در بازار ایران، کارخانه AWOX در شهر سقز راه اندازی شد. بعد از مدتی تعطیلی، شستا در سال 1400 تصمیم به فعال سازی و احیای مجدد برند پارس گرفت.  با همکاری شرکت KONKA  که از معتبرترین تولید کنندگان تلویزیون در  چین است، سری اول محصولات مشترک خود را با پنل های با کیفیت ال جی و سامسونگ روانه بازار کرد و از چندی پیش سری دوم تلویزیون های پارس سری P عرضه شد.

مشخصات تلویزیون های پارس سری P

سری p  در دو مدل 32 و 43 اینچ ساده و در 4 مدل 43 و 50 و 55 اینچ و 65 اینچ هوشمند عرضه شده است. در اینجا به معرفی P55U600  از سری جدید محصولات پارس می پردازیم.

این تلویزیون هوشمند از پنل DLED یا نور پشت زمینه مستقیم که باعث نوردهی روشن تر صفحه نمایش

می شود،استفاده می کند.عمق بیت این پنل  10 بیت و قابلیت تفکیک بیش از یک میلیارد طیف نوری را دارد. همچنین این تلویزیون از فناوری HDR10  که (با افزایش غلظت رنگ در صحنه های بسیار روشن و بسیار تاریک باعث افزایش غنای رنگ و طبیعی شدن رنگ ها می گردد،) پشتیبانی می کند.

این تلویزیون دارای وضوح فراتر از HD  یا 4K بوده و  به علاوه  از نسل دوم گیرنده های دیجیتال و همچنین دکودر آنلاین Hevc  پشتیبانی می کند. به عبارت بهتر با خرید این مدل به راحتی به تمام شبکه های HD و تنها شبکه 4K یعنی IRIB UHD HDR و سایر شبکه های فراتر از HD که در اینده راه اندازی می شوند، دسترسی دارید.

این تلویزیون مجهز به نسخه 2.1 HBBTV می باشد که شبکه های ورزش و تماشا  در حال حاضر به این فناوری مجهز هستند. از امکانات دیگر این تلویزیون می توان به فناوری بلوتوث برای انتقال صدا، باندهای سینمای خانگی بی سیم و یا ساندبار و  هدفون های بی سیم اشاره کرد.

تلویزیون P55U600 از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری بروز برخوردار است و برای سهولت در استفاده از بخش هوشمند تلویزیون علاوه بر کنترل عادی یک کنترل ایرموسی وجود دارد که گشت و گذار در دنیای مجازی را به سهولت امکان پذیر می سازد.

این تلوزیون مجهز به سیستم عامل محبوب جانی آندروید نگارش 9 است و قابلیت نصب برنامه های کاربردی شما را دارد و به لطف این سیستم عامل امکان نصب اپلیکیشن های سرویس دهندگان نمایش خانگی مانند فیلیمو و نماوا برای شما ممکن شده است. این مدل مجهز به دو ورودی USB2،  سه درگاه HDMI، صدای دالبی دیجیتال نیز بوده و با قیمت 15946700 تومان به فروش می رسد.

در این مقاله با پدر صنعت لوازم خانگی ایران و فعالیت های گسترده وی آشنا شدید.  مطالعه تاریخچه لوازم خانگی کمک می کند تا متوجه بشیم این صنعت از کجا به کجا رسیده و چه راه پر فراز و نشیبی را طی کرده است.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟