تمیز کردن پنکه سقفی و نکاتی که لازم است بدانید!
آموزش

تمیز کردن پنکه سقفی و نکاتی که لازم است بدانید!

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، با شروع شدن فصل بهار و نزدیک شدن به تابستان کم کم روز های گرم سال در راه ...

نهال وحیدی | 1 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، با شروع شدن فصل بهار و نزدیک شدن به تابستان کم کم روز های گرم سال در راه هستند و قطعا برای تحمل این گرما استفاده از پنکه یکی از به صرفه ترین روش ها خواهد بود. از این رو در این مطلب قصد داریم تا درباره تمیز کردن پنکه سقفی و پنکه معمولی صحبت کنیم تا بتوانید به راحتی گرد و خاکی که در این زمان روی آن ها نشسته را پاک کنید پس با ما همراه باشید.

بیشتر بدانید:

علت تکان خوردن پنکه سقفی چیست؟/ ویدیو

 

چرا باید پنکه سقفی را تمیز کنیم؟

تمیز کردن پنکه سقفی و نکاتی که لازم است بدانید!

همانطور که گفتیم با نزدیک شدن به فصل های گرم سال کم کم استفاده از لوازمی نظیر پنکه سقفی، کولر و… افزایش پیدا می کند از این رو طی این مدت که از آن ها استفاده نکرده اید قطعا روی آن ها پر از گرد و غبار و خاک است اما نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که اگر در خانه یا محل کار پنکه سقفی دارید، حتی اگر در طول چند ماه از آن استفاده نکنید باید هر چند وقت یک بار آن را تمیز کنید. شاید با گفتن این صحبت سوالی در ذهن شما ایجاد شود که چرا تمیز کردن پنکه سقفی اهمیت زیادی دارد؟

در جواب به این سوال باید گفت که پنکه سقفی وسیله ای است که از چند پره تشکیل شده و با چرخش این پره ها در سرعت های مختلف سبب حرکت هوا می شود از این رو اگر روی این وسیله گرد و خاک و کثیفی باشد با حرکت پره ها کل محیط از گرد و خاک و ذرات ریز آلوده پر می شود. همچنین اگر در طی زمانی که از آن استفاده نمی کنید آن را هر چند وقت یک بار به خوبی گردگیری نکنید این ذرات ممکن است در فضای خانه پخش شوند و علاوه بر احساس سرفه و خارش در گلو یا بینی، سبب بیماری های دیگر و همچنین نشستن گرد و خاک بیشتر روی سایر لوازم شود از این رو می گوییم تمیز کردن پنکه سقفی اهمیت زیادی برای حفظ سلامتی خودتان و اعضای خانواده شما دارد.

لوازم مورد نیاز برای تمیز کردن پنکه سقفی

 

تمیز کردن پنکه سقفی و نکاتی که لازم است بدانید!

وجود گرد و خاک و کثیفی روی پنکه سبب ایجاد انواع آلرژی و یا مشکلات تنفسی در افراد خانه خواهد شد پس گفتیم که تمیز بودن پره های پنکه همیشه از اهمیت زیادی برخوردار است نه فقط زمانی که قصد روشن کردن آن را دارید از این رو لوازمی که ممکن است به طور کلی برای تمیز کردن پنکه به آن ها نیاز پیدا کنید عبارتند از پیچ گوشتی، آچار، پارچه خشک، آب گرم، مواد شوینده یا پاک کننده سطوح.

مراحل تمیز کردن پنکه سقفی

  • تجهیزات را خاموش کنید.
  • تجهیزات را جدا کنید.
  • تمیز کردن فن، بدنه و پایه متصل به سقف
  • قطعات را بشویید.
  • قطعات را خشک کنید.

خاموشی تجهیزات

هنگامی که قصد تمیز کردن هر نوع وسیله برقی را دارید تنها خاموش کردن آن وسیله کافی نیست بلکه بهترین کار این است که برق کل خانه را برای امنیت بیشتر خاموش کنید از این رو مهم است که سوکت از دیوار جدا شود شاید بگویید فقط خاموش کردن فن کافی است اما حتی اگر کافی باشد برای اطمینان بیشتر همانطور که گفتیم برق کل را خاموش کنید و انتهای کار روشن کنید.

جدا سازی تجهیزات

معمولا پنکه های سنتی برای محافظت از مصرف کنندگان در اطراف تیغه ها محفظه ای دارند اما وجود این محفظه باعث می شود که کاربر به خوبی نتواند تمام گوشه ها را تمیز و گرد گیری کند پس برای تمیز کردن تمام گرد و غبار هایی که حتی در گوشه ترین قسمت های پنکه هستند بهتر است فن خود را به کمک پیچ گوشتی جدا کنید و آن را پایین بیاورید در انتها با قرار دادن روی زمین شروع به جدا سازی کنید.

تمیز کردن پنکه سقفی و نکاتی که لازم است بدانید!

در مدل های مدرن تر فن ها دارای فناوری کنترل از راه دور یا بلوتوث هستند حتی در برخی از مدل ها ممکن است چراغ های سقفی وصل شده باشد، پس هنگام جدا سازی مراقب باشید و این کار را با دقت بسیار انجام دهید.

تمیز کردن فن، بدنه، پایه متصل به سقف

تمیز کردن پنکه سقفی و نکاتی که لازم است بدانید!

ابتدا ماسک بزنید سپس به کمک یک برس نرم و خشک تمام خاک ها را پاک کنید. ( در صورتی که فن در طولانی مدت تمیز نشده و روی آن چربی وجود دارد بهتر است چربی ها را به خوبی پاک کنید) در مرحله بعد به کمک پارچه ی مرطوب و مواد شوینده به همراه آب گرم به خوبی همه فن را بشویید و پاک کنید با این کار گرد و غبار و مواد روغنی به خوبی تمیز می شوند.

پارچه ای را به خوبی با شوینده و آب گرم ترکیب کنید و آب اضافی آن را بچکانید تا خیسی آن گرفته شود زیرا ممکن است برای فن مصر باشد، حال به کمک این پارچه پروانه ها را به آرامی و با دقت تمیز کنید تا تمام کثیفی و خاک روی آن ها از بین برود.

شستن قطعات

با استفاده از ترکیب شوینده های ملایم و یک اسفنج نرم تمام قطعات را به خوبی بشویید تا تمام آلودگی های آن ها از بین بروند و مانند روز اول پاک شوند. قسمت هایی که دارای قطعات الکترونیکی هستند به هیچ عنوان آب نزنید و به کمک برس نرم و پارچه خشک آن ها را تمیز کنید.

خشک کردن قطعات

در این مرحله تمام قسمت هایی که شستید و آن را ها را آب و شوینده تمیز کردید، به کمک کاغذ یا پارچه ای نرم به طور کامل خشک کنید و به مدت ۱ ساعت آن ها را درون آفتاب قرار دهید تا داخل قطعات نیز به خوبی خشک شوند.

تمیز کردن پنکه سقفی و نکاتی که لازم است بدانید!

تجهیزات را جمع کنید

تمام قطعاتی که حدا کردید را در جای خود قرار داده و دوباره به همان شکل نصب کنید همچنین می توانید یک قطره روغن روان کننده در نقطه اتصال بریزید تا روان تر کار کند و هنگام نصب پروانه علامتی را که اطلاع می دهد جهت نصب به کدام‌ سمت است را با دقت بررسی کنید تا به درستی نصب شوند.

تمیز کردن پنکه سقفی با بخارشو

تمیز کردن پنکه سقفی و نکاتی که لازم است بدانید!

همانطور که می دانید تمیز کردن پنکه سقفی ها می تواند کمی دشوار و پر زحمت باشد اما اگر در خانه طی بخار شو دارید به راحتی بدون نیتز به نردبان می توانید این کار را انجام دهید کافی است پنکه و هر اتصال برقی در خانه را خاموش کنید سپس به کمک طی بخارشو دسته بلند بدون نیاز به نردبان شروع به تمیز کردن قسمت های بیرون و داخلی پنکه سقفی کنید همچنین برای تمرکز بیشتر می توانید از یک نردبان کمک بگیرید و دسته بخار شوی را کوتا کنید تا با یک دست پره را گرفته و با دست دیگر به وسیله بخار شو همه کثیفی ها را پاک کنید.

نحوه تمیز کردن پنکه معمولی

با نزدیک شدن به گرما، استفاده از پنکه رواج زیادی پیدا می کند از ایم رو اکثر افراد به دنبال راهکار هایی برای تمیز کردن پنکه ها هستند همانطور که در قسمت اول گفتیم با روشی که مطرح شد شما به راحتی می توانید پنکه های سقفی را تمیز کنید اما حال نوبت به روش های مناسب برای تمیز کردن پنکه های رومیزی است برای این کار به چند لوازم نیاز دارید که عبارتند از: پارچه، آب و صابون، گوش پاک کن، مسواک، حوله یا پارچه بزرگ.

  • مرحله اول: ابتدا در پوش را برداشته و پره ها را جدا کنید.
  • مرحله دوم:در این مرحله ابتدا با یک پارچه تمیز تمام خاک و کثیفی های روی پره و پنکه را پاک کنید.
  • مرحله سوم:حال به کمک یک پارچه خیس لکه ها و کثیفی هایی که روی پنکه و یا پره ها باقی مانده پاک کنید.
  • مرحله چهارم:با نوک یک وسیله تیز مانند گوش پاک کن می توانید گوشه هایی که دسترسی سخت تری دارند را پاک کنید.
  • مرحله پنجم:در این مرحله به کمک ترکیب آب و صابون و یک اسفنج نرم تمام پنکه را تمیز کنید از پره ها گرفته تا کلید ها فقط توجه کنید که قسمت هایی که دارای سیم های الکتریکی و یا مربوط به برق هستند را به هیچ عنوان با آب نشویید.
  • مرحله آخر:در این مرحله به کمک یک حوله یا پارچه بزرگ به خوبی تمام قسمت ها را خشک کنید همچنین می توانید به مدت ۱ ساعت درون فضای باز بگذارید تا به خوبی تمام قسمت ها خشک شود.

جمع بندی

به طور کلی پنکه ها جزو لوازمی هستند که گرد و خاک را به خودشان جذب می کنند از این رو تمیز کردن آن ها نکته ای است که نه تنها برای زیبایی خانه تاثیر گذار است بلکه سبب جلوگیری از بیماری های تنفسی و یا آسم در بین افراد خانه میشود زیرا قطعا می دانید که ذرات گرد و غبار در هوا پراکنده شده و ما با تنفس آن ها بدون آن که بدانیم ممکن است به خودمان آسیب برسانیم. پس در نتیجه تمیز کردن پنکه فقط برای تابستان نسیت بلکه بهتر است ماهی یکبار این عمل انجام شود و برای انجام این کار لازم نیست هر ماه اجزای پنکه را جدا کنید بلکه می توانید این وسیله را سر جایش به کمک مواد پاک کننده و دستمال تمیز کنید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟