آموزش

طرز استفاده از بخارشوی برای فرش

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، امروزه به کار بردن بخارشوی به دلیل سهولت در استفاده و بهبود کیفیت نظافت ...

یاسمن داودیان | 1 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، امروزه به کار بردن بخارشوی به دلیل سهولت در استفاده و بهبود کیفیت نظافت منزل، بسیار رواج پیدا کرده است و به همین خاطر عده ای متقاضی طرز استفاده از بخارشوی برای فرش، طرز استفاده از بخارشوی برای مبل و … هستند که در این مطلب به آموزش تمامی آن ها پرداختیم.

همان طور که بیان کردیم در مطلب طرز استفاده از بخارشوی برای فرش به موضوعات زیر هم اشاره شده است:

  • ریختن شامپو فرش در بخارشو
  • طرز استفاده از بخارشوی برای مبل
  • طرز استفاده از بخارشوی برای شیشه
  • طرز استفاده از بخارشوی برای دیوار
  • طرز استفاده از بخارشوی برای سرامیک

ریختن شامپو فرش در بخارشو

 طرز استفاده از بخارشوی برای فرش راهکاری کاربردی و در عین حال آسان است که در هزینه و زمان شما نیز بسیار صرفه جویی خواهد کرد. برای انجام این کار به جز آب به وسیله دیگری نیاز ندارید. بخار آب در دمای 100 درجه سانتی گراد تمامی میکروب ها را از بین می برد.

بیشتر بدانید:

بهترین مایع برای بخارشوی چیست؟

ریختن مواد شوینده در بخارشو به مدل دستگاه شما بستگی دارد. در برخی از بخارشوی ها مخزنی جداگانه مخصوص مواد شوینده تعبیه شده که می توانید از آن بهره ببرید.

اما ریختن شامپو فرش در بخارشو توصیه نمی شود و بهتر است لکه های فرش را با استفاده از آن پاک کرده سپس روی آن بخارشو بکشید تا تمیز شود.

آموزش استفاده از بخارشوی برای فرش

طرز استفاده از بخارشوی برای فرش

 

طرز استفاده از بخارشوی برای فرش به ترتیب مراحل زیر انجام می شود:

  1. نظافت اتاق
  2. جارو کشیدن روی فرش
  3. پاک کردن لکه ها
  4. آماده کردن دستگاه بخارشو
  5. خشک شدن فرش

نظافت اتاق

در اولین مرحله باید تمامی وسایل اضافی را از روی فرش بردارید، وجود وسایل زیاد سبب کند شدن روند حرکت دستگاه می شود. در صورتی که امکان جا به جایی اجسام سنگین وجود ندارد پایه آن ها را با نوار ضد آب ببندید تا در برابر بخار آب داغ آسیب نبینند. به جای ورق ضد آب می توانید از ورق آلومینیوم برای جلوگیری از رطوبت استفاده کنید.

طرز استفاده از بخارشوی برای فرش

جارو کشیدن روی فرش

برای جمع کردن ذرات گرد و غبار، مو و هر نوع آلاینده دیگری روی فرش را دوبار به خوبی جارو بکشید. بخارشو تنها می تواند لکه ها را از روی فرش پاک کند و قادر به جمع کردن زباله های ریز نیست.

جارو کشیدن بر روی فرش را دوبار در جهات مخالف یکدیگر انجام داده تا از جمع شدن تمامی زباله های ریز مطمئن شوید همچنین جارو کشیدن باعث فاصله گرفتن تارهای فرش از یکدیگر و در نتیجه بهبود کیفیت عملکرد بخارشو می شود.

پاک کردن لکه ها

بخارشو توانایی از بین بردن لکه های عمیق و سخت همانند لکه نوشیدنی و غذا را ندارد. بنابراین لازم است پیش از استفاده از بخارشو با استفاده از شامپو فرش این لکه ها را پاک کنید.

آماده کردن دستگاه بخارشوی

اگر مخزن دستگاه شما قابل جدا شدن است حتما آن را تمیز کنید. از یک پیمانه برای پر کردن مخزن آب استفاده کنید. همان طور که پیش از این هم بیان کردیم استفاده از مواد شوینده درون دستگاه های مخزن دار مجاز است اما آب به تنهایی توانایی پاک کنندگی و ضد عفونی کردن را دارد.

پس از نصب مخزن به دستگاه، بخارشو را به برق متصل کرده و تا گرم شدن و تولید بخار منتظر بمانید. دمای مناسب جهت از بین بردن لکه ها و میکروب ها 100 درجه سانتی گراد است.

دستگاه را از یک سمت فرش به سمت دیگر حرکت دهید. با هر بار انجام این کار خطوط تمیزی را بر روی فرش مشاهده خواهید کرد.

خشک شدن فرش

طرز استفاده از بخارشوی برای فرش

آخرین مرحله از آموزش طرز استفاده از بخارشوی برای فرش مربوط به خشک شدن فرش می باشد. توجه کنید که شستشو فرش با استفاده از بخارشو بر خلاف سرامیک و سطوح چوبی باعث می شود آب زیادی درون فرش باقی بماند و این رطوبت به سادگی خارج نمی شود. خشک شدن فرش ها پس از استفاده از بخارشوی به 4 تا 12 ساعت زمان نیاز دارد.

البته روش هایی برای سریع تر خشک شدن فرش بعد از استفاده از بخارشو وجود دارد؛ به طور مثال می توانید از جاروبرقی برای مکیدن رطوبت اضافی فرش استفاده کنید.

طرز استفاده از بخارشوی برای فرش

باز گذاشتن پنجره ها منجر به خشک شدن سریع فرش ها می شود علاوه بر اینکه استفاده از پنکه نیز مفید است.

توجه کنید که خشک شدن فرش بعد از استفاده از بخارشو به اندازه تمیز کردن آن اهمیت دارد زیرا مرطوب رها کردن آن منجر به ایجاد کپک می شود.

طرز استفاده از بخارشوی برای مبل

طرز استفاده از بخارشوی برای فرش

طرز استفاده از بخارشوی برای مبل باید یا توجه به جنس پارچه انجام شود. اما به طور کلی قبل از انجام هر کاری سطح مبلمان را به وسیله سری مخصوص گرد و غبار ذرات ریز و … را پاک کنید. انجام این کار کیفیت نظافت را افزایش می دهد.

هنگامی که دستگاه خاموش است، مخزن آن را از آب جوشیده پر کنید. دکمه هواگیری که بر روی دسته آن قرار دارد را چندین بار فشار دهید تا آب به بخار تبدیل شود. یک پارچه را در سری دستگاه قرار دهید و تمیز کردن مبلمان را شروع کنید. طرز استفاده از بخارشوی برای انواع مبل به شرح زیر است:

  • پارچه مخمل: به طور کلی استفاده از بخارشو برای شستشو مبل مخمل توصیه نمی شود زیرا حساسیت بالایی دارد و امکان آسیب دیدگی آن را به وجود می آورد. پارچه مخمل باید به آرامی و با شوینده ملایم تمیز شود و در غیر صورت آسیب می بیند.
  • مبل پارچه ای: شستن مبلمان پارچه ای با بخارشو اثرگذاری بیشتری دارد. جهت استفاده از بخارشوی برای مبل پارچه ای ابتدا سطح آن را از گرد و غبار پاک کنید سپس عمل لکه بری را به وسیله دستگاه و مواد شوینده انجام دهید.
  • مبل چرمی: شستشو مبل چرمی با بخارشو به دلیل عدم نفوذ آب بسیار راحت تر از سایر مدل ها است. اما توجه داشته باشید که حرارت بالای بخار آب به چرم به سرعت آسیب وارد می کند به همین دلیل توصیه می شود برای شستشو مبلمان چرمی از افراد متخصص این حوزه کمک بگیرید.

طرز استفاده از بخارشوی برای شیشه

طرز استفاده از بخارشوی برای شیشه بسیار ساده است و طبق مراحل زیر انجام می شود:

  1. از تمیز بودن شیشه اطمینان حاصل کنید. هیچ گونه باقی مانده برچسب و یا ذرات ریز و درشت نباید بر روی شیشه وجود داشته باشد.
  2. منتظر گرم شدن بخارشوی بمانید سپس دستگاه را در فاصله حدودا 15 سانتی متری از سطح شیشه نگه دارید. با تکان دادن دستگاه بخار را به طور یکنواخت بر روی شیشه پخش کنید.
  3. از یک پارچه میکروفیبر برای جذب بخار و تمیز کردن شیشه استفاده کنید.
  4. شیشه را با استفاده از یک پارچه تمیز و خشک جهت پاک کردن لکه و رطوبت پاک کنید.

توصیه می شود قبل از استفاده از بخارشوی، دفترچه راهنمای دستگاه را مطالعه کرده تا از به کار بردن صحیح دستگاه مطمئن شوید.

طرز استفاده از بخارشوی برای دیوار

هنگام تمیز کردن دیوارها بهتر است از یک محلول تمیز کننده ملایم به همراه پارچه نرم استفاده کنید تا به رنگ دیوار و یا کاغذ دیواری آسیبی نرساند. طرز استفاده از بخارشوی برای دیوار نیز به شرح مراحل زیر است:

  1. مخزن بخارشوی را پر از آب کرده و منتظر گرم شدن آن بمانید.
  2. بخار را روی یک ناحیه کوچک و غیر قابل دید تست کنید تا از بی خطر بودن آن مطمئن شوید.
  3. بخارشوی را در فاصله مناسبی از دیوار قرار داده و به صورت دایره ای آن را حرکت دهید.
  4. از اعمال فشار و یا نگه داشتن بخار برای مدت طولانی خودداری کنید زیرا موجب آسیب به دیوار می شود.
  5. پس از انجام مراحل بالا، ناحیه تمیز شده را با یک پارچه مرطوب پاک کنید تا تمام آلودگی های بر روی دیوار نیز از بین برود.
  6. این کار را تا زمانی که دیوار کاملا تمیز شود انجام دهید.

طرز استفاده از بخارشوی برای سرامیک

به طور کلی اصلی ترین کاربرد بخارشوی برای تمیز کردن کف و سرامیک می باشد. طرز استفاده از بخارشوی برای سرامیک به شرح زیر است:

  1. سطح سرامیک را از هر گونه کثیفی و یا آلودگی تمیز کنید.
  2. ترجیحا مخزن بخارشو را با آب مقطر پر کنید.
  3. بخارشوی را روشن کرده و تا گرم شدن آن منتظر بمانید.
  4. نازل بخارشوی را در فاصله مناسبی از سطح سرامیک قرار داده و آن را به صورت آهسته از ابتدا به انتها حرکت دهید.
  5. پس از انجام مراحل بالا با استفاده از یک پارچه تمیز و مرطوب سطح سرامیک را پاک کرده تا هر گونه آلودگی از روی آن از بین برود.
  6. اجازه دهید سطح سرامیک در هوای آزاد خشک شود و یا از یک دستمال برای خشک کردن آن کمک بگیرید.

انتهای پیام/

 

نظر شما چیست؟