رفع بوی بد ماشین ظرفشویی
آموزش

رفع بوی بد ماشین ظرفشویی

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، ماشین ظرفشویی از لوازمی است که امروزه به یکی از پرکاربرد ترین ها تبدیل شده ...

یاسمن داودیان | 1 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، ماشین ظرفشویی از لوازمی است که امروزه به یکی از پرکاربرد ترین ها تبدیل شده و علت آن سهولت شست و شوی ظروف است اما یکی از مشکلات رایجی که در ماشین ظرفشویی مشاهده می شود، بوی بد ظروف پس از شست و شو می باشد که در ادامه توضیحاتی را در خصوص رفع بوی بد ماشین ظرفشویی ارائه می دهیم.

  • علت بوی بد ماشین ظرفشویی
  • راهکارهای رفع بوی بد ماشین ظرفشویی
  • رفع بوی بد فاضلاب ماشین ظرفشویی
  • جرم گیری با سرکه و جوش شیرین
  • از بین بردن بو با جوش شیرین
  • راهکارهای جلوگیری از بوی بد ماشین ظرفشویی
  • رفع بوی بد ماشین ظرفشویی ال جی
  • رفع بوی بد ماشین ظرفشویی بوش
  • رفع بوی بد ماشین ظرفشویی سامسونگ
بیشتر بخوانید:

نحوه تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی با چند روش ساده + ویدیو

علت بوی بد ماشین ظرفشویی

رفع بوی بد ماشین ظرفشویی

تصمیم گرفتیم پیش از پرداختن به راهکارهای رفع بوی بد ماشین ظرفشویی، ابتدا با علت های بوی بد ماشین ظرفشویی آشنا شوید.

هنگام انجام فرآیند شست و شو از ابتدا تا پایان در ماشین ظرفشویی مقداری آب در مخزن های کناری باقی می ماند. علت ذخیره آب در مخزن ها، این است که پس از اتمام کار ماشین ظرفشویی، بخارهای داخل دستگاه به بدنه کناری جذب شده و باعث خشک شدن ظروف می شود.

این آب در مخزن کناری ذخیره می شود تا بدنه ماشین ظرفشویی از بین نرود، اگر دستگاه  را در طولانی مدت استفاده نکنید، آب داخل دستگاه به همراه مواد شوینده باعث ایجاد بوی نامطبوع در دستگاه می شود.

دلایلی که ذکر کردیم، از اصلی ترین علت های بوی بد ماشین ظرفشویی بوش، سامسونگ، ال جی و سایر مدل ها است.

راهکارهای رفع بوی بد ماشین ظرفشویی

رفع بوی بد ماشین ظرفشویی دارای راهکارهای متفاوتی است که در ادامه به توضیح تمامی آن ها می پردازیم:

  1. بررسی فیلتر تخلیه ماشین ظرفشویی
  2. شست و شوی دیواره های داخلی ظرفشویی
  3. شست و شو سبد ماشین ظرفشویی
  4. بررسی لاستیک دور درب ماشین ظرفشویی
  5. رفع گرفتگی شلنگ تخلیه ظرفشویی
  6. تمیز کردن بازوها
  7. جرم گیری

بررسی فیلتر تخلیه ماشین ظرفشویی

رفع بوی بد ماشین ظرفشویی

فیلتر تخلیه اصلی ترین عامل بوی نامطبوع ماشین ظرفشویی است زیرا این دستگاه هم همانند سینک یک خروجی آب دارد که ذرات باقی مانده را در خود جمع می کند. در ماشین ظرفشویی یک فیلتر استوانه ای قابل جدا شدن وجود دارد که از طریق آن تمام آب تخلیه می شود.

برای دسترسی به فیلتر، لازم است دندانه پایینی را بیرون کشیده و بچرخانید تا فیلتر خارج شود سپس فیلتر را با آب گرم و صابئن شست و شو دهید.

شست و شوی دیواره های داخلی ظرفشویی

رفع بوی بد ماشین ظرفشویی

بوی بد ماشین ظرفشویی ممکن است ناشی از تجمع آلودگی دیواره های داخلی دستگاه باشد، برای رفع این مشکل از آب گرم و صابون استفاده کنید اما اگر آلودگی بیش از حد ممکن بود از شوینده های بی خطر خانگی کمک بگیرید.

 شست و شو سبد ماشین ظرفشویی

رفع بوی بد ماشین ظرفشویی

سبد های ماشین ظرفشویی به دلیل اینکه محل قرار گیری ظروف هستند، مکان مناسبی هم برای انباشته شدن کثیفی ها و در نتیجه رشد باکتری ها محسوب می شوند و همین مسئله دلیلی بر بوی نا مطبوع در ماشین ظرفشویی است و برای رفع آن ملزم به شست و شوی مرتب سبد دستگاه می باشید.

بررسی لاستیک دور درب ماشین ظرفشویی

رفع بوی بد ماشین ظرفشویی

هر چند که لاستیک دور درب ماشین ظرفشویی دلیل اصلی بوی نامطبوع آن نیست اما پیشنهاد می شود واشر دستگاه را به وسیله آب و شوینده هایی همچون سرکه و … شست و شو دهید.

رفع گرفتگی شلنگ تخلیه ظرفشویی

رفع بوی بد ماشین ظرفشویی

گرفتگی یا مسدود شدن شلنگ تخلیه عامل اصلی بوی بد ماشین ظرفشویی است. برای رفع آن ابتدا شلنگ و مسیر آن تا فاضلاب را از نظر گرفتگی بررسی کنید، اگر شلنگ دچار پیچ خوردگی شده باشد منجر به محدود کردن جریان آب می شود. نصب اشتباه شلنگ تخلیه به سینک موجب انتقال بو و آب آلوده به از سینک به ماشین ظرفشویی می شود.

تمیز کردن بازوها

رفع بوی بد ماشین ظرفشویی

امکان مسدود شدن بازوهای آبپاش توسط ذرات ریز غذا وجود دارد زیرا بروز هر مشکل در آبپاش منجر به کاهش کیفیت شست و شو و در نتیجه بوی نامطبوع ظروف می شود. برای تست وجود مسدودیت در بازوهای آبپاش عبور جریان آب از آن را مشاهده کنید در صورت وجود این مشکل بازوها را جدا کرده و آن ها را تمیز کنید.

جرم گیری

ماشین های ظرفشویی به جرم گیری دوره ای نیاز دارند تا عملکردی مناسب داشته باشند در این باره لازم است نکاتی را بدانید که در ادامه توضیح داده شده است:

  1. سختی آب دلیل تجمع چربی ها است.
  2. چربی هایی که در مواد غذایی وجود دارند باعث تجمع جرم در دستگاه و در نتیجه بو نامطبوع می شود.
  3. ماشین ظرفشویی باید هر 6 ماه یا یکسال جرم گیری شود.
  4. برای جرم گیری دستگاه می توانید از قرص، پودر یا مایع جرم گیری استفاده کنید.

رفع بوی بد فاضلاب ماشین ظرفشویی

یکی دیگر از دلایل اصلی بوی بد در ماشین ظرفشویی انسداد مسیر فاضلاب است. این امکان وجود دارد که این مسیر باز شده و بوی نامطبوع آن از طریق شلنگ وارد ظرفشویی شود، لوله U شکل یا همان سیفون دستگاه که در این مسیر قرار گرفته از ورود بوی بد جلوگیری می کند.

در صورتی که برای مدتی از دستگاه استفاده نکنید امکان تبخبر آب درون لوله U شکل وجود دارد. لوله U شکل را بررسی کرده و در صورت ناقص بودن نسبت به تعویض آن اقدام کنید لازم به ذکر است که امکان انسداد این لوله توسط انباشت مواد غذایی وجود دارد.

جرم گیری با سرکه و جوش شیرین

رفع بوی بد ماشین ظرفشویی

پیش از این توضیح کوتاهی درباره اهمیت جرم گیری ماشین ظرفشویی ارائه کردیم بنابراین تصمیم گرفتیم در ادامه شما را با نحوه جرم گیری با سرکه و جوش شیرین آشنا کنیم.

جرم گیری با سرکه

رفع بوی بد ماشین ظرفشویی

چنان چه به نظر می رسد که سرکه به دلیل بو نامطبوع مناسب این کار نیست اما لازم به ذکر است که اسید سرکه از قوی ترین مواد از بین برنده بوی بد به شمار می رود ضمن اینکه بوی آن به سرعت از بین می رود.

پیش از انجام هر کاری ماشین ظرفشویی را از هرگونه ظرف خالی کرده و یک فنجان سرکه داخل آن بگذارید در مرحله بعد دستگاه را برای شست و شوی یک چرخه کامل روشن کنید. این کار باعث پخش سرکه در سراسر ماشین ظرفشویی می شود. زیرا اسیدهای موجود در آن به از بین بردن هر گونه آلودگی کمک می کنند.

جرم گیری با جوش شیرین

رفع بوی بد ماشین ظرفشویی

جوش شیرین در زدودن آلودگی بیشتر دستگاه ها حضور دارد، از بین بردن بو با جوش شیرین کار چندات سختی نیست. تنها لازم است پیش از جرم گیری ماشین ظرفشویی ابتدا دستگاه را تخلیه کرده سپس مقداری جوش شیرین در کف دستگاه بریزید و یک برنامه طولانی مدت مانند Sensitive یا Automatic  را انتخاب کنید.

استفاده از خوشبو کننده

رفع بوی بد ماشین ظرفشویی

استفاده از خوشبو کننده راهکاری مناسب برای رفع بوی بد ظروف است اما فراموش نکنید که ابتدا باید علت بوی بد سینک ماشین ظرفشویی را پیدا کنید.

استفاده از آن هم نیاز به رعایت مراحل خاصی ندارد و تنها لازم است آن را به سبد ظرفشویی متصل کنید.

راهکارهای جلوگیری از بوی بد ماشین ظرفشویی

رفع بوی بد ماشین ظرفشویی

بهترین روش از بین بردن بوی بد دستگاه جلوگیری از ایجاد آن است به همین خاطر در ادامه نکات مربوط به آن را بیان می کنیم:

  • نسبت به تمیز کردن داخل و خارج ماشین ظرفشویی، بی توجه نباشد.
  • ظروفی که قصد شست و شوی آن ا را به وسیله ماشین ظرفشویی دارید، پیش از قرار دادن در آن ابتدا تمیز کنید سپس در قفسه قرار دهید.
  • با انجام این کار از انسداد فیلتر و لوله فاضلاب توسط خرده های غذا جلوگیری می کنید.
  • ذرات غذا معمولا در اطراف واشر لاستیکی، لولا ها و پایین ماشین ظرفشویی قرار می گیرند و این ذرات عامل اصلی بوی بد هستند.
  • برای از بین بردن آنها اسفنج آغشته به آب و صابون می تواند مناسب باشد.
  • آب جوش بهترین روشی است که می توانید برای جلوگیری از بوی بد استفاده کنید.
  • هر 6 ماه یکبار با استفاده از دستگاه های رسوب زدایی، آن را تمیز کنید.
  • شلنگ تخلیه، بازوها یا سوراخ آبپاش را به منظور انسداد بررسی کنید.

کلام آخر

رفع بوی بد ماشین ظرفشویی ال جی، رفع بوی بد ماشین ظرفشویی بوش و رفع بوی بد ماشین ظرفشویی سامسونگ به سوالات پرتکرار کاربران تبدیل شده است اما لازم به ذکر است که راهکارهای شست و شو و رفع بوی نامطبوع آن ها در تمامی به برندها مشابه یکدیگر است و همانند روش هایی است که در ابتدا توضیح دادیم.

فراموش نکنید که هیچ روشی بهتر از جلوگیری از بوی نامطبوع نیست بنابراین نکات مربوط به آن را رعایت کنید.

انتهای پیام/

 

نظر شما چیست؟