اخبار لوازم خانگی

خروج رکود از بازار لوازم خانگی در گروی ارائه کارت‌های اعتباری خرید

ال کا ایران : دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: فرآیند خروج از رکود و رونق اقتصادی در تولید و بازار لوازم خانگی به سرعت بخشیدن به فرآیند گرفتن کارت‌های اعتباری این صنعت بستگی دارد.

admin | 9 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «ال کا ایران»، حبیب‌الله انصاری درباره چگونگی اجرای بسته دولت برای “تسریع رونق اقتصادی” اظهار کرد: هدف این بسته این است که تحریکی در بازار تقاضا ایجاد کند تا امکان خرید کالاهای بادوام برای افرادی که توان خرید نداشتند، ایجاد شود.

 

وی با اشاره به تسهیلات بانک مرکزی برای خرید خودرو بیان کرد: رییس کل بانک مرکزی مطرح کرد که “بانک‌ها مجازند به کارمندان دولت و بخش خصوصی و به طور کلی کسانی که درآمد محدود دارند یا کم‌درآمد هستند، کارت اعتباری برای خرید محصولات و لوازم خانگی بادوام داده شود” که حداکثر اعتباری که درنظر گرفته‌اند، تسهیلات 10 میلیون تومانی با نرخ 12 درصد است.

 

انصاری افزود: باید کمیته‌ای تشکیل و مشخص شود که کارت‌های اعتباری توسط چه بانک‌هایی و چه زمانی صادر خواهد شد و این مبلغ چگونه پرداخت می‌شود تا کارت‌های اعتباری پیش‌بینی‌شده زودتر به مردم اعطا شود.

 

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با اشاره به علت رکود در بازار لوازم خانگی اظهار کرد: در چند ماه گذشته رکودی بر صنایع حاکم بود، زیرا قدرت خرید مردم کم بود و همچنین این تصور در مردم ایجاد شده بود که در شرایط پساتحریم و به نتیجه رسیدن مذاکرات، اجناس و کالاهای مورد نظر ارزان می‌شود لذا رکود تشدید شد و به کاهش تقاضا دامن زد.

 

وی با بیان اینکه لوازم خانگی گران نیست که ارزان شود، افزود: صنایع لوازم خانگی در حال حاضر با رکود شدید مواجه هستند، کارخانه‌ها با امکانات بالقوه‌ای که دارند اقدام به تولید کردند اما به دلیل رکود بازار، واحدهای تولیدی با بحران‌های مالی بسیاری روبرو شدند که حاضرند تولیدات خود را بدون سود یا با سود حداقل بفروشند.

 

انصاری به رکود در بخش‌های مختلف صنایع لوازم خانگی اشاره و بیان کرد: صنعت لوازم خانگی از گسترده‌ترین صنایع است که شامل لوازم خانگی انرژی‌بر از جمله وسایل سرمایشی مانند یخچال و کولر، وسایل گرمایشی مانند بخاری و آبگرمکن، وسایل خرد آشپزخانه، وسایل تمیزکننده یا پاک کننده مانند ماشین لباسشویی و بخش دیگری از لوازم خانگی که شامل وسایل غیرانرژی‌بر مانند انواع ظروف چینی و کریستال و غیره می‌شود، اما همه اینها در حال حاضر در رکود به سر می‌برند.

 

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با بیان اینکه نگاه به لوازم خانگی تاکید بر نیاز قطعی مردم است، اظهار کرد: لوازم خانگی با خودرو کاملا متفاوت است. درصد مردمی که به دنبال خرید خودرو هستند اصلا قابل مقایسه با کسانی که نیاز به لوازم خانگی دارند نیست، چراکه لوازم خانگی، وسایل مورد نیاز و جزو لاینفک زندگی مردم در زندگی رفاهی است.

 

انصاری افزود: واحدهای تولیدی در شرایط بدی از نظر نقدینگی به سر می‌برند و تولیدات انبوهی صورت گرفته و انباشته شده است، اما با توجه به عدم خرید چند ماهه مردم، با این بسته پیشنهادی حجم تقاضا وارد بازار می‌شود و ظرفیتی را برای تولید ایجاد می‌کند اما این نقدینگی با وضعیت امروزی که بانک‌ها تسهیلاتی با سودهای آنچنانی در اختیار تولیدکننده می‌گذ‌ارند به هیچ عنوان عملی نیست و وضعیت تولید با تسهیلات بالای 20 درصد جوابگوی تولید نیست.

وی همچنین خاطرنشان کرد: همه اینها برای تقویت قدرت تولید و توسعه بازار لوازم خانگی داخلی است. مردم نباید به دنبال تهیه لوازم خانگی خارجی باشند، زیرا تولیدات داخلی از نظر کمی و کیفی پاسخگوی نیاز مردم است.

 

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با تاکید بر نیاز تولیدکننده به گردش مالی و تامین مواد اولیه افزود: برای اینکه تولیدکننده به تولید و توسعه ادامه دهد و همچنین تولیدی داشته باشد که زمینه صادرات برایش فراهم شود، از اهداف دولت توسعه صادرات بوده و نیاز است وضعیت ارائه تسهیلات توسط بانک‌ها پیش‌بینی شود.

 

انصاری درخصوص کاهش نرخ سود بانکی بیان کرد: کاهش نرخ سود بانکی از نظر اینکه پول وارد چرخه تولید شود به شرطی که شرایط برای تولید ایجاد شود بسیار خوب است، زیرا گاهی سود بانکی صرف این می‌شود که افراد پول‌های کلان را به بانک بسپارند و پولی که باید برای سرمایه‌گذاری مصرف و در جهت تولید یا خدمات استفاده شود، در بانک بلوکه می شود و مالک پول هم به سود ماهیانه فکر می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که به بانک‌ها مراجعه و سرمایه‌گذاری می‌کنند و به دنبال این هستند که پولی بگیرند. معمولا پول‌های انباشته بسیار کلانی ندارند و پولی که در اختیارشان هست را برای کمک به گردش مالی زندگی خود در بانک قرار می‌دهند، برای آنها هم باید راهی پیدا کرد.

 

انصاری گفت: گاهی مطرح می‌شود که “کسی وارد تولید شده و می‌گوید اگر پولم را در بانک می‌گذاشتم سود بیشتری داشت”، در حالی که اگر ما فضای کسب و کار را بهبود بخشیم، تولیدکننده از سرمایه‌گذاری در بخش تولید پشیمان نمی‌شود.


جهت آگاهی و دریافت آخرین اخبار صنایع لوازم خانگی ایران و جهان و نیز جدیدترین قیمت ها و بازار لوازم خانگی از طریق تلگرام به کانال اختصاصی ال کا ایران (https://telegram.me/lkirancom ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

نظر شما چیست؟