آموزش

هود زغالی چیست ؟/تفاوت هود دودکش دار و بدون دودکش

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، در محیط هایی مانند آشپزخانه که در آن آشپزی می‌ شود، انواع بخار غذا های پخته ...

نهال وحیدی | 1 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، در محیط هایی مانند آشپزخانه که در آن آشپزی می‌ شود، انواع بخار غذا های پخته شده و یا سرخ شده، فضای آن را گرم و بدبو می کنند، اما وجود هود ها می تواند از این اتفاق جلوگیری کرد. همانطور که می دانید هود تاثیر زیادی در تهویه هوای آشپزخانه دارد و هنگام پخت و پز یا سرخ کردن با روشن کردن این دستگاه می توانید بخار و روغن غذا را از آشپزخانه محو کنید. زیرا این دستگاه با مکشی که دارد این عمل را انجام می دهد. حال در این مطلب قصد داریم تا شما را با نوعی دیگر از این دستگاه آشنا کنیم و آن هم هود زغالی است شاید بپرسید که هود زغالی چیست ؟ اما برای گرفتن جواب این سوال ادامه مطلب را از دست ندهید.

بیشتر بدانید:

هود توکار بهتره یا روکار

در این بخش می خوانید:

  • هود زغالی چیست و چگونه کار می کند
  • مقایسه هود دود کش دار و بدون دود کش
  • مزایای هود زغالی
  • معایب هود های زغالی یا بدون دود کش
  • مزایای هود های کانال دار
  • معایب هود های کانال دار
  • آموزش تعویض و نصب فیلتر ذغالی هود
  • قیمت هود ذغالی بدون دودکش

هود زغالی چگونه کار می کند؟

هود زغالی چیست ؟/تفاوت هود دودکش دار و بدون دودکش

برای اینکه بدانید هود زغالی چیست و چگونه کار می کند، در این‌ مطلب همراه ما باشید تا با این دستگاه بیشتر آشنا شوید. زیرا این دستگاه می تواند به نوعی در آشپزخانه خانه ی کوچک شما کاربردی باشد. هم چنین در این‌ مطلب درباره مزایا و معایب آن خواهیم گفت. پس اگر قصد خرید هود برای آشپزخانه تان را دارید به طور کلی با دو مدل هود مواجه می شوید، هود با دود کش و هود بدون دود کش که هر کدام از این هود ها عملکرد مخصوص به خودشان را دارند و دارای خوبی ها و بدی هایی هستند که در ادامه به همه ی این موارد خواهیم پرداخت تا بتوانید انتخاب خوبی برای آشپزخانه خود یا محل کارتان داشته باشید.

هود های بدون دود کش یا همان زغالی در واقع همانطور که از نامشان پیدا است، دودکش نداشته و نیاز به جایی به عنوان کانال برای نصب ندارند و کارایی آن ها به طور کلی با هود های معمولی متفاوت است و از طریق فیلتر زغالی که دارند هوای داخل آشپزخانه را تصفیه می کنند.

هود زغالی چیست ؟/تفاوت هود دودکش دار و بدون دودکش

فیلتر های کربن یا همان زغالی با تمیز کردن چربی، دود، گرد و خاک و آلودگی هوای آشپزخانه را پاک می کنند. این نوع هود ها به هیچ خروجی وصل نمی شوند و در نتیجه برای مکان های مانند آشپزخانه بسیار مناسب هستند، علل خصوص در آشپزخانه هایی که فضایی برای لوله وجود ندارد و یا قابلیت جا به جایی هود مهم است. زیرا به علت عدم وجود لوله به راحتی می توانید این هود ها را جا به جا کنید.

همانطور که گفتیم هود های زغالی برای فضا های کوچک یا مکان هایی که از قبل به عنوان آشپزخانه در نظر گرفته نشدند، بسیار مناسب هستند.

هود زغالی چیست

هود های زغالی دارای فیلتر کربن در یک صفحه بدون کانال خروجی هستند و همانطور که گفتیم این هود با جذب هوای آلوده و تمام کثیفی ها مانند چربی، دود و… در فیلتر خود، هوای پاک را به محیط بر می گردانند. البته باید به این نکته توجه کنید که فیلتر کربن باید خیلی زود به زود بررسی شده و در صورت نیاز اقدام به تعویض آن شود.

مقایسه هود دود کش دار و بدون دود کش

هود زغالی چیست ؟/تفاوت هود دودکش دار و بدون دودکش

همانطور که می دانید و در این مطلب نیز به آن اشاره شد، به طور کلی هنگام انتخاب هود به دو مدل خواهید رسید، با دود کش و بدون دود کش که مورد دوم به هود های زغالی نیز معروف هستند و اگر هنوز با این محصول آشنا نشدید و می خواهید بدانید که هود زغالی چیست و چه تفاوت هایی بین این دو مدل است، این قسمت را از دست ندهید.

این هودها بسیار کاربردی بوده و به کمک فیلتر کربن کار می کنند که در قسمت قبل توضیحاتی خلاصه ای درباره آن ها دادیم اما اگر بخواهیم این دو مدل هود را با هم مقایسه کنیم باید بررسی بیشتری انجام داد.

مزایای هود زغالی

هود زغالی چیست ؟/تفاوت هود دودکش دار و بدون دودکش

  • با توجه به این که هود های بدون دود کش فاقد کانال و لوله برای تهویه هوا هستند، نیازی به سیستم تهویه نداشته و نصب راحت تری دارند.
  • نصب سریع و آسان.
  • به دلیل عدم وجود مجرای هوا به راحتی قابل جا به جایی در آشپزخانه هستند.
  • هود های بدون دود کش از نظر قیمت خرید و حتی نصب بسیار مقرون به صرفه تر از سایر مدل ها هستند.
  • با وجود این که بدون دودکش هستند اما عملکرد راضی کننده ای دارند و فیلتر های کربنی نصب شده در آن ها هوا را به خوبی پاک می کند.

معایب هود های زغالی یا بدون دود کش

همانطور که هر وسیله ای مزایایی دارد، می تواند در کنار آن عیب هایی نیز داشته باشد.  هود های بدون دودکش یا همان زغالی همانطور که از نامش پیدا است به کمک یک فیلتر کربن کار می کند و هیچ فن تصفیه و تهویه هوایی در آن وجود ندارد. از این رو این موضوع می تواند سبب گرم شدن آشپزخانه شود.

نکته بعدی که می توان به عنوان یکی دیگر‌ از معایب این هود ها دانست، عدم توانایی در شستشوی فیلتر است و بعد از مدتی استفاده  باید تعویض گردد و قابل شستشو و تمیز شدن نیست‌. به طور کلی به جز این دو مورد نمی توان ایراد دیگری روی این محصول گذاشت‌.

هود های دودکش دار یا همان کانال دار در زمان پخت و پز هر دود و بخاری که اطراف اجاق گاز و آشپزخانه ایجاد می شود را با مکش  به بیرون منتقل می کنند و برای این کار نیاز به متصل شدن به سیستم کانال هوا را دارند. این نوع هود ها یک انتخاب مناسب برای آشپزخانه های تجاری بوده زیرا میزان دود و بخار در این محیط ها بیشتر از یک آشپزخانه ی معمولی در خانه است و با مکشی که این هود های دود کش دار دارند می توانند فضای آشپزخانه های بزرگ و تجاری را به خوبی تمیز کنند.

مزایای هود های کانال دار

  • بهترین و موثرترین انتخاب برای تهویه آشپزخانه هستند.
  • تمام بخار و دود را از آشپزخانه به بیرون منتقل می کنند و از شر بخار و رطوبت خلاص می شوید.
  • برای نگهداری آسان این مدل از هود ها با استفاده از آلومینیوم ایمن برای استفاده در ماشین ظرفشویی یا فیلتر روغن گریس بافل طراحی شده اند.

معایب هود های کانال دار

هود زغالی چیست ؟/تفاوت هود دودکش دار و بدون دودکش

  • محدودیت در گزینه های نصب به دلیل قرار گیری در محیطی که سیستم کانال را دارد.
  • قیمت بالای آن ها در مقایسه با هود های بدون دودکش و هم چنین هزینه نصب بیشتر.

آموزش تعویض و نصب فیلتر ذغالی هود

هود زغالی چیست

هر محصولی که برای تصفیه مورد استفاده قرار می گیرد و هر نوع کثیفی و آلودگی را به خود جذب می کند، باید پس از مدتی تعویض شود و نمی توان انتظار داشت که به صورت دایمی کار کند و هود های زغالی نیز از این موضوع جدا نیستند.

بنابراین فیلتر های کربن این هود ها باید با توجه به کیفیتی که دارند در مدت زمان متغیر باید تعویض شوند. خوب است بدانید بهترین زمان برای تعویض فیلتر کربن و نصب فیلتر ذغالی هود در آشپزخانه بین ۶ ماه تا ۲ سال است، اما توصیه می شود که برای عملکرد بهتر این مدل هود ها حتما هر شش ماه یکبار فیلترشان را تعویض کنید. فیلتر های زغالی از جمله فیلتر های هود آشپزخانه هستند که برای عملکرد بهتر باید هر چند وقت یکبار چک و در صورت نیاز تعویض شوند. از این رو در این قسمت قصد آموزش تعویض آن ها را داریم.

  • ابتدا در پوش یا محافظ خروجی هوا در هود را بردارید و یا لوله خرطومی را از آن جدا کنید.
  • فیلتر زغالی کهنه را از هود جدا کنید.
  • فیلتر جدید را جایگزین کنید.
  • در پوش یا محافظ را در جای اولشان قرار دهید.

جمع بندی

در این مطلب درباره این که هود زغالی چیست و چه کاربردی دارد صحبت کردیم. همانطور که گفتیم این هود ها به مدل بدون دود کش معروف اند و با وجود فیلتر کربن تمام آلودگی و دود و بخار هنگام آشپزی را به خود جذب می کنند. هم چنین هود های بدون دود کش قابلیت جا به جایی و نصب سریع و آسان را داشته و قیمت هود ذغالی بدون دودکش از مدل کانال دار آن بسیار به صرفه تر است که همه ی این موارد جزو مزایای این محصول محسوب می شود.

از این دستگاه می توانید در محیط هایی که از قبل به عنوان آشپزخانه در نظر نگرفته اید هم استفاده کنید، اما باید بدانید که فیلتر های این هود قابل شستشو نبوده و در صورت نیاز باید تعویض شوند. پس بهتر است بعد از شش ماه استفاده با روشی که در قسمت نصب فیلتر هود ذغالی گفته شد، فیلتر را چک کنید و در صورت نیاز تعویض را انجام دهید. هم چنین در این مطلب به مقایسه دو مدل هود کانال دار و بدون کانال یا همان هود ذغالی پرداختیم و گفتیم که هود های کانال دار محیط را به خوبی تهویه می کنند و برای آشپزخانه های تجاری بسیار مفید هستند اما قابلیت جا به جایی ندارند.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟