علائم خالی شدن گاز کولر گازی
آموزش

علائم خالی شدن گاز کولر گازی

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، خالی و یا کم شدن گاز کولر گازی می تواند مشکلاتی را برای استفاده از دستگاه به ...

یاسمن داودیان | 10 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، خالی و یا کم شدن گاز کولر گازی می تواند مشکلاتی را برای استفاده از دستگاه به وجود بیاورد و به دلیل طاقت فرسا بودن گرما علائم خالی شدن گاز کولر گازی از اهمیت بالایی برخوردار است که در این مطلب به توضیح آن می پردازیم.

بیشتر بدانید:

علت تخلیه نشدن آب کولر گازی چیست؟

در علائم خالی شدن گاز کولر گازی به مطالب زیر هم اشاره شده است:

  • علائم نشتی گاز کولر گازی
  • نحوه تشخیص کمبود گاز کولر گازی
  • علائم کمبود گاز کولر گازی پنجره ای
  • علائم کمبود گاز کولر گازی اسپلیت
  • علت کم بودن سرمای کولر گازی

 علت خالی شدن گاز کولر گازی فقط به دلیل نشتی گاز آن است و از طریق موارد زیر قابل بررسی می باشد:

علائم خالی شدن گاز کولر گازی

  1. مسیر لوله کشی را از نظر سوراخ بودن بررسی کنید.
  2. اتصالات کولر گازی را چک کرده و از درستی آن مطمئن شوید.
  3. قدیمی بودن قطعات سرویس باعث خالی شدن گاز کولر گازی می شود.
  4. ضربه خوردن بدنه کولر گازی منجر به شکستگی یا شل شدن قطعات دستگاه می شود که دلیلی برنشت گاز کولر گازی است.
  5. در صورتی که لوله های مسی کندانسور سوراخ یا دچار خوردگی شده باشند، نشتی گاز کولر گازی می باشد.

علائم نشتی گاز کولر گازی

 

به طور کلی علائم نشتی گاز کولر گازی شامل موارد زیر می شود:

  1. گرم شدن جریان هوا
  2. افزایش مصرف برق کولر گازی
  3. تشکیل یخ بر روی کویل های اپراتور و لوله های مسی
  4. طولانی تر شدن روند تنظیم دما
  5. مسمومیت بر اثر مجاورت با مبرد

گرم شدن جریان هوا

افزایش دمای جریان هوای تولیدی توسط کولر گازی از مهم ترین علائم خالی شدن گاز کولر گازی می باشد. در صورتی که احساس کردید که کولر گازی شما همانند گذشته قادر به تولید سرما نیست لازم است گاز مبرد را مورد بررسی قرار دهید.

علائم خالی شدن گاز کولر گازی

افزایش مصرف برق کولر گازی

اگر در شبکه مبرد نشتی وجود داشته باشد، کولر گازی برای انجام یک کار مشخص باید فشار بیشتری را تحمل کند به همین خاطر مصرف برق آن افزایش می یابد.

تشکیل یخ بر روی کویل های اپراتور و لوله های مسی

علائم خالی شدن گاز کولر گازی

تشکیل یخ در این قسمت از علائم خالی شدن گاز در کولر گازی می باشد. زمانی که مبرد کافی برای کاهش دمای محیط در شبکه وجود نداشته باشد.

کویل های اپراتور و لوله های مسی تا حد ممکن حرارت را جذب خواهند کرد. این اختلال موجب تشکیل رطوبت و در نهایت یخ زدگی در این قسمت می شود.

طولانی تر شدن روند دما

اگر کولر گازی شما نسبت به گذشته به مدت زمان بیشتری برای تنظیم یک محیط مشخص نیاز دارد. نشت گاز در این دستگاه راندمان آن را به طور جدی کاهش داده که یکی از نتایج آن صرف زمان بیشتر برای فرایند سرماسازی است.

علائم خالی شدن گاز کولر گازی

مسمویت بر اثر مجاورت با مبرد

گازهای مبرد برای سلامتی ما خطرناک محسوب می شوند و برخی از آن ها به دلیل اینکه فاقد بو و رنگ هستند، تشخیص وجود آن ها در محیط دشوار خواهد بود. معمولا قبل از اینکه افراد متوجه  نشتی وجود مبرد شوند، برخی از علائم در آن ها دیده می شود که نشان دهنده مسمومیت آن ها با گاز مبرد است. این علائم عبارت اند از:

  1. سرگیجه
  2. تهوع
  3. تنگی نفس
  4. تشکیل مایع در ریه

بنابراین نشتی گاز در کولر گازی علاوه بر آسیب به قطعات تشکیل دهنده، سلامت ساکنین را نیز به خطر می اندازد. در نتیجه به هیچ عنوان در نگهداری و حفاظت کولر گازی کوتاهی نکرده و سرویس آن را به طور منظم انجام دهید.

نحوه تشخیص کمبود گاز کولر گازی

علائم خالی شدن گاز کولر گازی

نحوه تشخیص کمبود گاز کولر گازی چندان کار سختی نیست و با انجام چند راهکار ساده قابل بررسی می باشد:

  1. محیط اطراف کولر گازی را بو کنید.
  2. بر روی لوله ها به دنبال لکه بگردید.
  3. وجود صدا در اطرف مجاری ترموستات.
  4. استفاده از محلول آب و صابون
  5. استفاده از رنگ فلورسنت

محیط اطراف کولر گازی را بو کنید

در حالی که اکثرهای گاز مبرد همانند فریون بدون بو هستند شما می توانید با کمی دقت متوجه نشتی آن ها بشوید. اگر در این شرایط به کولر گازی نزدیک شده باشید، قطعا یک بوی عجیب را احساس خواهید کرد. البته این راهکار صرفا در صورتی که دستگاه در فضای سر بسته قرار داشته باشد موثر است و در فضای باز احتمال تشخیص مبرد بسیار پایین است.

بر روی لوله ها به دنبال لکه بگردید

نشت گاز در کولر گازی در بیشتر موارد از خود لکه بر جای خواهد گذاشت در نتیجه شما می توانید علاوه بر بررسی وجود نشتی در دستگاه با بررسی لوله ها شبکه مبرد به دنبال لکه بگردید. این راهکار از سریع ترین و موثر ترین روش های وجود نشتی گاز در کولر گازی می باشد.

وجود صدا در اطرف مجاری ترموستات

در صورتی که شبکه مبرد کولر گازی نشتی وجود داشته باشد شما می توانید با نزدیک شدن به مجاری ترموستات صدایی زوزه مانند که به سوت کشیدن شباهت دارد را بشنوید. توجه داشته باشید که این صدا بسیار ضعیف است و به منظور شنیدن آن باید کاملا به دستگاه نزدیک شوید.

استفاده از محلول آب و صابون

استفاده از محلول آب و صابون

یکی از راهکارهایی که جهت نشت گاز از کولر گازی به کار می رود استفاده از محلول آب و صابون است که به روند تشخیص آن کمک می کند. در حالی که این روش بیشتر برای شناسایی نشت گاز از یخچال به کار می رود اما در کولر گازی نیز موثر است.

در این روش پس از اعمال محلول بر روی شبکه باید به دنبال تشکیل حباب که نشان دهنده نشتی است، بگردید. البته این امکان نیز وجود دارد که گاز مبرد دستگاه کاملا خالی شده و در نتیجه حبابی تشکیل نشود.

استفاده از رنگ فلورسنت

این روش به دلیل نیاز به لوازمی همچون رنگ فلورسنت، لامپ ماورا بنفش و … بیشتر توسط متخصصین مورد استفاده قرار گرفته و افراد عادی معمولا قادر به استفاده از این راهکار نمی باشند. در این روش ابتدا کمی فلورسنت به داخل شبکه تزریق شده و در مرحله بعد دستگاه با مقداری گاز شارژ می شود.

پس از گذشت کمی زمان به دلیل خروج رنگ فلورسنت از نشتی باید با استفاده از لامپ ماورا بنفش به دنبال نقطه با نقطه های نشتی در شبکه بگردید. این روش در بین راهکارهای ذکر شده در زمان کمتری نشتی را شناسایی و دقت بالاتری دارد.

علائم کمبود گاز کولر گازی پنجره ای

باد گرم و خنک نبودن باد کولر گازی پنجره ای از علائم کمبود گاز کولر گازی پنجره ای می باشد. وجود ریزترین نشتی درون سیستم، سر لوله ها و درون کندانسور سبب از بین رفتن گاز و خالی شدن کل سیستم گاز می گردد.

در صورتی که کوچک ترین نشتی در کولر گازی پنجره ای در قسمت سر لوله ها، داخل کندانسور و یا درون سیستم باشد، گاز کولر تخلیه می شود.

علائم کمبود گاز کولر گازی اسپلیت

علائم خالی شدن گاز کولر گازی

کمبود گاز در کولر اسپلیت نیز مانند دیگر دستگاه ها علائمی دارد که می توان با برطرف زود هنگام آن از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری کرد. در ادامه علائم کمبود گاز کولر گازی اسپلیت را توضیح دادیم.

خنک نکردن محیط

خنک نکردن محیط توسط کولر گازی یکی از علائم خالی شدن گاز کولر گازی می باشد که رفع این مشکل تنها با شارژ کردن گاز کولر اسپلیت رفع می شود.

از کار افتادن سنسورها

در برخی از مواقع دیده شده که کمبود گاز کولر گازی موجب خرابی سنسورها شده و د نتیجه باد خنک را به طور مستقیم پرتاب نمی کند.

از کار افتادن قطعات و اتصالات

یکی دیگر از علائم خالی شدن گاز کولر گازی این است که قطعات و اتصالات به خوبی کار نمی کنند که باعث از دست رفتن برخی از ویژگی های کولر گازی می شود.

یخ زدگی لوله های ورودی

یخ زدگی لوله های ورودی از علائم کمبود گاز اسپلیت است که اگر این مشکل را جدی نگیرید ممکن است این لوله ها مسدود شده و هیچ هوایی وارد کولر اسپلیت نشود و تنها با شارژ کردن گاز کولر می توانید این مشکل را حل کنید.

افزایش مصرف برق

در صورت خالی بودن محفظه گاز کولر اسپلیت، تنها چیزی که به سمت شما می آید، باد معمولی با دمای محیط است که این مورد تفاوتی را با یک پنکه معمولی ایجاد نمی کند. بنابراین برای خنک شدن مجبور به افزایش قدرت کولر اسپلیت می شوید که مصرف برق را زیاد می کند.

صداهای عجیب

اگر از کولر گازی اسپلیت صداهای عجیبی را شنیدید به احتمال زیاد با کمبود گاز کولر گازی اسپلیت مواجه شده اید. در برخی از مواقع صداهایی همانند صدای جریان آب و یا حباب از دستگاه به گوش می رسد که در زمان سالم بودن آن شنیده نمی شود.

علت کم بودن سرمای کولر گازی

علائم خالی شدن گاز کولر گازی

علت کم بودن سرمای کولر گازی به دلایل زیر می باشد:

  1. عدم تناسب ظرفیت کولر گازی با محیط
  2. گرم شدن کمپرسور
  3. گرفتگی در کویل کندانسور
  4. سوختگی فن
  5. کم بودن گاز کولر گازی
  6. خرابی ترموستات
  7. خرابی برد کولر گازی
  8. مسدود شدن سوراخ های فیلتر پنل داخلی

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟