فناوری

سامسونگ نخستین حافظه‌های رم 12 نانومتری DDR5 DRAM را توسعه می‌دهد

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، شرکت سامسونگ الکترونیکس، به عنوان رهبر جهانی بازار حافظه‌های پیشرفته، به تازگی از ...

نفیسه رحیمی | 1 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، شرکت سامسونگ الکترونیکس، به عنوان رهبر جهانی بازار حافظه‌های پیشرفته، به تازگی از تولید انبوه حافظه‌های 12 نانومتری DDR5 DRAM خود در سال 2023 خبر داد.

این نسل جدید از حافظه‌های رم پویا (DRAM) 16 گیگابیتی با عملکرد پیشرفته خود محاسبات، مراکز داده و برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی را به سطح جدیدی ارتقا داده و سازگاری بالایی با محصولات AMD خواهد داشت.

جو یونگ لی، معاون اجرایی بخش محصولات و فناوری‌های DRAM شرکت سامسونگ در این باره می‌گوید: «حافظه‌های 12 نانومتری DRAM ما نقشی کلیدی در توسعه‌ هر چه بیشتر حافظه‌های DDR5 DRAM در بازار ایفا خواهد کرد. انتظار داریم که این حافظه‌های جدید به کمک عملکرد فوق‌العاده و مصرف بهینه انرژی خود به عنصری اساسی برای عملیات‌های پایدار در مراکز داده و سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی تبدیل شوند».

جو ماکری، مدیر ارشد فناوری کامپیوتر و گرافیک در شرکت AMD می‌گوید: «نوآوری، اغلب به همکاری‌های نزدیک با شرکای صنعتی نیاز دارد تا بتواند مرزهای فناوری را جابجا کند. ما از همکاری مجدد با سامسونگ به ویژه‌ در معرفی محصولات حافظه‌های DDR5 که بر روی پلتفرم‌های Zen بهینه‌سازی و تایید شده‌اند، بسیار هیجان‌زده هستیم».

این جهش فناوری، با استفاده از یک ماده جدید برای ارتقای ظرفیت سلولی و فناوری طراحی اختصاصی برای بهبود قابلیت‌های حساس مدار، ممکن شده است. استفاده از بالاترین غلظت رنگ موجود در صنعت نیمه‌هادی و لیتوگرافی ماورای بنفش (EUV) امکان افزایش 20 درصدی بهره‌وری را فراهم کرده است.

استفاده از جدیدترین استاندارد DDR5، کمک کرده تا حافظه‌های رم 12 نانومتری DRAM سامسونگ به سرعت 7.2 گیگابیت در ثانیه برسند. این سرعت به معنای پردازش دو فیلم UHD 30 گیگابایتی تنها در یک ثانیه است.

سرعت استثنایی حافظه‌های DRAM جدید مطابق با بالاترین استانداردهای مصرف بهینه انرژی است. این حافظه‌های 12 نانومتری در مقایسه با نسلی قبلی حافظه‌های DRAM 23 درصد مصرف انرژی را کاهش می‌دهد. به همین دلیل راه‌حلی ایده‌آل برای شرکت‌های جهانی حوزه فناوری است که به دنبال راهکارها و محصولات سازگار با محیط‌زیست هستند.

سامسونگ قصد دارد تا مجموعه حافظه‌های DRAM جدید خود را که با فناوری پیشرفته 12 نانومتری ساخته‌ شده‌اند، پس از تولید انبوه در سال 2023 در طیف گسترده‌ای از بخش‌های بازار توسعه دهد. همزمان با آن سامسونگ به همکاری با شرکای خود در این صنعت برای پیشبرد سریع نسل بعدی محاسبات ادامه می‌دهد.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟