6 علت بوی سوختگی خردکن برقی
آموزش

6 علت بوی سوختگی خردکن برقی

در این مطلب همراه ما باشید تا به خوبی با علت بوی سوختگی خردکن برقی  آشنا شوید.

نهال وحیدی | 2 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»،  بلند شدن بوی سوختگی وسایل برقی معمولا یکی از آن مشکلات رایجی است که مخصوصا در خرد کن یا مخلوط کن ها بیشتر رخ می دهد. در بیشتر مواقع شاید فکر کنید که دستگاه خراب شده و دیگر قابلیت استفاده را ندارد اما این طور نیست. اگر در حین کار با خرد کن برقی بوی سوختگی دستگاه باعث نگرانی شما شده مطالعه این مطلب می تواند برای شما بسیار مفید باشد پس همانطور که اشاره کردیم در این مطلب همراه ما باشید تا به خوبی با علت بوی سوختگی خردکن برقی  آشنا شوید.

  • بوی سوختگی وسایل برقی
  • علت بوی سوختگی مخلوط کن
  • بوی سوختگی غذاساز

علت بوی سوختگی خردکن برقی چیست؟

علت بوی سوختگی خردکن برقی چیست؟

همانطور که اشاره کردیم یکی از مشکلاتی که هنگام کار کردن با خردکن ممکن است رخ دهد ایجاد بوی سوختگی از آن است. از این رو در خیلی از مواقع ممکن است این مشکل سبب نگرانی شما شود و برای زفع این مشکل باید ابتدا علت بوی سوختگی خردکن برقی را بدانید و سپس به دنبال راه حلی برای زفع آن باشید. به طور کلی علت بوی سوختگی خردکن برقی به دلایل زیر مرتبط می شود:

  • خراب شدن تیغه های خرد کن
  • آسیب دیدگی یا نیم سوز شدن موتور
  • خرابی حلقه های آب بندی خرد کن
  • معیوب شدن براش های کربنی
  • خرابی کوپلر های خرد کن
  • زیاد بودن ولتاژ وارد شده به خرد کن

در ادامه به طور کامل هر یک از علت ها را به اضافه راه حل های رفع آن ها توضیح خواهیم داد پس با ما همراه باشید:

خراب شدن تیغه های خرد کن

 6 reasons for the burning smell of an electric shredder

در این قسمت که شامل تیغه ها، یاتاقان و صفحه آب بندی هستند اگر تیغه های خرد کن به مرور زمان ترک بخورند یا خراب شوند، نمی توانند به خوبی مواد غذایی را خرد کنند. در نتیجه ممکن است مواد غذایی یا مایعات به درون موتور دستگاه یا صفحه آب بندی تیغه ها نفوذ کند و بوی سوختگی ایجاد شود. همچنین فشار زیاد به موتور دستگاه وارد شده و بوی سوختگی ایجاد شود. برای رفع این مشکل باید:

  • در این شرایط لازم است هر یک از تیغه ها را با دقت زیاد مورد بررسی قرار دهید و در صورت بروز هرگونه ایراد آن ها را تعویض کنید.
  • بهتر است بررسی و تشخیص علت ایجاد بوی سوختگی در خردکن برقی توسط یک تکنسین حرفه ای انجام شود تا سایر قسمت های دستگاه آسیب نبیند.

آسیب دیدن یا نیم سوز شدن موتور دستگاه

در برخی مواقع ممکن است این مشکل به علت بروز هرگونه خرابی در موتور، که در واقع اصلی ترین بخش دستگاه خرد کن است رخ داده باشد. از علت هایی که سبب آسیب دیدن یا نیم سوز شدن موتور می شوند می توان به این موارد اشاره کرد: پر کردن بیش از حد مخزن خرد کن برقی، خرد کردن مواد غذایی سفت و روشن کردن خرد کن برقی به مدت طولانی. تمامی این موارد سبب خرابی موتور و خرد کن برقی می شوند که تاثیر مستقیمی با ایجاد بوی سوختگی از خرد کن را دارند. در نتیجه برای رفع این مشکل باید :

علت بوی سوختگی خردکن برقی چیست؟

  • در صورتی که موتور نیم سوز یا خراب شده باشد، بهتر است آن را به موقع تعمیر یا تعویض کنید.
  • تعویض و یا حتی تعمیر موتور هر وسیله ای باید توسط یک فرد متخصص در این زمینه انجام شود.

معیوب شدن حلقه های آب بندی خردکن

اگر حلقه های آب بندی خرد کن برقی که روی مخزن دستگاه قرار گرفته اند، آسیب دیده یا ترک‌بخورند ممکن است مواد غذایی داخل مخزن حین‌خرد شدن به داخل دستگاه نفوذ کرده و وارد موتور شوند. همین مسئله سبب ایجاد بوی سوختگی از دستگاه شما می شود. برای رفع این مشکل تنها باید واشر ها را متناسب با نمونه مشابه دستگاه تعویض کنید.

خراب شدن براش های کربنی

براش های کربنی خرد کن برقی قسمتی از این دستگاه هستند که بین سیم و موتور قرار دارند و برق را به آرمانور و موتور منتقل می کنند. اگر براش های کربنی خرد کن‌ برقی آسیب ببینند، ممکن است از خرد کن برقی بوی سوختگی استشمام شود. برای رفع این مشکل باید:

  • این قطعه توسط یک تعمیرکار حرفه ای باید تعویض شود.

خرابی کوپلر های خرد کن برقی

اگر پایه هایی که قسمت شیشه ای خرد کن برقی را به کوپلر ها متصل می کنند به علت استفاده نامناسب خراب یا ذوب شوند، ممکن است مواد غدایی به درون مخزن دستگاه و قطعات داخلی نفوذ کند و در نتیجه سبب ایجاد بوی سوختگی شود. برای رفع این مشکل باید:

  • ضمن استفاده درست و مناسب از خرد کن برقی و استفاده در تایم کوتاه، بهتر است از یک فرد متخصص برای تشخیص و تعمیر قطعه ی آسیب دیده کمک بگیرید.

زیاد بودن ولتاژ وارد شده به خرد کن

اگر در اثر نوسانات برق ولتاژ وارد شده به دستگاه خرد کن بیش از حد محاز باشد، ممکن است باعث داغ شدن سیم ها و قطعات دستگاه خرد کن شود و این دمای بالا سبب ایجاد بوی سوختگی از خردکن برقی می شود. برای حل این مشکل باید :

  • ولتاژ را کنترل کرده و از دستگاه محافظ برق استفاده کنید تا از وارد شدن ولتاژ بیش از حد به دستگاه جلوگیری کنید.

علت بوی سوختگی مخلوط کن چیست؟

به طور کلی بوی سوختگی وسایل برقی یکی از آن اتفاق های بسیار رایجی است که در اکثر لوازم برقی نظیر خردکن، مخلوط کن، عذاساز و… رخ می دهد. تا اینجای مطلب به خوبی با علت بوی سوختگی خردکن برقی آشنا شدید. اما آیا علت بوی سوختگی مخلوط کن هم همان موارد گفته شده هستند!؟ در ادامه به بررسی ۳ علت اصلی بوی سوختگی‌ از مخلوط کن‌ را بررسی خواهیم کرد.

  • ولتاژ زیاد
  • نیم سوز شدن موتور
  • نشت مایعات

ولتاژ زیاد علت بوی سوختگی مخلوط کن

اگر علت بوی سوختگی از مخلوط کن شما ولتاژ بالا باشد باید اقدام به کنترل ولتاژ و تنظیم آن متناسب با اندازه مورد نیاز برای مخلوط کن کنید. برای رفع این مطکل بهتر است از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید تا به خودتان آسیب وارد نکنید.

نیم سوز شدن موتور علت بوی سوختگی مخلوط کن

اگر بوی سوختگی مخلوط کن به علت نیم سوز شدن موتر یا خرابی آن بود بهتر است سیم پیچی های موتور را بررسی کنید و در صورت نیاز اقدام به تعویض آن ها کنید. در برخی مواقع ممکن است کل موتور به صورت کامل نیاز به تعویض داشته باشد. این اقدامات قطعا باید توسط یک تکنسین حرفه ای انجام شود.

نشت مایعات علت بوی سوختگی مخلوط کن

اگر مخزن دستگاه به علت های مختلفی آسیب ببیند و سبب نفوذ مایعات به داخل موتور شوند، قطعا بوی سوختگی ایجاد شده و برای رفع این مشکل بهتر است واشر و پیچ های زیر پارچ را بررسی کنید و در صورت نیاز اقدام به تعویض آن ها کنید‌.

☆ در حین تعمیر مخلوط کن یا هر لوازم برقی دیگری باید دستگاه را از برق جدا کنید.

علت بوی سوختگی غذاساز چیست؟

بوی سوختگی غذاساز می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اما در صورتی که برای ولین بار از این دستگاه استفاده کردید و بوی سوختگی‌ را حس کردید لازم نیست نگران باشید اما اگر در ادامه استفاده همچنان این بو به مشام تان رسید بهتر است سایر علت ها را نیز بررسی کنید. از علت های بوی سوختگی غذاساز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نو بودن دستگاه
  • کند شدن تیغه ها
  • شکستگی چرخ دنده ها
  • نیم سوز شدن موتور
  • نشت مایعات
  • کند شدن دیسک
  • ولتاژ بالا

در استفاده از دستگاه حتما دفترچه راهنمای آن را بخوانید و نکات ایمنی را رعایت کنید تا از بروز این مشکل و سایر مشکلات مرتبط در غذاساز جلوگیری کنید. همچنین بعد از هر استفاده دستگاه را به خوبی تمیز کنید تا مواد غذایی به داخل موتور نفوذ نکند. اگر علت بوی سوختگی مرتبط با قطعاتی نظیر موتور، تیغه و… بود بهتر است توسط یک تکنسین حرفه ای اقدام به تعویض آن ها کنید.

جمع بندی

در این مطلب به خوبی با علت بوی سوختگی خردکن برقی ، بوی سوختگی غذاساز و علت بوی سوختگی مخلوط کن آشنا شدید. در واقع نکته ی مشترک درباره ی این ۳ دستگاه و علت های ایجاد بوی سوختگی آن ها در روش نگه داری و استفاده آن ها است. در نتیجه بهتر است هنگام استفاده از هر نوع وسیله ی برقی نکات مرتبط با آن را رعایت کنید و در ارتباط با لوازم آشپزخانه بهتر است از هر بار استفاده به خوبی آن ها را تمیز کنید تا خرده ها و باقی مانده ی انواع غذا ها به داخل دستگاه و موتور آن نفوذ نکند و سبب بروز مشکل نشوند. زیرا موتور در لوازم برقی نقش بسیار مهم و حیاتی دارد و در صورت آسیب دیدن وسیله شما کاملا بدون استفاده می ماند‌.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟