اخبار لوازم خانگی

چای ساز پیرکس بهتره یا استیل ؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، امروزه به دلیل مشغله های زیاد اکثر افراد برای مصرف چای و انواع دمنوش ها از ...

نهال وحیدی | 1 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، امروزه به دلیل مشغله های زیاد اکثر افراد برای مصرف چای و انواع دمنوش ها از چای ساز استفاده می کنند که در کمترین زمان آب را به نقطه جوش می رساند و آن را گرم نگه می دارد. همچنین چای ساز ها از جنس های مختلفی مانند پیرکس، استیل، چای ساز سرامیکی و … در بازار موجود هستند. اما در این مطلب قصد داریم تا درباره این که چای ساز پیرکس بهتره یا استیل صحبت کنیم و با توجه به مزایا و معایب هر کدام تصمیم بگیرید که کدام مدل برای شما و آشپزخانه تان مناسب تر است.

بیشتر بخوانید:

از بین بردن بوی چای ساز نو

همچنین در این مطلب می خوانید:

  • چای ساز صفحه ای بهتر است یا روی هم
  • چای ساز استیل
  • معرفی چای ساز استیل

ابتدا با معرفی چای ساز استیل شروع می کنیم تا بیشتر با این مدل آشنا شوید. همانطور که از نام آن‌ پیدا است جنس این چای ساز از استیل بوده و مانند هر وسیله ی دیگری در کنار مزایایش یک سری معایب نیز دارد اما تفاوت این چای ساز با سایر مدل ها قطعا جنس بدنه و طراحی آن است.

مزایا و معایب چای ساز استیل

چای ساز پیرکس بهتره یا استیل

  • دوام بالای چای ساز استیل
  • مقاومت بالا در برابر حرارت زیاد
  • مناسب تهیه یک نوشیدنی بسیار داغ
  • سهولت در تمیزی و شستشو
  • قابلیت شستشو در ماشین ظرفشویی
  • مطبوع نگه داشتن چای

همچنین در ادامه مطلب چای ساز پیرکس بهتره یا استیل درباره چند معایب چای ساز های استیل نیز صحبت خواهیم کرد تا بتوانید معایب این محصول هم بدانید:

  • استیل به سرعت گرم و سرد می شود و پیدا کردن دمای مناسب چای را سخت می کند.
  • امکان مشاهده داخل چتی ساز استیل وجود ندارد.
  • وزن چای ساز های بدنه استیل به طور کلی سنگین تر است.
  • حمل و نقل آن سخت است.
  • قیمت بالای آن به دلیل وجود استیل

معرفی چای ساز پیرکس

چای ساز پیرکس بهتره یا استیل

از چای ساز ها معمولا برای دم کردن انواع چای و دمنوش استفاده ی شود. از این رو از چای ساز پیرکس نیز برای همین منظور استفاده شده اما شکل ظاهری چای ساز پیرکس از شیشه شفاف با پوششی از جنس پیرکس است که دیدن آب یا هر دمنوش دیگری را از بیرون آسان تر می‌کند. معمولا طراحی آن‌ به شکل قوری های دسته بلند است که معمولا با یک فیلتر جدا همراه است. همچنین نحوه استفاده از چای ساز پیرکس بدین شکل است که آب را ریخته و فیلتر را درون آن قرار می دهید. سپس چای یا دمنوش مورد نظر را داخل فیلتر می ریزید و در نهایت آب داغ را روی فیلتر ریخته تا چای یا دمنوش دم بکشد. به طور کلی چای ساز های پیرکس می توانند برای خانواده های کوچک مفید باشد همچنین برای استفاده داخل ماشین، مسافرت و محل کار نیز مناسب هستند.

مزایا و معایب چای ساز پیرکس

 

  • سرعت آماده سازی:  یکی از ویژگی های خوب و مفید این چای ساز ها این است که در عرض چند دقیقه چای شما حاضر است و به سرعت می تواند هر نوع چای و دمنوشی را آماده کند.
  • استفاده آسان: استفاده از چای ساز پیرکس بسیار راحت و سریع است و تنها با زدن یک دکمه می توانید چای یا دمنوش را آماده کنید.
  • حمل آسان: گفتیم که این چای ساز به دلیل اندازه ای که دارد به راحتی در هر مکانی قابل حمل است و به راحتی می توانید آن را به محل های مختلف مانند ماشین، محل کار، مسافرت و…. ببرید.
  • مصرف انرژی کم: یکی دیگر از مزایای این وسیله کم مصرف بودن آن است و برای صرفه جویی در هزینه برق بسیار مفید است.

تمام موارد گفته شده از مزایای چای ساز پیرکس بود اما همانطور که می دانید هر وسیله ای علاوه بر مزایا، معایبی نیز دارد که در ادامه به معایب چای ساز پیرکس اشاره خواهیم کرد:

  • حجم کم: به طور کلی چای ساز پیرکس می تواند ۱ لیتر آب را آماده کند که برای تعداد بالا اصلا مناسب نیست.
  • تغییر کیفیت چای: زمانی که چای در یک قوری دم‌ می شود قطعا کیفیت اصلی خود را نشان می دهد اما زمانی که در چای ساز پیرکس این اتفاق می افتد ممکن است کیفیت چای را کاهش دهد.
  • قیمت بالا: چای ساز های پیرکس نسبت به انواع دیگر قوری ها قیمت بالا تری دارند.

مقایسه انواع چای ساز استیل و پیرکس

چای ساز صفحه ای بهتر است یا روی هم

 

اگر برای شما هم این سوال ایجاد می شود که چای ساز پیرکس بهتره یا استیل باید به چند نکته توجه کنید زیرا برای هر شخص هنگام خرید یک محصول اولویت های خاصی وجود دارد که این اولویت ها سبب تغییر بهتر بودن یک وسیله از آن یکی می شود پس برای مقایسه این دو چای ساز باید از چند لحاظ مختلف آن ها را بررسی کنید:

  • مقاومت در برابر حرارت: مقایسه چای ساز استیل و پیرکس از نظر مقاومت در برابر حرارت می تواند دشوار باشد زیرا هر دوی این ماده ها مقاومت خوبی نسبت به دمای بالا دارند اما به طور کلی جنس استیل از لحاظ تحمل حرارت های بسیار بالا مناسب تر است.
  • قابلیت دید داخل قوری: همانطور که گفتیم چای ساز های پیرکس این امکان را به ما می دهند که داخل قوری را مشاهده کنیم و از درست دم شدن آن ها مطمئن شویم که این امکان در چای ساز های استیل امکان پذیر نیست و بدنه کاملا داخل چای ساز را می پوشاند.

چای ساز پیرکس بهتره یا استیل

  • انتقال طعم و مزه اضافی: به طور کلی جنس های پیرکس و استیل هیچگونه طعم و بوی اضافی به چای نمی دهند و چای طعم طبیعی خود را حفظ می کند.
  • دوام چای ساز: گفتیم که استیل به دلیل مقاومت بالا دوام بیشتری نسبت به چای ساز های پیرکس دارد و ماده ی محکم تری است پس اگر اولویت شما دوام چای ساز است قطعا جنس استیل بهتر از پیرکس است.
  • مقایسه قیمت: استیل یک ماده گران قیمت و درجه یک است از این رو قیمت چای ساز استیل از پیرکس بیشتر بوده و گران تر است پس اگر اولویت شما قیمت پایین تر است چای ساز پیرکس می تواند مناسب تر باشد‌.

چای ساز صفحه ای بهتر است یا روی هم !

 

چای یکی از نوشیدنی های محبوب میان مردمان ایران است که در طول روز ممکن است بار ها بار ها بنوشند از این رو استفاده از چای ساز ها بسیار مرسوم شده زیرا سرعت دم آمدن چای را افزایش می دهد و در این قسمت قصد داریم تا شما را با سه مدل چای ساز و مقایسه این که آیا چای ساز صفحه ای بهتر است یا روی هم آشنا کنیم.

چای ساز روی همی

چای ساز پیرکس بهتره یا استیل

چای ساز های روی هم که به دم آور نیز معروف هستند حزو مدل های پر طرفدار بوده. در این نوع چای ساز کتری روی المنت دستگاه قرار میگیرد و قوری روی کتری قرار گرفته و چای داخل آن با بخار آب دم می کشد همچنین این چای ساز خود دو مدل دارد که یکی از مدل های آن طرح سماوری است که در ادامه بیشتر درباره آن صحبت خواهیم کرد.

چای ساز سماوری

چای ساز های سماوری از نظر ظاهری تقریبا شبیه مدل های روی همی هستند اما عملکرد آن شبیه به سماور های قدیمی است و عطر و طعم چای را به خوبی حفظ می کند. پس اگر این موضوع برایتان مهم است حتما از مدل های سماوری بخرید.

  • نکته ای که هنگام خرید پای ساز سماوری یا روی همی باید به آن توجه کنید ارتفاع آن است به طور معمول چای ساز روی همی تا ۳۰ سانتی متر و چای ساز سماوری ارتفاعی نزدیک به ۵۰ سانتی متر دارد که بهتر است محل قرار گیری را قبل از خرید اندازه گیری کنید تا دچار مشکل نشوید.

چای ساز کنار هم

چای ساز سماوری

چای ساز کنار هم که به استند معروف هستند. برای قرار گیری کتری و قوری صفحه المنت دار دارند که با گرم‌ شدن صفحه توسط المنت آب داخل کتری گرم و چای داخل قوری و دم می کشد.

  • نکته ای که درباره جای ساز استند وجود دارد این است که پس از دم کشیدن عطر و طعم چای تغییر می کند و از نظر ارتفاع جای زیادی را نمی‌گیرد و از نظر ظاهری شیک تر هستند.

نکات مهم هنگام خرید چای ساز

  • داشتن درپوش کتری و قوری
  • داشتن نشان گر میزان آب
  • داشتن صافی دهانه کتری که از ورود رسوبات به داخل لیوان جلو گیری کند‌) دو مدل صافی وجود دارد که حالت پرتابل و ثابت است که حالت پرتابل را می توانید در بیاورید و تمیز کنید اما در حالت ثابت این امکان وجود ندارد.)
  • نگهدارنده حالت دما نزدیک به نقطه جوش
  • قطع کن خودکار پس جوش آمدن آب
  • تنظیم‌ درجه حرارت آب کتری
  • داشتن تایمر

معرفی چند برند معروف برای خرید چای ساز

هنگامی که قصد خرید یک محصول را دارید بهتر است از برند های نام آشنا خرید کنید تا از کارایی محصول مطمئن شوید. از این رو در این قسمت چند برند معروف برای خرید چای ساز را به شما پیشنهاد می کنیم تا با توجه به اولویت هایتان یکی از مدل هایی که در این مطلب درباره آن ها توضیح دادیم‌ را تهیه کنید:

تولیپس، پارس خزر، بوش، تفال، فلر، هاردستون، ساپر، برلیانت، فیلیپس، کنوود، همیلتون، کلورانس، هایسونگ، زیلان، رکسون، مجیک و فونیکس.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟

نظرات ثبت شده

  • حسین | 08 فروردین 1402 در 2:47 ب.ظ

    در واقع چایساز از نظر جنس بدنه به سه نوع دسته بندی تقسیم میشوند چایسازهای برندهای اروپایی مانند تفال دارای جنس پلاستیک بهداشتی و مقاوم در برابر حرارت هستند قدیمی ترین برند چایساز ایرانی یعنی پارس خزر و برند دوم ان هم انواع چایساز با بدنه پلاستیک بهداشتی تولید می کنند اما برندهای متفرقه و چینی ارزان قیمت با بدنه پلاستیک اصلا انتخاب مناسبی نیست اما در مجوع کتری با بذنه استیل و قوری پیرکس بهترین انتخاب است زیرا کتری هر برند چایساز فقط روی کفی و یا سینی همان مدل و همان برند قابل استفاده است و معمولا دوره تولید هر مدل چایساز بسیار محدود است بطور مثال برند پارس خزذ هنوز پلوپزهای توشیبا مدل سال 1349 را با تغییر برند کماکان با برند پارس خزر تولید می کند و برخی از مدلهای چرخ گوشت این برند از دهه 60 در حال تولید است اما چایسازهای این برند نهایتا هر مدل در یک بازه سه یا چهارساله تولید و پیدا کردن قطعات مدل های تولید شده در دهه 80 در بازار تقریبا غیر ممکن است اما طعم و عطر چای در کتری استیل تغییر می کند و کتری استیل خیلی زود رنگ چای را جذب و ناگزیر از شستن ان در فواصل کوتاه با وایتکس خواهید بود در مورد قوری برخلاف کتری امکان استفاده از هر مدل قوری پیرکس برای هر مدل و هر برند چایساز وجود دارد زیرا صفحه گرمکن چایساز در تمامی مدلها و برندها یک اندازه و کاملا تخت است و از همه مهمتر اینکه تقریبا تمامی برندهای امریکایی مانند بلک اندکر و همیلتون و اروپایی مانند تفال و دلونگی و اکثر برندهای چینی … از یک مدل قوری یک و دو ئعم لیتری مدرج که در دورنگ سفید و مشکی استفاده می کنند که یدکی ان به وفور در بازار موجود است و تمامی مدلهای قوری پیرکس مخصوص چایساز و دم آور ( مدلهای بدون گرمکن که برای دم کردن چای و یا دمنوش قوری باید بر روی کتری قرار گیرد ) را براحتی میتوانید در طبقات سوم و ششم یال چنوبی ساختمان الومینیم خریداری کنید توصیه به شما در زمان خرید در ساختمان الومینیم از دیدن قطعه یدکی لوازم خانگی خود که ممکن است مدتها به دنبال ان بودید ذوق زده نشوید سعی کنید از چند مغازه قیمت بگیرید تا متضرر نشوید به غیر از برندهای خارجی تمام برندهای ایرانی در ساختمان الومینیم نمایندگی دارند حسن تعمیر در ساختمان الومینیم برای برندهای ایرانی و خارجی موجود بون قطعه و تحویل سریع کالای تعمیری بدلیل محدودیتت فضای تعمیرگاه می باشد برخی از چایسازها دارای نمایشگر میزان دمای کتری و یا دارای لامپ ای رنگ در محزن برای نمایش میزان اب موجود در کتری در محیط تاریک میباشد مزیت چایساز ( کتری و قوری کنار هم روی یک سینی نسبت به دم اور قرار گرفتن قوری روی کتری این است که زمانیکه تعداد مهمانان شما زیاد است بمحض جوش امدن اب و ریختن اب در قوری با ظرفیت یک و دو دهم لیتر و قرار دادن ان روی صفحه گرمکن و روش کردن گرم کن میتوانید بلافاصله قوری را تا ظرییت کامل معمولا یک و هشت دهم لیتر پر کنید و در فاصله زمانی دم کشیدن چای اب کتری هم جوش خواهد امد برای چای صبحانه یا چای انگلیسی معمولا حداکثر زمان دم کشیدن سه دقیقه برای چای کله مورچه ( کنیا ) سه دقیع برای چای اسام و دارجلینگ و کلکته 7 دقیقه و چای قلمی لاهیجان حداکثر دوازده دقیقه زمان برای دم کشیدن کامل کافیست بعد از ان صافی حاوی تفاله چایی را از داخل قور خارج تفاله را تخلیه و صافی را اب کشیده و برای استفاده بعدی کنار بگذارید نکته مهم اینکه از خرید چای ساز با برندهای متفرقه مشابه برندهای اروپایی از نظر تلفظ که دارای حروف اضافه و یا تغییر در یک خرف خاص شبیه به آ اگ و بوش تفال هستند و با قیمت ارزان و بدنه پلاستیک سفید عرضه میشوند و از نظر ظاهری کاملا شبیه برند اصلی هستند خود داری کنید معمولا پس از هربار جوش امدن اب در کتری این چایسازها یک لایه نازک چربی مانند روی سطح اب و یا چای پس از کمی سرد شدن مشاهده که قطعا برای سلامت بدن ضرر دارد