اخبار لوازم خانگی

بازار لوازم گرمایشی؛ خریدار و فروشنده هر 2 ناراضی

ال کا ایران : با آغاز فصل سرما و ثبات نسبی قیمت ها، انتظار می رود بازار لوازم گرمایشی هرچند اندک رونقی داشته باشد، اما این بازار همچنان در رکود به سر می برد و برخی از سودجویان با این که قیمت لوازم خانگی به شکل رسمی و مصوب نسبت به سال گذشته، افزایش ندارد،

admin | 8 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، با آغاز فصل سرما و ثبات نسبی قیمت ها، انتظار می رود بازار لوازم گرمایشی هرچند اندک رونقی داشته باشد، اما این بازار همچنان در رکود به سر می برد و برخی از سودجویان با این که قیمت لوازم خانگی به شکل رسمی و مصوب نسبت به سال گذشته، افزایش ندارد، برای کسب سود بیشتر، نسبت به افزایش قیمت ها اقدام کرده اندکه این مسئله نارضایتی شهروندان را موجب شده است.

یکی از شهروندان بجنوردی که معتقد است در حال حاضر قیمت لوازم خانگی حدود 10 درصد افزایش دارد، می گوید: سال گذشته، بخاری سایز کوچک را 90 هزار تومان خریداری کرده بودم اما امسال همان بخاری 100 تا 110 هزار تومان در بازار به فروش می رسد.

«الهی» با بیان این که از ماه های قبل اخباری مبنی بر افزایش احتمالی قیمت لوازم خانگی منتشر شده بود، می‌افزاید: با این که هنوز افزایش قیمت مصوبی در بازار اعمال نشده است، اما برخی از فروشندگان لوازم خانگی، به دلیل نظارت های ضعیف در بازار، نسبت به افزایش خودسرانه قیمت ها اقدام کرده اند.

وی ادامه می دهد: با توجه به این که بازار هر کالایی متناسب با فصل و زمان آن تغییر می کند، باید نظارت ها نیز بر همان اساس در بازار تشدید شود، تا با کاهش تخلف های سودجویان، اجحافی در حق شهروندان نشود.

یکی دیگر از شهروندان نیز در این باره می گوید: اگرچه همچنان تثبیت قیمت ها مطرح است، اما در شرایط فعلی که خرید وسایل گرمایشی از برنامه های اولویت دار خانواده هاست، چند درصدی افزایش قیمت وجود دارد، به نحوی که بخاری 240 هزار تومانی در سال گذشته، 260 هزار تومان به فروش می رسد.

وی می افزاید: تنوع قیمت و نرخ گذاری های متفاوت در بازار، موجب شده است خریداران متوجه افزایش قیمت های احتمالی نشوند.
وی اظهارمی دارد: در حالی که  در راستای توافق های هسته ای، انتظار کاهش قیمت ها را داشتیم، با این حال کاهش محسوسی در این بازار احساس نشد و همچنان قیمت ها با ترفندهای مختلف از سوی برخی فروشندگان افزایش می یابد و علت این گونه معضلات هم نبود کنترل و نظارت های کافی در بازار است.

وی با بیان این که با افزایش هزینه های تولید و کاهش نیافتن قیمت ارز، نباید انتظار کاهش قیمت محصول نهایی را داشت، ادامه می دهد: با این که ثبات نسبی قیمت در بازار مطرح است، اما هنوز هم شرایط خرید بهبود نیافته است و به دلیل وجود برخی سودجویی ها، شهروندان تمایلی به خرید ندارند.

یکی از فروشندگان نیز با اشاره به رکودی که در بازار حاکم است، می گوید: با این که قیمت لوازم خانگی هر سال 10 تا 20 درصد افزایش داشت، اما به دلیل رکود بازار، از سال گذشته تاکنون افزایش قیمتی از سوی سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان اعمال نشده است.

وی عوامل یاد شده را دلیل بر مشکلات اقتصادی فروشندگان ذکر و عنوان می کند: افزایش قیمت احتمالی لوازم گرمایشی نیز از جمله اوضاع نا به سامان اقتصادی است که گاهی فروشندگان را به افزایش قیمت وادار می کند. 

وی افزایش قیمت محصولات به دلیل افزایش مالیات بر ارزش افزوده، دستمزد و نوسان قیمتی ارز را امری طبیعی دانست. 

«حیدری» یکی دیگر از فروشندگان لوازم خانگی نیز با اشاره به توان خرید پایین مردم، می گوید: با این که افزایش قیمتی در این بازار وجود ندارد، اما  قدرت پایین خرید مردم، رکود این بازار را موجب شده است، به نحوی که در یکی دو سال اخیر، خرید و فروش نسبت به سال های گذشته کاهش چشمگیری دارد.

وی ادامه می دهد: وضعیت فروش در بازار لوازم خانگی با رکود و کسادی رو به رو است و خرید و فروش اندک است.

وی عنوان می کند: بخاری و دیگر لوازم گرمایشی، از نیازهای ضروری مردم در فصول سرد سال است که امیدواریم با سرد شدن هوا، وضعیت خرید و فروش در این بخش نیز رونق بگیرد.

وی قیمت لوازم گرمایشی را از  100 هزار تا 2 میلیون تومان ذکر و خاطرنشان می کند: در حالی که تنوع قیمتی و کیفیتی لوازم خانگی در بازار زیاد است، اما برخی از شهروندان تنها اجناس با کیفیت را که قیمت بیشتری دارند برای خرید در نظر دارند که متأسفانه برخی از آن ها توان خرید ندارند و به تصور گران فروشی، از خرید منصرف می شوند.

یکی دیگر از فروشندگان نیز با اظهار امیدواری از بهبود بازار در روزهای آینده، می گوید: فروشندگان به امید کاهش قیمت مواد اولیه وارداتی، در انتظار کاهش نرخ لوازم خانگی و بازگشت رونق به بازار هستند.وی افزایش احتمالی قیمت محصولات گرمایشی و لوازم خانگی را به علت اوضاع بد اقتصادی فروشندگان ذکر می کند. 

در همین رابطه، «اصغرزاده» رئیس اتحادیه لوازم خانگی بجنورد با بیان این که هیچ گونه افزایش قیمت مصوبی در بازار لوازم خانگی ابلاغ نشده است، می گوید: با این که هر سال افزایش قیمت 10 تا 20 درصدی برای لوازم خانگی اعلام می شود، اما امسال این بازار با ثبات نسبی همراه بوده و هیچ افزایش قیمتی را تجربه نکرده است.

وی با بیان این که مردم توان خرید لوازم خانگی با این قیمت را نیز ندارند، ادامه می دهد: هر گونه افزایش قیمت لوازم گرمایشی نسبت به سال گذشته تخلف است و متخلف پس از تشکیل پرونده به دستگاه قضا معرفی می شود.

وی ادامه می دهد: تخلف هایی که در صنف لوازم خانگی استان انجام می شود، اندک است.

وی با بیان این که شهروندان باید شکایات خود را به دفتر اتحادیه و اتاق اصناف استان ارسال کنند، ادامه می دهد: بازار لوازم خانگی استان در رکود به سر می برد و هر گونه تخلف در این صنف مورد بررسی قرار می گیرد.

مدیر بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز در این باره می گوید: رکود در بازار لوازم خانگی وجود دارد و به تبع آن عرضه و تقاضا نیز کاهش دارد.

«داوودزاده» با بیان این که لوازم خانگی افزایش قیمت مصوب ندارد، اظهارمی دارد: افزایش قیمت های جزیی که ناشی از هزینه های جانبی است، به عنوان افزایش قیمت محسوب نمی شود.وی ادامه می دهد: با وجود رکود و رونق پایین بازار، همچنان بازرسی های دوره ای انجام و به شکایات هم رسیدگی می شود.

نظر شما چیست؟