اجاق گاز لعابی بهتره یا استیل
آموزش

اجاق گاز لعابی بهتره یا استیل ؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، اجاق گاز به عنوان یکی از ارکان اصلی آشپزخانه شناخته شده و با توجه به کاربرد ...

یاسمن داودیان | 1 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، اجاق گاز به عنوان یکی از ارکان اصلی آشپزخانه شناخته شده و با توجه به کاربرد بالای آن، انتخاب و خرید آن نیز به حساسیت زیادی نیاز دارد. به همین خاطر در این مطلب نکات مهم و کاربردی اجاق گاز لعابی بهتره یا استیل گرد آوری شده است.

همچنین در اجاق گاز لعابی بهتره یا استیل می خوانیم:

  • اجاق گاز لعابی چیست
  • اجاق گاز استیل چیست
  • مزایا و معایب اجاق گاز لعابی
  • روش تميز كردن اجاق گاز لعابی
  • تميز كردن گاز لعابي سوخته
  • ترمیم لعاب اجاق گاز
  • تميز كردن اجاق گاز چدن
  • گاز رومیزی سفید بهتر است یا مشکی

اجاق گاز لعابی چیست

اجاق گاز لعابی بهتره یا استیل

پیش از اینکه به موضوع اجاق گاز لعابی بهتره یا استیل بپردازیم؛ لازم است در ابتدا به سوال اجاق گاز لعابی چیست ؟ پاسخ دهیم.

اجاق گاز لعابی با عنوان رو میزی نیز شناخته شده که در مدل های دو شعله و سه شعله در بازار عرضه می شوند. از مزایا آن می توان به قیمت مناسب و کیفیت بالا اشاره کرد که در بیشتر مراکز مورد استفاده قرار می گیرد.

علت محبوبیت این مدل اجاق گاز بدنه لعابی است که چربی و روغن به سرعت از روی آن پاک می شود. اجاق گازهای لعابی به دلیل شعله های کم مناسب آشپزخانه های کوچک و مکان های اداری و کاری هستند.

اجاق گاز استیل چیست

اجاق گاز لعابی بهتره یا استیل

اجاق گاز استیل مقاومت بالایی در برابر ضربه نشان می دهد به همین دلیل خطر شکستگی در این مدل وجود ندارد علاوه بر اینکه طول عمر بالایی دارند. اما اجاق گاز استیل تنوع رنگی بالایی ندارد ضمن اینکه تمیز کردن سخت و احتمال افتادن خط و خش بر روی آن وجود دارد.

اجاق گاز لعابی بهتره یا استیل

اجاق گازهای استیل زیبایی بیشتری نسبت به مدل های لعابی دارند اما قیمت آنان بالاتر از سایر مدل ها است. هر دو مدل لعابی و استیل مقاومت از ایمنی نسبتا بالایی برخوردارند اما از لحاظ مقاومت، اجاق گازهای استیل بسیار با کیفیت تر هستند.

اجاق گازهای لعابی بسیار راحت تر تمیز می شوند در حالی که مدل های استیل به وقت و حوصله بیشتری نیاز دارند.

 

مزایا و معایب اجاق گاز لعابی

ویژگی های اجاق گاز لعابی را پیش از این بیان کردیم؛ برای درک بهتر موضوع اجاق گاز لعابی بهتره یا استیل در جدول زیر مزایا و معایب اجاق گاز لعابی را بررسی کردیم:

 

مزایا·       ابعاد کوچک

·       قیمت مناسب

·       تمیز کردن راحت کثیفی ها

معایب·       کمبود شعله

·       طراحی ساده

·       تنوع رنگی پایین

 

روش تميز كردن اجاق گاز لعابی

اجاق گاز لعابی بهتره یا استیل

با توضیحاتی که در خصوص هر دو مدل اجاق گاز ارائه شد به مطلب اجاق گاز لعابی بهتره یا استیل پرداختیم. به همین خاطر در ادامه به موضوعاتی مانند روش تمیز کردن اجاق گاز لعابی، تمیز کردن گاز لعابی سوخته و ترمیم لعاب اجاق گاز می پردازیم.

روش تمیز کردن اجاق گاز لعابی سوخته به وسیله مایع ظرفشویی، پد اسکراب، مسواک قدیمی، گیره کاغذ و جوش شیرین و سرکه انجام می شود.

اجاق گاز لعابی بهتره یا استیل

  • پیش از انجام هر کاری از بسته بودن شیر گاز و خنک بودن مشعل ها مطمئن شوید تا خطری شما را تهدید نکند.
  • در پوش و سرهای مشعل را به آرامی و با احتیاط بردارید.
  • قطعات جدا شده را در مخلوط مایع ظرفشویی و آب گرم به مدت نیم ساعت قرار دهید تا غذاهای سوخته سریع تر جدا شوند.
  • با استفاده از پد اسکراب و مسواک قدیمی، باقی مانده غذا که بر روی درپوش لعابی و سرهای شعله مانده اند را جدا کنید. استفاده از گیره کاغذ در جاهایی که دسترسی به آن سخت است بسیار مفید عمل می کند.
  • راهکارهایی که بیان کردیم، در از بین بردن لکه ها موثر است اما در صورتی که لکه های قدیمی و سخت بر روی درپوش ها باقی مانده اند استفاده از خمیر جوش شیرین و سرکه راهکاری کمک کننده می باشد.
  • همه قسمت های را با استفاده از آب شست و شو دهید سپس با قرار دادن بر روی پارچه اجازه دهید تا خشک شوند.
  • در آخرین مرحله پس از خشک شدن تمامی قطعات آن ها را در محل اصلی خودشان نصب کنید.

برای از بین بردن قطعات سوخته از روی درپوش لعابی به هیچ عنوان از خلال دندان استفاده نکنید چون احتمال شکستگی وجود دارد و مشکلات جدی تری را به همراه می آورد.

اجاق گاز لعابی بهتره یا استیل

هنگام پخت غذا کفگیر و ملاقه را بر روی درپوش ها قرار ندهید و این نکته را به یاد داشته باشید که تمیز کردن گاز لعابی به صورت منظم از ایجاد لکه های سخت جلوگیری می کند.

از چاقو و اجسام تیز برای از بین بردن مواد غذایی استفاده نکنید زیرا باعث ایجاد خط و خش می شود همچنین مواد غذایی را بلافاصله تمیز کنید.

تميز كردن اجاق گاز چدن

اجاق گاز لعابی بهتره یا استیل

تمیز کردن اجاق گاز چدن به وسیله سرکه، جوش شیرین، نوشابه، آبلیمو، لوله باز کن و جرم گیر انجام می شود که در ادامه با نحوه به کاربرد آن ها آشنا می شوید.

بیشتر بدانید:

نحوه تمیز کردن چدن گاز
  • سرکه: با استفاده از سرکه بدنه، سطح و چدن گاز به راحتی تمیز خواهد شد. چدن گاز را جدا کرده سپس مقداری سرکه را بر روی پارچه بریزید و لکه ها را از بین ببرید. بر خلاف سایر شوینده ها سرکه اصلا هیچ خطری ندارد و در از بین بردن چربی موثر است اما به دلیل خاصیت اسیدی کم برای لکه های سخت موثر نیست.

اجاق گاز لعابی بهتره یا استیل

  • جوش شیرین: جوش شیرین نیز روش موثری است که استفاده از آن باید به صورت ترکیب خمیری باشد. جوش شیرین را با مقدار کمی آب ترکیب کرده تا به شکل خمیر تبدیل شود سپس دستمال را به خمیر آغشته کرده و روی سطح چدن های گاز بمالید. پس از چند دقیقه چدن ها را شست و شو داده تا با دستمال مرطوب گاز را پاک کنید.
  • نوشابه: نوشابه به دلیل اینکه چربی ها را در خود حل می کند در از بین بردن لکه های چدن گاز بسیار مفید است. برای به کار بردن نوشابه، چدن ها را درون یک ظرف قرار داده سپس یک قاشق چای خوری جوش شیرین بر روی آن ها بپاشید پس از ریختن نوشابه بر روی چدن به مدت 15 دقیقه منتظر بمانید. در مرحله آخر آن ها را به وسیله آب شست و شو دهید.

  • آبلیمو: در استفاده از آبلیمو چند قطره از آن را روی چدن بپاشید سپس روی آن را با دستمال بپوشانید می توانید از مقداری جوش شیرین نیز کمک بگیرید پس از گذشت چند دقیقه چدن ها را با دستمال پاک کنید.
  • لوله باز کن: تمیز کردن چدن گاز با لوله باز کن روش غیر اصولی است اما در عین حال که نتایج خوبی داشته نتایج معکوسی نیز می تواند داشته باشد به همین دلیل اگر چدن گاز شما نو است از این روش استفاده نکنید. برای استفاده از این روش، چدن ها را بدون مرطوب کردن بر روی شان محلول لوله بازکن بریزید و با استفاده از دستکش همه قسمت های آن را آغشته به محلول کنید. محلول بعد از گذشت 15 دقیقه با آب داغ و فرچه چدن ها را شست و شو دهید.

  • جرم گیر: نحوه تمیز کردن چدن گاز با جرم گیر یکی از آسان ترین روش های زدودن چربی ها است زیرا به سرعت چربی و لکه ها را از بین می برد. برای استفاده از این روش لازم است مقداری از جرم گیر را بر روی چدن ها اسپری کنید سپس اجازه دهید تا لکه ها از بخش چدنی جدا شود. سپس با استفاده از آب گرم و مایع تمیز کننده گاز آن ها را شست و شو دهید اما این نکته را در نظر بگیرید که برای قسمت هایی که سطح صاف دارند استفاده از اسفنج زبر مناسب نیست.

 

گاز رومیزی سفید بهتر است یا مشکی

اجاق گاز لعابی بهتره یا استیل

هنگام خرید گاز رومیزی با تنوع مدل ها و رنگ ها مواجه خواهید شد به همین دلیل ممکن است سوال گاز رومیزی سفید بهتر است یا مشکی ذهن شما را به چالش بکشد. عوامل متعددی در انتخاب گاز رومیزی سفید یا مشکی موثر هستند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

اجاق گاز لعابی بهتره یا استیل

  • شیوه نگهداری: در ابتدا باید این نکته را در نظر داشته باشید که اجاق گاز به دلیل اینکه محل پخت غذا می باشد امکان کثیف شدن آن وجود دارد و اجاق گاز رومیزی سفید بیشتر از رنگ مشکی کثیفی را نشان می دهد.
  • مشخص شدن گرد و غبار: با اینکه رنگ سفید لکه ها را بیشتر نشان می دهد اما در خصوص گرد و غبار این گونه نیست و کمتر از رنگ مشکی جلوه می کند.
  • سلیقه شخصی: سلیقه شما مهم ترین عامل انتخاب رنگ اجاق گاز است اما توجه داشته باشید که رنگ مشکی همیشه جذابیت خود را دارد و یکنواخت نمی شود.
  • هماهنگی رنگ ها: انتخاب درست رنگ ها جلوه زیبایی به آشپزخانه می بخشد و هنگام انتخاب اجاق گاز رنگ های آشپزخانه را نیز در نظر بگیرید.

کلام آخر

در مطلب اجاق گاز لعابی بهتره یا استیل ضمن ارائه نکاتی در خصوص آن ها به توضیح موضوعاتی مرتبط به اجاق گاز پرداختیم تا اطلاعات خوبی از آن کسب کرده و با دانش کافی محصولی با کیفیت خریداری کنید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟

نظرات ثبت شده

  • حسین | 03 بهمن 1401 در 11:15 ق.ظ

    اجاق گاز های استیل از انواع ورق های استیل که کیفیت و دوم متفاوتی دارند تولید میشود ورق های نیمه مات با طرح تراش خورده که اثر انگشت روی ان نمی ماند و از نوع وارداتی و گران قیمت است بهترین نوع میباشد که معمولا در اجاق گازهای مبله تمام استیل و اجاق گاز صفحه ای بکار می رود بهترین وسیله برای پاک کردن اجاق گاز اعم از رویه و داخل فر مایع های گاز پاک کن هستند که به تنهایی برای تمیز گردن اجاق گازهای با رویه صفحه شیشه ای و انواع استیل و لعابی کاربرد دارد متاسفانه زمانیکه بدلیل جرارت بسیار بالا رویه اجاق گازهای لعابی به قهوه ای تغییر رنگ می دهد به هیچ عنوان قابل برگشت به حالت اول نیست شما میتوانید با بخش خدمات پس از فروش شرکت تولید کننده تماس گرفته و درخواست تعویض رویه اجاز گاز نمایید تکنسین شرکت با مراجعه به منزل و برداشتن شبکه و سرشعله ها رویه اجاز گاز را باز و یک رویه جدید نصب می کند البته برای برخی از انواع وارداتی و انواع قدیمی ممکن است اامکان تعویض رویه بدلیل عدم وجود قطعه یدکی امکان پذیر نباشد یکی از مشگل ترین کارها تمیز کردن محفظه داخلی فر اجاق گاز است بخصوص زمانیکه از جوجه گردن برای بریان کردن مرغ و … استفاده می کنید بهتر است بجای استفاده از جوجه گردان مرغ را پس از شستشو و مزه دار کردن داخل یک ظرف پیرکس داخل فر گذاشته نیم ساعت با حرارت 210 درجه و سپس دو ساعت با دمای 180 درجه پخته وفقط 5 دقیقه با استفاده از حرارت گریل ان را برشته کنید با این روش پخت ضمت حفظ ویتامینها از کثیف شدن محفظه فر جلوگیری و از اب باقیمانده در کف ظرف پیرکس یا همان اب کرغ هم میتوانید برای تهیه یک سوپ خوشمزه و مقوی بعنوان پیش عذا استفاده کنید برای این منظور بعد از یکساعت و نیم از زمان شروع پخت ظرف را خارج و اب ان را تخلیه کنید و در زمان یکساعت باقیمانده از ان برای تهیه سوپ مرغ استفاده نمایید