موکاپات چیست /طرز استفاده از موکاپات
آموزش

موکاپات چیست /طرز استفاده از موکاپات

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، از گذشته تا به امروز برخی نوشیدنی ها مانند چای یا قهوه از پر طرفدار ترین ...

نهال وحیدی | 1 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، از گذشته تا به امروز برخی نوشیدنی ها مانند چای یا قهوه از پر طرفدار ترین نوشیدنی هایی بودند که به صورت گرم و سرد و یا با روش های مختلف سرو می شدند و این نوشیدنی ها هنوز هم خواهان زیادی دارد پس همانطور که می دانید قهوه از محبوب ترین نوشیدنی ها در کل دنیا است که انواع مختلفی دارد مانند آیس لته، اسپرسو، آمریکنو و….در پاسخ به این که موکاپات چیست باید گفت یک دستگاه اسپرسو ساز رو گازی است که برای اولین بار توسط آلفونسو بیالتی طراحی و ساخته شد.

بیشتر بخوانید:

پرفروش ترین قهوه ساز بازار ایران کدام است ؟ + جدول و ویدیو

آلفونسو بیالتی ایتالیایی در سال ۱۹۳۰ برای اولین بار ایده موکاپات قهوه را از شستن لباس توسط همسرش گرفت او می گفت که ماشین لباسشویی آن ها شامل یک سطل آب و صابون بود که روی شعله های اجاق کار می کرد  و آب از لوله بیرون می آمد و روی لباس های کثیف می‌ریخت! با دیدن این صحنه که قطعا جالب نبود او به نتیجه ساخت یک دستگاه جالب رسید. به طور کلی از سال ۱۹۳۳ تا کنون بیش از ۳۰۰ میلیون مدل اسپرسو ساز رو گازی طراحی و تولید شده اما برای اولین بار توسط آلفونسو بیالتی این اتفاق افتاد.

در این بخش می خوانید:

  • طرز استفاده از موکاپات
  • انواع موکاپات
  • موکاپات خامه ساز چیست
  • موکاپات حرفه ای
  • موکاپات برای چه قهوه ای است
  • تفاوت موکاپات کف ساز و فرنچ پرس
  • کیفیت اسپرسو در موکاپات بهتر است یا دستگاه اسپرسو ساز
  • بررسی قیمت موکوپات

 با موکاپات آشنا شوید!

موکاپات چیست

همانطور که گفتیم اگر بخواهیم بگوییم که موکاپات چیست در واقع باید گفت یک اسپرسو ساز رو گازی است که روش کار آن در عین سادگی، پر از فعالیت های مختلف است که البته داخل دستگاه اتفاق می افتد.

به طور کلی انواع موکاپات از اجزای مختلفی مانند محفظه قهوه اسپرسو، محفظه پودر قهوه، دسته، فیلتر فلزی، سوپاپ کنترل فشار و محفظه آب تشکیل شده است که هر کدام برای داشتن یک اسپرسو خوب فعالیت خودشان را انجام می دهند.

موکاپات چیست /طرز استفاده از موکاپات

درون  دستگاه اسپرسو ساز رو گازی اتفاقات متعددی می افتد تا یک اسپرسو خوش طعم عمل آید. به این شکل که ابتدا که آب در محفظه آب به جوش می آید هوای گرم منبسط شده و فشار ایجاد می کند که این فشار سبب می شود آب جوش حرکت کرده و به سمت محفظه پودر قهوه برود در مرحله بعد پس از حرکت آب جوش به سمت پودر قهوه فشرده شده، قهوه به سمت فیلتر فلزی متراکم می شود و سپس با جذب کردن آب جوش، قهوه متراکم تر شده و فشار بیشتری در میان دو محفظه ایجاد می کند.

موکاپات چیست /طرز استفاده از موکاپات

زمانی که قهوه کاملا خیس شد آب از آن عبور می کند و به محفظه بالایی می رود در نهایت وقتی قطرات آخر آب جوش به سمت محفظه بالایی برود اسپرسو ساز رو گازی شما صدایی تولید می کند که باعث می شود شما متوجه آماده شدن اسپرسو شوید.

موکاپات برای چه قهوه ای است

موکاپات چیست /طرز استفاده از موکاپات

در پاسخ به سوال موکاپات برای چه قهوه ای است باید گفت نوع قهوه برای قهوه جوش ها و اسپرسوساز موکاپات چندان اهمیتی ندارد اما باید به نوع آسیاب قهوه و فاصله زمانی آسیاب شدن قهوه تا مصرف توجه شود.هنگام خرید قهوه باید به کسی که قهوه را آسیاب می کند گفته شود که قهوه برای موکاپات است تا درجه آسیاب را برای موکاپات تنظیم کند که معمولا درجه آسیاب روی ریز تنظیم می کنند.

موکاپات چیست /طرز استفاده از موکاپات

شما می توانید با این دستگاه قهوه های دیگری نیز درست کنید البته اگر  روی طعنم قهوه حساس نباشید. شاید از خود بپرسید چرا باید از اسپرسو ساز رو گازی استفاده کنیم ؟ در پاسخ می گوییم که این دستگاه کوچک و ساده کارایی همچون دستگاه اسپرسو ساز برقی دارد و از دلایل دیگر داشتن این محصول قیمت مناسب آن نسبت به سایر دستگاه های قهوه ساز است. پس اگر جزو علاقه مندان به اسپرسو هستید و نمیخواهید هزینه زیادی برای خرید دستگاه های گران قهوه ساز خرج کنید بهترین انتخاب شما موکاپات است.

موکاپات چیست /طرز استفاده از موکاپات

یکی دیگر از دلایل خرید موکاپات می تواند قابل حمل بودن آن باشد هم چنین این محصول به برق نیازی ندارد و می تواند بهترین همراه شما برا درست کردن قهوه در طبیعت یا هر جای دیگری باشد. پس وجود یک موکاپات در هر خانه ای که علاقه مندان قهوه و اسپرسو در آن زندگی می کنند ضروری است. بعد از پاسخ به سوال سوال موکاپات برای چه قهوه ای است در مطلب موکاپات چیست حالا وقت آن رسیده به سراغ بررسی انواع موکاپات برویم.

انواع موکاپات

انواع موکاپات

همانطور که در قسمت (موکاپات چیست) گفتیم، از زمان تولید این محصول تا به امروز مدل های مختلفی از آن تولید شده و این محصول تنوع مختلفی از نظر سایز و جنس دارد. به طور کلی انواع موکاپات را می توان به سایز های یک، دو، سه، چهار، شش، نه، دوازده، چهارده، هجده تقسیم بندی کرد.

موکاپات چیست

جنس بدنه این محصول در نمونه های قدیمی تر از چدن و امروزه از آلیاژ آلمینیوم و استیل ساخته می شود. در برخی از مدل های انواع موکاپات ترکیبی از آلومینیوم و استیل و یا حتی شیشه را خواهید دید که بستگی به کارخانه تولید کننده آن دارد. هم چنین خوب است بدانید که این محصول در سه مدل موکاپات گازی، موکاپات برقی و موکاپات القایی عرضه می شوند. این محصولات از نظر رنگ بندی به گونه ای طراحی شده اند تا در برابر شعله های آتش از نظر ظاهری آسیبی نبینند.

طرز استفاده از موکاپات

موکاپات چیست /طرز استفاده از موکاپات

برای درست کردن اسپرسو با موکاپات شما فقط به آب و قهوه اسپرسو آسیاب شده نیاز دارید. ابتدا درون محفظه تا حد زیر سوپاپ با آب خنک پر کنید در مرحله بعد فیلتر را قرار داده و روی آن را با قهوه آسیاب شده پر کرده و سطح آن را به کمک انگشتتان صاف کنید ( نیازی به فشرده سازی دانه های قهوه نیست.).

موکاپات چیست /طرز استفاده از موکاپات

در مرحله بعد محفظه اسپرسو را جا بزنید و در آن را ببندید و روی شعله متوسط بگذارید تا آماده شود اگر شعله را زیاد کنید ممکن است قهوه شما بوی سوختگی بگیرد پس بهتر است با شعله متوسط آن را آماده کنید‌.

تفاوت موکاپات کف ساز و فرنچ پرس

تفاوت موکاپات کف ساز و فرنچ پرس

فرنچ پرس یک دستگاه ساده برای تهیه یک قهوه خوش عطر است که نحوه کار آن بسیار ساده بوده به شکلی که شما ابتدا اهرم را در بالاترین حالت خود قرار داده و سپس مقداری قهوه آسیاب شده را درون مخزن ریخته و در آخر به آن آب جوش اضافه میکنید و بعد از گذشت ۵ دقیقه اهرم را به پایین فشار می دهید و به همین راحتی قهوه شما آماده است.

حال اگر بخواهیم تفاوت موکاپات کف ساز را با فرنچ پرس بگوییم می توان به نوع قهوه ها اشاره کرد. به طوری که قهوه حاصل از فرنچ پرس روغنش از بین نرفته و هم چنین کافئین زیادی دارد اما به حاصل موکاپات قهوه، اسپرسو نیز می گویند که کافئین آن هم زیاد است.

موکاپات خامه ساز چیست

موکاپات خامه ساز چیست

تفاوت بعدی در این دو دستگاه می تواند در دمای آبی که برای درست کردن قهوه از ان استفاده می شود نیز باشد زیرا همانطور که گفتیم آب مصرفی فرنچ پرس باید جوش باشد در حالی که در موکاپات آب باید خنک باشد. اما در موکاپات کف ساز یک اهرم روی در آن وجود دارد که بعد از آماده شدن اسپرسو با حرکت بالا و پایین آن به شکل سریع برای چند ثانیه می توانید اسپرسو با فوم داشته باشید. که این امکان در قهوه فرنچ پرس وجود ندارد هم چنین به این موکاپات، موکاپات خامه ساز نیز گفته می شود. در نتیجه پاسخ سوال موکاپات خامه ساز چیست را دریافت کردید.

قیمت موکاپات 

موکاپات چیست

به طور کلی برای بررسی قیمت موکاپات و چه مقدار هزینه باید برای خرید یک موکاپات حرفه ای بپردازید؟ باید بگوییم که این دستگاه با توجه به نکات مختلف، قیمت های متفاوتی نیز دارد. نکاتی که در ادامه بیشتر به آن ها خواهیم پرداخت.

هنگام خرید موکاپات باید به نکاتی که گفته شده توجه کنید به طور مثال قیمت موکاپات های برقی بیشتر از رو گازی بوده، هم چنین جنس بدنه آن نیز در قیمتش بی تاثیر نیست به این صورت که موکاپات های آلومینیومی ارزان تر از جنس های دیگر است اما خب می توان گفت که بعد از گذشت مدتی اگر به خوبی تمیز نشوند، چربی ها منافذ آن را بسته و روی طعم قهوه نیز اثر می گذارند.

موکاپات چیست

نحوه شستشوی موکاپات های آلومینیومی به این شکل است که با  یک اسکاچ نرم و آب داغ باید به خوبی شسته شود و بهتر است از هیچ شوینده و یا اسکاچ زبری استفاده نکنید تا به لایه های آلمینیومی آسیب وارد نشود. موکاپات های استیل گران تر از آلمینیومی ها هستند از این رو دوام بیشتری نیز دارند. اگر‌می خواهید تا اطلاعات دقیق تری از قیمت موکاپات داشته باشید با یک سرچ ساده در اینترنت می توانید انواع مختلف آن را مشاهده کنید.

کیفیت اسپرسو در موکاپات بهتر است یا دستگاه اسپرسو ساز

 موکاپات چیست

در پاسخ به پرسش موکاپات چیست توضیحات کافی دادیم و قطعا متوجه شدید که این محصول در نهایت قهوه اسپرسو را به عمل می آورد اما اگر می خواهید بدانید که کیفیت اسپرسو در موکاپات بهتر است یا دستگاه اسپرسو ساز باید بگوییم که اگر از آن دسته افرادی هستید که روی طعم قهوه خیلی حساس اید بهتر است از موکاپات استفاده نکنید زیرا توقع شما از یک اسپرسوی واقعی را نمی تواند پاسخگو باشد اما اگر از آن دسته افرادی هستید که روی طعم ها زیاد حساس نیستید و از سوی دیگر هزینه کمتری را می خواهید بپردازید پیشنهاد می کنیم حتما از موکاپات استفاده کنید.

یکی از دلایلی که می گوییم موکاپات ها اسپرسوی واقعی تحویلمان نمی دهند این است که فشار کافی را ندارند اما در هر صورت می تواند یکی از گزینه های انتخابی شما برای درست کردن یک اسپرسو خانگی خوب باشد و همانطور که گفته شد مزایای این دستگاه در برخی مواقع می تواند بیشتر از یک دستگاه اسپرسو ساز حرفه ای باشد زیرا از اصلی ترین آن ها می توان به حمل آسان اشاره کرد اینکه شما در هر جایی که اراده کنید و فقط توسط یک شعله بتوانید قهوه درست کنید بسیار جذاب است.

انتهای پیام/

 

نظر شما چیست؟