چیکار کنیم کولر گازی برق کمتری مصرف کند
آموزش

چیکار کنیم کولر گازی برق کمتری مصرف کند ؟

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، تقریبا با گرم شدن هوا حتی در فصل بهار کم کم استفاده از کولر بین مردم افزایش یافته و ...

نهال وحیدی | 12 ماه قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، تقریبا با گرم شدن هوا حتی در فصل بهار کم کم استفاده از کولر بین مردم افزایش یافته و از سوی دیگر مصرف برق بالای کولر گازی از معضلات آن محسوب می شود اما در این مطلب قصد داریم تا بگوییم که چیکار کنیم کولر گازی برق کمتری مصرف کند؟ و با عنوان راه حل های مناسب و کاربردی تا ۶۰ درصد مصرف برق آن را کاهش دهیم.

همچنین در این مطلب می خوانید:

  • دستگاه کاهش مصرف برق کولر گازی
  • تبدیل کولر گازی پرمصرف به کم مصرف
  • ایا مصرف برق اسپلیت زیاد است
  • مصرف برق کولر گازی در حالت اتوماتیک
  • بهترین حالت فن کولر گازی
  • مصرف برق فن کولر گازی
بیشتر بدانید:

بهترین محل نصب کولر گازی کجاست/ نکات مهم در نصب کولر گازی به همراه فیلم

 

تبدیل کولر گازی پر مصرف به کم مصرف!

چیکار کنیم کولر گازی برق کمتری مصرف کند

تقریبا با گرم شدن هوا استفاده از اسپلیت ها شروع شده و یکی از موضوعات مهم درباره کولر های گازی مصرف برق آن ها است از این رو در این مطلب می خواهیم بگوییم که چیکار کنیم کولر گازی برق کمتری مصرف کند؟ در واقع همیشه برای هرمشکلی چند راه حل وجود دارد و برای تبدیل کولر گازی پر مصرف به کم مصرف نیز راه حل های زیادی می باشد که با رعایت تمام آن ها می توانید مصرف برق اسپلیت ها را تا حدودو ۶۰ درصد کاهش دهید پس با ما همراه باشید تا با این موارد آشنا شوید.

انتخاب ظرفیت مناسب کولر گازی

اگر کولر گازی را با توجه به متراژ محیط نصب کنید می توانید تا مقدار ۲۰ درصد در مصرف برق صرفه جویی کنید در واقع اگر با یک مثال بخواهیم این موضوع را توضیح دهیم باید بگوییم که تصور کنید در طبقه بالای یک ساختمان هستید، تابش خورشید و گرمای آن را در نظر بگیرید! تقریبا برای هر متر مربع ظرفیتی حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ است و برای انواع شرایط مختلف هم می توانید برای محاسبه دقیق از متخصصین کمک بگیرید.

ظرفیت مناسب کولر گازی

نصب کولر گازی در جای مناسب

انتخاب محل نصب کولر گازی بسیار حائز اهمیت است زیرا رابطه مستقیمی در ایجاد دمای مناسب برای محیط مورد نظر را دارد زیرا علاوه بر ایجاد دمای مناسب برای پذیرایی، باید سایر قسمت های خانه را نیز به دمای مطلوب برساند. موارد ذکر شده همگی در مصرف برق کولر گازی تاثیر گذارند در واقع پنل داخلی باید رو به روی محل نشستن افراد باشد و پرتاب هوای اسپلیت ها معمولا بین ۵ تا ۱۰ متر است.

☆ اگر‌ فیلتر ها تمیز نباشند، دستگاه کاملا بیهوده کار می کند و اسپلیت پرتابی نخواهد داشت.

☆ انباشته شدن گرما در سقف مخصوصا در طبقات آخر می تواند مصرف کولر را بالا ببرد پس بهتر است برای کاهش برق کولر گازی فاصله ی مناسبی را از سقف داشته باشد.

چیکار کنیم کولر گازی برق کمتری مصرف کند

پنل بیرونی

بهتر است پنل بیرونی در سایه باشد و به همین دلیل قسمت شمالی ساختمان بهترین محل نصب است و در صورت عدم وجود سایه برای آن سایبان نصب کنید.

☆ بهتر است پنل بیرونی در مسیر باد باشد تا انتقال حرارت بهتر در پنل بیرونی اتفاق بیافتد.

چیکار کنیم کولر گازی برق کمتری مصرف کند

لامپ های کم مصرف

شاید جالب باشد که بدانید مصرف لامپ های کم مصرف سبب کاهش مصرف برق کولر گازی می شوند زیرا لامپ های قدیمی و پر مصرف سبب افزایش دمای خانه می شوند و بهتر است آن ها را با لامپ های کم مصرف جایگزین کنید.

برچسب انرژی و اینورتر

هنگام خرید کولر گازی به این نکته توجه داشته باشید که محصول دارای اینورتر باشد زیرا یکی از اصلی ترین دلایل کاهش مصرف برق کولر گازی و استهلاک کمتر آن به دلیل تنظیم دور موتور است همچنین توجه به برچسب انرژی که بهتر است  A و B  باشد همگی در کاهش مصرف برق کولر گازی تاثیر گذارند.

☆ EER که نسبت راندمان انرژی است و با بررسی آن می توانید متوجه شوید که کولر گازی انرژی الکتریکی را تا چه مقدار به سرما تبدیل می کند.

نکاتی درباره  EER

  • گرید A برای EER عدد ۳.۲ است که بالاترین گرید است.
  • گریدG برای EER کمتر از ۲.۲۰ است که پایین ترین گرید است.
  • هر چقدر عددEER بیشتر باشد راندمان بالاتر است.

سرویس دوره ای کولر گازی

کولر گازی یا اسپلیت ها باید سالیانه سرویس شوند تا هم کارکرد بهتری داشته باشند و هم با داشتن کارکرد درست در کاهش مصرف برق موثرباشد مواردب مانند:

  • کنترل گاز دستگاه

اگر گاز کولر گازی نشتی داشته باشد یا زیاد باشد سرمای دستگاه کم می شودو آمپر بالا می‌رود و اگر‌گاز کم باشد سرمای خوبی نداشته و آمپر بیش از اندازه کار می کند که هر دوی این مشکلات سبب افزایش مصرف برق می شوند در واقع گاز دستگاه باید در حالت متعادل باشد.

  • تمیز بودن لوله های کندانسور و کویل های بیرونی
  • تست آمپر کولر گازی

علاوه بر موارد گفته شده، سرویس کولر گازی مزیت های دیگری مانند بالا بردن عمر مفید دستگاه، بالا رفتن راندمان کولر گازی ،جلوگیری از خسارات دیگر، عملکر بهتر کولر گازی را به دنبال دارد.

تنظیم دمای مناسب کولر گازی

چیکار کنیم کولر گازی برق کمتری مصرف کند

زمانی که دمای کولر گازی روی درجه ای مناسب باشد شما احساس سرمای شدید یا گرما نمی کنید و به طور کلی می توان گفت به آسایش دمایی می رسید در واقع اگر دستگاه بیش از حد کار کند که شما احساس سرمای شدید کنید در نتیجه مصرف برق بیشتری هم داشته و در صورت دیگر اگر دما را پایین بیاورید و کمپرسور مجبور به دائم کار کردن است تا دما را در ان حالت نگه دارد باز هم به آن فشار آمده و مصرف برق نیز افزایش پیدا می کند.

☆ دمای مناسب کولر گازی بین ۲۴ تا ۲۶ درجه است.

جلوگیری از هدر رفتن باد کولر

چیکار کنیم کولر گازی برق کمتری مصرف کند

اگر در مراکز بزرگ تجاری از کولر استفاده می کنید بهتر است از درب های چشمی استفاده کنید تا جلوی خروج باد خنک و ورود باد گرم را بگیرید. در فروشگاه ها نیز می توانید از پرده هوا استفاده کنید این دستگاه پرده ای فرضی به ضخامت ۳ تا ۵ سانتی در جلوی درب ایجاد می کند.

  • استفاده از پنجره های دوجداره
  • هنگام کار کولر گازی درب و پنجره ای باز نباشد‌
  • روشن بودن لوازم گرمایشی مانند گاز، شوفاژ و…
  • استفاده از لامپ های پر مصرف!

انتخاب کولر گازی با توجه به شرایط آب و هوایی: باید کولر گازی را با توجه به شرایط آب و هوایی محل زندگی تان انتخاب کنید به طور مثال کولر های گازی مناسب مناطق متعادل اگر در مناطق گرمسیری استفاده شوند باعث کوتاه شدن عمر دستگاه و سرما دهی نامناسب می شوند.

ترموستات قابل برنامه ریزی: ترموستات وظیفه تنظبم دمای محیط، تغییر نوع دمپر ها، میزان سرعت هوا را دارد و در نتیجه برنانه ریزی و جهت دادن به ترموستات توسط اپ های تهویه از راه دور و مهم تر از هر چیزی خاموش و روشن کردن دستگاه از نکات مهم است. با اطلاعاتی که به این نوع ترموستات داده می شود می توان آن را به نوعی تنظیم نمود که در صورت عدم حضور فرد در محیط دستور خاموشی را می دهد.

دستگاه کاهش مصرف برق کولر گازی

اگر همچنان با رعایت نکات بالا نیاز به کاهش مصرف برق داشتید می توانید دستگاه کاهش مصرف برق کولر گازی را نصب کنید این دستگاه می تواند ۲۰ تا ۳۰ درصو مصرف برق را کاهش دهد و از مزایای دیگر‌این وسیله ضد ضربه بود آن است همچنین این دستگاه از استاندارد های UL و CE  پیروی می کند و قابلیت نصب روی اکثر کولر های گازی را دارد همچنین در صورت نیاز دستگاه را خاموش می کند.

مصرف برق کولر گازی در حالت اتوماتیک

مصرف برق کولر‌گازی در حالت اتوماتیک به این‌ شکل است که وقتی کولر به دمای تنظیم شده رسید کمپرسور خاموش شده و فن در حال کار باقی می ماند اما در این حالت صرفه جویی انرژی فن نیز زمانی که به دمای تنظیم شده برسد نیز خاموش می شود و در نتیجه در مصرف برق صرفه جویی می شود در واقع بهترین حالت فن  کولر گازی است. با گفتن این موضوع سوالی ایجاد می شود که مصرف برق فن کولر گازی کم است یا نه؟ در پاسخ باید بگوییم که هنگامی که کولر روی حالت فن می رود سرمای زیادی ندارد و در نتیجه مصرف برق آن به دلیل کم‌تر کار کردن کولر گازی کم می شود و نیاز است که هر چند وقت یک بار کولر را از حالت سرما به حالت فن تغییر دهید.

ایا مصرف برق اسپلیت زیاد است؟

چیکار کنیم کولر گازی برق کمتری مصرف کند؟

با تمام این گفته ها قصد داشتیم تا بگوییم که چیکار کنیم کولر گازی برق کمتری مصرف کند ؟ و شما با انجام‌ مراحل گفته شده به طرز قابل توجهی می توانید مصرف برق آن را کاهش دهید اما سوالی ایجاد می شود که ایا مصرف برق اسپلیت زیاد است ؟ در جواب باید بگوییم که نسبت به کولر های آبی به طور میانگین حدود ۴ برابر بیشتر است در واقع مصرف برق اسپلیت بسیار زیاد تر از کولر های آبی است و دلیل آن هم وجود کمپرسور است ازدر واقع کمپرسور ها وظیفه  متراکم کردن گاز داخل لوله کولر گازی را بر عهده دارد و انجام این فرایند توسط کمپرسور باعث افزایش مصرف برق شده و از این  رو بهتر است با رعایت نکاتی که عنوان کردیم در کاهش مصرف برق کوشا باشید تا علاوه بر صرفه جویی در برق، در هزینه های ناشی از آن صرفه جویی کنید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟