علت روشن شدن خودکار هود آشپزخانه
آموزش

علت روشن شدن خودکار هود آشپزخانه چیست / انواع هود آشپزخانه

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، هود یکی از وسایل مهم و ضروری آشپزخانه است که نیاز به مراقبت و تمیز کاری ...

یاسمن داودیان | 1 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، هود یکی از وسایل مهم و ضروری آشپزخانه است که نیاز به مراقبت و تمیز کاری دارد، روشن شدن خودکار هود از مشکلاتی است که بیشتر افراد با آن مواجه می شوند. با ما همراه باشید تا درباره علت روشن شدن خودکار هود آشپزخانه اطلاعاتی کسب کنید.

درباره مطالب زیر هم می خوانید :

  • علت خاموش و روشن شدن هود آشپزخانه
  • علت روشن نشدن هود آشپزخانه
  • علت داغ کردن موتور هود
  • چه زمانی هود را روشن کنیم
  • سنسور هود آشپزخانه
  • طرز استفاده از هود لمسی
  • چگونه قفل هود را باز کنیم

علت خاموش و روشن شدن هود آشپزخانه

علت روشن شدن خودکار هود آشپزخانه

علت روشن شدن خودکار هود آشپزخانه به دلایل زیر است :

  1. مشکل در سنسور حرارتی هود
  2. مشکل در سیم کشی
  3. خراب شدن برد الکتریکی یا فیوز هود

مشکل در سنسور حرارتی هود

یکی از علت روشن شدن خودکار هود آشپزخانه با حتی خاموش شدن آن، مشکل در سنسور حرارتی است. اگر سنسور حرارتی آسیب دیده باشد، قادر به تشخیص صحیح دما برای روشن کردن نیست و با هر تغییر دما به صورت خودکار فعال می شود

سنسورهای هود شامل سنسور دما، صدا، دود، گاز، آتش و … می باشد که در صورت تشخیص این موارد، سنسورها با پخش صدا شما را از بروز این مشکلات مطلع می کند. . در ادامه مطلب به سنسور هود آشپزخانه می پردازیم.

مشکل در سیم کشی

اگر سیم کشی هود به درستی انجام نشده باشد این مشکل بروز می دهد که با مراجعه به دفترچه راهنما در قسمت سیم کشی این مسئله قابل حل است، قبل از انجام این کار هود را خاموش کنید و سیم ها را به ترتیب چک کنید.

علت روشن شدن خودکار هود آشپزخانه

خراب شدن برد الکتریکی یا فیوز هود

خراب شدن برد الکتریکی یا فیوز هود یکی از علت های روشن شدن خودکار هود آشپزخانه است که در صورت مواجه با این مشکل توصیه می شود از افراد متخصص کمک بگیرید.

علت روشن نشدن هود آشپزخانه

علت روشن شدن خودکار هود آشپزخانه

علت روشن نشدن هود آشپزخانه به دلایلی مرتبط می شود که در ادامه به توضیح تمامی آن ها می پردازیم. هنگام مواجه با روشن نشدن هود آشپزخانه سریع به سوختن موتور آن فکر می کنیم اما دلایل زیادی باعث بروز این مشکل می شود؛ مانند:

  1. متصل نبودن برق به هود
  2. سوختن فیوز اصلی مدار هود
  3. قطع شدن مدار سیم رابط دستگاه
  4. قطع شدن کلید فرمان هود
  5. نیم سوز شدن موتور هود آشپزخانه

متصل نبودن برق به هود

یکی از دلایل اصلی روشن نشدن هود آشپزخانه نرسیدن برق به دستگاه است، این مشکل می تواند به دلیل خرابی پریز برق باشد پس ابتدا از سالم بودن پریز برق اطمینان خاطر یابید؛ علاوه بر بررسی پریز برق، سه راهی متصل به هود و دوشاخه را نیز چک کنید، در صورتی که این مشکلات وجود نداشت مراحل بعدی را امتحان کنید.

علت روشن شدن خودکار هود آشپزخانه

سوختن فیوز اصلی مدار هود

سوختن فیوز اصلی مانع برقراری جریان برق در دستگاه خواهد شد و در صورت سوختن فیوز اصلی لازم است آن را به کمک تعمیرکار، تعویض کنید.

قطع شدن مدار سیم رابط دستگاه

برای رفع این مشکل ابتدا باید این قطعه را بررسی کنید سپس همانند تعویض فیوز از تعمیر کار برای تعویض سیم رابط کمک بگیرید.

قطع شدن کلید فرمان هود

قطع شدن کلید فرمان هود، مانع رسیدن دستورات کلیدهای هود به مدار اصلی می شود به همین خاطر هود شروع به کار نمی کند البته امکان شکسته شدن کلیدهای کنترلی نیز وجود دارد.

علت روشن شدن خودکار هود آشپزخانه

نیم سوز شدن موتور هود آشپزخانه

علت داغ کردن موتور هود به دلیل استفاده طولانی مدت از هود است، این مشکل و رعایت نکردن اصول نگهداری از دلایل نیم سوز شدن موتور هود آشپزخانه می باشد که در هنگام مواجه با آن چاره ای جز تعویض موتور هود ندارید.

چه زمانی هود را روشن کنیم

علت روشن شدن خودکار هود آشپزخانه

چه زمانی هود را روشن کنیم ؟ در پاسخ به این سوال لازم است ابتدا به نکاتی جهت حفظ و نگهداری هود آشپزخانه بپردازیم که اشاره به آن در مطلب علت روشن شدن خودکار هود آشپزخانه الزامی است.

  1. استفاده از هود در هنگام روشن بودن اجاق گاز
  2. تنظیم مکش هود با توجه به شعله های روشن اجاق گاز
  3. خاموش کردن چراغ هود هنگام عدم استفاده از آن
  4. نصب هود در ارتفاع استاندارد و مناسب
  5. تعویض به موقع فیلتر هود
  6. تمیز کردن هود با استفاده از مواد شوینده مناسب
  • روشن کردن هود در زمان مناسب از نکات نگهداری آن به شمار می رود که سبب افزایش طول عمر هود می شود. هنگامی که هود در معرض حرارت اجاق گاز قرار می گیرد، لازم است آن را روشن کنید.
  • مکانیزم موتور هود به گونه ای است پس از چند دقیقه به دور مناسب می رسد پس قبل از شروع آشپزی آن را روشن کنید.
  • در زمان هایی که آشپزی نمی کنید برای جلوگیری از گرد و غبار بر روی قطعات و موتور هود، آن را چند دقیقه ای روشن کنید.

انواع سنسور هود آشپزخانه

علت روشن شدن خودکار هود آشپزخانه

هودهای هوشمند دارای سنسورهای متفاوتی هستند که هر کدام عملکرد به خصوص خودشان را دارند. هودهای هوشمند شامل سنسورهای زیر می شوند:

  1. سنسور سوختن غذا
  2. سنسور دما
  3. سنسور حرارت و دود

سنسور سوختن غذا

یکی از پرکاربرد ترین سنسورها است که به انوع هودهای هوشمند و سنسوردار اضافه شده است. کارکرد آن ها این گونه است که در صورت تشخیص بوی نامطبوع در فضای آشپزخانه به سرعت آلارم آن هشدار می دهد. این سنسور علاوه بر تشخیص بوی سوختگی، بوهای نامطبوع دیگر مانند بوی گاز و سیگار را تشخیص می دهد.

علت روشن شدن خودکار هود آشپزخانه

سنسور دما

سنسور دما یکی از ویژگی های مخفی به کار رفته در هودهای هوشمند است و می تواند دمای موتور را کنترل کند، به این صورت که هنگام بالا رفتن دمای هود بیش از حد مجاز به شکل اتوماتیک آن را خاموش می کند.

سنسور حرارت و دود

وجود این سنسور از ویژگی های منحصر به فرد در هودهای هوشمند است که در صورت تشخیص حرارت بالاتر از حد مجاز و یا دود در فضای منزل به صورت خودکار روشن شده و آلارم هشدار می دهد.

اما نکته مهم و قابل توجه این است که دقت سنسورهای هوشمند با توجه به میزان آلودگی فیلترها کاهش پیدا می کند به همین خاطر لازم است ماهی یکبار فیلتر ها را به خوبی شست و شو دهید.

اکثر فیلترهای به کار رفته در هودهای سنسوردار قابل شست و شو هستند و به راحتی می توانید با استفاده از آب جوش، سرکه و جوش شیرین چربی ها و کثیفی ها را از آن ها جدا کنید.

انواع هودهای آشپزخانه

علت روشن شدن خودکار هود آشپزخانه

شناخت کافی از انواع هودهای آشپزخانه، انتخاب درستی را برای شما به ارمغان می آورد، مدل های هود شامل زیر کابینتی، هود توکار( مخفی)، هود شومینه ای (کلاسیک)، هود آسانسوری(تلسکوپی) و هود جزیره ای می شوند. با معرفی این مدل ها بهتر می توانید پاسخ سوالاتی مانند علت روشن شدن خودکار هود آشپزخانه چیست را درک کنید.

هود زیر کابینتی

علت روشن شدن خودکار هود آشپزخانه

از رایج ترین و ارزان ترین هودها، می توانیم به هود زیر کابینتی اشاره کنیم که در قسمت بالایی اجاق گاز قرار می گیرد و ابعاد آن دقیقا هم عرض با اجاق گاز است.

هود توکار(مخفی)

هود زیر کابینتی آشپزخانه

همان طور که از نامش پیداست به صورت مخفی در بالای اجاق گاز نصب می شود و تغییری در ظاهر آشپزخانه ایجاد نمی کند. این مدل بسیار مناسب فضاهای کوچک است. اگر به دنبال خرید یک هود مخفی هستید می توانید به سراغ هود مخفی بنس مدل دیماس HD80B سایز 80 بروید.

بیشتر بخوانید:

لوازم خانگی بنس ساخت کجاست؟ + مشخصات

این هود با طراحی شیک و ساده از نوع توکار بوده و مجهز به سنسور و ریموت کنترل است. از دیگر قابلیت های آن می توان از دو عدد جک گازی،  نورپردازی SMD کم مصرف،  قدرت مکش 700متر مکعب، فیلتر آلومینیومی با دستگیره استیل، موتور توربو فلزی دوسر شفت خازنی و .. نام برد.

هود شومینه ای(کلاسیک)

علت روشن شدن خودکار هود آشپزخانه

هود شومینه ای به نام های هود دیواری و کلاسیک نیز شناخته می شود از این مدل زمانی استفاده می کنند که در قسمت بالایی اجاق گاز کابینتی قرار نگرفته باشد. قیمت این هود نسبت به هودهای دیگر بالاتر است.

هود آسانسوری(تلسکوپی)

علت روشن شدن خودکار هود آشپزخانه

این هود در قسمت زیر کابینت نصب شده و فقط در زمان استفاده خارج می شود. هود آسانسوری هوای مکش شده را به جای خروج از مجرای هوایی به سمت پایین می برد.

هود جزیره ای

هود جزیره ای علاوه بر کارایی که دارد جلوه ای زیبا به آشپزخانه شما می بخشد. از هود جزیره ای زمانی استفاده می کنند که اجاق گاز وسط آشپزخانه قرار گرفته باشد. طرز کارکرد آن ها نیز متفاوت است، مجرای خارج کننده هوا در قسمت بالا و کاملا عمودی قرار گرفته و برخلاف سایر هودها که مجرای خروجی آن ها در دیوار است، مجرای خروجی این مدل در سقف قرار می گیرد.

چگونه از هود استفاده کنیم؟

در مطلب علت روشن شدن خودکار هود آشپزخانه چیست تلاش شده تا به سوالات پرتکرار مخاطبان نظیر چگونه از هود استفاده کنیم؟ پاسخ داده شود.

علت روشن شدن خودکار هود آشپزخانه

  1. برای طرز استفاده از هود ابتدا از نصب صحیح آن، اطمینان خاطر داشته باشید.
  2. دکمه روشن شدن هود را فعال کنید.
  3. بیشتر هودها دارای لامپ هستند و می توانید هنگام نیاز از آن استفاده کنید.
  4. با توجه به میزان حرارت و هوای موجود، دور موتور را تنظیم کنید.
  5. هیچ گاه از هود هنگامی که شعله به صورت مستقیم روشن است، استفاده نکنید.
  6. از مهم ترین نکات استفاده از هود می توانیم به ارتفاع هود از اجاق گاز و داشتن فیلترهای تمیز اشاره کنیم.

طرز استفاده از هود لمسی

علت روشن شدن خودکار هود آشپزخانه

هودهای مجهز به پنل لمسی، استفاده از تنظیمات هود را راحت تر می کنند علاوه بر اینکه هود لمسی سنسور کاربرد و عملکرد وسیع تری نسبت به هود قدیمی دارد. طرز استفاده از هود لمسی کاملا مشابه هودهای قدیمی است. با استفاده از دکمه های هود لمسی می توانید؛

  • هود را روشن و خاموش کنید.
  • میزان مکش هود را تعیین کنید.
  • چراغ دستگاه را روشن کنید.
  • سرعت مکش را تغییر دهید.

چگونه قفل هود را باز کنیم

علت روشن شدن خودکار هود آشپزخانه

برای باز کردن قفل هود پیش از هر اقدامی ابتدا جریان برق را قطع کنید اما چگونه قفل هود را باز کنیم ؟ برای این کار می توانید از یک پیج گوشتی استفاده کنید اما در نظر داشته باشد که فشار زیاد باعث آسیب دیدن هود شما می شود. در ادامه فیلتر ها را باز کرده و در صورت نیاز به تعمیر می توانید پنل و لامپ ها را هم باز کنید.

در این به مطلب به علت های روشن شدن خودکار هود آشپزخانه اشاره کردیم در صورتی که مشکل هود شما نیاز به تعمیر تخصصی داشت حتما از یک تعمیرکار برای رفع مشکلات آن استفاده کنید تا آسیبی جدی به دستگاه شما وارد نشود.

انتهای پیام/

 

نظر شما چیست؟

نظرات ثبت شده

  • حسین | 22 آبان 1401 در 1:38 ب.ظ

    یکی از مهمترین دلایل ریست شدن هود در اشپزخانه ها میزان مصرف بالای برق در آشپزخانه است بدلیل وجود یخچال و فریزر و لباسشوئی و طرفشوئی و مایکروفر و پلوپز و ابمیوه گیری و چایساز و جرخ گوشت و در اکثر منازل پکیج تا 80درصد مصرف برق مربوط به اشپزخانه منازل می باشد متاسفانه در اکثر منازل در زمان سیم کشی منازل از سیم یک یا حداکثر یک ونیم در آشپزخانه استفاده و برای همین میزان ولتاژ برق در زمان استفاده از این دستگاه ها بصورت همزمان افت میکند و این افت ولتاژ باعث ریست شدن هود در برخی از مواقع روز میگردد سعی کنید همزمان از دستگاه های برقی پرمصرف مانند پلوپز و چایساز و اون توستر ولباسشوئی و ظرفشوئی استفاده نکنید ضمنا برای افزایش طول عنر هود صافی های فلزی توری ان را هر شش ماه یکبار از جای خود خارج کنید و در محلول اب و کمی مایع ظرفشوئی بجوشانید سپس با یک برس یقه شور و یا مسواک تمام شبکه ها را از ذرات چربی و .. پاک کرده و اب بکشید و پس از خشک شدن در محل خود قرار دهید استفاده از پدهایی که بعنوان فیلتر هود به فروش میرسد توصیه نمیگردد زیا باعث تختلال در مگش هوا میگردد