اخبار لوازم خانگی

گارانتی لوازم خانگی به دو سال و وارانتی به 10سال افزایش یافت

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران از افزایش گارانتی لوازم خانگی به دو سال و ...

نهال وحیدی | 1 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران از افزایش گارانتی لوازم خانگی به دو سال و وارانتی (تعهد دوره ضمانت) به ۱۰ سال خبر داد.

عباس هاشمی افزود: در زمینه استاندارد خدمات پس از فروش جلسات مفصلی با معاون خدمات بازرگانی وزارت صمت برگزار و پیشنهاداتی از سوی کمیسیون تخصصی خدمات پس از فروش ارائه شد که امروز بخشی از آنها به عنوان حداقل های الزامات این خدمات ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال بازه گارانتی برای محصولات مختلف بین ۱۸ ماه تا ۳۰ ماه بود که میانگین ۲۴ ماه (دو سال) برای آن تصویب شد.

هاشمی یادآور شد: در جهان استانداردی برای خدمات پس از فروش از سوی دولت ها ابلاغ نمی‌شود و واحدها خدمات و تعهدات پس از فروش کالاهایشان را به صورت عمومی اعلام می کنند و اگر این  موارد رعایت نشود با آنها برخورد می شود، این در حالی است که در ایران این موارد به عنوان استاندارد اعلام می‌شود.

وی بیان داشت: دوره گارانتی اصولا ۲۴ ماهه است و در این دوره در صورتی که مشکلی برای محصول یا کالا به وجود آید باید به صورت مجانی تعویض شده یا قطعه مدنظر جایگزین شود.

این مقام صنفی همچنین وارانتی را تعهد دوره ضمانت توصیف کرد که معمولا به مدت ۱۰ سال در نظر گرفته می‌شود و طی آن شرکت ها به تامین قطعات کالاهایشان (البته با اخذ هزینه ها) می پردازند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون در زمینه های مختلف و مباحثی از جمله شرایط تعویض کالا، تامین قطعات، خدماتی که ارائه می شود، هزینه‌های ایاب و ذهاب و غیره در حال تبادل نظر و گفت‌وگو هستیم.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران یادآور شد: این موارد در گذشته نیز وجود داشته و موضوع خدمات پس از فروش لوازم خانگی طی نشست هایی بین مسئولان سازمان ملی استاندارد و این انجمن در سال ۸۹ به تصویب رسید که امروز در حال به‌روز‌رسانی آنها هستیم.

به گزارش اقتصاد 100، برپایه این گزارش، یکشنبه گذشته (18 دی‌ماه)‌ مصوبات یکصد و شانزدهمین نشست شورای عالی استاندارد که پنجم آذر ۱۴۰۱ با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و سایر اعضای این شورا برگزار شد، توسط رئیس‌جمهوری اسلامی ایران برای اجرا به دستگاه‌های عضو شورای‌ عالی استاندارد و این سازمان ابلاغ شد.

با ابلاغ مصوبات این جلسه؛ استاندارد ملی ایران به شماره ۱۳۶۲۹ تحت عنوان «خدمات به مشتریان و ضمانت لوازم خانگی انرژی‌بر» برای تولید کنندگان لوازم خانگی اجباری می شود. یعنی استاندارد ملی برای خدمات پس از فروش لوازم خانگی اجباری شد.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟