نحوه تمیز کردن ریموت کنترل لوازم خانگی و تلویزیون
آموزش

نحوه تمیز کردن ریموت کنترل لوازم خانگی و تلویزیون

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، شاید تمیز کردن ریموت کنترل از ضرورت بالایی برخوردار نباشد اما از آنجایی که ...

یاسمن داودیان | 1 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، شاید تمیز کردن ریموت کنترل از ضرورت بالایی برخوردار نباشد اما از آنجایی که به طور مداوم لمس می شود محل مناسبی برای آلوده شدن ویروس و باکتری های روی دست است. با توجه به نزدیک شدن ایام عید و البته فصل داغ خانه تکانی، در ادامه با نحوه تمیز کردن ریموت کنترل لوازم خانگی آشنا می شوید.

بیشتر بدانید:

تمیز کردن دیوارها برای خانه تکانی عید

در نحوه تمیز کردن ریموت کنترل لوازم خانگی می خوانیم:

  • اگر کنترل تلویزیون کار نکند چه کنیم
  • تعمیر کنترل تلویزیون

 تمیز کردن ریموت کنترل تلویزیون و لوازم خانگی

نحوه تمیز کردن ریموت کنترل لوازم خانگی و تلویزیون

برای  تمیز کردن ریموت کنترل تلویزیون و لوازم خانگی روش های متعددی وجود دارد و می توان از مواد طبیعی و شیمایی کمک گرفت که در ادامه به معرفی این موارد پرداخته ایم.

مواد سفید کننده

نحوه تمیز کردن ریموت کنترل لوازم خانگی و تلویزیون

برای تمیز کردن ریموت کنترل لوازم خانگی می توان از ترکیب نسبت های مناسبی از مواد ضد عفونی کننده و آب استفاده کرد. برای مثال استفاده از سفید کننده های خانگی علاوه بر اینکه در ضد عفونی کردن محیط تاثیر گذار هستند. در نحوه تمیز کردن ریموت کنترل لوازم خانگی نیز بسیار مفید عمل می کنند.

برای جلوگیری از از بین رفتن دکمه های کنترل لازم است بلافاصله پس از استفاده از این محلول کنترل تلویزیون را با دستمال مرطوب پاک کنید تا علاوه بر عدم تغییر رنگ دکمه ها ایمنی بیشتری داشته باشد.

الکل

نحوه تمیز کردن ریموت کنترل لوازم خانگی و تلویزیون

استفاده از الکل روشی راحت و بدون دردسر است و برای به کار بردن آن می توان از محلول یا پد الکلی استفاده کرد.

جوش شیرین

کاربرد گسترده جوش شیرین در نحوه تمیز کردن ریموت کنترل لوازم خانگی نیز موثر است. برای استفاده از جوش شیرین مقداری از آن را با آب مخلوط کرده تا یک خمیر نسبتا چسبناک تشکیل شود. کنترل را با استفاده از برس یا مسواک به خمیر آغشته کرده سپس با یک دستمال خمیر جوش شیرین را پاک کنید.

استفاده از وکیوم

یکی از بهترین روش هایی که برای محافظت از کنترل به کار برده می شود استفاده از محافظ وکیوم کنترل است. این محافظ ها در انواع مختلف جنس ها در بازار موجود اند. برای مثال سلفون، نانو، حرارتی و ژله ای از انوع وکیوم های کنترل هستند که با استفاده از محافظ ها از ورود گرد و غبار و آلودگی به درز دکمه ها جلوگیری می کنید.

هنگام استفاده از روکش های وکیوم از خشک بودن آن کاملا مطمئن شوید زیرا در صورت ورود رطوبت به درون دستگاه کنترل از داخل آسیب دیده و باتری ها نیز زنگ می زنند.

جلوگیری از آسیب دیدن کنترل تلویزیون هنگام تمیز کردن

برای جلوگیری از آسیب دیدن کنترل تلویزیون لازم است نکات زیر را رعایت کنید:

  1. پیش از انجام هر کاری، باتری ها را خارج کنید
  2. با استفاده از یک دستمال خشک گرد و غبار اطراف دکمه ها را پاک کنید.
  3. هنگام به کار بردن مواد ضد عفونی کننده استفاده از دستکش را فراموش نکنید.
  4. با استفاده از یک دستمال آغشته شده به مواد ضد عفونی کننده تمام سطح کنترل را تمیز کنید.
  5. سطح و اطراف دکمه ها را به دقت و با آرامی تمیز کنید.
  6. برای تمیز کردن اطراف دکمه می توان با استفاده از یک خلال دندان مواد باقی مانده را بیرون آورد سپس با استفاده از یک گوش پاک کن آغشته به مواد ضد عفونی آن ها را تمیز کنید.
  7. پس از اینکه کنترل کاملا خشک شد باتری ها را مجددا در جای خود قرار دهید.

تمیز کردن جایگاه باتری از اهمیت بالایی برخوردار می باشد زیرا این قسمت بیش از سایر قسمت ها مستعد گرفتن گرد و غبار است. برای تمیز کردن محل باتری ابتدا با یک مسواک رسوب ها و زنگ زدگی را خارج کنید سپس با استفاده از مواد ضد عفونی کننده آن ها را تمیز کنید.

نحوه تمیز کردن ریموت کنترل لوازم خانگی و تلویزیون

در نحوه تمیز کردن ریموت کنترل لوازم خانگی لازم است به نکات زیر توجه داشته باشید:

  1. به هیچ عنوان محلول ضد عفونی کننده را به صورت مستقیم روی کنترل اسپری نکنید.
  2. از ورود آب به داخل دستگاه جلوگیری کنید زیرا ورود آب به درون دستگاه موجب سوختن ریموت کنترل می شود.
  3. دستمال کاغذی به دلیل داشتن پرز و قطعه قطعه شدن برای پاک کردن ریموت کنترل مناسب نیست.
  4. فشار زیادی به دکمه ها وارد نکنید زیرا این کار عملکرد آن ها را ضعیف می کند.
  5. هنگام استفاده از مایع سفید کننده حتما آن را رقیق کنید تا مانع از بین رفتن رنگ دکمه ها شود.

اگر کنترل تلویزیون کار نکند چه کنیم

نحوه تمیز کردن ریموت کنترل لوازم خانگی و تلویزیون

یکی از رایج ترین مشکلاتی که در ریموت کنترل تلویزیون با آن مواجه می شویم ناتوانی دکمه های کنترل آن است که در این مسئله علاوه بر استفاده نکردن درست از آن عوامل دیگری هم تاثیر گذار هستند.

  • خرابی باتری کنترل: در اولین مرحله باتری ها را در دستگاه دیگری امتحان کنید تا از سالم و یا خراب بودن آن مطمئن شوید.
  • تجمع آلودگی بر روی اشعه مادون قرمز: اشعه مادون قرمز را کاملا تمیز کنید تا هر گونه آلودگی از روی آن پاک شود زیرا در صورتی که این قسمت از آلودگی پر شده باشد دکمه های کنترل به درستی عمل نمی کنند.
  • گیر کردن دکمه ها: در برخی از موارد آلودگی و چسبندگی دکمه ها باعث عملکرد نا درست آن ها می شود به همین خاطر لازم است تمامی دکمه ها را به دقت بررسی کنید.
  • عدم کارکرد صحیح مادون قرمز: با استفاده از لنز دوربین کنترل را مشاهده کنید در صورتی که نور قرمز درست باشد نور قرمزی را مشاهده خواهید کرد که از فرستنده منتشر می شود.
  • زیاد بودن فاصله کنترل از دستگاه: در صورتی که کنترل تلویزیون شما بلوتوثی باشد فاصله استندارد آن با تلویزیون باید کمتر از 30 فوت باشد. برای بررسی اینکه آیا مشکل از فاصله است یا خیر لازم است که هیچ مانعی بین کنترل و تلوزیون وجود نداشته باشد در صورتی که مشاهده کردید کنترل فقط هنگامی که به تلویزیون نزدیک است کار می کند برای استفاده از تلویزیون آن را در اتاق دیگری قرار دهید.

 راهنمای تعمیر کنترل تلویزیون

پیش از اینکه به آموزش تعمیر کنترل تلویزیون بپردازیم ابتدا لازم است با علت خرابی کنترل آشنا شوید. خرابی کنترل به دلایل زیر می باشد:

  1. آسیب برد، به دلیل آب رفتگی کنترل
  2. صدمه دیدن باتری ها به دلیل قرار گرفتن در دمای بالا
  3. افتادن ار ارتفاع و یا شکستگی بر اثر ضربه
  4. وجود مشکل در سنسورهای مادون قرمز

تعمیر کنترل در صورت خرابی دکمه

 

در زیر دکمه کنترل موادی سیاه رنگ به نام نیم رسانا قرار دارد که هنگام برخورد با خطوط برد، باعث اتصال خطوط شده و به IC کنترل سیگنال می فرستد. بنابراین بدیهی است که هنگام استفاده طولانی مدت از کنترل و از بین رفتن آن ماده، دکمه به درستی کار نخواهد کرد.

برای تعمیر کنترل تلویزیون با تهیه رنگ رسانا می توانید بستر زیر دکمه ها را ترمیم کنید برای انجام این کار دکمه ها را کاملا در آورده و زیر دکمه ها را با الکل تمیز کنید سپس گوش پاک کن را به رنگ آغشته و زیر دکمه ای کار نمی کند را رنگ کنید پس از گذشت مدت زمان یک روز در هوای آزاد، کنترل را ببندید.

نحوه تمیز کردن ریموت کنترل لوازم خانگی و تلویزیون

روش دیگری که وجود دارد استفاده از فویل آلومینیومی رسانا است. مقدار بسیار نازکی از فویل را برش داده و زیر دکمه قرار دهید. البته که این روش چندان اصولی نیست اما در گاهی اوقات نیز جواب می دهد.

در برخی از موارد مشاهده می کنیم که تمامی دکمه های تلویزیون از کار می افتد، دلایل این مشکل شامل موارد زیر می شود:

  1. تمام شدن باتری کنترل
  2. آسیب دیدن کریستال
  3. آسیب لامپ LED جلویی کنترل
  4. اختلال در لحیم پایه های IC
  5. کار نکردن گیرنده فوتوالکتریک تلویزیون

کلام آخر

در مطلب نحوه تمیز کردن ریموت کنترل لوازم خانگی علاوه بر توضیح روش های تمیز کردن آن به آموزش تعمیر کنترل تلویزیون پرداختیم تا با مطالعه آن ها اطلاعات مفیدی کسب کنید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟

نظرات ثبت شده

  • حسین | 03 اسفند 1401 در 2:36 ب.ظ

    قطعات تشکیل دهنده ریمت کنترل ها شامل درب پشتی ، قاب رویی ، درب باتری ، صفحه کلید از جنس لاستیک منعف بعلاوه اتثالات کربنی و برد کنترل است برد کنترل سامل مدارات بعلاوه یک عدد IC و یک عدد چراع مادون قرمز و در برخی موارد یک عدد خازن عدشی است عمده مشکلات کنترل از وجود گرد و عبار و نفوز اب و اجیانا سایر اجسام به داخل کنترل است اگر برخی از دکمه ها بدرستی کار نمی کنند احتمال قئی مربوط به کثیف شدن داخل دستگاه کنترل است اگر باتری نو استفاده و باز مشکل وجود داشت ابتدا درب پوش باتری را بردارید باتریها را خارج کنید اگر پیچ در کف محفظه باتری دیدید ( موارد نادر ) ان را باز کنید با استفاده از یک چاقوی اشپزخانه با تیغه نازک و صاف که به ارامی در بین بدنه و درب پشتی قرار می دهید سعی کنید خارهای اتصال دهنده این دو بخش را بدون بجای گذاشتن رد تیغه چاقو از هم باز کنید تعمیر کاران حرفه ای از تیغ موکت بر استفده می کنند قطعات پلاستیکی به استثنای برد را با استفاده از محلوا رقیق مایغ ظرفشوئی و اب شتشو دهید در مورد کیبورد لاستیکی از مسواک استفاده نکنید بعد از اب کشی قطعات پلاستیکی انها را با حوله یا پارچه نرم پنبه ای کاملا خشک کنید و چند دفیق صبر کنید گوچکترین اثار رطوبت از بین برود برد دستگاه را با دستمال کاغذی بخوبی تمیز کنید با احتیاط چراغ مادون قرمز که در قسمت جلوی کنترل وجود دارد را نیز تمیز نمایید قسمت چلویی کنترل را رو به پایین بگیرید و صفحه کلید لاستیکی را در چای خود قرار دهید سپس با احتیاط برد دستگاه را روی صفحه کلید لاستیکی قرار دهیدو دقت نمایید بدرستی در محل اصای خود قرار گیرد سپس با احتیاط درب پشتی را روی قاب قرار دهید وثتی مطمئن شدید از چهار چهت درست جای خود قرار گرفته با احتیاط ان را روی قاب بفشارید با حا افتادن خوارها دو قطعه روی هم محک میشوند اگر کف محفظه باتری پیچ وجود داشت ان را در جای خود محکم کنید باتری ها را جابزنید و درب محفظه باتری را ببندید و کنترل را تست کنید از این ترفند میتوانید برای تمامی کنترل ها و حتی گوشی تلفن های سیار که روی پایه شارژ میشوند استفاده کنید در مورد گوشی تلفن ها برای جداکردن برد علاوه بر پیچ های کف جای باتری پیج مربوط به انتن را هم باید بازکنید و در زمان بلند کردن برد دقت نمایید سیم مربوط به گوشی و در برخی مدلها سیم مربوط به دهانی قطع نشود با باز کردن پیچ های گوشی ( و یا احیانا میکروفن انها را از جای خود خارج کنید دقت نمایید برخی مدلها که دارای ال ای دی شارژ هستند دارای یک قطعه پلاستیک شفاف در قسمت چراع چشمک زن هستند ان را با احتیاط از جای حود حارج نمایید در مورد تلفن های دارای نمایشگر ال سی دی توصیه میشد خودتان ان را باز نکنید مراحل تمیز کردن و جا زدن مانند کنترل می باشد موفق و موید باشید ( در مورد کنترلهای جادوئی و گوشی های گران قیمت و کنترلهای نایاب بهتر است خودتان دست بکار نشوید و یا پس از تهیه کنترل جایگزین اقدام نمایید