اخبار لوازم خانگی

مشکل صنعت لوازم خانگی با وام حل نمی‌شود

ال کا ایران : محمدرضا درافشار رئیس هیات مدیره اتحادیه لوازم خانگی کوچک با انتقاد از وضعیت صنعت لوازم خانگی در دو سال اخیر اظهار کرد: در این دو سال رونقی در صنعت لوازم خانگی اتفاق نیفتاد. گاهی اوقات بازار، بازار متورمی است اما با این وجود رونق هم در بازار

admin | 8 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، محمدرضا درافشار رئیس هیات مدیره اتحادیه لوازم خانگی کوچک  با انتقاد از وضعیت صنعت لوازم خانگی در دو سال اخیر اظهار کرد: در این دو سال رونقی در صنعت لوازم خانگی اتفاق نیفتاد. گاهی اوقات بازار، بازار متورمی است اما با این وجود رونق هم در بازار وجود دارد. تورم معقول و رونق در بازار بهتر از این است که تورم نداشته باشیم و رونق هم از بازار برود.

بازار لوازم خانگی از پاییز سال گذشته مرده است

وی تصریح کرد: از اوایل پاییز گذشته بازار اصطلاحا مرده است و مردم کالا نمی خرند، بنابراین  هزینه نگه داری کالاها بر دوش تولید کنندگان است. واحد تولیدی مانند مغازه نیست که کرکره را پایین بکشد و تعطیل کند. باید روند تولید را ادامه دهد، چون کارگر دارد.

این فعال صنعت لوازم خانگی افزود: برای چرخش تولید باید مواد اولیه وارد شود. اگر مواد اولیه وارد شود، کالا تولید می شود و در انبار می ماند. بنابراین تولید کننده مجبور است که مدام خرید کرده و از سرمایه در گردشش استفاده کند، اما با توجه به رکود به سودی نمی رسد.

مشکل صنعت لوازم خانگی با وام حل نمی شود

درافشار در خصوص تاثیر وام خرید لوازم خانگی برای حل مشکل این صنعت گفت: مشکل اساسی صنعت لوازم خانگی در حال حاضر عدم رونق بازار و عدم خرید مردم است، بنابراین نمی توان با یک فاکتور این مشکل را حل کرد. مردم باید بدانند اگر اشتغال می خواهند نمی توانند با لوازم خانگی خارجی، لباس و کفش ترک و خودروی کره ای زندگی کنند. دولت باید به مردم بگوید که اگر می خواهیم اشتغال  داشته باشیم باید از کالای ایرانی حمایت کنیم، زیرا در صورت تعطیلی تولیدی اثری از کارهای خدماتی هم باقی نمی ماند.

وی افزود: باید در جامعه تبیین شود که برای حفظ استقلال کشور و حمایت از کار ایرانی، کالای ایرانی بخریم. متاسفانه در اثر سالها تبلیغ استفاده از کالای ایرانی ضد ارزش شده است.

رئیس هیات مدیره اتحادیه لوازم خانگی کوچک در خصوص مشکلات این صنعت ناشی از واردات و تعرفه های نامناسب واردات کالاهای مشابه گفت: وضعیت گمرک در دو سال اخیر خوب شده ولی راههایی برای فرار از قانون وجود دارد که باید جلوی آنها باید گرفته شود. ما دو گروه واردات کالای غیر قانونی داریم، یکی واردات غیرقانونی قانونی، یکی  واردات غیر قانونی غیر قانونی. واردات غیر قانونی غیر قانونی از اسکله ها و جاهای خاصی مانند شهر مرزی بانه انجام می شود.


در گمرک برای واردات برخی کالاها تخلف می شود

درافشار افزود: در واردات غیرقانونی قانونی، کالاها به عنوان ماده اولیه و قطعات وارد می شوند، ولی در اصل این کالاها ساخته شده هستند و با بستن دو پیچ تبدیل به کالای مصرفی می شوند که نمونه داخلی هم دارند. بنابراین بهتر است به جای اینکه در مرزها جلوی واردات قاچاق را بگیریم، در شبکه توزیع جلوی واردات اینگونه کالاها را بگیریم.

وی با اشاره به لزوم اصلاح طرح ایران کد و شبنم برای این مشکل گفت: وزارت صنعت در حال کار کردن روی طرح ایران کد و شبنم هستند تا اصلاحاتی در آنها انجام دهد، ایران کد و شبنم در دولت قبل با نیت خوبی ایجاد شد ولی مشکلاتی هم داشت که می توانست برطرف شود.

در افشار تاکید کرد: در حال حاضر بازرسان باید به مغازه ها مراجعه کنند و فاکتور فروش فروشندگان را ببینند تا مشخص شود کالا از چه کسی خریداری شده است، بعد طبیعتا مشخص می شود این کالا چگونه وارد کشور شده است.

به وزارت صنعت گفتیم شش ماه جلوی واردات را بگیرید توجهی نکرد

این فعال صنعت لوازم خانگی بیان کرد: واردات رسمی در صورتی که کم اظهاری در آن انجام نشود مشکلی را ایجاد نمی کند.  در حال حاضر مشکل ما پر بودن انبارهاست، زیرا در بازار کمبود کالا وجود ندارد، حتی انبار وارد کننده ها هم پر است ما به وزارت صنعت پیشنهاد دادیم شما برای یک مدت شش ماهه جلوی ثبت سفارشها را بگیرند، اما توجهی نکردند.

درافشار افزود: در این صورت نه پول وارد کننده در انبار قفل می شود و نه مجبور است با قیمت پایین کالای خود را عرضه کند که رقیب تولید کننده شود همچنین انبار تولید کننده هم خالی می شود.

وی خاطرنشان کرد: ما نمی توانیم در آن واحد هم طرفدار تجارت آزاد باشیم، هم طرفدار تعرفه باشیم، هم در رکود سختی قرار بگیریم، هم دچار پر بودن انبار تولید کننده باشیم و هم از تولید کننده حمایت کنیم. بالاخره باید یک جایی یک تصمیم فداکارانه بگیریم که واحدهای تولیدی ر ا نجات دهیم.

نظر شما چیست؟