آموزش

تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا چیست ؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا و خواص قهوه عربیکا و روبوستا یا بهترین ترکیب ...

یاسمن داودیان | 1 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا و خواص قهوه عربیکا و روبوستا یا بهترین ترکیب قهوه عربیکا و روبوستا از سوالات پر تکراری است که ذهن علاقه مندان قهوه را به چالش می کشد. با ما همراه باشید تا به این سوالات پر تکرار پاسخ دهیم.

بیشتر بخوانید:

چه نوشیدنی هایی را میتوان با اسپرسوساز درست کرد + ویدیو

همچنین در مطلب تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا می خوانیم:

  • بهترین قهوه روبوستا برای کدام کشور است
  • کشورهای تولید کننده قهوه روبوستا
  • بهترین قهوه عربیکا برای کدام کشور است
  • انواع دانه قهوه عربیکا
  • خواص قهوه عربیکا و روبوستا
  • خواص قهوه روبوستا
  • خواص قهوه عربیکا
  • کافئین عربیکا بیشتر است یا روبوستا
  • ترکیب قهوه عربیکا و روبوستا
  • بهترین ترکیب قهوه عربیکا و روبوستا

قهوه عربیکا

عربیکا علاوه بر اینکه پر فروش ترین قهوه در سراسر دنیا است 60 درصد سهم فروش قهوه را به خود اختصاص داده است. گیاه قهوه عربیکا یک بوته همیشه سبز و زیر دسته گونه کافئا است که خواستگاه آن ارتفاعات اتیوپی می باشد.

مقدار کافئین قهوه روبوستا 1.5 درصد از قهوه روبوستا بوده که همین مسئله باعث چرب تر بودن این دانه و در نتیجه طعم دلنشین تری می شود. میزان آنتی اکسیدان موجود در قهوه عربیکا تا 8 درصد کمتر از قهوه روبوستا است.

به دلیل اینکه نحوه پرورش آن دشوار و میزان درخواست آن در بین مردم بیشتر است قیمت بالاتری دارد.

قهوه روبوستا

خواستگاه قهوه روبوستا مرکز و غرب آفریقا است و برای اولین بار در قرن نوزدهم در آفریقا کشف شد. دانه های این قهوه از دانه های درخت کانفورا تهیه شده جالب است بدانید که درخت کانفورا تا ده متر هم رشد می کنند.

قهوه روبوستا به دلیل کافئین بالا انتخاب افرادی است که قهوه را برای هوشیاری و بیدار ماندن استفاده می کنند. دانه های روبوستا به دلیل فوم غلیظی که دارند برای تهیه اسپرسو بسیار مناسب به شمار می روند.

جالب است بدانید نام آن از واژه روبوست به معنای قوی مشتق شده برگرفته شده، بنابراین انتظار می رود طعم تلخی داشته باشد. قهوه روبوستا به دلیل مقاومت و تحمل دمایی بالا شرایط کشت آن آسان تر از قهوه عربیکا و در نتیجه ارزان تر است.

در واقع عربیکا و روبوستا دو نژاد قهوه هستند که قهوه های مختلف موجود، برگرفته از آن ها می باشند. تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا در طعم آن ها کاملا مشهود است به طوری که عربیکا ترش و دانه های روبوستا طعم تلخی دارند علاوه بر اینکه قهوه عربیکا گران تر از روبوستا است.

همچنین در پاسخ به سوال کافئین عربیکا بیشتر است یا روبوستا ؟ لازم به ذکر است که دانه های قهوه روبوستا از کافئین بالاتری برخوردار است. هر بسته قهوه، ترکیبی از دو نوع است؛ برای مثال قهوه ترک، فرانسه و اسپرسو از ترکیب قهوه عربیکا و روبوستا در مقدارهای مختلف تشکیل شده اند.

در جدول زیر تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا را به صورت اجمالی مشاهده می کنید:

نوع قهوهقهوه عربیکاقهوه روبوستا
کافیین1.1 درصد تا 1.72 درصد تا 4.5
درصد اسید کلرژنیک6.5%10
قیمتبالامناسب
دمای هوا16- 24 درجه سانتیگراد 20- 30 درجه سانتی گراد
ارتفاع کاشت800- 2000تا 800
میزان چربی16%10%
حجم تولید70%30%
ایده آل برایقهوه دمی (فرانسه)اسپرسو
استقامتکمزیاد
محصول سالیانهکمتربیشتر
ظاهر دانه قهوه بیضی شکل و روشندایره ای شکل و تیره تر
عطر بیشترکمتر

 

بهترین قهوه روبوستا برای کدام کشور است

تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا چیست

از تفاوت های قهوه عربیکا و روبوستا می توان به کشورهای تولید کننده آن ها اشاره کرد. کشورهای تولید کننده قهوه روبوستا شامل برزیل، ویتنام، اندونزی می شوند اما بهترین قهوه روبوستا برای کدام کشور است ؟

اندونزی یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده روبوستا به شمار می رود که کشف آن از قرن هجدهم در اندونزی آغاز شد.

ویتنام دومین کشور تولید کننده روبوستا است که مردم این کشور با استفاده از دستگاه قهوه ساز بومی خود به نام phin دانه های قهوه را دم می کنند.

بهترین قهوه عربیکا برای کدام کشور است

کشورهای کلمبیا، گواتمالا، کاستاریکا، شبه جزیره عربستان و اتیوپی از تولید کنندگان قهوه عربیکا هستند. اما بهترین قهوه عربیکا برای کدام کشور است؟

  • کلمبیا: کلمبیا بزرگ ترین تجارت قهوه را دارا می باشد که تولید 15 درصد از قهوه جهان را به خود اختصاص داده است.
  • گواتمالا: قهوه گواتمالا به دلیل رشد در منطقه کوهستانی طعم ترش و تندتری دارد به همین خاطر به عنوان یکی از بهترین انواع قهوه در جهان در نظر گرفته می شود.
  • کاستاریکا: قهوه کاستاریکا طعمی کلاسیک دارد که دانه های آن در خاک های آتشفشانی کاستاریکا رشد می کنند و از لحاظ ظاهری صاف و نرم هستند.
  • شبه جزیره عربستان: قهوه موکای عربی از معروف ترین قهوه های جهان است که در کوه های یمن در جنوب غربی شبه جزیره عربستان کشت می شود.
  • اتیوپی: قهوه ای که در اتیوپی کشت می شود با عنوان حارار شناخته شده و در ارتفاعات شرق این کشور در مزارع کوچک کشاورزی می روید.

انواع دانه قهوه عربیکا

انواع دانه قهوه عربیکا شامل تیپیکا، بورین و گونه های زیادی از پیوند این دو حاصل می شود.

  • تیپیکا: تیپیکا از مهم ترین انواع دانه قهوه عربیکا است که در کل جهان کشت شده و علت شهرت آن طعم شیرین و تمیز بودن آن است.
  • بورین: بورین یکی دیگر از گونه های عربیکا است که طعم میوه ای و شکلاتی آن علت محبوبیتش می باشد.

همان طور که پیش از این اشاره کردیم از پیوند زدن تیپیکا و بورین گونه های متخلفی تشکیل می شود که هر کدام ویژگی منحصر به فرد خود را دارند. دانه های پیوندی شامل کاتورا، کاتیمور، جکسون، کنت، کنا، جِمبر، مارگوگایپ، مارکوچوا، موکا، پاکامارا، پاچ و … می شوند.

خواص قهوه عربیکا و روبوستا

یکی دیگر از تفاوت های قهوه عربیکا و روبوستا در خواص آن ها می باشد که ویژگی های متفاوت هر کدام، آن ها را از یکدیگر متمایز می کند. خواص قهوه عربیکا و خواص قهوه روبوستا به شرح زیر است:

  1. به طور کلی افرادی که قهوه مصرف می کنند تا 50 درصد کمتر از سایر افراد به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند.
  2. قهوه برای کبد بسیار مفید به شمار می رود و در برابر سیروز کبدی و سرطان محافظت می کند.
  3. از بیماری های قلبی و سکته مغزی جلوگیری کرده و خطر ابتلا به آلزایمر و پارکینکسون را بین 32 تا 65 درصد کاهش می دهد.
  4. اثرگذاری مثبتی بر روی سلامت دارد و طبق مطالعات زنانی که قهوه می نوشند بسیار کمتر از دیگران دچار افسردگی می شوند.
  5. خطر مرگ زودرس را تا 30 درصد کاهش داده و به طور کلی ارتباط مستقیمی با طول عمر دارد.
  6. به دلیل دارا بودن مقدار زیادی کافئین در چربی سوزی و کاهش وزن موثر است.
  7. طبق تحقیقات انجام شده مصرف نوشیدنی های کافئین دار و حاوی آنتی اکسیدان در تقویت سیستم ایمنی موثر هستند.

بهترین ترکیب قهوه عربیکا و روبوستا

همان طور که پیش از این اشاره کردیم قهوه های ترک، فرانسه، اسپرسو و … که در بازار موجود هستند از ترکیب قهوه عربیکا و روبوستا پدید آمده اند که نسبت ترکیب آن ها با یکدیگر متفاوت است. قهوه های مصرفی در کافه ها و یا قهوه های مصرفی، ترکیبی از هر دو نوع عربیکا و روبوستا می باشند.

بهترین ترکیب قهوه عربیکا و روبوستا به شرح زیر است:

  • 100% عربیکا: این نوع قهوه ترش، ملایم و با تلخی کم انتخاب همه افراد نیست زیرا طعم ترش قهوه اذیت کننده است.
  • 90% عربیکا و 10 درصد روبوستا: ترشی قهوه چندان احساس نمی شود و تلخی آن هم برای قهوه بازها آزار دهنده نیست. اسیدیته قهوه مناسب و کافئین مطلوبی دارد به صورت کلی قهوه ملایمی است.
  • 80% عربیکا و 20% روبوستا: قهوه ای خوش طعم با تلخی مناسب انتخاب بیشتر افراد است اما به دلیل دارا بودن مقدار زیادی کافئین که منجر به آسیب به سیستم گوارش و گردش خون می شود، توصیه شده که در مصرف آن صرفه جویی شود.
  • 70% عربیکا و 30% روبوستا: میزان تلخی این نوع قهوه بسیار بالا است و خوردن آن در اول صبح و زیاده روی در نوشیدن احتمال سرگیجه و حالت تهوع را با خود به همراه دارد.
  • 60% عربیکا و 40% روبوستا: یک ترکیب بسیار قوی است به طوری که توصیه می شود با شیر ترکیب کرده و میل کنید.

کلام آخر

در مطلب تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا به تفاوت هایی که میان آن دو وجود دارد اشاره کردیم تا اطلاعات مفیدی از این مقاله کسب کنید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟