اخبار لوازم خانگی

پول‌های داغ، کام مردم را تلخ نکند!

ال کا ایران : رییس انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی گفت: به کارت‌های اعتباری خریدکالا که قرار است به مردم داده شود، پول داغ می‌گویند که اگر صرف خرید کالا نشود، نه تنها موجب رونق و حرکت برای صنعت و تولید نمی‌شود بلکه به تورم تبدیل می‌شود که کام همه را تلخ

admin | 8 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، محمدرضا دیانی درباره توزیع کارت اعتباری ۱۰ میلیونی خرید لوازم خانگی که در بسته جدید اقتصادی دولت مطرح شده بیان کرد: بانک مرکزی باید هر هفته آمار استفاده از تسهیلات را چک کند که از این وام‌ها غیر از خرید کالاهای داخلی استفاده دیگری نشود.

وی همچنین اظهار کرد: امروزه در کشورهای صنعتی این کار صورت می‌گیرد که در زمان بحران به خصوص برای کالاهای بادوام، تسهیلاتی برای تحریک تقاضا داده می‌شود؛ بنابراین با همکاری وزارت صنعت، بانک مرکزی و انجمن‌های تولیدکننده لوازم خانگی روی این طرح کار شد.

دیانی با اشاره به طرح بانک مرکزی برای اعطای کارت‌های اعتباری گفت: در سیستمی که توسط بانک مرکزی طراحی شده، تولیدکنندگان حساب خود را به بانک اعلام کردند و مزیتش این است که موجب می‌شود پول مستقیما به حساب تولیدکننده واریز شود. قبلا مردم برای خرید کالای بادوام فاکتور صوری می‌آوردند و وام می‌گرفتند اما مزیت این طرح این است که پول به شرکت‌های تولیدی واریز می‌شود.

رییس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان اینکه قیمت‌ کالاهای بادوام و لوازم خانگی در کمترین حد خود قرار دارد، افزود: نرخ ارز مبادله ای از اول سال ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داشته است. همچنین دستمزدها افزایش پیدا کرده و هزینه‌ حامل انرژینیز بیشتر شده است اما در بازار لوازم خانگی داخلی افزایش قیمت نداشتیم و قیمت بر مبنای ارز ۲۶۰۰ تومان است.

وی خاطرنشان کرد: شرایط بسیار خوبی برای خرید وجود دارد، زیرا دولت و بانک مرکزی نرخ ۱۲ درصد را برای تسهیلات لوازم خانگی درنظر گرفته‌اند که سابقه نداشته است.

دیانی با بیان اینکه بانک مرکزی باید این موضوع را رصد کند که بانک‌ها در کنار ارائه تسهیلات، شرطی نگذارند که طعم وام ارزان قیمت تلخ شود، افزود: بانک‌ها معمولا برخوردهای سلیقه‌ای می‌کنند؛ برای مثال تسهیلات را با این شرط به مردم ارائه می‌دهند که بخشی را در بانک سپرده گذاری کنند، در این صورت حتی با وجود وام‌هایی با نرخ کم، به دلیل سپرده‌های اجباری نرخ تسهیلات دو مرتبه بالا می‌رود.
فروش لوازم خانگی در مقایسه با پارسال از نصف هم کمتر شده است

رییس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان اینکه وام اعطا شده هم برای کمک به تحریک تقاضا، هم برای کمک به سبد کالای مردم و هم کمک به تولید است، افزود: صنایع لوازم خانگی در چند ماه گذشته مشکلات زیادی داشتند و میزان فروش لوازم خانگی در مقایسه با سال گذشته کمتر از نصف شده است. ارائه کارت‌های اعتباری به تحریک تقاضا کمک می‌کند تا مردم به خرید کالا روی آورند.

وی ادامه داد: جدا از تسهیلات ارائه شده برای تحریک تقاضا، بانک مرکزی و دولت باید پیش‌بینی برای سرمایه در گردش داشته باشند.

دیانی با بیان اینکه بانک‌ها باید ملزم شوند منابع را در اختیار تولید قرار دهند،به ایسنا اظهار کرد: بانک مرکزی باید مرتبا از بانک‌ها آمار بگیرد که موجب نشود منابع در اختیار بانک‌ها قرار گرفته و صرف مصارف دیگری غیر از تولید می‌شود. همچنین مجموعه‌ای باید این موضوع را رصد کند که بانک‌ها خود، منابع را استفاده نکنند یا شرایط سختی برای استفاده از تسهیلات نگذارند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: این طرح احتمالا از ۲۰ روز دیگر قابل اجراست، زیرا بانک مرکزی بسیاری از مطالعات اولیه را انجام داده است.

رییس انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی با اشاره به اجرایی شدن برجام اظهار کرد: اولین تاثیر اجرایی شدن برجام، تثبیت نرخ ارز است. همچنین امیدواریم برای صادرات بازار بهتری داشته باشیم و جذب خریداری کالا و حمل و نقل و بیمه تسهیل شود.

وی گفت: بحث وارد شدن سرمایه گذاران خارجی و گرفتن تسهیلات و بودجه‌های خارجی نیز مطرح است که می‌تواند منابع ارزان‌تری برای تولید باشد.

نظر شما چیست؟