تمیز کردن کانال و دریچه های کولر
آموزش

تمیز کردن کانال و دریچه های کولر

در این مطلب همراه ما باشید تا با روش تمیز کردن کانال و دریچه های کولر آبی آشنا شوید.

نهال وحیدی | 1 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران « ال کا ایران»، تمیز کردن دریچه کولر آبی شاید در نظر برخی از افراد مسئله ضروری نباشد اما به علت آن که هوا از طریق در کولر آبی رد و بدل می شود و دریچه های آن به وسیله ذرات گرد و غبار یا سایر اجزای بیرونی پوشیده شده و تمیز کردن آن بسیار نکته ای مهم در عملکرد کولر است. گرفتگی دریچه کولر سبب کاهش عملکرد و راندمان دستگاه خواهد شد پس در این مطلب همراه ما باشید تا با روش تمیز کردن کانال و دریچه های کولر آبی آشنا شوید.

همچنین در این مطلب می خوانید:

  • چگونه دریچه کولر را باز کنیم
  • گردگیر دریچه کولر
  • نظافت کانال کولر
  • تميز كردن دريچه كولر خانه

راهکار های کاربردی تمیز کردن دریچه کولر خانه

تمیز کردن کانال و دریچه های کولر

برای تمیز کردن کانال و دریچه های کولر آبی باید چند اقدام مختلف را انجام دهید که شامل نظافت قسمت های مختلفی نظیر حلزونی کولر، پوشال و… است. همانطور که گفتیم نظافت کولر آبی اهمیت زیادی دارد و تمیز بودن دریچه و کانال کولر یکی از اصلی ترین نکات برای کار کرد بهتر دستگاه شما است. پس اگر می‌خواهید با روش تمیز کردن دریچه کولر خانه آشنا شوید تا انتهای مطلب همراه ما باشید. زیرا در این قسمت مطالب مفیدی در ارتباط با نظافت کانال کولر آبی و روش گردگیری دریچه کولر آبی خواهیم گفت.

ابزار لازم برای تمیز کردن کانال و دریچه های کولر

تمیز کردن کانال و دریچه های کولر

برای نظافت دریچه کولر آبی به ابزار خاصی نیاز ندارید و با یک سری لوازم به راحتی می توانید اقدام به نظافت کولر آبی کنید. لوازمی نظیر جارو برقی، دستمال های مخصوص گردگیری، آچار و پیچ گوشتی، تی و آب و مواد شوینده اشاره کرد. برای شروع کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

  • فراهم نمودن لوازم نظافت

تمامی لوازم‌ مورد نیاز اعم از جارو برقی، پیچ گوشتی، تی، آب، شوینده و دستمال گردگیری را آماده کنید.

  • برداشتن و تمیز کردن دریچه کولر آبی

قبل از روشن نمودن کولر آبی می توانید روی محفظه یا دریچه های آن را با استفاده از جارو برقی و یک دستمال خشک تمامی گرد و خاک آن را از بین ببرید سپس به کمک پیچ گوشتی دریچه را به آرامی باز کنید. با آب و صابون دریچه را بشویید.

  • تمیز کردن داخل کانال کولر آبی

تمیز کردن کانال و دریچه های کولر

برای نظافت داخل کانال های کولر آبی می توانید از تی یا یک شی بلند که برس داشته باشد استفاده کنید. سایر قسمت ها را نیز به کمک جاروبرقی از گرد و خاک پاک کنید.

  • اتمام کار نظافت

پس از انجام مراحل گفته شده دستگاه را به مدت ۳۰ دقیقه روی حالت فن قرار دهی  تا فضای داخلی کانال کوار کاملا تمیز شود.

چگونه دریچه کولر را باز کنیم؟

تمیز کردن کانال و دریچه های کولر

باز کردن دریچه کولر شاید یکی از مشکلاتی باشد که هنگام نظافت کولر با آن مواجه می شوید. در جواب به این که بخوهیم بگوییم چگونه دریچه کولر را باز کنیم باید گفت که ابتدا باید مطمئن شوید که برق دستگاه کاملا قطع است سپس مراحل زیر را دنبال کنید:

  • دریچه کولر را بررسی کنید تا متوجه شوید که چگونه باز می شود زیرا برخی از مدل دریچه ها اهرمی هستند که باید به آرامی باز شوند.
  • برخی دریچه ها دارای قفل هستند و باید برای باز شدن، قفل آن ها را باز کنید که معمولا با فشردن یک دکمه انجام می شود.
  • برخی دریچه ها توسط پیچ و مهره چفت شده اند که باید به آرامی اقدام‌ به باز کزدن پیچ و مهره کنید.

آشنایی با انواع دریچه کولر آبی

تمیز کردن کانال و دریچه های کولر

کولر های آبی دریچه های مختلفی از جنس های متفاوتی دارند. از قدیمی ترین نوع آن ها می توان به دریچه آلومینومی اشاره کرد اما به جز آن سایر جنس ها عبارتند از:

  • دریچه کولر آلومینومی

از قدیمی ترین و پر کاربردتزین امواع دریچه های ساخته شده می توان به جنس آلومینومی اشاره کرد. این محصول از گذشته تا به امروز مورد استفاده ثراز گرفته و کاربرد زیادی دارد. نحوه ساخت آن به شکلی است که دارای ۲ سری پره به صورت افقی و عمودی است.

  • دریچه کولر پلاستیکی

نوع دیگری از دریچه کولر، جنس پلاستیکی آن است. این دریچه ها برای انواع کولر ها، فن ها، کویل و اسپلیت ها است‌. دریچه پلاستیکی تنوع بالایی دارد و در ابعاد مختلفی در بازار موجود هستند. از مزیت های این دریچه می توان به وزن کم و قابلیت شستشو اشاره کرد. از انواع این دریچه ها می توان به ن ع دیواری، خطی ، مشبک و پادری اشاره کرد که هر کدام برای یک امری مورد استفاده قرار می گیرند.

چگونه دریچه کانال کولر را جدا کنیم؟

  • دریچه کولر چوبی

یکی از انواع دریچه های بسیار فانتزی و زیبا، دریچه های چوبی هستند. این دریچه ها از چوب های بسیار با کیفیت تولید شده و با توجه به نوع دکوراسیون مورد استفاده قرار می گیرند. چوب استفاده شده در این دریچه ها معمولا  MDF است و سبب زیبایی و شیک شدن فضا می شود.

  • دریچه کولر آهنی

یکی دیگر از انواع دریچه ها، نوع آهنی آن است. این دریچه از لحاظ ظاهری مشابه دریچه آلومینومی است اما از مواد متفاوتی مانند ورق روغنی تولید می شود. تمامی بخش های ساخته شده نظیر قاب، دمپر و پره های این محصول از جنس ورق روغنی ساخته شده و هر چه میزان ورق بیشتر باشد کیفیت بالا تر و لرزش بسیار کمتری دارد.

  • تمیز کردن حلزونی کولر آبی

حلزونی کولر آبی در واقع قسمتی درون محفظه داخلی کولر است که در آن تسمه و پروانه قرار دارد و با گذشت زمان و فعالیت کولر، این قسمت محل تجمع گرد و غبار های محیط خواهد شد وهنگامی که کولر روشن شود تمامی این آلودگی ها را به فضای داخلی منتقل می کند. به همین علت باید پس از گذشت مدتی به شست و شو و تمیز نبودن حلزونی‌ کولر اقدام کنید.

  • تعویض پوشال های کولر آبی

پوشال های کولر آبی برای عدم انتقال هوای نامطبوع و حلوگیری از ورود گرد و غبار به محیط باید هر ۲ سال یک بار تعویض شوند. جنس پوشال ها از خرده ریزه های چوب است که به طرز زیادی گرد و غبار و آلاینده ها را درون خود جذب می کنند. به همین دلیل در زمان گفته شده باید اقدام به تعویض آن ها کنید. همچنین می توانید به جای نصب پوشال ، از پد های سلولزی استفاده کنید که مشابه کار همان پوشال ها را انجام می دهند.

  • ارزیابی برزنت

برزنت کولر آبی بخشی از این دستگاه است که وظیفه آن هدایت باد کولر است. این بخش از دریچه کولر به کانال کولر وصل شده و همیشه تمیز و بدون آلودگی‌از هر گونه گرد و خاک است.

  • استفاده از حوله مرطوب در برابر دریچه

استفاده از حوله یا یک دستمال مرطوب زمانی توصیه خواهد شد که تمامی نکات گفته شده انجام شود. در واقع پس از سرویس و نظافت کولر و همچنین تعویض پوشال ها، دیگر زمان قرار دادن حوله مرطوب فرا رسیده. با این کار سبب جلوگیری از میزان گرد و غبار به داخل کولر خواهید شد.

نحوه تعویض پوشال کولر آبی

اگر تا به حال پوشال کولر را عوض نکردید بهتر است همراه ما باشید و تمام مراحل را قدم به قدم انجام دهید تا بتوانید پوشال کولر آبی را تعویض کنید:

ابتدا همه ی درپوش های کولر را که در ۳ طرف آن قرار گرفتند، بردارید. بهتر است هنگام برداشتن درپوش ها دقت کنید زیرا وزن زیادی دارند. با احتیاط دستتان را درون شیار های درپوش بگذارید و آن ها را به سمت بالا بکشید تا جدا شوند. در مرحله بعد دریچه ها را به پشت، روی زمین بگذارید. نرده یا حفاظ هایی که برای ثابت ماندن پوشال ها روی آن هستند را با یک فشار کم به سمت کنار آن ها جدا کنید. اگر روی پوشال، فنر قرار گرفته است باید به قسمت بالایی آن نگاه کرده و دو لبه ای که از دو سوراخ عبور داده شده اند راجدا کنید تا بتوانید فنر ها را بردارید. برای برداشت حفاظ های خاردار به صورت کشویی آن ها را جدا کنید. به طور کلی هر پوشال را با ۶ عدد حفاظ و یا ۳ عدد فنر نگه می دارند. با احتیاط همه را بردارید و پوشال های قدیمی را جدا کنید. قبل از نصب پوشال های جدید، بهتر است درپوش ها را با مواد شوینده و آب به خوبی بشویید و رسوبات روی آن ها را از بین ببرید. پوشال های جدید را از نایلون جدا کرده و شروع به آب ریختن روی پوشال کولر کنید. حال پوشال ها را جایگزین کرده و دوباره محافظ یا فنر ها را نصب کنید. برای نصب فنر ها ابتدا لبه هایی که وارد سوراخ می شوند را نصب کنید سپس بقیه قسمت ها. برای نصب حفاظ ها ، بهتر است از بالا به پایین به ترتیب روی پوشال ها قرار دهید.

☆ قبل از تعویض پوشال بهتر است کولر را سرویس کنید.

جمع بندی

در این مطلب تمامی نکات و روش های تمیز کردن کانال و دریچه های کولر آبی را برای شما عنوان کردیم. با تمامی نکات ذکر شده به راحتی می توانید خوتان اقدام به تعویض پوشال، نظافت کولر و… اقدام کنید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟