علت دم کردن کولر آبی چیست ؟
آموزش

علت دم کردن کولر آبی چیست؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، با شروع فصل گرما نصب و راه اندازی کولر آبی در منازل آغاز می شود اما در این ...

یاسمن داودیان | 11 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، با شروع فصل گرما نصب و راه اندازی کولر آبی در منازل آغاز می شود اما در این میان مشکلاتی هم ممکن است برای این دستگاه رخ دهد؛ در ادامه این مطلب به سوال پر تکرار و رایج علت دم کردن کولر آبی چیست و راهکارهای رفع آن می پردازیم.

بیشتر بخوانید:

چند روش برای رفع شوره کولر آبی

 همچنین در مطلب علت دم کردن کولر آبی چیست موضوعات زیر را هم بررسی کرده ایم:

  • علت رطوبت کولر ابی
  • چگونه رطوبت کولر آبی را بگیریم
  • علت گرم شدن باد کولر آبی
  • کولر آبی تا چه دمایی جواب میدهد

چرا کولر آبی دم می کند؟

علت دم کردن کولر آبی چیست

 برای دانستن علت دم کردن کولر آبی چیست موارد زیر را مطالعه فرمایید:

  1. نصب در مکان نا مناسب
  2. وجود اختلال در سیستم آب رسانی ( شیلنگ آب، شناور، پمپ)
  3. بروز مشکل شیلنگ آبریزهای پوشال، ناودونی و پوشال
  4. تراز نبودن کولر
  5. نقص فنی در موتور کولر
  6. شل بودن تسمه
  7. عدم سرویس دوره ای به موقع
  8. به کار بردن کولرهای کوچک برای فضای بزرگ
  9. گرمای طاقت فرسا هوا
  10. نبود مسیر خروج باد از کولر
  11. تابش مستقیم نور آفتاب و عدم نصب سایه بان بر روی آن
  12. نبود فضای کافی برای هوا کشیدن کولر

نصب در مکان نامناسب

در صورتی که کولر آبی در فضای سر بسته و محدود نصب شده باشد، عدم جریان هوای مناسب سبب دم کردن دستگاه می شود. در این مواقع به دلیل عدم جریان هوا و محدودیت گردش هوا به داخل محیط کولر، رطوبت داخل آن انباشته شده و باعث گرم شدن هوای خروجی خواهد شد. برای رفع این مشکل کولر آبی را به محیطی باز و در مسیر جریان هوا منتقل کنید.

یکی از مهم ترین نکاتی که جهت نگهداری از کولر آبی باید رعایت کنیم، استفاده از سایه بان است. تابش نور خورشید کارکرد دستگاه را کاهش می دهد و در نتیجه باد خنک از کولر منتشر نمی شود.

تعویض پوشال ها

تعویض پوشال ها

تمیز کردن دوره ای پوشال ها عملکرد دستگاه را افزایش می دهد. وظیفه اصلی پوشال ها انتقال هوا از محیط خارج به داخل کولر و خنک شدن هوا به وسیله آب داخل کولر است.

در صورتی که پوشال ها کهنه و فرسوده شوند، منافذ آن ها بسته شده و در نتیجه هوای تازه وارد کولر نمی شود این مسئله دلیل توجیه کننده ای برای سوال علت دم کردن کولر آبی چیست، است.

برای حل این مشکل تنها لازم است پوشال ها را هرچند وقت یکبار بررسی کرده و در صورت لزوم آن ها را تعویض کنید.

انسداد مسیر جریان باد کولر

در صورت بسته بودن تمامی درب و پنجره های منزل، هوا نمی تواند به راحتی جریان داشته باشد، انباشتگی رطوبت در اتاق بسته شدن مسیر هوا یکی از دلایل دم کردن کولر آبی است. بنابراین لازم است برای حل این مشکل از در یا پنجره را باز بگذارید.

علت رطوبت کولر ابی

علت رطوبت کولر ابی به موارد زیر بستگی دارد:

  1. عدم تنظیم درست دما و سرعت باد دستگاه
  2. عدم تنظیم درست رطوبت خروجی کولر
  3. عدم تعویض به موقع فیلتر هوا و پوشال
  4. کمبود تهویه مناسب در محل استفاده

چگونه رطوبت کولر آبی را بگیریم

چگونه رطوبت کولر آبی را بگیریم از سری سوالات پر تکراری است که در روزهای گرم تابستانی از سوی مخاطبین بسیار پرسیده می شود. برای حل این مشکل می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

  • تهویه مناسب در محیط: برای کاهش رطوبت محیط، بهتر است تهویه مناسبی در محیط ایجاد شود. تهویه مناسب شامل تهویه هوای مطبوع، استفاده از سیستم تهویه مکانیکی، تهویه طبیعی باز و … می شود.
  • استفاده از دستگاه های جذب رطوبت: برای کاهش رطوبت محیط می توانید از دستگاه های جذب رطوبت یا ماشین های رطوبت گیر استفاده کنید.
  • استفاده از هوای خارجی: در صورتی که هوای خارجی دما و رطوبت کمتری دارد، می توانید از آن جهت کاهش رطوبت محیط استفاده کنید.
  • نصب در محل مناسب: نصب کولر گازی در فضایی که سایه و فضای باز دارد از مشکل دم کردن کولر آبی جلوگیری می کند.
  • سرویس منظم دستگاه: سرویس کامل کولر، تعویض پوشال و وسایلی که دچار شوره و نمک شده اند، راهکاری مفید به شمار می رود.

علت گرم شدن باد کولر آبی

علت گرم شدن باد کولر آبی به موارد متعددی بستگی دارد که لازم است توضیحاتی در خصوص آن ها بدانید.

کار نکردن پمپ آب کولر

باد خنک کولر آبی به دلیل عملکرد پمپ آب کولر و آب رسانی روی پوشال ها می باشد که فضای کولر را خنک کرده و باعث خنک شدن باد کولر نیز می باشد. بنابراین اگر پمپ آب کولر به درستی فعالیت نکند هیچ رطوبت و سرمایی در فضای آن ایجاد نمی شود که آن را به محیط انتقال دهد.

سالم نبودن پوشال ها

علت گرم شدن باد کولر آبی

به دلیل سیستم کلی کولر آبی و شوره گرفتن پوشال ها، فضای خالی بین خرده های چوبی که پوشال را تشکیل می دهند به وسیله رسوب پر شده و مانع انتقال هوا به داخل کولر می شود و در نتیجه گرم شدن باد کولر را به وجود می آورد.

خراب بودن آبریز های روی پوشال

آبریزها وظیفه پخش کردن آب بر روی پوشال را بر عهده دارد، در صورتی که این قطعات دچار گرفتگی شوند، آب به صورت یکنواخت و همگن روی پوشال ها ریخته نمی شود و در نتیجه منجر به تولید هوای گرم می شود.

عدم تناسب بین متراژ منزل و کولر آبی

قبل از خرید کولر گازی حتما باید به فضای منزل خود توجه کنید تا دستگاهی مناسب با فضای خود خریداری کنید. به عنوان مثال برای یک فضای 100 متری استفاده از کولر 3500 چندان مناسب نیست و نمی تواند خنکی هوا را تامین نماید. در ادامه لیستی از کولرهای و فضاهای مناسب آن را مشاهده می کنید.

  • برای فضای 10 الی 15 مترکولر آبی پرتابل با قدرت باد دهی 1900
  • متراژ 15 الی 40 متر کولر آبی دستی با قدرت باد دهی 2300 تا 2700
  • متراژ 40 الی 65 متر کولر آبی پوشالی با قدرت باد دهی 3500
  • متراژ 65 الی 100 متر کولرهای آبی پوشالی با قدرت باد دهی 5500
  • متراژ 100 الی 150 متر کولرهای آبی پوشالی با قدرت باددهی 7000

کولر آبی تا چه دمایی جواب میدهد

علت دم کردن کولر آبی چیست

کولرهای آبی بهترین گزینه برای مناطق گرم و خشک شناخته می شوند. برای بررسی کولر آبی تا چه دمایی جواب میدهد باید به بررسی اثر دمای هوا بر کولر آبی و اثر دمای آب خنک کننده بر آن، بپردازیم.

به عبارتی یک کولر آبی استاندارد در شرایط ایده آل 28 ساعت در سال که هوا فوق العاده گرم است نمی تواند کارایی مناسبی را ارائه دهد.

اثر دمای هوا بر کولر آبی

علت دم کردن کولر آبی چیست

برای اینکه کولر آبی بتواند درجه حرارت محیط را به بهترین درجه برساند، محدودیت های دمایی برای آن وجود دارد.

به عنوان مثال در شرایطی که دمای هوا بالای 40 درجه سانتی گراد باشد، استفاده از کولرهای آبی معمولی نمی تواند پاسخگوی نیاز کاربر باشد در دمای بالای 40 درجه بهتر است از کولر سلولزی استفاده کنید.

اما در دمای حداکثر 40 درجه سانتی گراد و در صورت رطوبت نسبی محیط استفاده از کولر آبی مفید است.

اثر دمای آب خنک کننده روی کولر آبی

دمای آب خنک کننده ورودی به پدها و پوشال ها می تواند روی ریت انتقال هوا، میزان تبخیر، سرمایش سیستم، بازدهی کولر و صرفه جویی در مصرف انرژی و آب موثر باشد. برخلاف باور مردم کاهش دمای ورودی آب به سیستم الزاما راندمان دستگاه را بالا نمی برد.

میزان سرمایش ارتباط مستقیمی با میزان تبخیر آب دارد. به عبارت دیگر کاهش درجه آب خنک کننده تحت شرایط خاصی می تواند در میزان ریت انتقال حرارت اثر گذار باشد.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟