نحوه تمیز کردن چرخ گوشت در سه سوت
آموزش

نحوه تمیز کردن چرخ گوشت در سه سوت/بررسی مشکلات چرخ گوشت

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، چرخ گوشت یکی از وسایل پرکابرد آشپزخانه است که برای تبدیل قطعات کوچک گوشت به ...

یاسمن داودیان | 1 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، چرخ گوشت یکی از وسایل پرکابرد آشپزخانه است که برای تبدیل قطعات کوچک گوشت به قطعات ریز و چرخ شده به کار می رود. با ما همراه باشید تا درباره نحوه تمیز کردن چرخ گوشت اطلاعاتی کسب کنید.

  • چرا چرخ گوشت گوشت را سیاه میکند
  • چرخ گوشت چگونه کار میکند
  • مشکلات چرخ گوشت
  • علت چرخ نکردن چرخ گوشت
  • علت خاموش شدن چرخ گوشت حین کار

مراحل تمیز کردن و شستشوی چرخ گوشت

نحوه تمیز کردن چرخ گوشت در سه سوت

نحوه تمیز کردن چرخ گوشت دارای مراحل متفاوتی است که باید به ترتیب و رعایت نکات انجام شوند.

تمیز کردن فوری

نحوه تمیز کردن چرخ گوشت در سه سوت

پس از استفاده از چرخ گوشت سریع آن را شست و شو دهید تا تکه های گوشت و روغن و چربی باقی مانده در دستگاه خشک نشوند بنابراین بلافاصله پس از استفاده سریعا چرخ گوشت را تمیز کنید.

آسیاب نان در چرخ گوشت

نحوه تمیز کردن چرخ گوشت در سه سوت

نحوه تمیز کردن چرخ گوشت به وسیله نان به این صورت است که قبل از خاموش کردن دستگاه باید دو یا چند تکه نان را در داخل دستگاه بیاندازید تا چربی و تکه های گوشت در دستگاه باقی نمانند.

جدا کردن قطعات چرخ گوشت

نحوه تمیز کردن چرخ گوشت در سه سوت

دستگاه را خاموش و از برق بکشید سپس قطعات آن را جدا کنید به طور کلی چرخ گوشت شامل فشار دهنده، لوله تغذیه، قیف، تیغه، بشقاب و پوشش تیغه و صفحه می باشد البته این قطعات به نوع و مدل چرخ گوشت بستگی دارد.

پس از جدا کردن قطعات چرخ گوشت آن ها را در ترکیب آب گرم و مایع ظرفشویی به مدت 15 دقیقه  قرار دهید تا تکه های گوشت و چربی چسبیده به آن ها، جدا شوند سپس آن ها را شست و شو دهید.

لازم به ذکر است اگر آسیاب شما مدل برقی است هیچ گاه قسمت موتور را خیس نکنید زیرا باعث آسیب جدی به دستگاه می شود.

نحوه تمیز کردن چرخ گوشت در سه سوت

برای رفع سیاهی قطعات چرخ گوشت از اسفنج و برای تمیز کردن داخل لوله تغذیه، قیف و سوراخ های صفحه از برس استفاده کنید و پس از اتمام این مراحل آن ها را شست و شو دهید.

پیش از اتصال قطعات چرخ گوشت به یکدیگر حتما آن ها را خشک کنید و برای عملکرد بهتردستگاه توصیه می شود قطعات آن را در فریزر نگهداری کنید.

نحوه تمیز کردن چرخ گوشت در سه سوت

نکات ایمنی نحوه تمیز کردن چرخ گوشت شامل موارد زیر می باشد:

  • پیش از انجام هر کاری، دستگاه را از برق بکشید.
  • در تمیز کردن چرخ گوشت از مواد شیمیایی مثل الکل، بنزین و تینر استفاده نکنید زیرا به شکل ظاهری چرخ گوشت آسیب می زند.
  • برای تمیز کردن بدنه چرخ گوشت از دستمال مرطوب استفاده کنید و بدنه دستگاه را مستقیما زیر شیر آب قرار ندهید.
  • پیش از اتصال قطعات، آن ها را کاملا خشک کنید.
  • هرگز قطعات چرخ گوشت را در ماشین ظرفشویی قرار ندهید زیرا آسیب جدی به آن ها وارد می کند.

چرا چرخ گوشت گوشت را سیاه میکند

نحوه تمیز کردن چرخ گوشت در سه سوت

چرا چرخ گوشت گوشت را سیاه می کند سوال پر تکرار و دغدغه مهم صاحبان رستوران ها کترینگ ها و … است.

علت سیاه شدن گوشت توسط این دستگاه مونتاژ اشتباه و درگیر شدن ته مارپیچ با گلویی چرخ گوشت است. علاوه بر اینکه اگر سری مارپیچ و گلویی چرخ گوشت از متریال نا مناسب و غیر استیل شاخته شده باشد بعد از مدت کوتاهی پوشش آن ها از بین رفته و باعث سیاه شدن گوشت می شوند.

چرخ گوشت چگونه کار میکند

نحوه تمیز کردن چرخ گوشت در سه سوت

این دستگاه ها شامل چرخ گوشت های دستی و برقی می شوند. چرخ گوشت های دستی طراحی ساده ای دارند و در گذشته بیشتر مورد استفاده قرار می گرفتند.

روش کار چرخ گوشت های دستی به این صورت است که ابتدا لازم است قطعات گوشت را به قطعه های کوچک برش دهید سپس آن هارا درون میله مخصوص بگذارید و دسته آن را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید و تا زمانی که تکه های گوشت کاملا خارج نشده اند باید این فرآیند را انجام دهید.

اما چرخ گوشت های برقی چگونه کار میکند ؟ چرخ گوشت های برقی علاوه بر ظاهر مدرن تر به طراحی پیشرفته تری نیز مجهز هستند. روش کار آن ها به این صورت است که قطعه ای گوشت را به سمت تیغه هل می دهد و تیغه هایی که در قسمت انتهایی مارپیچ قرار دارند گوشت را چرخ می کنند.

مشکلات چرخ گوشت

نحوه تمیز کردن چرخ گوشت در سه سوت

چرخ گوشت وسیله ای کابردی است و مشکلات ساده ای می تواند باعث از کار افتادن چرخ گوشت شود. برخی از مشکلات چرخ گوشت شامل موارد زیر می باشد:

  • جرقه زدن موتور چرخ گوشت
  • روشن نشدن دستگاه
  • تولید صدای بسیار زیاد در حین کار
  • خشک شدن گوشت چرخ شده در دستگاه
  • چرخ نکردن گوشت
بیشتر بخوانید:

علت خوب چرخ نکردن چرخ گوشت چیست؟ + ویدیو

 

جرقه زدن موتور چرخ گوشت

جرقه زدن موتور چرخ گوشت به علت اتصالی در قسمتی از دستگاه است و برای رفع آن باید به تعمیر کار مراجعه کنید اما اتصالی سیم ها در چرخ گوشت، وجود رطوبت و جرم زیاد در دستگاه نیز می تواند باعث بروز این مشکل شود.

روشن نشدن دستگاه

نحوه تمیز کردن چرخ گوشت در سه سوت

چرخ گوشت دستگاهی با مصرف برق بالاست و استفاده طولانی مدت از آن ممکن است به جریان برق فشار بیاورد. پس در اولین مرحله اتصال پریز برق را چک کنید و از جریان برق در آن مطمئن شوید. در قدم بعدی سیم و دوشاخه دستگاه را بررسی کنید.

در صورتی که موارد بالا را بررسی کردید و متوجه علت اصلی نشدید باید علت را در درون دستگاه جویا شوید در اکثر مواقع  علت روشن نشدن دستگاه خرابی موتور است که تعمیر آن نیازمند مراجعه به افراد متخصص است.

تولید صدای بسیار زیاد در حین کار

جرقه زدن موتور چرخ گوشت

به طور کلی چرخ گوشت از وسایل پر سر و صدای آشپزخانه است، اما اگر در حین انجام کار متوجه صدای ناهنجار و غیر معمول در آن شدید، علت آن را جویا شوید. صدای چرخ گوشت می تواند ناشی از فاسد شدن گریس در چرخ دنده ها باشد و برای رفع آن باید نسبت به تعویض گریس اقدام کنید.

هنگام تعویض گریس چرخ دنده ها را بررسی کنید و در صورت شکستگی و ساییدگی آن ها را نیز تعویض کنید. اگر مشکل صدای غیر عادی چرخ گوشت هیچ کدام از آن ها نبود لازم است موتور چرخ گوشت مورد بررسی قرار بگیرد.

خشک شدن گوشت چرخ شده در دستگاه

خشک شدن گوشت چرخ شده در دستگاه

اگر پس از چرخ کردن گوشت متوجه خشک شدن آن شدید قطعا دستگاه شما ایراد دارد، خشک شدن چرخ گوشت می تواند به دلیل وجود اصطکاک در دستگاه باشد، اما موارد زیر را بررسی کنید:

  • از چرخ گوشت یخ زده با دستگاه خودداری کنید.
  • مقدار گوشتی که درون دستگاه برای چرخ کردن می ریزید را کمتر کنید.
  • هنگام چرخ کردن کمی روغن خوراکی را به همراه گوشت بریزید تا راحت تر چرخ شود.

علت چرخ نکردن چرخ گوشت

یکی از مشکلات رایج چرخ گوشت این است که فرآیند چرخ کردن به خوبی انجام نمی شود. اما علت چرخ نکردن چرخ گوشت چیست؟

  1. نصب نادرست تیغه چرخ گوشت
  2. کند بودن تیغه و پنچره چرخ گوشت
  3. استفاده طولانی مدت از دستگاه
  4. استفاده از تکه گوشت های بزرگ
  5. چرخ کردن گوشت استخوان دار
  6. چرخ کردن گوشت گرم
  7. چرخ گردن گوشتی که چربی زیاد یا پوست دارد

علت خاموش شدن چرخ گوشت حین کار

خاموش شدن چرخ گوشت حین کار به علت موارد زیر است:

  1. داغ شدن دستگاه
  2. قطع شدن برق منزل
  3. اختلال در پریز برق
  4. اختلال در سیم دوشاخه برق
  5. خراب شدن موتور
  6. خراب شدن دکمه پاور چرخ گوشت

داغ شدن دستگاه

خشک شدن گوشت چرخ شده در دستگاه

داغ شدن دستگاه به علت استفاده طولانی مدت بدون توقف، استفاده پی در پی و یا استفاده نادرست از آن می باشد. این نکات را به خاطر داشته باشید:

از این دستگاه برای بازه طولانی استفاده نکنید زیرا ممکن است دستگاه داغ و سپس خاموش شود. اگر دستگاه پس از داغ شدن خاموش شد، چند ساعت به آن اجازه دهید تا خنک شود سپس استفاده کنید.

خرابی پریز برق

نحوه تمیز کردن چرخ گوشت در سه سوت

اگر پریز منزل شما دچار اختلال شده باشد، خرابی پریز برق باعث نرسیدن برق به دستگاه شده و باعث خاموش شدن ناگهانی آن می شود. علاوه بر بررسی پریز برق سه راهی را نیز چک کنید.

خراب شدن موتور

خراب شدن موتور از علت های ناگهانی خاموش شدن چرخ گوشت می باشد، در صورت مواجه با این مشکل با نمایندگی دستگاه خود تماس بگیرید.

نحوه تمیز کردن چرخ گوشت در سه سوت

اختلال در دکمه پاور چرخ گوشت

روشن و خاموش شدن چرخ گوشت از طریق دکمه پاور صورت می گیرد در این مواقع ابتدا دکمه را از نظر فیزیکی بررسی کنید که نشکسته باشد علاوه بر آن چک کنید که دچار تو رفتگی نشده باشد در قدم بعدی مدارهای دکمه را مورد بررسی قرار دهید.

در مطلب نحوه تمیز کردن چرخ گوشت علاوه بر نکات مهم در شست و شو آن به بررسی عوامل موثر در عملکرد و علت های خراب شدن آن پرداختیم تا اطلاعات مفیدی به دست بیاورید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟