اخبار لوازم خانگی

تاریخچه لوازم خانگی تولیپس/از تاسیس کوفرد تا توسعه گروه صنایع الکتریکی ناسیونال ایران

تاریخچه ی تولیپس از پیدایش تا به امروز در این مقاله بررسی می شود.

حسین محمدی | 1 روز قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»،  تاریخچه لوازم خانگی تولیپس و صنایع ناسیونال ایران شامل سال ها تلاش مداوم و نوآوری است که از تولید تلویزیون های سیاه و سفید و تاسیس شرکت کوفرد توسط برادران فرد قاسمی آغاز شد.

برادران فرد قاسمی؛ تجار خوشنام اصفهانی از سهامداران عمده شرکت ماتسوشیتای ژاپن بودند و با همکاری این گروه ژاپنی،  شرکت کوفرد را در اصفهان تاسیس کردند.  در سال 1343 و پس از اتمام دوران انحصار و واردات تلویزیون توسط حبیب اله ثابت پاسال، تولید انواع تلویزیون های سیاه و سفید مبله ناسیونال در سایزهای 24 و 25 اینچ آغاز شد. البته در ادامه تولیدات مدل های مبله و پایه دار این برند به سایز 24 اینچ محدود شد زیرا لامپ تصویر 25 اینچی در سبد محصولات شرکت لامپ تصویر ایران که با همکاری  فیلیپس هلند در تهران افتتاح شده بود، وجود نداشت.

تاریخچه لوازم خانگی تولیپس/از تاسیس کوفرد تا توسعه گروه صنایع الکتریکی ناسیونال ایران

سیستم صوتی بسیار قدرتمند در مقایسه با رقبای بازار از مهمترین ویژگی های تلویزیون های مبله 24 اینچی ناسیونال در دهه 40 و 50 تلقی می شد. تولید تلویزیون های سیاه و سفید 14 اینچ با بدنه پلاستیکی در سال 1352 توسط شرکت کوفرد آغاز و پس از مدتی تولید مدل های لامپ خلا در این شرکت متوقف شد.

تولید تلویزیون های رنگی مدل TC2650 در دو رنگ نقره ای و طرح چوب گردو در سال1356 کلید خورد اما به دلیل نداشتن کنترل از راه دور، قیمت آن کمی ارزان تر از مدل های گروندیک ساخت شرکت پارس الکتریک بود. تقاضا برای لوازم خانگی کوچک و آشپزخانه درآغاز دهه 50 افزایش چشمگیری یافت. در نتیجه این دو برادر اقدام به تاسیس و راه اندازی خطوط تولید شرکت ناسیونال ایران گرفتند.

خط تولید این شرکت با همکاری شرکت ماتسوشیتای ژاپن افتتاح شد و در مدت زمان کمی توانست سهم مناسبی از بازار لوازم خانگی کوچک و آشپزخانه را کسب کند. این موفقیت تا حدی مرهون کیفیت و خوشنامی برند ناسیونال است که در دهه 80 به پاناسونیک تغییر نام داد. محصولات آماده برند پاناسونیک ( ساخت کشور مالزی) در دهه های 80 و 90 توسط شرکت آزند سرویس وارد می شد اما به دلیل قیمت مناسب و خوشنامی شرکت ناسیونال ایران در بازار کشورمان، استقبال از محصولات مونتاژی گسترده بود.

محصولات این شرکت بر خلاف نسخه های وارداتی در مدت طولانی در خط تولید قرار می گرفتند و نگرانی بابت تیراژ کم یا کمبود قطعه وجود نداشت. در مقابل فراوانی قطعات و نمایندگی های خدمات پس از فروش ناسیونال ایران مورد توجه عموم قرار گرفت.

این شرکت برای مدت کوتاهی در سالهای 1360 تا 1363 محصولات پاناسونیک را با برند ایرانی نیکو روانه بازار کرد اما به دلیل کپی سازی از محصولات و استفاده اسامی مشابه با ناسیونال علیرغم اطلاع رسانی متعدد، در نهایت در سال 1363 مجدد تولید محصولات خود را با برند ناسیونال و سپس با نام جدید پاناسونیک آغاز کرد.

این شرکت انواع لوازم خانگی ناسیونال و همچنین محصولات پاناسونیک را تا سال 1397 با مشارکت فنی ماتسوشیتای ژاپن تولید کرد. ماتسوشیتا برند پاناسونیک را جایگزین تمام برندهای تولیدی خود (ناسیونال، تکنیکس و لومیکس) به غیر از کوماتسو ( در زمینه ماشین های راهسازی بسیار با دوام شناخته می شود) نمود اما مجدد برندهای تکنیکس ( سیستم های صوتی حرفه ای) و لومیکس ( انواع دوربین های عکاسی حرفه ای) را مجددا احیا کرد.

با توجه به عدم ممنوعیت واردات پاناسونیک،  اکثر محصولات تولید مالزی با برند ناسیونال و پاناسونیک توسط شرکت های رقیب نیز وارد می شد اما به دلیل کیفیت بالا، قیمت ارزانتر و از همه مهم تر فراوانی قطعات و نمایندگی های خدمات پس از فروش شرکت ناسیونال ایران، این واردات در مقابل تولیدات ایرانی بسیار ناچیز بود.

شرکت کوفرد (مادر شرکت ناسیونال ایران)

تداوم تولید چندین ساله مدل های مونتاژی و محصولات وارداتی و ساخت بسیاری از قطعات در داخل موجب شده تا شرکت ناسیونال ایران کماکان دغدغه ای برای تامین قطعات یدکی و خدمات نداشته باشد.

شرکت کوفرد (مادر شرکت ناسیونال ایران) در سال1364 فعالیت تولید تلویزیون های رنگی ناسیونال را با تولید آخرین نمونه رومیزی یعنی TC-2650 متوقف کرد. این مدل زیباترین تلویزیون تولید ایران در آن زمان بود که نسبت به مدل های قدیمی امکان دریافت همزمان سیستم های پال و سکام را داشت و از طرفی منبع برق این مدل اتوماتیک بود و امکان استفاده با برق 110 تا 240 ولت در فرکانس 50 تا 60 هرتز وجود داشت. قیمت دولتی این تلویزیون 7هزار و ششصد تومان بود که در بازار آزاد حداقل 43 هزارتومان معامله می شد.

شرکت کوفرد  بعد از توقف تولید تلویزیون های ناسیونال کماکان وظیفه خدمات پس از فروش مدل های پاناسونیک را بر عهده دارد. جالب است بدانید که تولید مدل های سیاه و سفید 14 اینچ پرتابل با برند سیمین در سال 1364، انواع رادیو پخش مورد استفاده در خودروهای ساخت شرکت ایران خودرو و تولید تلویزیون های 20 اینچ رنگی با برند کوفرد در خط تولید این شرکت قرار داشت. تمام این محصولات با مشارکت شرکت گلداستار ( ال جی ) کره جنوبی تولید می شدند.

نمایشگاه مرکزی کوفرد در تهران واقع در خیابان شریعتی نرسیده به چهار راه طالقانی بود که هم اکنون به نمایندگی رسمی محصولات مدیا تبدیل شده است.  در نهایت برند تولیپس ( به معنی لاله زار و گل لاله ) رونمایی شد و در حال حاضر تلویزیون های این گروه در سایزهای مختلف با برند تولیپس پلاس روانه بازار می شوند. بدین ترتیب فعالیت اقتصادی تولید تلویزیون از شرکت مادر (کوفرد) به شرکت فرزند یعنی صنایع الکتریکی ناسیونال ایران منتقل شد.

تاریخچه تولیپس

قیمت بسیار اقتصادی، طراحی زیبا و امکانات به روز محصولات تولیپس و تولیپس پلاس و در واقع خوشنامی ناسیونال ایران باعث شد تا تعداد نمایندگان فروش این دو برند با رشد خوبی در سراسر کشور مواجه شوند. در حال حاضر عرضه و نمایندگی لوازم خانگی کوچک و آشپزخانه برند سوزوکی ژاپن، دستگاه های تصفیه هوا با برند شارپ و انواع گوشی های تلفن با برند جهانی گیگاست برعهده این گروه است.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟

نظرات ثبت شده

  • Niloo | 12 تیر 1403 در 6:41 ب.ظ

    عالي 👌👌👌