خانه تکانی را از کجا شروع کنیم
آموزش

خانه تکانی را از کجا شروع کنیم ؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، با نزدیک شدن‌ به پایان سال و شروع سال جدید اکثر مردم ایران شروع به جابه ...

نهال وحیدی | 1 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، با نزدیک شدن‌ به پایان سال و شروع سال جدید اکثر مردم ایران شروع به جابه جایی و نظافت خانه، محل کار و… می کنند اما در این میان عده ای هستند که دائما می گویند حوصله خانه تکانی ندارم و این کار را در ذهنشان بسیار بزرگ می کنند. در این مطلب قصد داریم به طور کامل به شما بگوییم که خانه تکانی را از کجا شروع کنیم تا به راحتی و در کمترین زمان بهترین عملکرد را داشته باشید.

بیشتر بخوانید:

نحوه تمیز کردن مبلمان در خانه برای عید 1402

هم چنین در مطلب خانه تکانی را از کجا شروع کنیم می خوانیم:

  • لیست کارهای خانه تکانی
  • خانه تکانی از کی شروع کنیم
  • جدول نظافت منزل
  • چگونه خانه تکانی راحتی داشته باشیم
  • رموز خانه تکانی
  • خانه تکاتی را از کجا شروع کنیم تا سریع تر تمام شود؟!

همانطور که گفتیم همیشه برخی کارها مانند تمیز کردن و نظافت منزل نزدیک به عید برای عده ای دشوار بوده و ما در این مطلب قصد داریم تا به شما بگوییم که خانه تکانی را از کجا شروع کنیم تا در سریع ترین زمان ممکن آن را به پایان برسانید و در سال جدید همه ی گرد و خاک و انرژی های قدیمی از خانه شما پاک شده و شادی و نشاط و تمیزی به خانه برگردد.

خانه تکانی از کی شروع کنیم

 

خانه تکانی یکی از آیین های عید نوروز است و در ایران مردم به این سنت پایبند هستند و هر سال با نزدیک شدن به بهار و سال جدید شروع به تمیز کردن و تغییر دکوراسیون منزل می کنند که این کار علاوه بر این که در روحیه افراد خانه تاثیر گذار بوده بلکه باعث ایجاد جوی مثبت در خانه نیز می شود. امروزه انجام نظافت اصولی منزل آنقدر اهمیت پیدا کرده که در خیلی از موارد بهتر است یک لیست دقیق از کارهایی که باید انجام دهید تهیه کنید که در ادامه بیشتر به این بحث خواهیم پرداخت. اما پیش از پرداخت به آن بهتر است به سوال خانه تکانی از کی شروع کنیم پاسخ دهیم.

البته نمی توان به این سوال پاسخ دقیقی داد یا گفت پاسخ این سوال برای تمامی افراد مشترک است زیرا افراد باید زمان خانه تکانی را متناسب با امور و کارهای خود تعیین کنند اما اوایل اسفند ماه بهترین زمان برای شروع خانه تکانی است.

چگونه خانه تکانی راحتی داشته باشیم؟

خانه تکانی را از کجا شروع کنیم

در پاسخ به این که چگونه خانه تکانی راحتی داشته باشیم پیشنهاد اول ما به شما این است که ابتدا یک پلاستیک یا جعبه تهیه کنید و از شر تمام وسایل های کهنه و یا آن هایی که دیگر استفاده ندارند خلاص شوید. شما می توانید برخی از آن ها را که سالم هستند و به هر دلیلی دیگر استفاده نمی کنید به نیازمندان بدهید و آن هایی که دیگر قابل استفاده نیستند را دور بیندازید.

بعد از انجام اولین کار احساس سبکی در خانه خواهید داشت زیرا هم فضای بیشتری برای شما باز می شود و هم لوازم های کهنه انرژی های منفی را در خانه نگه می دارند. همچنین شما با حذف لوازم های قدیمی اعم از لباس، دکوری و تزئینی و… می توانید فضای جدید را برای لوازم نو باز کنید.

اولین مرحله : آشپزخانه

 

بعد از انجام تمام این کار شاید این سوال برای شما ایجاد شود که نظافت خانه و یا به اصطلاح همان خانه تکانی را از کجا شروع کنیم و ما در این قسمت به شما پیشنهاد می دهیم که بهترین مکان برای تمیز کردن و نظافت شروع از سخت ترین جا است که زمان بیشتری نسبت به سایر مکان ها برده و نیاز به انرژی بیشتری دارد و آن هم آشپزخانه است، همانطور که می دانید آشپزخانه قلب خانه محسوب می شود و تمیز کردن این جا به انرژی بیشتری نیاز دارد حال اگر بخواهیم مراحل تمیز کردن آشپزخانه را بگوییم:

کابینت ها

برای شروع کابینت ها را خالی کنید و اگر ظرفی نیاز به شستشو دارد آن را شسته و خشک کنید سپس قبل از قرار دادن ظرف در جای اولش به خوبی کابینت ها را تمیز کرده و اگر چربی داخل و یا روی آن باقی مانده بود از بین ببرید. خوب است بدانید کابینت های ام دی اف ابتدا باید با یک پارچه خشک گردگیری شوند سپس با ترکیب مقداری شامپو فرش و آب توسط یک اسفنج تمیز شوند. از این محلول برای تمیز کردن هر نوع کابینتی می توانید استفاده کنید.

بعد از تمیز شدن و خشک کردن کابینت ها وقت آن است که ظرف ها را سر جایشان برگردانید و به فکر پاک کردن چربی هایی که در این یک سال در هر جای آشپزخانه ایجاد شده باشید. برای رفع این مشکل یک ظرف اسپری مخصوص بردارید و مقدار مساوی سرکه سفید و آب گرم را مخلوط کنید و روی چربی ها بزنید و با اسفنج آن ها را از بین ببرید خواهید دید که چقدر راحت تمام چربی ها پاک شده و آشپزخانه شما چقدر تغییر می کند‌.

یخچال و فریزر

بعد از تمام شدن چربی زدایی لوازم و پاکسازی کابینت ها شستشوی تمام ظرف ها نوبت به یخچال و فریزر می رسد( اگر فریزر یا یخچال شما یخ می بندد بهتر است از شب قبل آن را از پریز جدا کنید تا یخ ها آب شود.) برای شروع باید تمام لوازم و خوراکی های داخل یخچال و فریزر را خالی کنید سپس کشو ها و طبقات را جدا کرده و درون حمام به راحتی بشویید و اگر کثیفی روی آن بود به خوبی پاک کنید و در نهایت خشک کنید یا بگذارید خودش خشک شود. در این میان که طبقات و کشو یخچال و فریزر شما خشک می شود به کمک یک دستمال یا اسفنج و کمی ترکیب صابون و آب گرم به خوبی تمام یخچال را تمیز و پاک کنید و در نهایت کشو و طبقات که به خوبی خشک شده را سر جایش برگردانده و خوراکی ها جایگذاری کنید.  هم چنین برای تمیز کردن درز های یخچال نیز می توانید از ترکیب جوش شیرین و آب به کمک مسواک استفاده کنید.

هود و گاز

خانه تکانی را از کجا شروع کنیم

نمی دانید با چربی های روی هود و گاز چه کار کنید خب در این قسمت ما به شما خواهیم گفت تا با ترکیب و درست کردن این محلول جادویی در چند دقیق از شر آن ها خلاص شوید. مقدار مساوی آب و نمک را ترکیب کنید و جوش شیرین را بیشتر از مقدار آن دو اضافه کنید سپس روی چربی ها اسپری کنید و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید بعد از گذشت این زمان خواهید دید که با یک دستمال مرطوب به راحتی تمام چربی ها از روی هود جدا می شود.

مرحله دوم : اتاق خواب

 

برای دومین مرحله از مسئله خانه تکانی را از کجا شروع کنیم باید گفت که اتاق خواب ها بهترین انتخاب هستند پس برای شروع تمیز کردن اتاق ها ابتدا به سمت کمد لباس بروید و هر آنچه که داخل آن ها است تمیز و مرتب کنید اگر حجم لباس ها زیاد است و در کمد جا نمی شود از باکس های مخصوص لباس و کفش استفاده کنید و به خوبی کمد را مرتب و تمیز کنید. در مرحله بعد برای پاک کردن میز و سطوح از انواع پاک کننده های مخصوص سطوح استفاده کنید و به راحتی همه جا را پاک کنید.

مرحله سوم: روتختی، پرده و ..

شیشه و پنجره

مرحله سوم شستشوی تمام پرده ها، روتختی ها، ملحفه ها و… است. شما برای شستشوی این ها می توانید آن ها را به خشک شویی بدهید. اگر قصد شستشوی آن را در خانه دارید پیشنهاد ما به شما این است که برای رو تختی و ملحفه ها می توانید از ماشین لباسشویی استفاده کنید و یک شوینده مخصوص و برنامه شستشوی روتختی و ملحفه را انتخاب کنید اما به هیچ عنوان پرده ها را داخل لباسشویی نیندازید.

برای شستشوی پرده ها یک وان یا تشت را از آب پر کرده و صابون مخصوص لباس را داخل آن رنده و حل کنید سپس پرده ها را داخل آن به مدت ۳۰ دقیقه قرار دهید و بعد آبکشی کنید. توجه داشته باشید اگر پرده شما چند رنگ است و نمی دانید که رنگ پس می دهد یا نه بهتر است از آب سرد برای شستشوی آن استفاده کنید.

مرحله چهارم: شیشه و پنجره

مرحله چهارم تمیز کردن شیشه های پنجره های خانه است و شما برای تمیز کردن شیشه ها می توانید از هر نو شیشه پاک کن استفاده کنید. برای تمیز کردن شیشه ها چیزی بهتر از روزنامه تاریخ گذشته نخواهد بود.

مرحله پنجم : پذیرایی

خانه تکانی را از کجا شروع کنیم

مرحله پنجم تمیز کردن پذیرایی است. برای نظافت پذیرایی باید تمام لوازم را گردگیری کنید و این کار را به کمک یک پارچه کمی نم دار انجام دهید. همچنین برای تمیز کردن میز تلویزیون یا میز وسط پذیرایی به کمک شوینده و پاک کننده سطوح انجام دهید و به خوبی همه جا را برق بیندازید. برای تمیز کردن کف پذیرایی اگر پارکت یا سرامیک است به کمک طی یا پارچه نم دار کف را بسابید اما توجه کنید بهتر است هنگام این کار پنجره ها را باز کنید تا زودتر خشک شود. همچنین برای از بین بردن لکه های روی فرش یا مبل می توانید از شوینده های مخصوص و یک برس استفاده کنید و یا اگر فرش خیلی کثیف است آن را به قالی شویی بسپارید. بهتر است هنگام گردگیری لوستر ها را فراموش نکنید و به کمک یک پارچه نم دار آن را به خوبی پاک کنید.

مرحله ششم: حمام و دستشویی

مرحله آخر تمیز کردن حمام و دستشویی و برای شروع این کار ابتدا یک ترکیب از لیمو، سرکه و آب تهیه کنید به کمک یک مسواک شیرآلات را پاک کنید. سپس برای شستشوی کف دستشویی و حمام از سیف و مایع ظرفشویی استفاده کنید. سپس به کمک برس مخصوص تمام سرامیک ها را برق بیندازید. نکته ای که باید هنگام شستشوی حمام و دستشویی به آن توجه کنید روشن گذاشتن هواکش، زدن ماسک و باز گذاشتن درب و پنجره است تا بوی مواد شوینده باعث اذیت شدن شما و بقیه اعضای خانواده نشود.

لیست کارهای خانه تکانی

آیا تا به حال لیست کارهای خانه تکانی به گوشتان خورده!؟ همه می دانند که برنامه ریزی و تهیه یک لیست در هر کاری می تواند چقدر موثر و کمک کننده باشد.

پیش از شروع انجام کار یک لیست خانه تکانی یا یک جدول نظافت منزل تهیه کنید تا همه کار ها به درستی انجام شود. به ترتیب تمام کار هایی که باید برای خانه تکانی انجام دهید را بنویسید شما برای این کار می توانید از یک کاغذ یا تخته استفاده کنید و آن را در معرض دیدتان بچسبانید. سپس بعد از انجام هر کار یک تیک کنار آن بزنید .

در این مطلب قصد داریم رموز خانه تکانی را به شما بگوییم تا شما بتوانید با نزدیک شدن به سال جدید به راحتی تمام کار های خانه تکانی را انجام دهید البته توجه به یک سری نکات می تواند کمک بسیاری در این کار برای شما باشد. به طور مثال اگر قصد سپردن فرش و پرده ها را به خشک شویی و قالیشویی دارید بهتر است این کار را در نزدیک پایان سال انجام ندهید زیرا ممکن است تحویل آن خیلی طولانی شود و یا برای این که کار های خانه تکانی سبک تر شود، برخی از کار ها را در طول زمستان انجام دهید مانند خلاص شدن از لوازم های کهنه، شستشوی ظرف های داخل کابینت و تمیز کردن آن ها، تمیز کردن یخچال و….

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟