افزایش قیمت لوازم خانگی در بازار/تولیدکنندگان لوازم خانگی خودزنی کردند
اخبار لوازم خانگی

افزایش قیمت مواد اولیه/۹۰ درصد لوازم خانگی قاچاق در فضای مجازی خرید و فروش می شود

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، با جهش قیمت دلار و به دنبال آن افزایش قیمت مواد اولیه برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی ...

نفیسه رحیمی | 1 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، با جهش قیمت دلار و به دنبال آن افزایش قیمت مواد اولیه برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی بدون مجوز سازمان حمایت، قیمت‌ها را افزایش دادند. رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در این‌باره گفت که در دو ماه گذشته به‌‌ویژه یک ماه اخیر، قیمت مواد اولیه افزایش یافته و چه انتظاری می‌توان از تولیدکننده‌ای که هر روز کالا به یک قیمت به دستش رسیده، داشت؟

اکبر پازوکی، رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی بیان کرد: کمبود محصول در کلیت وجود ندارد و انواع کالا در دسترس است. صرفا کمبود عرضه مقداری در بعضی از کالاها وجود دارد که آن هم به خاطر تعطیلات عید و شروع ماه رمضان، انجام انبارگردانی و تعمیرات کلی است. البته در برخی موارد هم شرکت در حال تغییر خط تولیدش است و این باعث می‌شود یک وقفه‌ای تا تولید محصول جدیدش رخ دهد و همین سبب کمبود محصول شود که ما به این کمبود نمی‌گوییم و در واقع نداشتن خط تولید است.

وی درخصوص افزایش قیمت لوازم خانگی گفت: علت این اتفاق را باید در افزایش قیمت مواد اولیه جستجو کرد؛ در دو ماه گذشته به‌ویژه یک ماه اخیر، قیمت فولاد، مس، رنگ و مواد شیمیایی چند درصد افزایش داشته است. اگر قرار است کالایی تولید و عرضه شود، باید مواد اولیه وجود داشته باشد، چه انتظاری از تولیدکننده‌ای که هر روز مواد اولیه با یک قیمت متفاوت به دستش می‌رسد، می‌توان داشت؟ وقتی می‌بینند که واردات ممنوع و تولیدکننده در مضیقه است و روند افزایش قیمت مواد اولیه هم در سامانه جامع تجارت قابل مشاهده است، چرا رصد نمی‌کنند تا مجوز گران شدن بدهند و یا ندهند و کار را یک‌سره کنند.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی افزود: قیمت‌ها به صورت غیررسمی افزایش یافت و دولت مجوزی نداده، بعضی شرکت‌ها افزایش قیمت داشته و برخی دیگر نداشته‌اند. از شرکت‌های مطرح چهار یا پنج مورد افزایش قیمت داشته‌اند و یکی دو شرکت هم حتی یک ریال گران نکرده‌اند و کالاهای خود را به قیمت مصرف کننده می‌فروشند و هزینه حمل‌و‌نقل هم دریافت می‌کنند.

پازوکی درخصوص ممنوعیت واردات لوازم خانگی و فروش کالاهای قاچاق گفت: هر کالایی که شناسه و کد کالا نداشته باشد و در سامانه جامعه گارانتی هم ثبت نشده باشد، آن کالا قاچاق محسوب می‌شود. ۹۰ درصد کالای قاچاق در فضای مجازی خرید و فروش می‌شود و حتی کالای فیک هم در این فضا می‌فروشند و مردم هم خواهان‌اش هستند. ما باید به مردم اطلاع‌رسانی کنیم که کالایی که کد شناسه و کد رهگیری ندارد و اسم و نوع گارانتی‌اش در سامانه جامع گارانتی مشخص نیست، قاچاق محسوب می‌شود و نخرند.

وی ادامه داد: امروز کالای ایرانی از لحاظ کیفیت حرفی برای گفتن دارد و در این پنج سال گذشته روی کالای ایرانی کار شده و تولیدکننده به قدری از کیفیت کارش راضی است که به مشتری می‌گوید این کالا را ببر و یک ماه استفاده کن اگر ناراضی بودی برگردان و پول‌ات را پس بگیر.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی درخصوص میزان تقاضا در روزهای پایانی سال گفت: مردم قدرت خرید و پول ندارند که کالا بخرند؛ قیمت مواد اولیه و محصولات کارخانه افزایش یافته، اما حقوق و دستمزد رشد نکرده است. یک کارمند با شش میلیون حقوق چطور می‌تواند یک لباسشویی ایرانی که ۱۰ تا ۱۶ میلیون قیمت دارد را بخرد؟

پازوکی در رابطه با وضعیت بازار لوازم خانگی در سال آینده نیز گفت: پیش‌بینی برای سال آینده ندارم، فقط امیدوارم دولت همان‌طور که قول داده بود به تولیدکننده کمک کند، چون ما به دولت و تولیدکننده‌ها در فروش کالای خوب ایرانی کمک کردیم و سلیقه ۴۰ ساله مردم را که همه به دنبال کالای خارجی بودند را تغییر دادیم، امروز حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد مردم و حتی تا ۹۰ درصد به دنبال کالای ایرانی هستند. کالای ایرانی می‌خرد تا خیال‌اش راحت باشد، چون کالای خارجی ضمانت و خدمات ندارد و مشتری می‌داند اگر بخرد چه بلایی سرش می‌آید، پس نمی‌خرد.

وی تصریح کرد: تولید ملی افتخار ماست، تولید و صادرات باعث ارزآوری می‌شود. لوازم خانگی ظرفیت این را دارد که رتبه دوم صادرات و ارزآوری برای کشور را داشته باشد. همین پتانسیل کشورهای همسایه مثل پاکستان، هندوستان، افغانستان تاجیکستان و ارمنستان هم کافی است.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در پایان گفت: امروز کالاهای ما خواهان دارند، اما متاسفانه به‌خاطر قیمت بالا نمی‌توانیم با کشورهای اروپایی و آسیایی که سرمایه‌گذاری کرده‌اند، رقابت کنیم. ما سرمایه‌گذاری کرده‌ایم، اما نیاز به حمایت دولت داریم که امیدوارم سال آینده رخ دهد و ما شاهد رشد همه چیز برای مردم باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟