اولین دستگاه ویدیو گیم ساخت ایران را بیشتر بشناسید
اخبار لوازم خانگی

اولین دستگاه ویدیو گیم ساخت ایران را بیشتر بشناسید

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، شاید باور کردنی نباشد که بیش از نیم قرن پیش و همزمان با آمریکا و چند کشور ...

حسین محمدی | 1 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، شاید باور کردنی نباشد که بیش از نیم قرن پیش و همزمان با آمریکا و چند کشور اروپایی اولین دستگاه ویدیو گیم ساخت ایران به بازار آمد و با استقبال بی نظیری مواجه شد. برای اطلاع از تاریخچه آن در ادامه همراه ما باشید.

در این بخش می خوانید:

  • تاریخچه اولین دستگاه ویدیو گیم ساخت ایران
  • ویدیو گیم چیست
  • تاریخچه بازی های ویدیویی
  • مخترع بازی های ویدیویی چه کسی است؟
  • اولین بازی ویدیویی چه بود؟
  • بهترین بازی های ویدیویی
بیشتر بخوانید:

تاریخچه تولید تلویزیون در ایران و مطالبی که تا به حال نشنیده اید! – ویدیو

اولین دستگاه ویدیو گیم ساخت ایران در سال 1350 توسط شهاب معرفی شد که تنها به مدت یک سال روانه بازار گردید. موضوعاتی مانند تاریخچه اولین دستگاه ویدیو گیم ایرانی یا تاریخچه بازی های ویدیویی برای بسیاری از علاقه مندان دنیای بازی جالب استک ه بعد از پاسخ به سوال ویدیو گیم چیست به تمامی آن ها می پردازیم.

ویدیو گیم چیست

ویدیو گیم چیست در واقع یک سوال ساده است که اکثر مخاطبان پاسخ آن را می دانند اما اگر مشتاق دریافت یک پاسخ علمی برای سوال خود هستید، باید گفت که ویدیو گیم یا همان بازی ویدیویی یک سرگرمی تعاملی است که توسط یک دستگاه دارای میکرو کنترلر یا پردازشگر انجام می شود.

تاریخچه بازی های ویدیویی

جالب است بدانید که ایده ساخت بازی های ویدیویی و در واقع تاریخچه بازی های ویدیویی مربوط به جنگ جهانی دوم و رمزگشایی پیام‌های جبهه مقابل می شود. از بازی OXO به عنوان اولین بازی کامپیوتری یاد می‌شود که در سال 1952 میلادی توسط یک پروفسور بریتانیایی با عنوان داگلاس ساخته شد.

سپس یک فیزیکدان آمریکایی با عنوان ویلیام هگنباتوم موفق شد در سال 1958 میلادی بازی تنیس دو نفره را طراحی کند که قابل اجرا بر روی دستگاهی با نام آسیلوسکوپ بود.

بعدها و با پیشرفت علم و تکنولوژی جعبه قهوه ای یا  Brown Box معرفی شد که در واقع می توان از آن به عنوان نسخه اولیه کنسول بازی یاد کرد که در ادامه، در مورد آن بیشتر توضیح داده شده است.

مخترع بازی های ویدیویی چه کسی است؟

ویدیو گیم چیست یا مخترع بازی های ویدیویی چه کسی است؟ از جمله سوالاتی است که بارها از سوی علاقه مندان دنیای بازی و سرگرمی است که در این بخش به آن پاسخ خواهیم داد.

مخترع بازی های ویدیویی فردی به نام رالف هِنری باعِر است که در 8 مارچ 1922 متولد شد که جرقه ورود وی به این دنیا  در جریان جنگ جهانی دوم و حین خدمت به ارتش آمریکا زده شد.

وی در سال 1966 میلادی به عنوان مهندس در BAE systems استخدام شد که با حمایت کارفرما خود، نهایتا به جعبه قهوه ای رسید که در واقع نمونه ابتدایی کنسول بازی ویدیویی خانگی Magnavox Odysey بود.

اولین دستگاه ویدیو گیم ساخت ایران

دستگاه Brown Box به دلیل تازگی نتوانست با استقبال عموم مواجه شود، اما یکی از 28 بازی موجود بر روی Brown Box، ایده ساخت بازی Pong را به سازندگان شرکت آتاری داد و پانگ در سال 1972 به بازار بازی‌های ویدیویی آرکید راه پیدا کرد. این دستگاه ها با سکه کار می کرد و بیشتر در کلوب های بازی از آن ها استفاده می شد.

اولین دستگاه ویدیو گیم ساخت ایران

شرکت آتاری در سال 1977 میلادی موفق شد تا دستگاه آتاری 2600 که به سیستم کامپیوتر ویدیویی (Video Computer System) معروف بود را روانه بازار کند.

اولین بازی ویدیویی چه بود؟

اولین دستگاه ویدیو گیم ساخت ایران

نظرات زیادی در مورد اولین بازی ویدیویی مطرح است و برخی از افراد عقیده دارند که Cathode Ray Tube Amusement Device را  می توان به عنوان نخستین بازی ویدیویی معرفی کرد. این دستگاه در سال 1947 میلادی ثبت شده و با الهام از نمایشگر رادارهای جنگ جهانی دوم طراحی شده است که متاسفانه هیچ اطلاعاتی در دسترس نیست.

دو فرد به نام گلداسمیت و ری‌من در سال 1947 اختراع خود را با نام Cathode-Ray Tube Amusement Device ثبت کردند که در واقع  عنوان اولین بازی الکترونیکی یا اولین بازی ویدیویی به ان داده شده است.

اولین دستگاه ویدیو گیم ساخت ایران

اگرچه بسیاری از افراد بر این باورند که این بازی از نوع ویدیویی نبوده و باید بازی OXO یا Noughts and Crosses ( توسط الکساندر سندی داگلاس) و بازی تنیس دو نفره یا Tennis For Two (توسط ویلیام هگنباتوم) را به عنوان اولین بازی ویدیویی معرفی کرد.

تاریخچه اولین دستگاه ویدیو گیم ساخت ایران

اولین دستگاه گیم ایرانی که به واسطه تبلیغات گسترده در سینما، تلویزیون، روزنامه ها و مجلات در سال 1350 همزمان با آغاز تعطیلات سه ماهه تابستانی مدارس وارد بازار شد و پوستر آن بر روی شیشه فروشگاه های لوازم خانگی قرار گرفت .

ویدیو گیم چیست تاریخچه بازی های ویدیویی مخترع بازی های ویدیویی چه کسی است؟ اولین بازی ویدیویی چه بود؟

همانگونه که در قسمت پایین تصویر آگهی تی وی گیم شهاب منتشر شده در جراید سال 1350 مشاهده می کنید، دفتر مرکزی و  و فروشگاه مرکزی رادیو شهاب ( شهاب فعلی ) در آن زمان هم در محل فعلی یعنی طبقه همکف ساختمان آلومینیم دقیقا روبروی درب ورودی بوده است.

اولین دستگاه ویدیو گیم ساخت ایران

تی وی گیم شهاب مدل RS 242 فقط به مدت یکسال تولید شد، زیرا محدودیت در تعداد بازی، گرافیک بسیار ساده و عملکرد ابتدایی منجر شد تا جذابیت خود را از دست دهد. در نمونه اصلی این دستگاه آداپتور 9  ولت جعبه محصول موجود نبود و برای راه اندازی آن به 9 عدد باتری یک و نیم ولت بزرگ سایز UM1 نیاز است. در آن زمان باتری های الکالاین وارد بازار نشده بود و فقط باتری های زینک کربن که دوام زیادی نداشت در دسترس بود.

نصب و راه اندازی تی وی گیم شهاب

اولین دستگاه ویدیو گیم ساخت ایران

تی وی گیم شهاب با سیم آنتن دو رسته ای تخت 300 اهم مخصوص تلویزیون های سیاه و سفید، به فیش آنتن که در اکثر مدل ها به صورت دو عدد پیچ در پشت تلویزیون قرار داشت، متصل می شد.

بعد از اتصال آنتن تلویزیون روی کانال 3 یاند VHF، تصویر دستگاه دریافت می شد. این نسخه دارای دو دسته بازی در سمت چپ و راست دستگاه بود. امکان انتخاب نوع بازی نظیر تنیس، فوتبال، اسکواش و … وجود داشت.

شش دکمه فشاری در کنار هم از راست به چپ در این دستگاه تعبیه شده بود که به ترتیب دکمه اول (برای روشن و خاموش کردن دستگاه، reset یا تجدید بازی)،  size یا اندازه (خط مانع بازیکن )، serv یا سرو،  SPEED  یا سرعت بازی ( سرعت حرکت توپ ) و Angel (زاویه برگشت توپ ) نقش داشت.

اولین دستگاه ویدیو گیم ساخت ایران

اگر به سال 1350 بر گردیم، می بینیم در آن زمان بسیاری از خانواده ها توان خرید دستگاه تلویزیون لامپی سیاه و سفید با قیمت 3 هزار تومان معادل حقوق شش ماه یک کارگر ساده را نداشتند و در اکثر منازل از رادیو و رادیو گرام استفاده می شد که تازه سرو کله رادیو های ترانزیستوری داشت در بازار پیدا می شد و هنوز استفاده از رادیو کاست رواج چندانی نداشت.

دستگاه آتاری 2600 محبوب دهه شصت 12 سال بعد از آن وارد بازار شد و امروزه مردم آن را به عنوان ابتدایی ترین دستگاه گیم یاد می کنند. می توان گفت در زمان خودش به مراتب شگفتی ساز تر از دستگاه پلی استیشن نسل 5 فعلی بوده است.

جالب است بعد از گذشت بیش از نیم قرن، هنوز نمونه های سالمی از این دستگاه موجود و در سایت های فروش کالای دست دوم و کالاهای عتیقه و قدیمی بفروش می رسند، البته قیمت های پیشنهادی برای نمونه های سالم بسیار بالا است.

اولین دستگاه ویدیو گیم ساخت ایران

تصویر بازی های این دستگاه به خوبی نمایانگر محیط غیر گرافیکی و بسیار ساده این بازی است. با این توضیح که عکس سمت راست پایین ( بازی تک نفره ) مربوط به بازی پلوتو است که اشتباها اسکواش درج گردیده است.

دانلود نرم افزار شبیه ساز بازی تی وی گیم شهاب

اولین دستگاه ویدیو گیم ساخت ایران

اگر با دیدن این تصاویر و توضیحات، هوس انجام بازی های تی وی گیم شهاب همانند پدران و پدر بزرگ های خود که در دهه ششم و هفتم زندگی هستند را دارید، خبر خوبی رایتان دارم و آن اینکه همانگونه که بازی های دستگاه های گیم قدیمی مانند آتاری 2600 برای ویندوز و اندروید تولید و به بازار عرضه شده است، به ابتکار جوانان خوش ذوق ایرانی نرم افزار مشابه سازی تی وی گیم شهاب RS264  نیز تولید شده و می توانید آن را به رایگان دانلود و بر روی کامپیوتر منزل خود اجرا کرده و از انجام بازی نهایت لذت را ببرید.

البته تعداد کمی از افراد هستند که از اجرای بازی های تی وی گیم شهاب لذت برده اند و امروز هم با اجرای آن روی کامپیوتر با انسان های نسل بعد و حتی دو نسل بعد، تجدید خاطره می کنند.

قطعا در نیم قرن اخیر در حوزه لوازم خانگی و صوت و تصویر اختراعات و ابداعات زیادی صورت گرفته است. برخی از این اختراعات برای اولین بار در ایران انجام شده و به صورت تجاری وارد بازار گردیده است، اما با اختراعات جدید نسل جدید شناختی از نسخه های ابتدایی ندارد و شاید دلیل آن، حضور کوتاه مدت مدل های قدیمی در بازار باشد که از جمله می توان به دیسکت های نرم پنج و نیم اینچی و جاروهای فلزی مکانیکی نپتون که در اواسط دهه 40 با استقبال گسترده در ایران مواجه شد، اشاره کرد که در حال حاضر به خاطره ها پیوستند.

بهترین بازی های ویدیویی

اولین دستگاه ویدیو گیم ساخت ایران

بحث و تبادل نظر در خصوص بهترین بازی های ویدیویی بسیار زیاد است و پیشنهادات زیادی در این حوزه مطرح است که نمی توان به  تمامی آن ها پرداخت.

به طور کلی می توان گفت که بسیاری از افراد بر این باورند که بهترین بازی های ویدیویی طی سال های خیر مربوط به سال 2003 است زیرا 199 بازی موفق شدند نمرات بالایی بگیرند که از جمله می توان به The Legend of Zelda: The Wind Waker، Grand Theft Auto: Vice City، Star Wars: Knights of the Old Republic اشاره کرد.

در لیست بهترین بازی های ویدیویی یک دهه اخیر نام

  • اتومبیل‌دزدی بزرگ ۵ (5 Grand Theft Auto یا GTA 5)
  • افسانه زلدا: نفس وحش (The Legend of Zelda: Breath of the Wild)
  • فورتنایت (Fortnite)
  • لیگ افسانه‌ها (League of Legends یا LOL)
  • ماینکرفت (Minecraft)
  • کتیبه‌های کهن ۵: اسکایریم (The Elder Scrolls 5: Skyrim)
  • آخرین بازمانده از ما (The Last of Us)
  • پوکمون گو (Pokémon Go)
  • حماسه کندی کراش (Candy Crush Saga)
  • ارواح تاریک (Dark Souls)
  • خدای جنگ ۴ (God of War)
  • سوپر ماریو گالاکسی ۲ (Super Mario Galaxy 2)
  • رستگاری سرخ‌پوست مرده ۲ (Red Dead Redemption 2)
  • بتمن: شهر آرکهام (Batman: Arkham City)

دیده می شود.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟