Microwave radiation is dangerous during pregnancy
اخبار لوازم خانگی

اشعه مایکروفر در بارداری خطرناک است؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، قطعا این‌ موضوع را می دانید که اشعه های دستگاه های مختلف مانند مایکروویو ...

نهال وحیدی | 1 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، قطعا این‌ موضوع را می دانید که اشعه های دستگاه های مختلف مانند مایکروویو بسیار برای جنین ها می تواند خطرناک باشد اما آیا تا به حال این سوال برای شما پیش آمده که اشعه مایکروفر در بارداری خطرناک است؟ یا نه! در این مطلب قصد داریم بیشتر در مورد این موضوع صحبت کنیم و به طور گسترده تری آن را توضیح دهیم.

همچنین در این مطلب خواهیم خواند:

  • سولاردم در بارداری
  • اشعه توستر در بارداری
  • استفاده از هواپز در بارداری
  • اشعه مایکروفر در بارداری خطرناک است یا نه!

اشعه مایکروفر در بارداری خطرناک است یا نه!

اشعه مایکروفر در بارداری خطرناک است؟

 

اگر در این فکر هستید که در طول بارداری تان می توانید از مایکروفر استفاده کنید یا نه و یا آیا اشعه مایکروفر در بارداری خطرناک است؟ این مطلب را تا انتها بخوانید.

بیشتر بخوانید:

نحوه گرم کردن غذا در مایکروفر

همانطور که گفتیم اگر در این فکر هستید که مایکروفری که قبل از بارداری بارها و بارها در طول شبانه روز برای گرم‌ کردن غذا، آب کردن یخ مواد غذایی و… استفاده می‌کردید، حال در دوره بارداری می تواند به جنین شما ضرر برساند یا نه! قطعا می دانید بارداری دورانی است که باید از هر نوع خطر احتمالی نیز دوری کنید و شاید حس کنید در یک سری قوانین زیادی گیر افتادید و هر روز به این قوانین یک قانون جدید اضافه می شود، اما از آنجایی که تمام توصیه ها به نفع خودتان و جنین است بهتر است به آن ها عمل کنید.

اشعه مایکروفر در بارداری خطرناک است؟

حال در این مطلب درباره اشعه مایکروفر صحبت خواهیم کرد که آیا برای جنین شما ضرری دارد یا نه! اگر چه هنوز پژوهش های زیادی در این باره انجام نشده اما بر اساس برخی از آخرین تحقیقات پژوهشگران گرم کردن غذا درون مایکروفر و علل خصوص در ظروف پلاستیکی نا مناسب باعث وارد شدن مقدار زیادی مواد شیمیایی سمی به درون غذا شده و برای تمام افراد به خصوص خانم های باردار نامناسب و خطرناک است و هم چنین مشکلاتی نظیر مقاومت در برابر انسولین در فرد باردار و هم چنین افزایش فشار خون می شود، پس اولین نکته این است که برای گرم‌ کردن مواد غذایی از ظروف پلاستیکی علل خصوص ظروف بازیافتی، درون مایکروفر استفاده نکنید.

از چند سال گذشته تاکنون تحقیق های زیادی درباره عوارض استفاده از مایکروفر در بارداری گفته شده که در ادامه برخی از آن ها را خواهیم گفت:

  • در صورتی مایکروفر می تواند خطرناک باشد که اشعه های آن از داخل به بیرون راه پیدا کند.
  • خوب است بدانید اشعه مایکروفر تا شعاع ۱۲ سانتی متر می رسد در نتیجه ایستادن فرد باردار در نزدیک این دستگاه او را در معرض اشعه قرار داده و در نتیجه برای او خطرناک است.
  • نشت اشعه ها از مایکروفر زمانی صورت می گیرد که درب آن آسیب دیده باشد.
  • دستگاه های قدیمی معمولا خراب هستند و امکان نشت اشعه از آن ها به مراتب بیشتر خواهد بود.
  • کارشناسان دریافت کرده اند که میزان نشت اشعه ها در دستگاه هایی که عمر بیشتر از ۲ سال داشته اند، ۱۰ درصد بالا تر از استاندارد های ایمنی بوده است.
  • یکی از عوارض اشعه مایکروفر ناباروری و مرگ سلولی است.
  • سقط جنین و یا تولد نوزاد در وزن پایین دارای سو تغذیه از دیگر عوارض اشعه مایکروفر است.

یافته های اخیر نشان می دهد که نوزادانی که در معرض میدان های الکترو مغناطیسی قرار داشتند، از ابتدای تولد مبتلا به آسم کودکان بوده و همچنین بر اساس این مطالعات حتما ابتلا به آسم در نوزادانی که مادرانشان در معرض بالاتری سطوح میدان الکترو مغناطیسی قرار گرفته اند، در مقایسه با سایر مادران بیشتر است.

حال باید این را هم‌ بگوییم که در هیچ کدام از تحقیقات و پژوهش ها به آثار منفی مایکروفر اشاره مستقیمی نشده و یا برای افراد باردار منع نشده است اما همانطور که می دانید پیشگیری بهتر از درمان است پس بهتر است در این دوران به طور مداوم از این دستگاه یا هر وسیله ی دیگری که اشعه دارد استفاده نکنید.

نکات ایمنی هنگام استفاده از مایکروفر در بارداری

اشعه مایکروفر در بارداری خطرناک است؟

همانطور که گفتیم هنوز هیچ تحقیق یا پژوهش دقیقی مرتبط با این که اشعه مایکروفر در دوران‌بارداری ۱۰۰ درصد مضر است یا نه انجام نشده اما بهتر است با رعایت نکاتی ایمنی در دوره بارداری از عوارض احتمالی نیز پیشگیری کنید پس ادامه این مطلب را با دقت بخوانید:

  • اشعه ها بدون بو و غیر قابل دیدن هستند و نمی توانید آن ها تشخیص دهید.
  • افرادی که از مواد رادیو اکتیو استفاده می‌ کنند باید از خطرات بیولوژیکی اشعه روی جنین آگاه باشند.
  • قبل از هر چیزی مطمئن شوید مایکروفر شما نشتی ندارد.
  • بعد از قرار دادن غذا در مایکروفر از میدان اشعه که تا حدود ۱۲ سانتی متر است فاصله بگیرید.
  • با توجه به عمر مایکروفر میزان شعاع اشعه ممکن است بیشتر باشد.
  • از داغ کردن و یا پختن غذا به مدت طولانی در مایکروفر جلوگیری کنید.
  • همانطور که گفته شد ظروف پلاستیکی درون مایکروفر ممنوع است پس به هیچ عنوان از این ظروف استفاده نکنید.

مایکروفر و جنگ جهانی دوم !

اشعه مایکروفر در بارداری خطرناک است؟

خوب است بدانید اولین بار در جنگ جهانی دوم اجاق مایکروویو اختراع شد و در سراسر کشور توسط زنان خانه دار با عدم تقاضا مواجه شد زیرا استفاده از این وسیله به ارتش بریتانیا اجازه داد که هواپیماهای جنگی نازی را بر سر راه خود بمباران کنند. توانایی گرم کردن سریع غذا بدون آسیب به انسان زمانی کشف شد که مهندس پرسی اسپنسر اطراف ماشین منتشر کننده رادار های مایکروویو راه می رفت و توجه اش به آب نبات آب شده اش که درون جیبش بود جلب شد. زمانی پس‌از این کشف اولین مایکروویو که مانند یک یخچال بزرگ و خطرناک بود وارد بازار شد و پس از مدتی و ابتکار در طراحی ها مایکروویوی که کمترین نشتی اشعه را داشت در سال ۱۹۴۰ ساخته شد.

خطرات دیگر امواج مایکروفر برای انسان

اشعه مایکروفر در بارداری خطرناک است؟

قرار گرفتن در معرض سطح بالایی از امواج مایکروفر می تواند باعث سوختگی دردناک شده و یا هم چنین عدسی چشم ها بسیار در برابر این امواج حساس هستند خوب است بدانید طبق گفته سازمان غذا و دارو سوختگی، آب مروارید و نازایی موقت همگی می تواند از عوارض احتمالی در معرض قرار گرفتن اشعه مایکروفر و مایکروویو باشند.

امواج مایکروفر بسیار شبیه به امواج تلفن همراه هستند و شکلی از امواج غیر یونیزه هستند و معنی آن هم این است که این مدل اشعه ها توانایی ساختار مولکولی هر چیزی را ندارد. برای مطمئن شدن از این که درب مایکروفر شما نشتی ندارد و هیچ اشعه ای از آن نشت نمی کند می توانید از این روش استفاده کنید درب مایکروفر را باز کنید، نواری کاغذ درون درب قرار دهید و درب را همانطوری ببندید سپس کاغذ را به سمت خود بکشید حال اگر درب مایکروفر می لغزید یعنی خوب بسته نشده و احتمال نشتی اشعه ها به بیرون وجود دارد.

استفاده از هواپز در بارداری

دستگاه هایی مانند بخار پز و.. طعم غذا را از بین برده و اگر غذایی با روغن کم یا بدون روغن طبخ شود مانند سیب زمینی یا ماهی طعم خوبی نخواهند داشت اما هواپز ها یکی از بهترین ها برای درست کردن غذا های کم کالری یا بدون روغن هستند و طعم غذا را حفظ می کنند.

قبل از این که درباره استفاده از هواپز در بارداری صحبت کنیم، خوب است بدانید که هواپز چیست در واقع هواپز ها یکی از محصولات جدیدی برای پخت و پز هستند که دارای یک لامپ هالوژنی است و امواج نوری تولید می کند که حرارت را به وجود آورده و یک فن هوا، گرما را در داخل ظرف به حرکت در می آورد تا بخش های مختلف غذا به یکسانی پخته شوند این دستگاه برای درست کردن غذا های بدون روغن مناسب است که مزه غذا از دست نرود استفاده از این دستگاه در بارداری ضرری ندارد و می توانید از آن استفاده کنید.

جمع بندی

همانطور که گفتیم در این مطلب قصد داشتیم تا درباره این موضوع که آیا اشعه مایکروفر در بارداری خطرناک است صحبت کنیم در این مطلب هم اشاره کردیم که هیچ نظر قطعی در این باره به ثبت نرسیده اما همیشه گفتیم که بهتر است پیشگیری کنید تا دچار صدمات و آسیب های احتمالی نشوید.

دوران بارداری دوره ای بسیار حساس است که علاوه بر مادر، جنین هم نیاز به مراقبت های زیادی دارد و رعایت هر گونه موردی که در سلامت هر دو ضروری است قطعا باید انجام شود. به طور کلی تا به حال هیچ تحقیق و پژوهشی ۱۰۰ درصدی برای اثبات این که اشعه مایکروفر مضر است یا نه اثبات نشده اما با رعایت کردن نکاتی در دوران بارداری بهتر است از صدمات و ضرر های احتمالی به جنین جلوگیری کنید.

حال یک بار دیگر نکات اصلی را با هم مرور می کنیم پس همانطور که گفتیم به هیچ عنوان از ظروف پلاستیکی استفاده نکنید و هنگام استفاده از این دستگاه از آن فاصله بگیرید. هم چنین حتما با روشی که در قسمت بالا گفته شد حتما از این که نشتی اشعه وجود ندارد مطمئن شوید و درب آن را کامل ببندید. پس با این نکاتی که در این مطلب گفتیم می توانید از مایکروفر، سولاردم در بارداری و… استفاده کنید اما بهتر است در این دوران کمتر از این دستگاه استفاده کنید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟