نگهداری میوه و سبزیجات در یخچال
آموزش

نگهداری میوه و سبزیجات در یخچال

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، یکی از مهم ترین مسائل در رابطه با آشپزی و مواد غذایی، اصول نگهداری میوه و ...

نهال وحیدی | 12 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، یکی از مهم ترین مسائل در رابطه با آشپزی و مواد غذایی، اصول نگهداری میوه و سبزیجات در یخچال به روشی صحیح است. به طور کلی خرید مواد خوراکی مانند سبزی و میوه ها باید به طور روزانه و به مقدار کم باشد اما برخی بنا به هر دلیلی عادت به خرید زیاد این مواد و ذخیره سازی آن در یخچال دارند. در نتیجه این افراد باید نکاتی را بدانند تا بتوانند در مدت بیشتری مواد غذاییشان را سالم نگه دارند.

بیشتر بدانید:

روش خشک کردن میوه در مایکروفر

در این مطلب میخوانیم:

  • روش نگهداری میوه به مدت طولانی
  • ظرف نگهداری میوه در یخچال
  • میوه با پلاستیک در یخچال
  • نگهداری میوه در یخچال ساید
  • روش نگهداری میوه به مدت طولانی در یخچال

چگونه میوه و سبزیجات را در یخچال نگه داریم؟

نگهداری میوه و سبزیجات در یخچال

 

همانطور که گفتیم در این مطلب قصد داریم درباره نگهداری میوه و سبزیجات در یخچال صحبت کنیم به طور کلی حتی اگر تازه ترین و بهترین این مواد را تهیه کنید، اگر نتوانید به درستی از آن ها نگهداری کنید در نتیجه میوه و سبزی خراب و پوسیده می شود و هم ویتامین و مواد مغذی اش را از دست می دهد پس با ما همراه باشید تا در این‌ مطلب روش نگهداری میوه به مدت طولانی را به شما بگوییم.

روش نگهداری انار

نگهداری میوه و سبزیجات در یخچال

انار یکی از میوه های محبوب است و اگر بخواهید در هر فصلی به آن دسترسی داشته باشید می توانید انار را با روغن نباتی چرب کنید و در جای خشک و خنک و همچنین دور از نور آفتاب قرار دهید.

☆چربی روغن نباتی اجازه تبخیر و خشک‌ شدن را به پوست انار نمی دهد و با حفظ رطوبت انار را نگه می دارد.

روش نگهداری آلو، زردآلو و گلابی

میوه هایی مانند آلو، زرد آلو و گلابی اگر قرار است در مدت کوتاهی در یخچال نگهداری شوند بهتر است با پلاستیک این کار را انجام دهید اما نگهداری طولانی مدت این میوه ها با روش پیچیدن کاغذ یا روزنامه دور آن ها در محیطی خشک و تاریک و خنک امکان پذیر است.

روش نگهداری موز

موز یکی از میوه هایی است که خیلی زود سیاه می شود اما باید بدانید که فضایی مانند انباری، بالکن که خنک است و نور مستقیم خورشید به آن دسترسی ندارد می تواند محل خوبی برای آویزان کردن موز ها باشد. همچنین پیچیدن موز در کاغذ آلومینومی از روش های دیگری برای نگهداری طولانی مدت است.

☆ بهتر است هنگام خرید موز تعدادی از آن ها که کامل نرسیده را نیز تهیه کنید تا دیر تر سیاه شوند همچنین اگر‌ موز کامل رسیده بهتر است آن را داخل فریزر نگهداری کنید و برای شیر موز استفاده کنید.

روش نگهداری میوه های نارس

اگر از میوه ها یا صیفی جات  نارس مانند گوجه فرنگی یا خرمالو مشاهده کردید آن ها را دور نیاندازید زیرا با قرار دادن آن ها در یک‌ مکان خنک و دور از نور خورشید می تواند در چند رو کمک به رسیدن آن ها کند.

روش نگهداری سیب

نگهداری میوه و سبزیجات در یخچال

بهتر است قبل از قرار دادن سیب در یخچال آن ها را داخل کیسه پلاستیکی در باز قرار دهید زیرا این میوه از خود گاز اتان منتشر می کند که این گاز به بهتر رسیدن سایر میوه ها و سبزی ها کمک کرده.

☆ اگر‌ میوه ی نرسیده دارید با قرار دادن چند سیب در کنار آن می توانید به زود تر رسیدن آن کمک‌ کنید‌.

☆ اگر میوه های کاملا رسیده دارید سیب ها را در کنار آن قرار ندهید.

شما از چه روشی برای خارج شدن حشرات از لای سبزیجات و یا جدا کردن انواع دانه ها یا حلوگیری از پلاسیده شدن هویج استفاده می‌کنید! در این قسمت قصد داریم تا درباره این موارد و چند نکته ی ساده صحبت کنیم تا بتوانید با چند روش از سبزیجات و … نگهداری کنید.

نگهداری اسفناج

بهتر است برای نگهداری از اسفناج آن را بپزید و برای این کار کمی آب داخل ظرف مورد نظر بریزید و حرارت را کم کم کنید.

☆ یک‌ قابلمه کوچک تر روی اسفناج قرار دهید تا هنگام‌ پخت بالا نیاید.

☆ سبزیجات تازه را در هوای آزاد آشپزخانه قرار ندهید و در جای خنک و تاریک نگهداری کنید.

روش نگهداری سبزی های خرد نشده

اگر می خواهید سبزیجات خرد نشده را تازه نگه دارید بهتر است آن هارا داخل کیسه فریزر گذاشته و داخل فریزر قرار دهید و هر زمان که خواستید استفاده کنید قبل از آب شدن یخ آن ها، سبزیجات‌را رنده کنید با این‌روش هم‌ریز می شود و هم طعم‌ سبزی تازه میماند.

☆ برای رنده کردن سبزی یخ زده از دستکش استفاده کنید تا دستتان یخ نزند.

روش سبز ماندن سبزیجات

نگهداری میوه و سبزیجات در یخچال

 

اگر دوست دارید که رنگ‌سبز موادی مانند نخود فرنگی، لوبیا سبز و سایر سبزیجات همیشه سبز باشد و کدر نشود باید در مدت پخت درب ظرف را باز بگذارید و یک چهارم قاشق جوش شیرین به آن ها اضافه کنید .

روش از بین بردن پلاسیدگی کاهو و کرفس

نگهداری میوه و سبزیجات در یخچال

 

برای از بین بردن پلاسیدگی کاهو یا کرفس ابتدا در یک ظرف آب سرد و آب لیمو را مخلوط و سپس کاهو و کرفس را در آن خیس کنید و چند ساعت درون یخچال قرار دهید تا دوباره تازگی خود را به دست بیاورند.

☆ برای جلوگیری از پوسیده شدن کاهو بهتر است تا زمان مصرف آن، برگ‌ های بیرونی اش را جدا نکنید زیرا این برگ‌ ها مانند یک‌ لایه محافظ عمل می‌کنند.

روش جلوگیری از پلاسیدگی‌ هویج

پلاسیدگی‌ هویج

برای این‌ که جلوی پلاسیده شدن هویج‌ را بگیرید بهتر است قبل از گذاشتن آن داخل یخچال سر و ته هویج را ببرید زیرا سر هویج رطوبت آن‌ را گرفته و هویج خشک و پلاسیده می شود.

روش پوست کندن گوجه فرنگی

برای پوست کندن راحت گوجه فرنگی ها ابتدا یک برش چهار قسمتی نازک روی پوست آن بزنید سپس آن هارا به مدت ۱۰ ثانیه داخل آب جوش و بعد داخل آب سرد بیاندازید.

☆ بهتر است میوه ها و سبزیجات را کاملا جدا از هم‌ نگهداری کنید زیرا میوه های رسیده سبب پلاسیدگی‌و خرابی سبزیجات می شوند.

روش پوست کندن سیر

شما برای پوست کندن سیر از دو روش می توانید استفاده کنید، در روش اول کافی است سیر را برای چند دقیقه داخل آب گرم قرار دهید و بعد پوست آن به راحتی جدا می‌‌ شود اما در روش دوم می توانید سیر را درون شیشه در بسته بریزید و محکم تکان دهید تا تمام پوست آن بدون دخالت دست جدا شود.

☆ می توانید با ضربه زدن روی سیر توسط گوشکوب یا پشت چاقو نیز پوست آن را جدا کنید.

روش پوست کندن باقلا

برای پوست کندن باقلا از چند روش می توانید استفاده کنید ابتدا از بالا تا پایین باقلای درسته را توسط چاقو  خراش دهید  تا با یک فشار مغز باقلا بیرون بیاید. در روش بعدی برای جدا کردن پوست دوم باقلا کافی است کمی آن را داخل آب قرار دهید تا به راحتی جدا شود.

☆ پاشیدن نمک روی پوست اول باقلا نیز از دیگر روش های جدا سازی راحت آن است.

روش بیرون راندن حشرات از سبزیجات

نگهداری میوه و سبزیجات در یخچال

سبزیجاتی مانند گل کلم، کلم و … معمولا داخلشان حشرات ریزی وجود دارد که قبل از خوردن باید به خوبی آن را بشویید برای این کار کافی است یک ظرف آب سرد را با نمک و سرکه ترکیب کنید و کلم یا سایر سبزیجات را داخل آن به مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید.

روش نگهداری سبزیجات

یکی از بهترین روش ها برای نگهداری سبزیجات در دراز مدت، پیچیدن آن ها داخل دستمال های پارچه ای نمناک است.

سایر سبزیجات مانند لوبیا سبز، نخود فرنگی، مارچوبه و… را می توانید منجمد کنید اما قبل از منجمد کردن بهتر است چند دقیقه داخل آب جوش قرار بگیرند و بلافاصله داخل آب سرد سپس آبکش کنید و بعد از این که آب آن ها خک شد داخل فریزر پک کنید.

ظرف نگهداری میوه در یخچال

ظرف نگهداری میوه در یخچال

یکی از روش های مناسب برای نگهداری میوه استفاده از ظرف نگهداری میوه در یخچال است. با استفاده از این ظرف ها میوه ها در مدت بیشتری تازه می ماند و همچنین فضای داخل یخچال مرتب تر دیده می شود و شما می توانید از هر ظرف برای نگهداری یک‌ نوع میوه مانند توت فرنگی، گوجه سبز و… استفاده کنید پس اگر می خواهید که در مدت بیشتری میوه های داخل یخچالتان بماند بهتر است از این ظروف مخصوص استفاده کنید.

نگهداری میوه در یخچال ساید چگونه است؟

نگهداری میوه در یخچال ساید

به طور کلی نگهداری میوه در یخچال ساید و یا سایر یخچال ها باید با رعایت چندین‌ نکته مهم انجام شود زیرا رعایت نکردن برخی موارد کوچک می تواند سبب خراب شدن میوه ها شود پس بهتر است برای قرار دادن میوه در یخچال ابتدا:

  • شستن میوه ها را فراموش کنید مگر آنکه زود خورده شوند.
  • از قرار دادن میوه خیس داخل یخچال خودداری کنید.
  • میوه ها را قبل از قرار دادن داخل یخچال با یک پارچه تمیز کنید.
  • میوه هایی مانند سیب را کنار میوه های نرسیده بگذارید تا زود تر برسند.
  • میوه های پلاسیده را از سایر میوه ها جدا کنید تا سبب پوسیدگی سایر میوه ها نشوند.

نگهداری میوه با پلاستیک در یخچال

به طور کلی قرار دادن پلاستیک در یخچال ایده ی بهداشتی نیست اما برای نگهداری میوه با پلاستیک در یخچال می توانید برخی از آن هاسالم تر و تازه تر نگهداری کنید. به طور مثال هنگامی که یک خرید روزانه میوه و سبزیجات دارید مانند پرتقال، سیب، نارنگی، گوجه، خیار، کاهو و… اگر تمام این موارد را بدون آن که بشورید داخل نایلون پلاستیکی داخل کشو مخصوصشان بگذارید، در مدت طولانی تری سالم می‌ مانند و در نتیجه دیر تر پلاسیده می شوند. پس می‌ توانید هنگامی که به هر دلیلی از میوه ها زیاد خریداری کردید، از این روش برای نگهداری طولانی مدت آن ها استفاده کنید و برای استفاده هر بار آن ها را جدا گانه بشویید. اما نکته مهم این است که باید درب کیسه ها را باز بگذارید تا هوا جریان داشته باشد اما به طور کلی نگهداری میوه و سبزیجات با پلاستیک‌ توصیه ی خوبی نیست و بهتر است از هر میوه ای به مقدار کم‌ بخرید تا در مدت یک هفته تمام شود و دوباره تازه آن را تهیه و مصرف‌ کنید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟