اتصال خودروها به اینترنت با استفاده از فن‌آوری Telematics
فناوری

اتصال خودروها به اینترنت با استفاده از فن‌آوری Telematics

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، از فن‌آوری ارتباطات در دستگاه‌هایی مانند گوشی‌های هوشمند برای افزایش دسترسی ...

نفیسه رحیمی | 1 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، از فن‌آوری ارتباطات در دستگاه‌هایی مانند گوشی‌های هوشمند برای افزایش دسترسی آسان، حفظ ارتباط با دوستان و خانواده و فراهم کردن دسترسی به دنیایی از سرگرمی‌ها استفاده می‌شود. این فن‌آوری در خودروها نیز قابل استفاده است. خودروها نیز مانند گوشی‌های هوشمند برای اتصال به اینترنت به فن‌آوری ارتباطات مجهز هستند که به مسافران امکان می‌دهد در حین حرکت کارهای بیشتری را از طریق نمایشگرهای اتومبیل که اطلاعات کلیدی شامل مسیریابی، اطلاعات رانندگی، رستوران‌های اطراف و اخبار را نشان می‌دهند انجام دهند.فن‌آوری‌ای که خودروها را به اینترنت وصل می‌کند Telematics نام دارد.

Telematics واژه‌ای مرکب است که از ترکیب دو واژه “telecommunications”” و “”informatics ساخته شده و برای اشاره به دستگاه‌های ارتباطی خودرو که کار ذخیره‌سازی، ارسال و دریافت اطلاعات را انجام می‌دهند از آن استفاده می‌شود. خودرو داده را از منابع مختلفی شامل شبکه‌های موبایل، GPS، سرویس‌های مبتنی بر مکان (LBS) و سیستم‌های حمل و نقل هوشمند (ITS) جمع­آوری و سپس با استفاده از Telematics آن‌ها را تحلیل می‌کند تا کلیه اطلاعات لازم را برای راننده فراهم کند. حال علت اهمیت Telematics چیست؟

فن‌آوری اصلی در خودروهای خودران

Telematics واژه‌ای مرکب است که از ترکیب دو واژه "telecommunications"" و ""informatics ساخته شده و برای اشاره به دستگاه‌های ارتباطی خودرو

خودروهای خودران باید بتوانند بدون دخالت انسان عمل کنند. این خودروها برای وجود در دنیایی که ایمنی در آن اولویت اول و بالاتر از همه چیز است به توانایی ارتباطی تقریباً آنی نیاز دارند و طبق پیش‌بینی تحلیلگران خودروهای خودران در هر ساعت 40 ترابایت داده تولید می‌کنند*.

خودروهای خودران نیاز دارند که بتوانند تمامی اطلاعات از انواع مختلف شامل داده ترافیک محلی، سیگنال‌های ترافیکی، سایر وسایل نقلیه و شرایط داخلی اتاق را با استفاده از دوربین‌های متعدد نصب شده بر روی خود دریافت کنند. سپس این اطلاعات برای دستیابی به رانندگی کاملاً خودران برای پردازش به فضای ابری (cloud) ارسال می‌شوند. به لطف تکنولوژی Telematics این فرآیند روز به روز دقیق‌تر و سریع‌تر می‌شود.

به روزرسانی‌های  Real-time (در لحظه) برای خودروها

OTA، نرم‌افزار خودرو را به صورت خودکار و بدون نیاز به کابل به‌روزرسانی می‌کند و نیاز به مراجعه به مراکز خدمات خودرویی برای تعمیر و تعویض قطعات را کاهش می‌دهد. این بدین معناست که برخی خدماتی که قبلاً در دسترس نبودند در آینده به بازار ارائه خواهند شد.

با توجه به تکامل پیوسته خودروهای مدرن، باید ارتباط با سرورهای حاوی داده‌های به روزرسانی به صورت بی‌وقفه برقرار باشد تا خودروها بتوانند آپدیت‌ها را به محض در دسترس قرار گرفتن به صورت خودکار پیدا کرده و دریافت کنند. Telematics برقراری و حفظ این ارتباط سریع، دقیق و بدون خطا را میسر می‌کند.

اتصال از طریق اینترنت

با وجود امکان دسترسی به اینترنت از طریق اکثر دستگاه‌های امروزی، ما با این که اتصال به اینترنت چگونه می‌تواند از راه‌های گوناگون زندگی را راحت‌تر کند آشنا هستیم. در واقع، ما به حدی به ارتباطات وابسته شده‌ایم که زندگی بدون آن برایمان تقریباً غیر ممکن است.

همین اتفاق در صنعت خودرو نیز افتاده است و به همین دلیل تعداد خودروهای مجهز به Wi-Fi رو به افزایش است. Telematics قابلیت‌های متنوعی را از دریافت راهنمایی ترافیکی و درخواست کمک در مواقع اضطراری گرفته تا ردیابی خودروهای سرقت شده و ارسال ویدئوهای دارای وضوح بالا برای ایجاد یک تجربه رانندگی ایمن‌تر، آسان‌تر و لذت بخش‌تر فراهم می‌کند.

با قدم گذاشتن به عرصه 5G، تجربه داخل خودرو متفاوت‌تر شده و تنوع بیشتری خواهد یافت. اما کلید برقراری و حفظ اتصال 5G پایدار و همچنین کیفیت عالی خدماتی مانند رانندگی خودکار، سیستم‌های(V2X) vehicle-to-everything   وconnected cars  (خودروهایی که می‌توانند به صورت دوطرفه با سیستم‌های خارج از خودرو ارتباط برقرار کنند) داشتن فناوری Telematics قابل اطمینان است.

شرکت راه‌کارهای تجهیزات اتومبیل ال‌جی الکترونیکس (VS) در راستای آماده شدن برای آینده در چند سال گذشته تمرکز خود را به تحقیقات و توسعه در زمینه Telematics اختصاص داده است. برای مثال در سال 2015 ال‌جی برای توسعه سیستم‌های  Telematics خودروهای برقی Chevrolet Bolt با GM همکاری کرد، در سال 2016 همکاری‌ای با Intel برای توسعه و آزمایش فن‌آوری 5G Telematics داشت و در سال 2017 با Qualcomm برای توسعه مشترک نسل جدید راه‌کارهای connected car همکاری کرد.

برای حفظ این حرکت، ال‌جی به همکاری با شرکای جهانی برای توسعه سیستم‌های telematics به منظور فراهم کردن حداکثر ایمنی و راحتی برای میلیون‌ها راننده در سراسر جهان ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟